• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Brood bakken, in de broodbakmachine

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
@AWOL.
Nee, langste bakstand is okee...en hoogste korststand. Niet gaan "overbakken" inderdaad.
Dan kan je het nog zoeken in beter rijzen, ingrediënten op juiste temperatuur, broodverbeteraar(vitamine C), meer/minder gist, wat melkpoeder erbij, meer/minder vet, meer/minder water, ander meel, ander recept, ofwel de tips uit die link die ik je gaf. Kwestie van uitproberen en afvinken of die actie je broodkorst beter maakt. Ik zou beginnen met de temperatuur controleren van water wat je erbij doet. Lauw, niet te warm en niet te koud. Te heet water kan de gist doden en te koud meel en water vertragen de werking van de gist.
Zelf doe ik in mijn broodbakmachine altijd 20 ml extra water erbij.
 

AWOL

Prepper goeroe
Duidelijk, wat aanklooien tot je de juiste methode vindt zonder de angst af en toe een broodje te verzieken ;)
Ik gebruik tot nu toe overigens alleen kant en klaar mixen, dus met gist reeds toegevoegd, ik heb niet de indruk dat het rijzen niet goed gaat, brood is ook luchtig zonder in te storten en voor zover ik het kan inschatten neemt het ook voldoende toe in volume tijdens het rijzen.
Als ik wat meer ervaring heb ga ik zeker eens zelf een recept proberen "from scratch". Ook overweeg ik mijn hetelucht oventje weer uit mijn schuur te halen (combi magnetron) en eens te kijken hoe het brood bakken lukt in dat ding. (alleen moet ik dan een nieuwe plank monteren want dat ding is te zwaar voor mijn huidige en moet een bakvorm kopen)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Juist, je snapt het helemaal, gewoon wat aanklooien inderdaad.

Hier gaat echt mislukt brood in stukken en wordt hergebruikt in "broodpudding". Alleen verbrand brood zou ik er niet in doen maar heb ik nog nooit gehad. Als ik niet genoeg restjes brood en mislukt brood heb, de ik het in de vriezer tot ik wel genoeg heb.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

petroman

SHTF Expert
Bovenkant is meestal nier doorbakken omdat daar de warmte niet goed bijkomt. Zoals al geschreven zat bij ons het deeg wel een stegen de deksel aan. Dan bakt dat ook niet zo denderend meer.
Probeer ook eens afbakken in een hetelucht oven.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt door een moderator:
Recept koolhydraatarm brood
Oven voorverwarmen op 175°C
Baktijd: ca. 80 minuten (in heteluchtoven)


Ingrediënten:
Zie voor het hele recept link

[MOD]bericht aangepast ivm copyright[MOD]

 

martin

Mankinds only hope
Nu wat broodjes gemaakt en het bevalt. Nog aan het zoeken naar de soort mix die mij het meest smaakt. Wel valt mij op dat je aan de bovenkant van het brood geen lekkere korst krijgt, ik vermoed omdat er geen stralingswarmte is (?). Ik las dat je na het rijzen en voor het bakken de bovenkant wat kunt besprenkelen met water en dat dit zou helpen een knapperige korst te maken. Iemand hier ervaring mee?
Ook lees ik dat men soms, ook aan kant en klare mixen, een ei toevoegt. Dit zou helpen met de structuur, smaak en wellicht ook de korst?

Persoonlijk vind ik een ei niet passen bij het maken van een (gewoon) brood.
(en er is geen bakker die een ei gebruikt in een gewoon brood)
Het besprenkelen met water is een prima manier voor een harde korst, maar dat kan je alleen toepassen als je een reeds gebakken brood nogmaals gaat opwarmen in een flink warm gestookte oven (210 graden).

Wat heel belangrijk is, is dat je ingrediënten niet koud zijn, dus alles op kamertemperatuur, en niet lager dan 18 graden.

Wat mij opvalt is dat het soort bloem/meel heel veel effect heeft op het eindproduct.
Zelf hebben we na heel veel experimenteren een eigen "mix" samengesteld.
De basis is http://www.soubry.be/consument/van-bloem-voor-brood-tot-patisseriebloem
We gebruiken dan 50% mix "donker brood", en 50 % bloem van "de molen" (2 keer 250 gram, zodat je op 500 gram totaal uit kom)
Dan 1 theelepel ascorbinezuur, 3 theelepels zout (klinkt heel veel, maar dat is een stuk minder dan brood van de supermarkt) 300ml water, 20 gram boter en 7 a 8 gram droge gist.

Dus geen melk en geen ei, en zeker geen melkpoeder, want dan heb je een zeer zachte korst.
Zoals @Stuudje ook aangeef, lekker aanklooien is het beste advies.

En stop met die "kan en klaar" pakken, want dan heb je alsnog de regie niet in handen. Lekker zelf aanklooien is veel leuker.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

AWOL

Prepper goeroe
@martin yep, sta mij nog even toe de "makkelijke route" te bewandelen en de machine te leren kennen en daarna zal ik zeker eens eigen creaties proberen!
 

AWOL

Prepper goeroe
Eerste broodje (800 gram) afgebakken in een heteluchtoven. kant en klaar mix, de machine laten kneden, laten rijzen in de bakvorm, afgebakken op 180 graden voor 45 minuten (nog niet geproefd). Of ie smaakt of niet, het is mijn mooiste broodje tot nu toe die ook het meest lijkt op een normaal brood en zonder gat (!).

broodje.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Prachtig Awol!!!
Wel uit de vorm halen als je het laat afkoelen op het rooster.In de vorm wordt het taai.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
ik was zo trots op mijn deeg kindje :p
Mooi zo! Je hoort ook trots te zijn op je eigen brood. Zelluf gedaan...dat doet wat met je.





