• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preptest blikje bronwater 15 jaar over de THT

martin

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ook toen was ik een “prepper in training”, ergens in het jaar 2012 op een forum wat niet meer bestaat. Ik dacht dat het oudste blikje wat ik bezat nog maar iets van 4 jaar over de datum was.

Ondertussen zijn we 4 jaar verder, en ik had me flink vergist in de datum.

Het was 1996 toen ik 2 blikjes bronwater overhandigd kreeg op een computerbeurs op de stand van 3Com. In die tijd bestond de term ICT nog niet eens, en was een harddisk van 640 MB iets wat net betaalbaar begon te worden. Het is de tijd van Jos en Hans Courbois, van de HCC dagen, van de C64, de Amiga 500, de gulden, de raider en we hadden het nog over zure regen.

2016-06-08 17.47.42.jpg

1 blikje heb ik gelijk opgedronken, de ander heb ik meegenomen en is altijd op mijn bureau blijven staan. Onder de meest slechte omstandigheden (niet koel, en niet donker) stond dit blikje dus 20 jaar op mijn bureau. Het is een wonder dat het blikje na diverse keren te zijn gevallen nog redelijk ongeschonden uit de strijd is gekomen, en op een paar kleine deukjes na is het blikje in ieder geval niet lek, en nog steeds vol.


2016-06-08 17.48.03.jpg



Zoals je ziet is de tht datum 2001

2016-06-08 17.48.18.jpg


Dus zijn we ondertussen 15 jaar over de THT datum heen.

Hoewel ik voor 99% zeker ben dat het blikje nog prima te drinken zal zijn ben ik wel nieuwsgierig naar de volgende details:


  • Zit er nog koolzuur in het blikje?
    (Ik denk het wel, want het blikje is niet lek)

  • Is de inhoud nog 100% gelijk met de 33cl?
    (Ik denk het wel)

  • Is de inhoud nog goed van kleur (dus kleur gelijk met een nieuw blikje)
    (Ik denk het wel)

  • Is er enige vorm van bezinking in het blikje terug te vinden
    (Ik gok van wel ivm met de mineralen)
Om een goede vergelijking te kunnen maken ben ik op zoek naar een blikje bronwater (met koolzuur) en dat is nog redelijk lastig te vinden.

Ik denk dat ik bij een tankstation nog de meeste kans zal maken (bij AH kon ik er geen vinden)


Ik hoop dat ik over enkele dagen een 2e blikje kan bemachtigen zodat ik met een blind test kan bepalen of er een waarneembaar smaakverschil zal zijn.


Om deze test flink langdradig te maken zal ik ook een filmpje proberen te maken van het openen van het blikje, zodat ik kan bepalen of er nog een geluid waarneembaar is van het aanwezige koolzuur.


Indien er nog andere zaken getest moeten worden in de komende “preptest” verneem ik het graag.
 

Jasje

Prepper goeroe
Leuk, ik wacht in spanning af. Ben dol op langdradige testen. :) Ik ben wel nieuwsgierig of het blik (binnenin) ook nog gaaf/onaangetast is. Het is immers een lange tijd dus als je met een lampje een kijkje kunt nemen...
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Leuk, ik wacht ook met spanning...nou ja, het spannendste is of je inderdaad een blikje mineraalwater vindt.Wordt tegenwoordig vooral in flesjes verkocht.


1996...ow, waar blijft de tijd...ik wil terug!
 

prepass

Elementary prepper
Zo dan........old memories.....BNC netwerken, (Néé geen NBC.........gedeformeerde prep gekkies), hobbyscoop (via de radio programma opnemen op cassette bandje), Chriet Titulaer (https://nl.wikipedia.org/wiki/Chriet_Titulaer). En de tijd dat je dacht dat een 20MB harddisk op een MFM controller je de komende 5 jaar niet vol zou krijgen op je oude XT Tulip computerje....... Toen Compaq nog geen HP was en........pfff........mooie tijd......:)

Snij het blik eens open @martin, zodat je de wanden/bodem goed kan zien mbt bezinking en corrosie (als die er is)
 

AWOL

Prepper goeroe
Maar ook de tijd van goatse man...en die missen we toch niet denk ik... (googlen op eigen risico)
 

petroman

SHTF Expert
Ik gok op roest.
Blikjes zitten niet helemaal vol dus heb je er toch lucht bij. Bij bronwater verwacht ik geen neerslag of aantasting anders dan dus water<>metaal.
Licht/donker, aangezien blikjes geen raampjes hebben waar licht door kan verwacht ik hier ook geen problemen.
Invloed van temperatuur: hier is de zuiverheid van de inhoud van belang. Ik vermoed dat de inhoud zeker behandeld is geweest voordat het er in ging.
Dus bacteriegroei lijkt me niet voor de hand liggen.

