• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat voor voedsel verzamelen jullie uit de natuur?

Rataplan

Mankinds only hope
Ik ben benieuwd wat voor lekkers en bruikbaars aan planten, kruiden, vruchten, noten, zaden etc jullie in de natuur verzamelen.
Of het nu dient als voeding of andere interessante doeleinden, mag allemaal.
Graag foto's van je vondsten en evt waarvoor je het gebruikt en hoe of wat je er mee wil maken etc...
Als we enigzins de jaargetijden volgen met wat er nu goed is of binnenkort de tijd voor is, dan kunnen we elkaar er hier alert op maken.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Vandaag de eerste tamme kastanjes gevonden, de bolsters staan mooi open en ik kon ze er zo uit pakken.
Diegene die nog dicht zaten, daar ga ik volgende week weer langs om te oogsten.
De meeste zaten er 3 in per bolster, 2 grote en in het midden een wat kleinere, die laatste gooi ik op de grond onder de boom voor het klein wild wat er leeft en de grote noten gaan met mij mee.
Je kan ze zo eten en natuurlijk poffen of pureren, naar gelang je vooorkeur is.

Kastanjes van de Paarde Kastanje zijn ook eetbaar overigens, maar dit is een erg bewerkelijk proces wat behoorlijk wat tijd in beslag neemt.
image.jpeg
De bladeren van de Tamme Kastanje verzamel ik ook, deze droog ik om er thee van te zetten.
De bladeren van vorig jaar zijn keurig droog en binnenkort eens een kopje thee maken.
Het schijnt te helpen wanneer je last hebt van vervelend aanhoudend hoesten.image.jpeg
Zo alles in de zelfgeknoopte knapzak en weer verder op pad.... Wat een mooie dag weer:)image.jpeg
Hier nog een foto van de bladeren die ik vorig jaar heb verzameld.
image.jpeg

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tamme_kastanje
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Leuk! Afgelopen zondag heb ik ook tamme kastanjes gezocht. Met een mes zetten we een 'kruisje' in de kastanje. Daarna worden ze gepoft in een pan met gaatjes. Lekkerste wat zout er over.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik heb net paardenkastanjes geraapt, omdat ik er zeep van wil maken.
Geen idee of het gaat lukken...dat meld ik later wel.
Verder maak ik een seizoenstafel, met wat kastanjes, beukennootjes, pompoen,(die eet ik later wel op) wat mooie bladeren ...nou ja, gewoon voor de sfeer dus.

Nog een leuk en handig kastanjeweetje:
Een aantal verse, kastanjes aan een draad rijgen en dit in een klerenkast ophangen. Een goed middel tegen de motten en het stinkt niet zo als mottenballen.

P1170514.JPG


Voor wie het boeiend vindt, een stuk geschiedenis van zeep in Nederland en in oorlogs-crisistijd, Zeepschaarste.
 

Erny

Last (wo)man standing
Moestuinprepster L. had vorige week wilde (paarde) kastanjes verzameld om dus ook zeep van te maken. De kastanjes bevatten namelijk saponine.
Ik had er nog nooit van gehoord.
Je schijnt ze vers in plakjes te moeten snijden, dat drogen en de gedroogde plakjes (die in die vorm lang bewaarbaar zijn) te moeten raspen. De rasp dan oplossen in water en dan schijn je dus inderdaad een zepig sopje te krijgen.
Lees net dat ook het blad van de wilde kastanje te gebruiken is om sopjes te maken, al moet je het blad er maar kort inlaten want anders kans op vlekken op je wasgoed.
 

Erny

Last (wo)man standing
Haha, waar heb je díe nou opgeduikeld? ;)
Maar zo te zien is die wijze voor dírect gebruik en niet om de kastanjes voor langdurig bewaren te prepareren.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Na het malen drogen...dan kan je het wel heel lang bewaren
En die pagina, staat in de link(blauwe letters) Ik ben enorm voor spelend leren, kinderen nieuwsgierig maken, en testjes doen...dus tja, dan kom je wel p zulke pagina's uit.
:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Aanvulling Paardenkastanje ( Aesculus hippocastanum )

In Amerika hebben de Indianen al lang geleden een manier ontwikkelt om deze bitterstoffen en tannineuit de vrucht te verwijderen. Deze bijzondere vorm van verwerking stelde hun in staat de bewerkten kastanjes te gebruiken in brood, pannenkoeken en soepen.De Indianen legden de kastanjes in een met hete stenen gevuld hol in de grond, die zij met bladeren, hete as en kleine takken afdekten en tenminste een dag lang lieten garen. Daarna werden de kastanjes uit het hol verwijderd en met een vijzel verpletterd. Hierna legden de Indianen de kastanjes in een dicht gevlochten mand en plaatsten deze 4 dagen lang in vloeiend water. Uiteindelijk werd het kastanjemengsel op korfboordjes uitgesmeerd en in de zon gedroogd.

http://www.shamanshome.com/pages/sub/87668/De_Kastanje.html
 

Ray

SHTF Expert
Aanvulling Paardenkastanje ( Aesculus hippocastanum )

In Amerika hebben de Indianen al lang geleden een manier ontwikkelt om deze bitterstoffen en tannineuit de vrucht te verwijderen. Deze bijzondere vorm van verwerking stelde hun in staat de bewerkten kastanjes te gebruiken in brood, pannenkoeken en soepen.De Indianen legden de kastanjes in een met hete stenen gevuld hol in de grond, die zij met bladeren, hete as en kleine takken afdekten en tenminste een dag lang lieten garen. Daarna werden de kastanjes uit het hol verwijderd en met een vijzel verpletterd. Hierna legden de Indianen de kastanjes in een dicht gevlochten mand en plaatsten deze 4 dagen lang in vloeiend water. Uiteindelijk werd het kastanjemengsel op korfboordjes uitgesmeerd en in de zon gedroogd.

http://www.shamanshome.com/pages/sub/87668/De_Kastanje.html

Dat lijkt erg op de verwerking van eikels, ook die bevatten veel bitterstoffen en tanine die eerst verwijderd moet worden. Eikels die in twee jaar rijpen (je hebt verschillende soorten eikenbomen, zo'n 600 soorten wereldwijd) bevatten meer tanine en bitterstoffen dan eenjarige rijpende eikels.

Eikels worden meestal eerst uitgespoeld (na vermalen/stampen) en daarna gekookt/geroosterd.

Tannine is een stof die giftig is voor mensen, honden, paarden, schapen en runderen, maar varkens, herten en veel ander wild is er dol op en kunnen deze stoffen verwerken. Het is zeker zaak om de tannnine's goed uit te spoelen, bij voorkeur meerdere keren als je eikels voor eigen consumptie wil gebruiken.

Hier een meneer die ze uitspoelt door ze in de stortbak van de WC te hangen: http://maartenwestmaas.blogspot.nl/.../eetbaar-nederland-eikels-in-de-stortbak.html

Bij eenjarige eikels zijn er ook recepten die de eikels alleen koken en daarna verwerken tot meel die gemixed kan worden met gewone bloem voor het bakken van brood en andere deegwaren.
Hier een lijstje met een-jarige eikels en recepten: http://plazilla.com/page/4295036433/eetbare-eikels-lekkere-recepten-en-weetjes
Nog een receptje: http://eten-en-drinken.infonu.nl/di...men-uit-het-nederlandse-en-belgische-bos.html
 

dimidrie

Senior Prepper
Leuk draadje dit @Rataplan! Ik ga er morgen eens op uit om kastanjes te rapen, lijkt mij leuk om eens kanstanjezeep te maken binnenkort.

Tot een week of drie geleden heb ik mij ongans gesnackt aan frambozen en bramen die volop groeien in een stuk buitengebied waar ik vaak wandel. Ik heb van de frambozenstruiken loten afgesneden en begraven, om ze in de lente in mijn moestuin te planten.
Ik pluk frambozen en bramen niet laag bij de grond maar vanaf een meter of hoger, dit in verband met vossenworm die door vossen verspreid kunnen worden.

Sinds vorige week ben ik er ook beukennootjes gaan rapen, omdat ik dat vroeger als kind altijd deed met mijn ouders weet ik nog. Ik weet alleen niet meer hoe dat nou zat met wel/niet giftig bij consumptie?Mij staat bij dat we ze vroeger eerst roosterden of in een pannetje met roomboter bakten. hoe dan ook, die nootjes liggen ondertussen overal in huis en in mijn auto(omdat ik ze telkens heel 'handig' in mijn broekzakken stop), dus het wordt tijd om eens uit te zoeken hoe die dingen lekker te bereiden.

Zijn er ook mensen die eetbare paddestoelen plukken en eten?
 

