• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe werkt een Zibro kamin R125C

Arie

Diehard Prepper
Goeie dag

Ik heb een zibro kamin R125c en heb het idee dat hij niet de warmte afgeeft die hij moet kunnen.
Kan iemand mij vertellen of mijn kachel goed is of dat ik iets moet aanpassen.
Hij brand op de foto op vol vermogen.
Hij is ook zeker warm maar een stenen schuurtje verwarmen van 3x3 gaat net.
En dan moet het niet vriezen.
Op internet kwam ik een plaatje tegen en daar gloeit de boven korf ook. Dat heb ik met de mijne nog nooit gehad.
Bedankt alvast.
Hier 2 foto's van mijn kachel.

IMG_8141.JPG

IMG_8142.JPG

En het plaatje van internet.
IMG_8139.JPG
 
D

Deleted member 101

Gast
Kan aan de lont liggen, is deze al iets opgebrand dus tekort. Dan mist de kachel net een stukje lont zeg maar.
Er is ook nog ergens een afstelling om de lont in 3 stapjes af te stellen in de hoogte bij de Zibro's met draaiknop zit het achter de draaiknop.
Is de lont als oud en zit er vocht in en hoe is de petroleum. Als deze er al lang in zit in een schuurtje misschien ook vocht aangetrokken.
Als je de glazen branderunit iets optilt komt er meer lucht bij en dat compenseert weer min of meer de slechte verbranding, gaar de vlam dan wel hoger. Als dit het geval is dan verder zoeken.
Lont vervangen en petroleum dus niet nieuw lont in oude petroleum.
Nog niet zo eenvoudig op te lossen.

Ik ken iemand die uit zuinigheid zijn lont ontmantelt en dan nieuwe klinknagels erin om zo de lont iets hoger te laten komen. Maar een precies rot klusje. moet je een keer gezien hebben.
 

Arie

Diehard Prepper
Bedankt voor je reactie.
De kachel staat nog maar net in een schuurtje en heeft daarvoor bij mijn ouders gestaan in een cv verwarmde garage en was leeg kwa brandstof toen ik hem kreeg.
Na het vullen heb ik ook meer als een uur gewcht met opstarten.
De kachel ziet er ook uit dat deze niet heel veel gebrand heeft. Heb deze vandaag gevult met de orignele bij de formido vandaan.
Daarvoor stookte ik er een paar dagen petroleum van de pomp uit belgie vandaan.
Ik denk dat ik dan maar eerst eens een nieuw lont gaat plaatsen.

De lont standen schakelaar staat al vanaf dag 1 op stand 3.

IMG_8144.JPG

En nog een foto van het lont in stand 3.

IMG_8143.JPG
 

Flos

SHTF Expert
Volgens mij is jou lont op. Of de regelaar wekt niet naar behoren.
beweegt de lont als je aan de lont stand knop komt?
 

Ray

SHTF Expert
Al dergelijke lont/pit kachels werken hetzelfde.

Ik heb op het oude forum een heel topic met het vervangen/afstellen van het lont van een dergelijke kachel. http://preppers.nl/forum/threads/87...ont-van-een-petroleumkachel-(Toyo-Kuni-80-EU)

Een lont slijt langzaam en wordt daardoor steeds korter.
Jou kachel heeft een hendel om dat te compenseren, scheelt weer een keertje afstellen, maar uiteindelijk is het lont te kort en moet je het 'opschuiven'/afstellen. Er staan meestal streepjes op het lont om te helpen hem evenwijdig te monteren en als bij het laatste streepje minder begint te branden kan je niet anders dan vervangen.
 

Arie

Diehard Prepper
Volgens mij is jou lont op. Of de regelaar wekt niet naar behoren.
beweegt de lont als je aan de lont stand knop komt?

Ja de knoppen werken gewoon.
Als ik hem op stand 1 zet is de lont helemaal weg. Al blijft hij wel branden.
En dat is als ik de 3stand knop 1 zet naast de aan knop en met de standen knoppen voor het warmte vermogen gebeurt het zelfde.
 

martin

Mankinds only hope
Ja de knoppen werken gewoon.
Als ik hem op stand 1 zet is de lont helemaal weg. Al blijft hij wel branden.
En dat is als ik de 3stand knop 1 zet naast de aan knop en met de standen knoppen voor het warmte vermogen gebeurt het zelfde.

Het is 100% zeker je lont / kous / wiek
Volgens mij moet je kiezen voor een zibro kous type f
(maar kijk het nog even na in de handleiding)

Het type wat jij heb is een zogenaamde "turbo" en die heeft een dubbele verbranding.
In het bovenste gedeelte zou je een 2e verbrandingstemperatuur van ongeveer 1200 graden krijgen.
Hierdoor krijg je niet alleen een hoger rendement, maar ook een minder geurvorming.
Doordat je lont te kort is komt er in die bovenkamer geen verbranding op gang.

Als je een lont vervangt (zie YouTube voor diverse instructie filmpjes) moet je die stelknop terug op 1 zetten.
Hoewel een lont duur is (ruim 25 euro) moet je niet de fout maken om een imitatielont te kopen.
Een goed lont is gemaakt van glasvezel, en gaat (bij een juiste verbranding en afhankelijk van je gebruik) 5 jaar mee.
Een goedkoop lont (zonder glasvezel) lijkt goedkoop, maar is duurkoop. (ik spreek uit ervaring)

Maar ik zou ondanks de kosten adviseren om een nieuw lont te plaatsen, en uiteraard hier een uitgebreide posting (met foto's) over maken.
 

Arie

Diehard Prepper
Dank u allemaal.
Ik heb een nieuwe kous bestelt van het type F en een nieuw gloeispiraal.
Als hij dan toch open is kan ik maar beter alles gelijk mee nemen.
Ik zal foto's maken van het wisselen en ze hier in dit topic posten.

Groeten Arie.
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ik heb de dag ervoor de kachel laten branden zonder petroleum tank.
Dan is het ondertankje leeg en je kous ook en druppelt de boel niet zo als je alles uit elkaar haalt.
Neem een magneet schroeven draaier want als je een schroefje laat vallen kom je er lastig bij.

Verwijder de batterijen voor dat je begint met het voorzichtig uit elkaar halen van de kachel.
IMG_8161.JPG

Haal de brander kamer er vanaf.
IMG_8162.JPG

De blus/afdekking van de brander kamer kan je verwijderen door het lipje er onder voorzichtig naar beneden te duwen en dan met gepast geweld de afdekkap er aftrekken.
IMG_8163.JPG

Nu kun je het chromen binnen werk er uit halen met een paar schroefjes. En kijk je zo in de kachel.
IMG_8164.JPG

Onder de rand zitten vier vlindermoeren op een montage plaat deze 4 kan je met de hand los halen en daarmee kan je bij je kous komen.
IMG_8165.JPG
 

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Je kan de afdekking nu op tillen en opzij kantelen. Er zit bekabeling aan vast die lastig los te halen is maar je kan er prima bij.
IMG_8166.JPG

Nu kan je metalen ring zien waar de kous in zit.
Deze zit met een grote bayonet sluiting vast.
En stukje draaien en dan kan hij er uitgehaald worden.
Hier de oude kous wel erg zwart maar naar mijn idee niet echt versleten
IMG_8167.JPG

De nieuwe kous moet je even uitlijnen met de metalen pennetjes die er op zitten. Wijst zich vanzelf anders past het gewoon niet.
IMG_8168.JPG

De nieuwe kous op zijn plekkie.
IMG_8170.JPG

En de oude en nieuwe gloeispiraal.
IMG_8171.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: Erny

Arie

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Het gloeispiraaltje zit met een bayonet vast net als een Lampje.
IMG_8172.JPG
Nu alles in omgekeerde volgorde terug bouwen.

