• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Verrekijker , hoe belangrijk vind je het en heeft het wel een meerwaarde in een Preppers uitrusting

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Her en der wordt er sporadisch iets vermeld omtrent " De Verrekijker " .
Ergens mis ik toch wel een directe link naar info omtrent deze handige en eigenlijk niet te missen optische hebbedingen . Persoonlijk vind ik dat er beslist een kleine of grotere verrekijker in de prep uitrusting niet mag ontbreken . Een kleine opvouwbare in de Tas / Edc / BOB . In er rond de woning / Erf een wat grotere .
Wat geniet jou voorkeur en waarom juist . Waarom een compacte 6x30 of een 8x40 of een lichtsterke 6x42 en 8x56 . Allemaal hebben ze een voordeel .
Military varianten hebben meestal wat extra kwa ontwerp . Gas gevuld en extra robuust en lichtsterk .
Helaas lopen de prijzen nog al uiteen en is er een waar en soms complex aanbod .
Persoonlijk heb ik al veel in bezit gehad en zeer mooi spul .
Van verschillende heb ik spijt dat ik ze verkocht heb !

Oa Peleng 1240 GS Gyro gestabiliseerd . Prachtige verrekijker en haarscherp en perfect gestabiliseerd beeld . Zelfs in de Auto in hobbelig terrein . Russisch ja , maar zeer hoge optische kwaliteit .
Mijn FujinonTechno Stabi 14x40 kon er niet aan tippen . Beide heb ik nieuw gekocht . Maar de Peleng 1240 Gs heb ik gekoesterd . Deze Peleng is naar Belgie verhuist .
De Fujinon hen ik destijds ingeruild op een Fujinon FMT-SX 16x70 nieuwe model ( Grijze ) .
Helaas was het zeer lastig met scherpstellen daar ieder oculair apart ingesteld moest worden . Daar was de kijker te groot voor . Op statief was het geen probleem . Beter dan die fujinon Fmt-SX 16x40 heb ik na de verkoop ervan niet meer gehad .

Op di moment heb ik

Steiner Bayreuth 8x56 Military Verrekijker ( Geen centrale scherpstelling ;) ) Zeldzame uitvoering !
Scope 7x35 model 3841 ( Prijs kwaliteit is een dikke 10 )
Pentax opvouwbaar DSF-MC 8x20 zeer compact en goede optiek .

DE Scope Fully coated Optics Amber 7x35 is een goedkopere kijker maar die doet je versteld staan van het zicht , scherpte / contrast / kleuren en vooral de zowat niet aanwezige schitteringen en Flares zeggen al genoeg omtrent de aangebrachte Coating . Beter dan menige Zeiss of Swarovski die ik heb gehad . En ik heb ze vergeleken . Deze zal ik nooit verkopen . En heb ik ook het meest bij me .

Foto's

20170207_173426.jpg 20170207_173553.jpg 20170207_173614.jpg 1486485504889995002190.jpg



Heb je al iets ? Wat heb je nu dan of wat zou je graag willen kopen .

https://www.verrekijkercenter.nl/advies/verrekijkers.html

http://www.houseofoutdoor.com/verrekijkers/historie-van-de-verrekijker/

  • Enz enz
Het Schemergetal ;

Het 'schemergetal' is te berekenen door de wortel te trekken uit vergroting x diameter. Bij een verrekijker 8x42 is dit dus de wortel uit 8x42: de wortel uit 336=18,3. Bij het schemergetal geldt: hoe hoger hoe beter. Hoe hoger het schemergetal is hoe meer details je ziet. Hiernaast bestaat nog een getal die maatstaf is voor de helderheid van de kijker. Dit is de lichtsterkte. De lichtsterkte is te berekenen door de diameter van de uittredepupil (42/8=5,25 mm) te kwadrateren (met zichzelf vermenigvuldigen). In ons voorbeeld betekent dat de relatieve helderheid 5,25x5,25=27,6 is. Voor deze waarde geldt hoe hoger hoe beter. Bij een waarde onder de 15 is een kijker vooral geschikt om hem overdag te gebruiken. Kijkers met een relatieve helderheid boven de 50 mag je nachtkijkers noemen. Maar uiteraard zijn de grenzen vaag. Een hoog schemergetal gecombineerd met een lage helderheid (een 12x40 kijker heeft een schemergetal van 21,9 maar een lichtsterkte van 11,1) zal toch lastig te hanteren zijn.


In een land als Nederland met een relatief lange schemertijd is het vaak beter om te kiezen voor een verrekijker met een hoog schemergetal. In bijvoorbeeld de tropen waar de schemertijd heel kort is, is de lichtsterkte of helderheid belangrijker.

DE Uittrede Pupil ;

Het begrip uittredepupil is rechtstreeks af te leiden uit de vergrotingsfactor en de diameter van de frontlens van de kijker: de diameter gedeeld door de vergrotingsfactor. Bij bijvoorbeeld een 8x42 verrekijker is de uittredepupil dus 42/8=5,25 mm.