(hier had nog een leuk plaatje kunnen staan, van een bakkertje met brood bij een molen, of een bakkertje met een broodkar...of...nou ja...heel gezellig plaatje dus...maar ik kan het niet vinden dus je moet het maar zelf verzinnen...)
 

AWOL

Prepper goeroe
(hier had nog een leuk plaatje kunnen staan, van een bakkertje met brood bij een molen, of een bakkertje met een broodkar...of...nou ja...heel gezellig plaatje dus...maar ik kan het niet vinden dus je moet het maar zelf verzinnen...)

bakker 1.jpg

Nu wil ik nog een mooie donkere korst op het brood. Die oven kan ook grillen dus maar eens uitzoeken of ik dat kan gebruiken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik raad ook aan wat recepten voor brood door te lezen, ik vind bv 180 graden 45 minuten wat eigenaardig. Ik bak hoger.
Vaak staat er ook iets als tien a vijftien minuten op 220 graden en dan naar 200 graden. Zoals ook in dit recept.
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik raad ook aan wat recepten voor brood door te lezen, ik vind bv 180 graden 45 minuten wat eigenaardig. Ik bak hoger.
Vaak staat er ook iets als tien a vijftien minuten op 220 graden en dan naar 200 graden. Zoals ook in dit recept.

Inderdaad, op de verpakkingen wordt meestal circa 220 graden voor 30 minuten aangegeven (waarvan eerste 10 minuten op 240). De reden dat ik dit nu zo gedaan heb ik omdat mijn vader ook zijn eigen brood bakt en deze standen is wat hij toepast, dus wilde dat ook eens proberen.
Ondertussen wat van het brood geproefd en het is prima gaar, wel heb ik het idee dat het misschien beter was geweest om het op 200 te doen voor 45 minuten. Zijn oven is van een veel betere kwaliteit dan die van mij dus ik kan mij voorstellen dat daar ook verschillen door komen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Donkere korst kan je ook maken door losgeklopt eiwit op de bovenkant te smeren.
Zelf vind ik je brood er super uitzien, vergeet ook niet dat broodkorsten en broden uit de winkel enorm gemanipuleerd worden...gebrande mout om brood er bruiner en volkoren uit te laten zien. Het gaat bij je eigen brood vooral om de smaak. probeer niet teveel te vergelijken met de winkels, maar probeer te proeven wat je wilt verbeteren.


Gele vla is ook zo'n leuke...als je zelf vanillevla maakt zal je zien dat die helemaal niet geel is, eerder creme-wit. Een eigengemaakte vla lijkt nu dus onnatuurlijk bleek. Terwijl dat eigenlijk altijd zo hoorde tot men met gele kleurstoffen ging spelen.

Eén van de beste bakkers die ik ken zit in Hilversum en Amsterdam, Le Fournilde Sébastien. Hij heeft grijs brood, van Frans meel en geen troep erbij. Brood wat je echt nog moet kauwen, wat geen deegbal wordt wat je zo weg slikt. Aanrader als je daar eens in de buurt bent om daar een brood te kopen.
 

Kanina

Diehard Prepper
Gele vla is ook zo'n leuke...als je zelf vanillevla maakt zal je zien dat die helemaal niet geel is, eerder creme-wit. Een eigengemaakte vla lijkt nu dus onnatuurlijk bleek. Terwijl dat eigenlijk altijd zo hoorde tot men met gele kleurstoffen ging spelen.
Crème-wit idd.. Ooit gele vanillestokjes gezien? :lol:
It's all in the mind! Schijnbaar word je blijer van gele vanillevla dan van crème-wit, anders kreeg je dat te eten uit een pak.
Zou het grijze brood te maken hebben met de Fleur de Sel? Is ook aardig grijs.
Ik houd ook van brood met een bite, beter dan dat slappe Hollandse brood o_O
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Zou het grijze brood te maken hebben met de Fleur de Sel? Is ook aardig grijs. o_O
Brood wordt grijs door onbehandeld meel. Geen toegevoegde gebrande mout om het brood bruin te kleuren. Opa's en oma's weten nog wel dat brood er vroeger altijd grijs uit zag.
De stevigheid komt door desem ipv gist te gebruiken.
 

AWOL

Prepper goeroe
Hoe staat het met het klooien @AWOL? Al een meel van de molen geprobeerd?

Het gaat nog niet helemaal goed. Ja wel meel van de molen geprobeerd maar die vond ik eerlijk gezegd niet echt beter dan meel van de deka markt (in zak ook) maar die van de molen is wel flink duurder.
Ik probeer de juiste modus te vinden met het afbakken in de hete lucht oven maar dat lukt ook nog niet helemaal. Het "mooie broodje" van een aantal posts terug was niet helemaal gaar en dus niet lekker, inderdaad de temperatuur te laag lijkt mij.
Dat was dus op 180 graden, 45 minuten.
Daarna op 230 graden voor 30 minuten, gaar maar weinig korst. Smaak, meh.
Daarna 10 minuten op 250 graden en 30 minuten op 220 graden, goed qua korst maar iets te droog. (en vergeten bakblik in te vetten dus brood goeddeels kapot om het er uit te krijgen)

We klooien door ;)
 
Bovenaan