• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ABC Gasmasker?

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Met de Kerncentrales in België, de terroristische aanslagen en de regio waarin ik woon (Rotterdam, Botlek, Europoort) is het misschien slim om ABC gasmakers aan te schaffen.

ABC staat voor Atomic, Biological, Chemical.

Nu zijn er nieuw niet veel maskers te vinden die ook betaalbaar zijn, ik heb *1 adres gevonden die nieuwe maskers verkoopt, maar dit zijn oude NATO modellen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Of heeft iemand een goed alternatief?

m65-z-gasmasker-duitse-leger-nato-gasmasker-m65z-deutsche-budeswehr-gasmaske-nieuw.jpg


* Bekijk bijlage 663 http://fitgear.nl/outdoor-survival-...r-m65z-deutsche-budeswehr-gasmaske-nieuw.html
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Met de aankoop van gasmaskers moet je opletten .
Het is niet alleen het Masker waar gevaren schuilen . DE Maat moet kloppen ;)
Het rubber heeft veel te lijden bij verkeerde opslag en over de Filters al helemaal niet te spreken .
En bij het Masker komt nog de rest HET PAK compleet met overschoenen en handschoenen .
Net zo belangrijk als de rest . Helaas , maar wel de waarheid . Wat heb je aan alleen een masker als het door je kleren / schoeisel op je huid kan komen :confused:
Zie info in via Link ;)
http://www.boekje-pienter.nl/html/c.htm#cbrn-kleding

Dat Oud spul kun je weggooien , voor de verzamelaar oke maar daar houd het dan ook op .
Maskers hebben een ON Shelf datum die je serieus mag nemen .
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Met de aankoop van gasmaskers moet je opletten .
Het is niet alleen het Masker waar gevaren schuilen . DE Maat moet kloppen ;)
Het rubber heeft veel te lijden bij verkeerde opslag en over de Filters al helemaal niet te spreken .
En bij het Masker komt nog de rest HET PAK compleet met overschoenen en handschoenen .
Net zo belangrijk als de rest . Helaas , maar wel de waarheid . Wat heb je aan alleen een masker als het door je kleren / schoeisel op je huid kan komen :confused:

Dat Oud spul kun je weggooien , voor de verzamelaar oke maar daar houd het dan ook op .
Maskers hebben een ON Shelf datum die je serieus mag nemen .

Bedankt, daar kan ik wat mee:thumbsup:
 

Jasje

Prepper goeroe
Net als Sen Ben Nim heb ik er ook wel eens over gedacht en liep tegen forse prijzen aan. Info (en vooral de link) van Frans81 is zeer goed. :thumbsup:
 
F

frans81

Gast
Ik wil toch even een rectificatie plaatsen omtrent Houdbaarheid / On Shelf van de nieuwere gasmaskers . Oa de FM12 ( nog Huidige model ) en S10 modellen ( Ook nog plaatselijk in gebruik ) .
Deze gaan bij goede opslag en reiniging ruim 20 tot 30 jaar mee .
DE filters hebben een on shelf van inmiddels 10 Jaar . Wanneer het rubber goed aanvoelt en nergens scheurtjes dan is het in goede staat . Let wel op de dunne rubberen membramen die ter afdichting op de inlaten en ?? spreekgedeelte zitten .
Filters over datum zijn allen nog geschikt voor Traangas en oa Pepperspray bescherming .
Ook het oefenfilter ( Met rode band ) kan dienstdoen voor oa nog Traangas .
Het nieuwe Gevechtsfilter NBC staat op foto 2 .
Ik heb domdom door verkeerde inlichtingen al mijn maskers en toebehoren ( Kleding en schoeisel en en ) verkocht voor een habbekrats en moet nu weer nieuw aanschaffen .
Wees gewaarschuwd en bekijk je huidige spul goed en zo ook met nog te verwerven nieuwe uitrusting NBC .

Wees puntje precies met de filters daar moet je het toch ook echt van hebben .

gasmasker filter oefen.jpg Gasmaskerfilter.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Al is dit topic al meer dan een jaar oud ik lees het nu pas.
Ik dacht dat zo een gasmasker een NBC masker hete.
nucleaire biologisch en chemisch
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Ik wil toch even een rectificatie plaatsen omtrent Houdbaarheid / On Shelf van de nieuwere gasmaskers . Oa de FM12 ( nog Huidige model ) en S10 modellen ( Ook nog plaatselijk in gebruik ) .
Deze gaan bij goede opslag en reiniging ruim 20 tot 30 jaar mee .
DE filters hebben een on shelf van inmiddels 10 Jaar . Wanneer het rubber goed aanvoelt en nergens scheurtjes dan is het in goede staat . Let wel op de dunne rubberen membramen die ter afdichting op de inlaten en ?? spreekgedeelte zitten .
Filters over datum zijn allen nog geschikt voor Traangas en oa Pepperspray bescherming .
Ook het oefenfilter ( Met rode band ) kan dienstdoen voor oa nog Traangas .
Het nieuwe Gevechtsfilter NBC staat op foto 2 .
Ik heb domdom door verkeerde inlichtingen al mijn maskers en toebehoren ( Kleding en schoeisel en en ) verkocht voor een habbekrats en moet nu weer nieuw aanschaffen .
Wees gewaarschuwd en bekijk je huidige spul goed en zo ook met nog te verwerven nieuwe uitrusting NBC .