Maar dit zijn allemaal aannames en daarvan is 80% foudt ;-)
 

AWOL

Prepper goeroe
Ik denk ook geen roest. Je zou verwachten dat het blikje anders al lang doorgeroest was na al die jaren.
 

martin

Mankinds only hope
Na diverse bezoekjes aan Jumbo/Attent/Ah/Meermarkt/Emté en nog wat ander super markten was het inderdaad een flinke uitdaging om een blikje bronwater van 33Cl te bemachtigen.
Na enkele dagen ben ik verder gaan zoeken in diverse tank stations en in snackbars.

Omdat ik het zo gênant vond om binnen te stappen met "Heb je een blikje bronwater van 33Cl" paste ik al snel mijn tekst aan naar "een frikandel aub, en heb je misschien een blikje bronwater i.p.v. een flesje"
12 frikandellen later, en nog steeds geen blikje bronwater heb ik de knoop doorgehakt en ben ik richting Sligro vertrokken voor een tray van 24 stuks Sourcy rood.

QxRchmBLJsg93Clv2UYJPFHckQ7vv0yea2VCw7p5cQKbIDpGvqam_znkMBPX9KPDGU4I9FeaI7OQMasV0HPLplxV1Z00waAbrLEN0uBJlDmowodTbDQP_A3SQX78s-lxjXiEAHzD


Hoewel het vermoedelijk een van de duurste vormen is om water in te kopen (24*(1/3l)=8 liter voor 10,12 euro) was het veelvoud aan benzinekosten, frikandellen en mijn gewichtstoename alsnog de doorslaggevende factor.

Als eerste was ik benieuwd of het gewicht van het 15 jaar oude blikje nog steeds 100% gelijk is aan het origineel.

Natuurlijk is het overduidelijke dat een blikje nooit de inhoud zal kunnen "uitzweten" maar je leest de meest bizarre verhalen op internet, en "meten is weten" dus daar gaan we dan.

NhbnFm5zRGaWiPlaXpaArN-JDbWUMPM92fE3XXQDS8r9W1GrrUnINgLmjtBS7a4SQGTjOf26vWfp4jHKSfE_4jOuYNF4Q5ofZYH6tZB3x_z89tV2HF3GPXfkCJymHDjUfksKV7Q-


350 gram, dus dan is het blikje aan gewicht 350-330=20gram

Het controle blikje:

xnvMyssf3Df7D4hNrt8NJXpXaYPm9HdplH5raVObqUuJmdzX730msdArPlFnqvw-gt-9KoqThXW9q-2TSLBEF8i1fs2BPJ4NfnWqZdr97D7PD7c2ipImPRZNsu43ivVhCH0pU6_l


Dat had ik niet verwacht, maar blijkbaar heeft men het na 15 jaar voor elkaar gekregen om 2 gram aan materiaal te besparen op de blikverpakking.
Om het zeker te weten nog een stuk of 10 blikjes afgewogen, en ze zitten tussen de 348 en 349 gram.

Maar ondertussen is het donker, en ik zou eigenlijk het blikje na 20 jaar (20 jaar oud, 15 jaar over de datum) wel eens open moeten maken.

Wegens tijdsgebrek en gebrek aan daglicht ga ik dit op een later moment uitvoeren.
(want kleurverschil meten in een glas is lastig in de schemer)

Ik ga kijken of ik mijn reageerbuisjes nog kan terugvinden in de kelder om wat eenvoudiger een mogelijk kleurverschil te constateren.
Door de suggesties zal ik zeker het blikje openknippen voor het onderzoeken op oxidatie en mogelijke bezinkselvorming.

Wordt vervolgd.
 

Ray

SHTF Expert
Zo, dat is nog eens een ongezonde test, 12 frikandellen, ik krijg als ik het lees al braakneigingen. :lol:

Lijkt me interessant de blikjes leeg nog eens te wegen, want weet jij veel hoe groot de afwijking is bij het vullen. Weegschaal afwijking is vaak ook +/- 1 gram, maar ik weet niet wat je hebt staan.