De uittredepupil is in feite het lichtcirkeltje dat door de kijker geproduceerd wordt en dat door het oog opgevangen moet worden. De pupil van het oog wordt groter als het donkerder wordt om meer licht op te vangen (vergelijk dit maar met het diafragma van een camera). Als de uittredepupil van de kijker groter is dan de pupil van het oog, dan is het gemakkelijk om het oog achter de kijker te positioneren. Is de uittredepupil kleiner, dan zal je merken dat het veel lastiger is om een goed beeld te krijgen. Je zit dan voortdurend te zoeken naar een goede positie van de verrekijker. En in het oog valt in feite minder licht dan het oog zou willen zien. Dus dit is zeker iets om rekening mee te houden!



Om enig idee te geven van de afmetingen van onze pupil. Bij goede ogen kan een pupil variëren tussen de 2 en 7 mm. Bij het ouder worden loopt de maximale pupilgrootte terug naar bijvoorbeeld zo'n 5 mm. De kijker uit bovenstaand voorbeeld is dus niet geschikt als echte nachtkijker, terwijl bijvoorbeeld een 7x50 kijker met een uittredepupil van 7,1 mm uitstekend geschikt is.



uittredepupil.jpg





Om de uittredepupil niet alleen te berekenen, maar ook te kunnen zien kan je de kijker op een afstand van ongeveer 30 cm van je ogen houden. Er worden dan lichtcirkeltjes in de oculairen zichtbaar: de uittredepupil.


De uittredepupil is dus een goede indicatie over hoe plezierig een verrekijker zal zijn bij gebruik in matig licht. Andere getallen die hier ook veel informatie over geven en direct te vergelijken zijn, zijn het zogenaamde 'schemergetal' en de ' helderheid'.


Een belangrijke kanttekening bij het rekenen aan verrekijkers moet je ook maken. Alle getallen zijn prima indicaties over het toepassingsgebied van een kijker, maar een ontzettend belangrijke factor wordt niet meegewogen: de kwaliteit van de kijker. Een topkwaliteit kijker met misschien wat mindere waarden zal toch een veel beter beeld geven en plezieriger zijn om mee te werken dan een ramsjkijker met een hoge theoretische helderheid en een grote uittredepupil.
 

Ray

SHTF Expert
Hier ook een zakmodelletje 8 x 30 en daarbij merk je meteen de nadelen bij weinig licht. M'n grotere is een relatief goedkoop ding met een zoomfunctie 7 - 21 x 50 maar boven de 15 keer vergroting krijg je zoveel afwijkingen dat je weinig nuttigs meer ziet, of je moet alleen een nummerbord willen lezen, dan gaat nog net bij 21 x vergroting. Toch is het fijn dat je zowel met 7 x vergroting wild en vogels in de vlucht kun volgen en met 15 keer stationaire doelen kunt begluren.

Een kijker vind ik zeer nuttig want het scheelt me heel wat kilometers lopen. Dat vage groene gedoe in de verte is met kijker vaak wel te identificeren, zijn het bramen, berken of ander groen. Laat staan in een SHTF situatie, dan is het fijn om mensen op een afstandje te kunnen bespieden, even kijken wat voor vlees er in de kuip zit. Toch heb ik een haat/liefde verhouding met die dingen want de kleintjes presteren ondermaats en de goede kijkers zijn zwaar en erg prijzig.

Ik zou wel graag eens wat mono kijkers uitproberen, dat is meteen de helft aan gewicht, maar zomaar wat bestellen doe ik niet meer, daar zijn verrekijkers veel te lastig voor.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik hou het bij richtkijkers. :fluit:

Een lichtsterke richtkijker is duur . Schemergetal van deze dingen is ook vaak aan de lage kant.

Edit ;

Ik doel dan op Geweerkijkers ( richtkijkers ) ;)
 

Arie

Diehard Prepper
Ik heb zelf de Vortex mono kijker. Weet even niet uit het hoofd welke vergroting.
Ik heb persoonlijk gekozen voor een mono omdat ik niet met 2 ogen tegelijk kan kijken door een oog afwijking dus een dubbele is niet nodig en het bijkoment voordeel dat deze heel compact is.
Hij is waterdicht en beslaat niet heel snel.
En als je de garantie mag geloven kan dat niet beter namelijk levenslang.

https://www.verrekijkercenter.nl/pr...61435-201208&gclid=CJOQs9jE_tECFYU_GwodqHMJrA

IMG_8352.JPG
 
F

frans81

Gast
Ik heb zelf de Vortex mono kijker. Weet even niet uit het hoofd welke vergroting.
Ik heb persoonlijk gekozen voor een mono omdat ik niet met 2 ogen tegelijk kan kijken door een oog afwijking dus een dubbele is niet nodig en het bijkoment voordeel dat deze heel compact is.
Hij is waterdicht en beslaat niet heel snel.
En als je de garantie mag geloven kan dat niet beter namelijk levenslang.

https://www.verrekijkercenter.nl/pr...61435-201208&gclid=CJOQs9jE_tECFYU_GwodqHMJrA

Bekijk bijlage 5722

Zo'n Mono kijker ( tje ) lijkt mij ook wel wat .
De laatste op de Carbood was Kaduuk . Dat was een zeiss . Ik heb getwijfeld om het toch te kopen maar Zeiss is duur in herstel .
Derhalve heb ik destijds de toch wel hoge prijs niet betaald . 75 Euro voor een kapotte 10x25 type .
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux

petroman

SHTF Expert
Ik zoek nog een 10x80 duitse Flak kijker :fluit:
Verder hebben wij gewoon zo'n lidl 10x50 kijker en
een kleine Carton 8x21
 
F

frans81

Gast
Ik zoek nog een 10x80 duitse Flak kijker :fluit:
Verder hebben wij gewoon zo'n lidl 10x50 kijker en
een kleine Carton 8x21


Zo'n 10x80 ben ik al jaren aan het kopen haha .
Maar de prijzen worden steeds onaantrekkelijker voor een mooie complete set .

