• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Dreutel

Prepper goeroe
Vandaag haalde ik de medicijnen van mijn buurvrouw op bij de apotheek, en op de papieren zak waar ze in verpakt waren stond een handig lijstje, dat ik hier even overneem:

Waterhoudende geneesmiddelen zijn beperkt houdbaar. Goed afgesloten bewaren op een koele plaats.

- siropen: 3 maand
- overige dranken: 2 weken,
- oogdruppels: na openen 2 maand.
- neusdruppels: na openen 3 maand.
- crémes in tube: 1 jaar.
- crémes in potje: 3 maand.

Overige z.g. droge medicijnen. Ook op koele droge plaats bewaren:

- tabletten: ca. 3 jaar.
- capsules: ca. 3 jaar.
- poeders: ca. 3 jaar.
- zetpillen: ca. 1 jaar.

Alle medicijnen natuurlijk buiten het bereik van kinderen bewaren!

-----------

Ik hoop dat jullie deze info net zo nuttig vinden als ik.
 

Ray

SHTF Expert
Belangrijk bij bewaartermijnen van medicijnen is ook wat er gebeurt als ze verouderen.
Sommige medicijnen nemen alleen wat in werking af, anderen vervallen in giftige stoffen, bv. het antibioticum doxycycline en alle tetracyclines.

Hier meer: http://preppers.nl/forum/threads/3620-Antibiotica-bewaren en http://preppers.nl/forum/threads/3620-Antibiotica-bewaren
In die laatste staat een link naar een site met een verhaal dat de meeste poeders en pillen erg lang houdbaar zijn voorbij hun t.h.t. http://www.endtimesreport.com/Prescription_longevity.html
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Neusspray en druppels zijn slechts een maand lang te bewaren naar het eerste gebruik. (Vrouwtje lief = apotheker).

Siropen (suikerbasis) zijn onbeperkt houdbaar, wanneer goed afgesloten, donker, koel bewaren en niet regelrecht uit de fles drinken ;-).

Cremes in potjes zijn ook 12 of 24 maanden houdbaar net als de tubes na het eerst openen, alleen wanneer je het met een schone spatel eruit lepelt (ik heb hier de discussie over; als je de spatel vastpakt zitten de bacterie van je hand ook op de spatel dus kun je net zo goed je knokkels erin dopen, dus niet je vingers ivm rommel onder je nagels).
 

petroman

SHTF Expert
(ik heb hier de discussie over; als je de spatel vastpakt zitten de bacterie van je hand ook op de spatel dus kun je net zo goed je knokkels erin dopen, dus niet je vingers ivm rommel onder je nagels).

Volgens mij is het idee dat je dan de niet vastgepakte kant gaat gebruiken.
Maar ik ben geen deskundige op het gebied van de migratie van bacteriën. dus kan best zijn dat ze joelend naar het schone land rennen.
 

DrPrep

Elementary prepper
De meeste medicatie is zeer lang houdbaar. Als het mogelijk is natuurlijk altijd de data op de verpakking in acht nemen maar in de meeste gevallen is medicatie vele malen langer houdbaar. Let er op dat antibiotica als doxycycline (valt onder tetracyclines) niet te lang bewaart wordt. De "afbraakproducten" in deze types antibiotica zijn gevaarlijk voor de gezondheid. Een slechte keus als antibioticum voor de prepper dus. Andere types zijn dan weer vrijwel onbeperkt houdbaar.
 

Flos

SHTF Expert
Ik heb deze middag onze medicijnen kast (en ) op orde gebracht.
En alles dat meer dan een jaar over de datum is vliegt de deur uit.
Dwz ik breng dat terug naar de apotheek.
Ik doe dit wel eens vaker maar nu moet het al van 2014 geleden zijn.
Ook heb ik nog medicijnen gevonden die veel ouder waren. Ik vind het zinloos om al die oude troep te bewaren.
Een doosje dat ik meer dan eens over het hoofd moet gezien hebben vervalde wel in jan. 1998. Dat is 20 jaar.
Dat moet ik niet meer sparen of wel?
 

miss-elliot

Survivor
mij is verteld dat supplementen in capsules levenslang houdbaar zijn.
En hoezo weggooien als het over datum is? de werking word alleen minder, het word niet ineens giftig ofzo, dus nog prima in te nemen. Zou alleen dan de dosis wat verhogen.
 