Martin zei:
Om deze test flink langdradig te maken zal ik ook een filmpje proberen te maken van het openen van het blikje, zodat ik kan bepalen of er nog een geluid waarneembaar is van het aanwezige koolzuur.
Als we toch de diepte in duiken met blikjes, ben ik benieuwd of ze inderdaad 2 gram per blikje hebben weten te 'schaven'. :)
 

phtvs

Sysop
Admin
12 frikandellen speciaal, dat eet ik in een jaar nog niet weg :eek:

Ben erg benieuwd of er nog prik opzit.
 

salbie1988

Elementary prepper
Na diverse bezoekjes aan Jumbo/Attent/Ah/Meermarkt/Emté en nog wat ander super markten was het inderdaad een flinke uitdaging om een blikje bronwater van 33Cl te bemachtigen.
Na enkele dagen ben ik verder gaan zoeken in diverse tank stations en in snackbars.

Omdat ik het zo gênant vond om binnen te stappen met "Heb je een blikje bronwater van 33Cl" paste ik al snel mijn tekst aan naar "een frikandel aub, en heb je misschien een blikje bronwater i.p.v. een flesje"
12 frikandellen later, en nog steeds geen blikje bronwater heb ik de knoop doorgehakt en ben ik richting Sligro vertrokken voor een tray van 24 stuks Sourcy rood.

QxRchmBLJsg93Clv2UYJPFHckQ7vv0yea2VCw7p5cQKbIDpGvqam_znkMBPX9KPDGU4I9FeaI7OQMasV0HPLplxV1Z00waAbrLEN0uBJlDmowodTbDQP_A3SQX78s-lxjXiEAHzD


Hoewel het vermoedelijk een van de duurste vormen is om water in te kopen (24*(1/3l)=8 liter voor 10,12 euro) was het veelvoud aan benzinekosten, frikandellen en mijn gewichtstoename alsnog de doorslaggevende factor.

Als eerste was ik benieuwd of het gewicht van het 15 jaar oude blikje nog steeds 100% gelijk is aan het origineel.

Natuurlijk is het overduidelijke dat een blikje nooit de inhoud zal kunnen "uitzweten" maar je leest de meest bizarre verhalen op internet, en "meten is weten" dus daar gaan we dan.

NhbnFm5zRGaWiPlaXpaArN-JDbWUMPM92fE3XXQDS8r9W1GrrUnINgLmjtBS7a4SQGTjOf26vWfp4jHKSfE_4jOuYNF4Q5ofZYH6tZB3x_z89tV2HF3GPXfkCJymHDjUfksKV7Q-


350 gram, dus dan is het blikje aan gewicht 350-330=20gram

Het controle blikje:

xnvMyssf3Df7D4hNrt8NJXpXaYPm9HdplH5raVObqUuJmdzX730msdArPlFnqvw-gt-9KoqThXW9q-2TSLBEF8i1fs2BPJ4NfnWqZdr97D7PD7c2ipImPRZNsu43ivVhCH0pU6_l


Dat had ik niet verwacht, maar blijkbaar heeft men het na 15 jaar voor elkaar gekregen om 2 gram aan materiaal te besparen op de blikverpakking.
Om het zeker te weten nog een stuk of 10 blikjes afgewogen, en ze zitten tussen de 348 en 349 gram.

Maar ondertussen is het donker, en ik zou eigenlijk het blikje na 20 jaar (20 jaar oud, 15 jaar over de datum) wel eens open moeten maken.

Wegens tijdsgebrek en gebrek aan daglicht ga ik dit op een later moment uitvoeren.
(want kleurverschil meten in een glas is lastig in de schemer)

Ik ga kijken of ik mijn reageerbuisjes nog kan terugvinden in de kelder om wat eenvoudiger een mogelijk kleurverschil te constateren.
Door de suggesties zal ik zeker het blikje openknippen voor het onderzoeken op oxidatie en mogelijke bezinkselvorming.

Wordt vervolgd.


Gave test. Echter bijna 3 weken verder :D is het daar nog steeds schemer?
 

martin

Mankinds only hope
Ik ben over een paar weken terug. Als bonus krijgen jullie nog een recept van een cactus recept.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan