• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelfgemaakte cup-a-soup

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Een cup-a-soup recept van de Gulle Aarde, waarvan je in elk geval wéét wat er in zit.

Voor een habbekrats heb je een flinke pot instant soeppoeder en iedereen kan net zoveel maken als hij zelf wil. En hou je van een pittiger "bakkie" dan doe je er gewoon een extra schep in. En het is lekker!

Nodig:
-250 gram aardappelpuree à la minute
-2 zakjes magere melkpoeder (ELK)
-2 flinke eetlepels bouillonpoeder
-2 flinke theelepels gedroogde uisnippers
- flinke theelepel peterselie
-1/2 theelepel peper
-1/2 theelepel tijm
-1/2 theelepel kerrie
-1 theelepel zout
Van alle ingrediënten kun je iets meer of iets minder nemen, andere kruiden toevoegen kan ook, net zoals je smaak is.
Alles in een grote bak door elkaar roeren is het enige wat je hoeft te doen!

Zo'n drie theelepels in een mok zijn voldoende om van een lekker bakje aardappelsoep te kunnen genieten.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Layla, Ik zou zeggen, alles is gedroogd en bij goed bewaren houd je de datum van ELK en aardappelpuree aan.

Pr3pper, er zijn veel DIY instantsouprecepten op google, dus ja, het kan ook anders, geheel naar eigen smaak samen te stellen zoveel zijn er en steeds met andere ingrediënten.
 

Marcov

Prepper goeroe
[member=17]Stuudje[/member], leuk recept. Ik ga het zeker eens proberen.
Heb ik wel een vraagje, wat is magere melkpoeder (ELK)?
En waar kun je zoiets kopen?
Misschien raar, maar ik kan me niet herinneren dat ik het ooit in de supermarkt heb zien staan.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Het staat in de supermarkt bij de houdbare melk, een geel pak, met 4 zakjes van 60 gram melkpoeder.(dit is wat anders dan koffiemelkpoeder )

AHI_434d50303338373337_1_200x200_JPG.JPG
 

Marcov

Prepper goeroe
Ah thnx.
Nu begrijp ik het, ga altijd met een heeeeele grote boog om de houdbare melk heen.
Ik ben al geen fan van melk, maar ik gruwel van houdbare melk. :)

Groetjes
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik dacht dit net even snel te maken. :)
Maar ik had geen gedroogde uiensnippers en Appie ook niet.
En uitjes zijn wel lekker in een soeppie
Dus nu maar zelf uien drogen. Ik denk in de oven, op de verwarming gaat niet.
Want die staat niet aan.

Maar het gaat helemaal goed komen.
Bedankt voor het delen van dit recept.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Een cup-a-soup recept van de Gulle Aarde, waarvan je in elk geval wéét wat er in zit.

Voor een habbekrats heb je een flinke pot instant soeppoeder en iedereen kan net zoveel maken als hij zelf wil. En hou je van een pittiger "bakkie" dan doe je er gewoon een extra schep in. En het is lekker!

Nodig:
-250 gram aardappelpuree à la minute
-2 zakjes magere melkpoeder (ELK)
-2 flinke eetlepels bouillonpoeder
-2 flinke theelepels gedroogde uisnippers
- flinke theelepel peterselie
-1/2 theelepel peper
-1/2 theelepel tijm
-1/2 theelepel kerrie
-1 theelepel zout
Van alle ingrediënten kun je iets meer of iets minder nemen, andere kruiden toevoegen kan ook, net zoals je smaak is.
Alles in een grote bak door elkaar roeren is het enige wat je hoeft te doen!

Zo'n drie theelepels in een mok zijn voldoende om van een lekker bakje aardappelsoep te kunnen genieten.

vraagje: als je aardappelpuree a la minute gebruikt, waarom moeten er dan 2 zakjes melkpoeder extra bij?
In de pureepoeder zít toch al melkpoeder? (A la minute = alleen water bijvoegen)

Mayo
 
Bovenaan