Wees puntje precies met de filters daar moet je het toch ook echt van hebben .

Bekijk bijlage 6253 Bekijk bijlage 6254

Ik heb nog steeds niets gevonden wat van fatsoenlijke kwaliteit is, ik heb niet de juiste contacten hiervoor.

Mocht je iets vinden dan hou ik me aanbevolen.
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
Al is dit topic al meer dan een jaar oud ik lees het nu pas.
Ik dacht dat zo een gasmasker een NBC masker hete.
nucleaire biologisch en chemisch

Volgens mij is ABC de Duitse (of NATO) afkorting, dus zal NBC de juiste Nederlandse afkorting zijn.

Het is natuurlijk allebei hetzelfde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb nog steeds niets gevonden wat van fatsoenlijke kwaliteit is, ik heb niet de juiste contacten hiervoor.

Mocht je iets vinden dan hou ik me aanbevolen.

De types FM12 en de oudere S10 zijn er best veel in omloop .
Oa het grote marktplaats en Dumps .
Bij sommige dumps helaas veeeeeeeel te duur haha .
Moeilijker om aan te komen zijn de filters .
Maat van gasmasker is ook belangrijk !
1 2 of 3 .
De ogen moeten netjes in het midden staan wanner het op de juiste wijze is geplaatst en riemen op juiste spanning gezet .
Ik heb dus echt een maat nodig .

20170325_102746.jpg 20170325_102519.jpg
 

Sun Beh Nim

Last (wo)man standing
De types FM12 en de oudere S10 zijn er best veel in omloop .
Oa het grote marktplaats en Dumps .
Bij sommige dumps helaas veeeeeeeel te duur haha .
Moeilijker om aan te komen zijn de filters .
Maat van gasmasker is ook belangrijk !
1 2 of 3 .
De ogen moeten netjes in het midden staan wanner het op de juiste wijze is geplaatst en riemen op juiste spanning gezet .
Ik heb dus echt een maat nodig .

Bekijk bijlage 6256 Bekijk bijlage 6257

Ok, dan moet ik ergens gaan passen, wordt vervolgt;)
 
F

frans81

Gast
Velen denken veel te simpel omtrent dit onderdeel .
Inhoudelijk is het een heel verhaal . En derhalve is ook het oefenen zeer belangrijk .
Het aan en uittrekken van dat hele pakket haha .
En dan maar hopen dat het geen 25 a 30 graden celsius is .
 

Flos

SHTF Expert
@frans81 wat er op de verpakking staat. En in twee talen .
gasmasker BEM-4GP
NSN 4240-13-116-1806
NAVO CODE B1500
Bestemming ABL
Leverancier Engicom systems NV.

foto's kan ik nog steeds niet maken.
 

logan1202

Prepper goeroe
En weet toevallig iemand de produkt range van de Nato gasmaskers? Want als dit dit goed lees op de duitse site van DRAGER dan zijn dit gewoon ABEK filters. En die zijn niet zo duur want er gaan er op het werk soms 10 per week doorheen en ze klagen nog niet over de kosten
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
En weet toevallig iemand de produkt range van de Nato gasmaskers? Want als dit dit goed lees op de duitse site van DRAGER dan zijn dit gewoon ABEK filters. En die zijn niet zo duur want er gaan er op het werk soms 10 per week doorheen en ze klagen nog niet over de kosten

Kijk gewoon eens oa even via deze link 2 . En vergelijk het militaire gedeelte eens met het Industriele .
Het zijn echt niet zomaar doorsnee filtertjes .
Als je daarvan uitgaat ben je al verloren haha .
De echte gevechtsfilters die een multi vorm van bescherming bieden zijn duur en moeilijk te bemachtigen .
Ook nog afhankelijk van de aard van besmetting gaat je filter maar beperkt mee .

Een abek filter is geheel anders dan een gevechtsfilter.
Een Abek is gewoon een uitgebreid stofkapje .
En daar kun je er als bedrijf wel 10 van afschrijven in de week zonder echt op het loon van personeel te gaan korten haha

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...ggaMAA&usg=AFQjCNHy0Or4K9DG5X3T4NBt6DKMwQyXTg



https://www.google.nl/url?sa=t&sour...ggaMAA&usg=AFQjCNH3y_v1QWXkNkQIipF5omBf3os_jg
 
Bovenaan