Erny

Last (wo)man standing
Tot nog toe heb ik alleen de Zwavelzwam (Boskip, Chicken of the Forest) geoogst en gegeten. Deze is dan ook heel goed herkenbaar.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Sinds vorige week ben ik er ook beukennootjes gaan rapen, omdat ik dat vroeger als kind altijd deed met mijn ouders weet ik nog. Ik weet alleen niet meer hoe dat nou zat met wel/niet giftig bij consumptie?Mij staat bij dat we ze vroeger eerst roosterden of in een pannetje met roomboter bakten. hoe dan ook, die nootjes liggen ondertussen overal in huis en in mijn auto(omdat ik ze telkens heel 'handig' in mijn broekzakken stop), dus het wordt tijd om eens uit te zoeken hoe die dingen lekker te bereiden.

Zijn er ook mensen die eetbare paddestoelen plukken en eten?

Ik heb van mijn moeder geleerd dat je 30 rauwe beukennootjes per dag kunt eten. Als je meer wilt eten moet je ze volgens haar eerst verhitten.

Wat paddestoelen betreft plukken en eten we graag de Parasolzwam. We hebben ook een zwavelzwam ontdekt. Vroeger hadden we op ons land een berk met oesterzwammen er op, die waren heerlijk.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Gisteren wat beukennootjes geraapt....later nog wat meer van halen.
IMG_0067.JPG
Vanochtend rozenbottels geplukt...van de Hondsroos ( Rosa canina )
Hier ga ik nog meer van halen...en er siroop en jam van te maken.
IMG_0065.JPG
En onderweg nog wat stoofpeertjes gekocht...altijd lekker om daar wat potjes van op voorraad te hebben.
IMG_0066.JPG

Hoe zit het bij jullie met het aantal hazelnoten, ik heb diverse plekken bezocht...maar geen noot te vinden...??
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Erny

Last (wo)man standing
In mijn eigen Hazelaar hing dit jaar erg weinig... en dat wat viel heb ik maar aan de muizen overgelaten. Vorig jaar was er duidel4ijk meer te oogsten.
 

odessa1944

Senior Prepper
ik ben helemaal wild van tamme kastanjes. heb er een hele lading verzameld bij ons op de kazerne. veel grote !

weet iemand hoe je makkelijk dat binnenste velletje eraf kan krijgen ?
poffen van kastanjes heb ik regelmatig geprobeerd, maar vind ik te bewerkelijk en het gaat vaak mis. of ze worden te verbrand of het velletje laat bijna niet los.
koken is makkelijker en mits net uit heet water, laat het velletje redelijk goed los. maar, als je er meer dan 15 tegelijk kookt, dan zijn na de 15e kastanje gepeld te hebben de andere zo goed gekookt dat ze uit elkaar vallen en dan kan je het pellen wel vergeten. zelfs als je vrij snel het gas laag zet zitten ze gewoon te lang in het hete water en worden ze te gaar (en dus onpelbaar)
ik heb het dus over het binnenste witte velletje. de buitenkant is makkelijk te pellen.
 

Ray

SHTF Expert
ik ben helemaal wild van tamme kastanjes. heb er een hele lading verzameld bij ons op de kazerne. veel grote !

weet iemand hoe je makkelijk dat binnenste velletje eraf kan krijgen ?
poffen van kastanjes heb ik regelmatig geprobeerd, maar vind ik te bewerkelijk en het gaat vaak mis. of ze worden te verbrand of het velletje laat bijna niet los.
koken is makkelijker en mits net uit heet water, laat het velletje redelijk goed los. maar, als je er meer dan 15 tegelijk kookt, dan zijn na de 15e kastanje gepeld te hebben de andere zo goed gekookt dat ze uit elkaar vallen en dan kan je het pellen wel vergeten. zelfs als je vrij snel het gas laag zet zitten ze gewoon te lang in het hete water en worden ze te gaar (en dus onpelbaar)
ik heb het dus over het binnenste witte velletje. de buitenkant is makkelijk te pellen.

Dat pellen is een ramp. Als ze heet zijn gaat het makkelijk maar dan verbrand je je vingers. Als ze wat afkoelen gaat het velletje weer muurvast zitten.
De laatste keer dat ik tamme kastanje soep heb gemaakt, waarvoor je de puree nodig bent, heb ik ze gewoon langer gekookt zodat het zetmeel een smurrie wordt en uitgeknepen met een simpele combinatie tang. Je verliest dan wel wat van het spul, maar a la.

Misschien werkt de knoflook truuk wel. Ze in een grote pan doen (niet teveel in één keer) en keihard schudden zodat ze hard tegen de wanden aan stuiteren. Misschien dat de velletjes dan net als bij knoflook er wel makkelijk af gaan. Dat wilde ik de volgende keer eens proberen, maar dit jaar komt het daarvan niet meer. Bovendien heb ik nog een paar blikken met tamme kastanje puree staan die ik nog kan gebruiken.
 
Bovenaan