• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken, in de broodbakmachine

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ow, welke,merk enzo? (sorry altijd nieuwsgierig naar)
Wat ik meestal adviseer, is de eerste keer gewoon een broodbakmix uit de winkel te nemen...echt, mislukken kan niet. Ik doe het zelf ook als ik een tweedehandse broodbakmachine krijg, daarmee ontdek je of de machine goed werkt, want als het brood wel mislukt ligt het nooit aan de mix.
Donker brood, je weet dat de donkere kleur ontstaat door gebrande mout...en/of kleurstoffen? Nu wel in elk geval.
 

AWOL

Prepper goeroe
Wat ik meestal adviseer, is gewoon een broodbakmix uit de winkel te nemen...echt, mislukken kan niet.
Donker brood, je weet dat de donkere kleur ontstaat door gebrande mout...en/of kleurstoffen? Nu wel in elk geval.

Ja ik wist dat het vaak bijgekleurd wordt. Maar hou omschrijf ik het dan? Geen witbrood maar eerder volkoren, zoals monikkenbrood. Haha ik heb echt de ballen verstand van brood eigenlijk ;)
Ik koop dan inderdaad wel broodbakmix voor de eerste keer. Later probeer ik dan zelf wel eens iets samen te stellen. Ik heb gelukkig een echte ouderwetse molen in de buurt die meel verkoopt.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst bewerkt:
Koopt "de molen" het ook niet gewoon in de fabriek ?

@Stuudje, naar welke molen gaat gij ?


Ik ga naar de Vlijt, en die molen maalt zelf, onder andere de rogge die op de Hulleberg verbouwd wordt en op ouderwetse wijze gemaaid wordt door de Dorskast en waar oa lokaal biertje van gemaakt wordt.
De Keetmolen, de molen bij het station, maalt de rogge uit het veld in het Bennekomse bosje, ook voor bier en brood voor de bakker in het Binnenveld.
De Vlijt verkoopt ook wijn van de biologische wijngaard, en honing van lokale imkers. En broodbakmachines van de fabriek, en wat biologischdynamische Demeter spullen...De Vlijt levert ook melen aan Lazuur en Kardoem en Estafette en Boer&Buur.
'Vandaag de dag is De Vlijt nog steeds een van de meest productieve beroepsmatig bemalen windkorenmolens van Nederland. De molen is nog dagelijks in bedrijf ter vervaardiging van (biologische) meelproducten, voor zowel consument als retail en grootverbruik. De Vlijt is ten behoeve van de biologische productie sinds 1981 Skal gecertificeerd (Skal 1168) en produceert volgens de HACCP-richtlijnen.'
Molen de Kroon ga ik ook wel eens heen, maar de watermolen in Sonsbeek weer niet want die verkoopt voornamelijk meel van de Vlijt. De Concordiamolen maalt te weinig, die verkocht voornamelijk meel van de Vlijt.

Dit jaar valt de Nationale Molendag op zaterdag 14 en zondag 15 mei en tijdens deze dagen draaien en malen meer dan 950 molens.Ik zou zeggen, doe eens een rondje molens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

petroman

SHTF Expert
hhmm, niet naar de hoop te Lunteren of de Doesburger molen?
Bij de Hoop liep ik vroeger vaak naar binnen. Overigens niet om meel te halen ;-)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik zit aan de andere kant van ons dorp, dichter bij andere molens...maar inderdaad, bij Doesburger ben ik ook wel eens geweest, op een molendag, en de Lunterse Hoop ook, en zelfs de Walderveense molen...overigens ga ik in elke plaats die ik bezoek ook altijd even bij de molen kijken, of de dichtstbijzijnde molen. Gewoon omdat het zo knap in elkaar zit zo'n molen. We mogen er best trots op zijn dat ze er nog zijn en werken.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ow, welke,merk enzo? (sorry altijd nieuwsgierig naar)

Sorry had deze vraag eerder gemist. Ik weet het niet :), morgen wel. Het ding was oorspronkelijk van mijn opa dus zal al wel wat ouder zijn. Mijn opa kennende kan het destijds kwaliteit geweest zijn, morgen weet ik meer.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik stel weer even een stomme vraag: als mijn machine een brood kan bakken van maximaal 600 gram dan neem ik aan dat deze 600 gram het totaal gewicht is van de mix en het water wat aan het begin van het proces de machine in gaat?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik stel weer even een stomme vraag: als mijn machine een brood kan bakken van maximaal 600 gram dan neem ik aan dat deze 600 gram het totaal gewicht is van de mix en het water wat aan het begin van het proces de machine in gaat?
Totaal niet stom...en ja, totaal gewicht.

Uit de handleiding:
De meeste kant-en-klaar mixen zijn voor brood van 800 gram. Deze
machine is geschikt voor een brood van 600 gram. U dient de
hoeveelheden aan te passen.
https://www.gebruikershandleiding.com/Inventum-BM05/preview-handleiding-4132.html


Ik vind zelf alles boven de 500 gram groot hoor...voor mij alleen.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
Eerste broodje:

eerste broodje.jpg

Best goed gelukt, overal goed gaar, luchtig, niet ingestort en zo, de verhoudingen lijken goed te hebben uitgepakt. Maar niet bijzonder geurig of een heel bijzondere smaak, wat zurig zelfs maar nog net niet irritant (wel vers!) maar dat ligt natuurlijk aan de mix. Volgende keer ga ik voor de donkere korst, had hem nu op medium. Hoopgevend eerste resultaat!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

AWOL

Prepper goeroe
Nu wat broodjes gemaakt en het bevalt. Nog aan het zoeken naar de soort mix die mij het meest smaakt. Wel valt mij op dat je aan de bovenkant van het brood geen lekkere korst krijgt, ik vermoed omdat er geen stralingswarmte is (?). Ik las dat je na het rijzen en voor het bakken de bovenkant wat kunt besprenkelen met water en dat dit zou helpen een knapperige korst te maken. Iemand hier ervaring mee?
Ook lees ik dat men soms, ook aan kant en klare mixen, een ei toevoegt. Dit zou helpen met de structuur, smaak en wellicht ook de korst?
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ei toevoegen doe ik zelf niet in brood. Ei hoort niet in basic brood.
Er zal ook een knopje op zitten, lees de gebruiksaanwijzing even door, waarbij je de korst bruiner (vaak is dat knapperiger) kan maken, of een knopje waarmee je net even langer kan laten bakken, of een net even ander programma gebruiken, of het deeg is niet goed gerezen, of...
Lees ook deze probleemoplossers, daar zitten goede tips tussen.

Zoals je zelf al aangeeft, je moet nu opzoek naar het voor jou lekkerste brood, meel, recept. Neem de tijd, het is soms even zoeken. Lees zeker de topic van Lewieke op preppers eens goed door, goede basisreceptenen ook bij hem zie je een zoektocht naar het fijnste recept. Op den duur is het af. Zo werkt dat bij iedereen.

Welkom kameraad in de wereld der broodbakkers!
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
@Stuudje mijn machine heeft 3 korst standen en ik gebruik nu de hoogste stand. Ik heb een 12 tal bakstanden maar 1 programma is voor volkoren en dat is tevens denk ik de langst durende. (en een volkoren snel maar die gebruik ik niet). Geen aparte knop om de baktijd in te stellen, wel zou ik na de bak cyclus de machine alleen nog kunnen laten bakken maar zou je het brood dan niet "over bakken"?
 
Bovenaan