10x80.jpgkiekert2.jpg
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Zoals @Arie een Vortex Monoculair heeft, zo heb ik de 10 bij 25 versie:

20170207_220745_resized.jpg

Minpunt: Vanwege de geringe breedte van de lens tov de zoom moet je net ff wat meer zoeken naar je doel als je het dichterbij wilt halen. Dat is de reden dat ik achteraf liever de 10x36 had gehad. Die is alleen net even wat duurder.

Verder zijn de Vortex Monoculairs absolute aanraders voor in de backpack/handtas/dagrugzak qua handzaamheid, aanschafprijs (goed geslepen glas met een stevige behuizing heeft een prijs), brilvriendelijkheid, gewicht, degelijkheid & comfort aan het gezicht.

C
 

easy

Diehard Prepper
Ook hier voorzien van 2 kijkers.
Een Gambit Shark 10x42
Een Vortex mono kijker 10x36

De Gambit Shark is wat stabieler met het kijken en iets groter dan de Vortex. Beide voor mij goede kijkers waar ik al veel aan gehad heb.
 

Nomad

Diehard Prepper
Ook ik heb een verrekijker. Om in de verte te kijken en om ongezien te blijven.

Dagelijks gebruik is om vogeltjes te kijken in de tuin en de sterren te bekijken.

Voor thuisgebruik (voornamelijk sterren) heb ik een Bushnell Astrolux. De kijker heeft het nodige mee gemaakt maar werkt nog prima. Ik ben bezig om hier een geweerkolf statief voor te maken (ook voor camera gebruik).

Verder heb ik twee handverrekijkers. Goedkope kijkers, één is een Luxon. een 8x50 en een 12x50 als ik het wel heb.

Onderweg zijn deze lastig. Daarom heb ik ook nog een kleinere Minolta kijker. In de stijl van de Pentax uit @frans81 zijn post.

Maar omdat je met een kijker ook jezelf in de kijker speelt heb ik een Silva 7x18 pocket scope.
Qua specs is het niet de beste kijker, maar hij past in de palm van mijn hand en maakt het mogelijk om redelijk ongezien even in de verte te kijken. Een betere staat zeker op mijn verlanglijstje overigens.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 Als je 1 verrekijker kon kiezen als all rounder voor in een BoB in een shtf situatie, welke zou je dan nemen?

IOR Valdada 7x40
http://tedbrink.webs.com/romania1.htm

Compact , haarscherp , oerdegelijk enz enz .
Overtreft menige dure concurrent .
Deze IOR onderschat iedereen .
Militaria4you heeft hem ook .
250 euro . Elders gaan ze de 350 euro grens nog over .
Het is dus geen Zeiss zoals vermeld !! in hun link.
Maar een IOR VALDADA 7X40 .


https://www.militaria4you.com/paginas/artikel-details.php?id=5638

Dit kijkertje onderschat iedereen .
Als ik nog geen kijker had dan zou ik voor deze gaan .
En dat meen ik echt .
Gewoon naar Zutphen rijden op een Zaterdag en testen .
Lijkt mij verstandig .
Menige optiek verslaafde zou zo iets in zijn bezit willen hebben .
Ze zijn gloednieuw en met alle filters .

Edit;

Dan heb ik het wel over een Verrekijker en heb er niet de Mono in meegenomen waar ik ook totaal geen ervaringen mee heb .
Op wat enkele geweerrichtkijkers na dan!
 

Marcov

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een verrekijker vind ik wel belangrijk, het maakt het kijken in de verte veel makkelijker.
Het is leuk om dieren enzo van een afstandje te bekijken.
Maar als je in een SHTF situatie zit, is zien voor je gezien wordt wel heel belangrijk.

Ik heb een:
1) Bynolyt Searanger III 7 x 50. Met een ingebouwd kompas. Stikstof gevuld, dus waterdicht.
searanger-iii-7x50-met-kompas.jpg

2) Pentax UCF mini 8 x 21. Op het plaatje staat 10, maar ik heb de 8.
binoculars-pentax-10x21-ucf-mini-with-case-great-for-quick-looks-compact-easy-6723505775883fab0be236e6410755b0.jpg

3)Een Aliepres ding. een mono. Zou een 30 x 52 moeten zijn. Die ligt altijd in de auto.
HTB1GvZlKpXXXXbMXXXXq6xXFXXXF.jpg
 
Bovenaan