J

J.J

Gast
mij is verteld dat supplementen in capsules levenslang houdbaar zijn.
En hoezo weggooien als het over datum is? de werking word alleen minder, het word niet ineens giftig ofzo, dus nog prima in te nemen. Zou alleen dan de dosis wat verhogen.
Een capsule is op losbaar door vocht, dus vocht in de atmosfeer zal de werking in ieder geval de houdbaarheid verminderen, geheel vochtvrij en vacuüm in een donkere glazen pot zou de houdbaarheid misschien kunnen verlengen, naar mijn gevoel.
 

Sabrina

Senior Prepper
Zat laatst de jaarlijkse check van mijn voorraad te doen, en zag dat sommige medicijnen (paracetamol, advil, immonium, etc etc etc / de gewone huis-tuin-en-keuken medicatie) tegen de 'best before' datum aanhikken. Nou weet ik ook wel dat die datum niet heilig is en dat je in een shtf beter iets dan niets kunt hebben...maar heeft hier iemand voldoende verstand van zaken om aan te geven vanaf welk moment je die dingen toch beter in de kliko kunt kieperen?
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

mrsjones

Diehard Prepper
Er zijn onderzoek geweest , met als resultat dat veel medicatie langer houdbaar is. Maar sommige weer totaal niet. Bvb epipen en insulin zijn niet lang houdbaar. De meeste door jouw benoemde producten, zijn langer houdbaar maar zullen in sterkte verminderen. Ik zo eingelijk een nieuwe voorraad kopen en die op de bekende koele en donkere en droog plek bewaren. Ik zo wat je nu heb niet in de kliko doen maar langer bevaren rekening houden met verminderen werking en ze nu als eerste gebruiken.
 

Sabrina

Senior Prepper
Om een stormvloed aan reacties te voorkomen: ik was weer eens te snel met schrijven, uiteraard gaan medicijnen niet ik de kliko :confused:. Het gaat inderdaad om de reguliere zaken als pijnstillers, diareeremmers, enz
 

Larik

Diehard Prepper
Die artikelen zijn niet zo heel prijzig, je kan nieuwe voorraad kopen en de over datum als reserve houden.
En dan de oudste over datum wegbrengen bv en die van een jaar over datum bewaren.
Idd handig als shtf beter iets dan niets en dan kan je misschien spijt krijgen dat je bepaalde artikelen hebt weggegooid.
De gewone drogisterij spullen bedoel ik dan, paracetamol en diarreeremmers bv.
 

MissDemeanor

Elementary prepper
Ik ben nogal klunzig en ik heb de laatste 6 jaar even zoveel keer mijn ribben gekneusd. Ik gebruik de eerste week (van gemiddeld 6 weken ernstige pijn) altijd morfine. Ik heb zowel pillen (oxicontin), capsules (oxinorm) als pleisters (fentanyl) vele jaren na het verstrijken van de houdbaarheid gebruikt en dan werken ze nog prima. Ging om medicijnen waarvan de meeste uit 2008 of eerder stamden die ik tot 2017 gebruikt heb. Ondertussen weer een nieuwe voorraad.
 
J

J.J

Gast
Ik ben nogal klunzig en ik heb de laatste 6 jaar even zoveel keer mijn ribben gekneusd. Ik gebruik de eerste week (van gemiddeld 6 weken ernstige pijn) altijd morfine. Ik heb zowel pillen (oxicontin), capsules (oxinorm) als pleisters (fentanyl) vele jaren na het verstrijken van de houdbaarheid gebruikt en dan werken ze nog prima. Ging om medicijnen waarvan de meeste uit 2008 of eerder stamden die ik tot 2017 gebruikt heb. Ondertussen weer een nieuwe voorraad.
Dag beste @MissDemeanor men zegt vaak dat gekneusde ribben pijnlijker zijn dat gebroken.
Wat ik voor je hebt op gezocht het werkt ook van binnen uit om pijn iets te verzachten en om stollingen van de kneuzingen op te lossen, op een milde manier te laten verdwijnen.

En de olie doet veel meer.
https://gezonderleven.com/hoe-gebruik-je-etherische-olie-voor-je-spieren-en-gewrichten/
 
Bovenaan