• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vaccinaties update/controleren

will

Senior Prepper
Vaccinaties update/controleren

Hallo,

Hebben jullie hier (nog) wel eens over nagedacht?

Zijn jullie *vaccinaties nog up to date of heb jij ze wel/niet gehad.
bijvoorbeeld:
Tetanus
Hepatitis A
Buiktyfus
Rabiës

*aanvulling welkom.

Toch wel belangrijk om even over na te denken denk ik.

Groet,

Will
 

PBear

Mankinds only hope
Vaccinaties update/controleren

Hallo,

Hebben jullie hier (nog) wel eens over nagedacht?

Zijn jullie *vaccinaties nog up to date of heb jij ze wel/niet gehad.
bijvoorbeeld:
Tetanus
Hepatitis A
Buiktyfus
Rabiës

*aanvulling welkom.

Toch wel belangrijk om even over na te denken denk ik.

Groet,

Will

Inderdaad, dit moet ik aan mojn "ToDo" lijstje toevoegen een paar maanden voor ik weer naar de Filipijnen ga.
Hepatitis A heb ik in mijn jeugd al gehad, dus daar geen vaccin meer voor nodig.
Maar Tetanus en Rabies zijn wel van toepassing. Voor knokkelkoorts (dengue) is zover ik weet nog geen officieel medicijn, maar een aftreksel van "tawa-tawa" bladeren kan het genezen, mits on vroeg stadium toegediend. Is echter niet als regulier medicijn te koop.
 

Flos

SHTF Expert
Bij mij is tetanus al een tijdje geleden. ( meer dag 10 jaar ondertussen) maar ik heb mij ook nog niet echt pijn gedaan de laatste jaren. Misschien goed om er even met mijn ( huis) arts er over te hebben bij de volgende 10000km controle. Oja bij ons heet dat de klem.
 

Ray

SHTF Expert
Ik ben de afgelopen decennia alleen geprikt met de covidvaccinaties. Ondanks een paar flinke verwondingen met vuiligheid van de straat of uit het bos, heb ik de tetanus overgeslagen. Eigenlijk gewoon omdat ik na een paar uur wachten, verdoven en hechten het zo zat ben dat ik naar huis wil en niet nog een half uur wil blijven voor dat laatste shot in m'n bil. De antibiotica kuur en pijnstillers haal ik ook nooit op, wederom recalcitrant dat mijn lijf het eerst zelf maar moet doen en pas als dat niet lukt ik extra pillen grijp.

Het ergste was wel dat oor wat helemaal doormidden lag, tot op de schedel. Als ik echt in de mangel zou liggen dan zou ik wel alle extra hulpjes meteen inzetten.
 
F

frans81

Gast
Zolang mijn nog zeer goed lijkend te werken immuunsysteem het doet komt er geen prik of pil in mijn lijf .

Nee ik ben ook niet Ook maar een beetje Covid gevaccineerd. En misschien heb ik het al wel gehad in een ? vorm ( pje ) .
Zoals Ray het al aangeeft ! Eerst mijn lichaam aan het werk en dan de Zorgverzekeraar .

Tetanus is nog minimaal 6 jaar up to date . Deze heb ik moeten pakken ivm dat een grote duitseherder honger kreeg en aan mijn arm begon te trekken .
 

Flos

SHTF Expert
Ik herinner mij een meeting in Gilzen dacht ik. Daar ging ik te lomp om met mijn opinel. En met wat gerstenat in mijn lijf liep het fout. Dan ben ik afgevoerd naar het ziekenhuis niet in de buurt maar naar het eerst volgende in België.
Daar heb ik enkele hechtingen gekregen in mijn linker duim. Ik herinner mij ook dat de verdoving niet echt aansloeg ( hoe zou dat gekomen zijn ). Daar heb ik de laatste tetanus prik gekregen.
 

Wendie

Senior Prepper
Hier alle in entingen gehad & up to date.

Toch gaan wij vrijdag een start maken met 3 entingen voor tekenencefalitis.
FSME is serie van 3 entingen niet goedkoop maar wel beter om toch te laten zetten in ons geval. Na 5 jaar is 1 booster weer voldoende tot je 60 jaar bent daarna elke 3 jaar.
In meerdere landen binnen de EU zit het standaard in het vaccinatieprogramma.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Vanaf dit jaar krijgt een bepaalde groep volwassenen automatisch een uitnodiging voor een vaccinatie tegen Pneumokokken.
Ik ben daar nog te jong voor :) maar gaan diegenen van jullie die de uitnodiging krijgen het wél doen?

https://www.rivm.nl/pneumokokken/pneumokokkenprik

Uitnodiging 2022​

In het najaar van 2022 ontvangen mensen van 66 tot en met 69 jaar (geboren vanaf 1-1-1953 tot en met 31-12-1956) een uitnodiging van de huisarts voor een gratis pneumokokkenprik. De pneumokokkenprik werkt vijf jaar.
 

Mayo

Last (wo)man standing
En wat ga je dan doen met die informatie, @Mayo ?

Ik ben gewoon nieuwsgierig 😊
Het is voor het eerst dat deze vaccinatie op deze manier aangeboden wordt en stond niet in het rijtje aan het begin van dit draadje.

Een collega van mij heeft het een paar jaar geleden opgelopen tijdens een wintersportvakantie in Frankrijk en is 2 jaar bezig geweest om te herstellen en te revalideren.
Vóór die tijd zou ik er nooit aan gedacht hebben om deze vaccinatie zelf te nemen, maar nu ik weet hoe het kan verlopen...? 🤔

Geen idee wat statistisch gezien de kans is om het te krijgen. Volgens mij niet groot, maar dat is met veel ziekten waar vaccinaties voor zijn.
 

petroman

SHTF Expert
De meest voorkomende ziekte bij mensen van 60 jaar en ouder is een (ernstige) longontsteking. Andere veel voorkomende pneumokokkenziekten zijn hersenvliesontsteking en bloedvergiftiging. Jaarlijks worden 6.000 mensen van 60 jaar en ouder opgenomen met een ernstige pneumokokkenziekte. Hiervan overlijden 900 mensen. Bron: RIVM

Ik denk dat door corona er veel nadruk en onderzoek gedaan is en gedaan wordt naar longziekten. Of ziekten die door hoesten/niezen en vieze handen over gedragen wordt.
Baby's en kinderen krijgen een cocktail omdat soms "kinderziektes" nare gevolgen kunnen hebben. Denk bv aan polio.
Nu is er ook een cocktail voor de ouderen denk ik op komst.

Als zo de malariamug oprukt krijgen we ook de malariaprikken/pillen.
Teken had je vroeger ook maar nu lijkt de verspreiding groter te worden. Meer mensen, meer kans op contact met besmette dieren. Meer vakanties in tropische landen zal ook invloed hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: will

PBear

Mankinds only hope
Zijn mensen van 70 jaar en ouder immuun voor pneumokokken infectie, dat die wel buiten het inentingsprogramma kunnen vallen? Of speelt bij die leeftijdsgrens mee, dat die al te lang AOW hebben ontvangen om ze nog tegen zulk een infectie te beschermen :rolleyes:
 
Bovenaan