• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verlichting maken uit frisdrank

Vempain

Prepper goeroe
Op youtube zijn er vele filmpjes over het maken van lichtstaafjes die je zelf kunt maken van mountain dew frisdrank, baking soda en waterstofperoxide.
Omdat ik niet heel erg goedgelovig aangelegd ben leek me het een mooi moment om te gaan testen of het echt wel zo gemakkelijk werkte.
En om het verschil te zien heb ik ook meerdere type frisdranken gebruikt op basis van sinaasappel of citroen dit omdat hier vaak een gele kleurstof aan is toegevoegd.
De merken die getest zijn:
-Fanta sinaasappel
-spa limoen en cactus
-mountain dew
- multivitamine bruistablet (van de action)

image.jpg
De manier zoals het op de filmpjes uitgelegd wordt, heb je een bodempje frisdrank nodig, ongeveer een theelepel "baking soda" en 2 dopjes waterstofperoxide (verkrijgbaar bij de drogist) en hoef je het alleen met elkaar te schudden.

Bij de spa en fanta was er geen reactie te zien waardoor deze licht zou geven. Bij de mountain dew was dit zo goed als niets en kwam er met het multivitamine bruistablet een hele lichte gloed vanaf maar is zeker niet te vergelijken met bijvoorbeeld een breekstaafje.
image.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Bij de spa en fanta was er geen reactie te zien waardoor deze licht zou geven. Bij de mountain dew was dit zo goed als niets en kwam er met het multivitamine bruistablet een hele lichte gloed vanaf maar is zeker niet te vergelijken met bijvoorbeeld een breekstaafje.

Tja die filmpjes....fijn dat je tijd en energie erin steekt om het zelf te testen.
Ik heb één keer Mountain Dew gezien...ik dacht dat je zelf ging lichtgevenals je dat opdronk...zoveel kleurstof.
Er is een campagne geweest tegen Mountain Dew vanwege verboden middelen in het drankje.

“Gebromeerde plantaardige olie hoopt op in het lichaam en onderzoeken wijzen erop dat consumptie zou kunnen leiden tot hartproblemen, gedragsproblemen en verminderde vruchtbaarheid. Daarnaast zijn er meldingen dat bij hoge consumptie zenuwaandoeningen, geheugenverlies en ontstekingen kunnen optreden. Broomhoudende verbindingen staan ook wel bekend om het gebruik als vlamvertragers, aldus de voedselwaakhond. foodwatch is verbaasd dit soort stoffen nog aan te treffen in supermarkten: “Het is verontrustend dat dit soort illegale producten kennelijk door de veiligheidschecks van de grootste supermarkten van Nederland komen en ongestoord in het winkelschap belanden.”
 

Dreutel

Prepper goeroe
Mountain Dew. De naam van dit product heb ik wel eens gehoord, maar ik dacht dat het één of ander "moonshine" product was. Sterke drank dus. Weer wat geleerd! Blijkbaar is het zoiets als Fernandez, waarvan de kleur ook aan chemicaliën doet denken.
 

RDNK76

Survivor
Mountain Dew dronk ik vroeger echt met liters tegelijk..... tot ik plat ging met een maagzweer, echt troep dat gerei
 
Bovenaan