Hier nog 2 plaatjes van de brandere kamer.
IMG_8173.JPG

IMG_8174.JPG

En als alles weer in elkaar zit de standen schakelaar van lont slijtagen terug op stand 1 en de petroleum tank in de kachel en deze minimaal een half uur laten staan om je nieuwe kous te laten weken.

Het is prima zelf te doen en is een klusje van 20min als je het voor de eerste keer doet.
Succes voor de mensen die er ook aan gaan beginnen.

Ik weet alleen nog niet of het euvel van half branden bij mij nu verholpen is.
Straks proberen.
 

Arie

Diehard Prepper
Jij ook bedankt, voor de vele duidelijke foto's!
Fijn dat hij brandt, wordt het nu ook beter warmer?

Ja hij is vele malen warmer en ook de petroleum lucht is nu heel veel minder.
Hij brand nu in een afgesloten veranda achter het huis. En het is daar nu net zo warm als binnen 21graden. En mede daarvoor hebben we hem ook staan.
 

Ray

SHTF Expert
Ah, super die beschrijving, zo krijgen we er steeds meer, want er zijn heel wat preppers met een petroleumkacheltje. Het is de beste keuze als je geen rookafvoer hebt.
 

petroman

SHTF Expert
@Arie , als ik het zo bekijk is de oude pit net zo lang als de nieuwe.
Heb je nog kunnen zien of er wat anders met de pit aan de hand was ? Verkeerde petroleum ? leeg laten branden ?
dagtankje gechekct op vervuiling ?

Mooi dat ie het weer doet !
Binnenwerk is exact als die oude blauwe vlam dingen uit 1930
 
D

Deleted member 101

Gast
Ah, super die beschrijving, zo krijgen we er steeds meer, want er zijn heel wat preppers met een petroleumkacheltje. Het is de beste keuze als je geen rookafvoer hebt.

Ik kweet het niet, heb ook een gas kachel op gasfles, campingkachel noemen ze die meen ik.
Ook erg fijn en ook zonder afvoer (wel weer ventileren).
http://www.gaswinkel.com/catalogus/mobiele_gaskachels/rowi_bleu_flame_42_kw_zonder_aansluit_set.htm

Meen dat die van mij een katalytmat gaskachel is slechts 1% emissie. (zwavel?)
Petroliekachel zitten ook op 3% emissie als ze goed zijn.
 

Ray

SHTF Expert
Ik kweet het niet, heb ook een gas kachel op gasfles, campingkachel noemen ze die meen ik.
Ook erg fijn en ook zonder afvoer (wel weer ventileren).
http://www.gaswinkel.com/catalogus/mobiele_gaskachels/rowi_bleu_flame_42_kw_zonder_aansluit_set.htm

Die discussie hebben wij al eens gevoerd. :) Ik en ook veel andere mensen vinden gaskachels teveel vocht produceren bij de verbranding.
Dit was goed merkbaar toen ik een tijdje in een caravan heb moeten wonen. 's Winters waren de stacaravans/chalets met campinggaskacheltjes super vochtig, het droop van de ramen af. Mensen met CV of petroleumkachel hadden dit niet.

Je zult het wel getest hebben, een paar daagjes stoken op de noodkachel en als 't voor jou werkt..... :)
 
D

Deleted member 101

Gast
Nou nee, de gaskachel staat op een zolderkamer van mijn vrouw en mag ik niet komen:lol:
Wel hoog schuin dak, dus vocht kan goed weg. Is ook meestal voor 1 avondje.
De Petroleumkachel is ook maar voor 1 tot 2 uur om de HR ketel te "helpen" om snel de kamer op te warmen.
Na 2 uurtje ook wel vochtige rand onderlangs bij ramen in de kamer.
Maar meestal brand deze korter, met 1 uurtje is het al een tropisch zwemparadijs:thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
Bovenaan