• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Gerber Folding Spade ( Veldschep ) Serrated Ervaringen slecht of dikke plus

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wie heeft er ervaring met deze Nieuwe Types Vouwbare Veldschep .
Het voelt licht en degelijk en de met glasvezelversterkte kunststof grip moet sterk genoeg zijn .
Evenals de rest van de Alu Materialen .
Een ding kan ik je nu alvast zeggen dat SERRATED gedeelte is VLIJM scherp .
daar hoef je echt niet per ongeluk met je hand langs te gaan want dan is het goed mis .
Evenals uitschieters richting weet ik waar naar lichaam . Dan heb je dus echt je Tourniquet nodig en veel hechtdraad :(
Het graafgedeelte van de schep vind ik juist totaal niet scherp .
Veel botter dan een nieuw oud type Defensie schepje .

Zoals al gezegd " Ik ken deze Gerber 2000 schepjes niet . Gerber is goed spul en prijzen in de shops van deze dingen liegen er niet om :confused:
Prijs kwaliteit verhouding is derhalve ook een vraagteken !

Zijn ze nu echt goed deze Gerbers of beter laten liggen ;)
Ik sluit wat links bij omtrent Shops en Info

https://www.bol.com/nl/p/gerber-folding-spade-serrated/9200000058232640/?country=BE

https://www.knivesplus.com/gerbershovelgb-128.html

http://www.gerbergear.no/Outdoor/Gear/Folding-Spade_30-000075

http://nl.gerbergear.com/content/search?SearchText=Gear&tool_type=Gear&force_type=1

20170427_150742.jpg 20170427_150908.jpg 20170427_150915.jpg 20170427_150926.jpg
 

Floshtf

Diehard Prepper
Ik heb ooit gekozen voor de klapspade van Fiskars, dit ook na het bekijken van verschillende reviews van de tools. Stevig en duurzaam waarbij alle onderdelen zich goed blijven houden.
Het merk Gerber is naar mijn weten van Fiskars.
De schep is dan ook in veel opzichten het zelfde. De gekartelde kant mist bij de Fiskars, en qua scherpte, dat weet ik niet.
Verder is de Fiskars klapspade voor rond de 50 euro te vinden (in NL) en is de Gerber een stuk duurder.
Ik ben er tevreden over tot nu toe. Stevig, rond de 1kg, schept prima.

Afweging om een klapspade van 1 stuk of klein ander schepje, schep met houten steel, of helemaal niks mee te nemen. Na vergelijken heb ik tot nu toe gekozen voor de Fiskars versie.
Fiskars klapspade.JPG
 
F

frans81

Gast
Ik heb ooit gekozen voor de klapspade van Fiskars, dit ook na het bekijken van verschillende reviews van de tools. Stevig en duurzaam waarbij alle onderdelen zich goed blijven houden.
Het merk Gerber is naar mijn weten van Fiskars.
De schep is dan ook in veel opzichten het zelfde. De gekartelde kant mist bij de Fiskars, en qua scherpte, dat weet ik niet.
Verder is de Fiskars klapspade voor rond de 50 euro te vinden (in NL) en is de Gerber een stuk duurder.
Ik ben er tevreden over tot nu toe. Stevig, rond de 1kg, schept prima.

Afweging om een klapspade van 1 stuk of klein ander schepje, schep met houten steel, of helemaal niks mee te nemen. Na vergelijken heb ik tot nu toe gekozen voor de Fiskars versie.
Bekijk bijlage 6638

Iedere 500 Gram die ik naar beneden kan zijn meegenomen . Hier ga ik echter geen kapitalen voor betalen .

20 Euro max ;) Anders draai ik mijn geduld knopje verder open haha :)

Is Fiskars ook US Made ?
 

Floshtf

Diehard Prepper
Fiskars is een Fins bedrijf. Productie is naar mijn weten vooral in Europa al staat er ook bijv. een scharen fabriek in de VS en enkele fabrieken in Azië.
 
F

frans81

Gast
Schepje heb ik even in de Leen !
Als het wat is dan kan ik het kopen voor een normaal bedrag .
Maar wil geen geld weggooien aan rommel .
 

Myronprps

Prepper goeroe
regelmatig mee gegraven en vind het persoonlijk niks ik heb liever het ouderwetse model met een korte houten steel maar verder zit die wel goed in elkaar. het oude metalen model van bijv. defensie voelt wat steviger aan deze houd het nog goed vol zonder enig teken van ophouden.
 
F

frans81

Gast
regelmatig mee gegraven en vind het persoonlijk niks ik heb liever het ouderwetse model met een korte houten steel maar verder zit die wel goed in elkaar. het oude metalen model van bijv. defensie voelt wat steviger aan deze houd het nog goed vol zonder enig teken van ophouden.

De oudere defensie vouwschepjes heb ik nog twee . Oerdegelijk die van vooral voor 1989/ 90 . Daarna zijn ze van slechtere kwaliteit .
Als ik gewicht kan besparen dan is dat vooral op zo'n items . Dit is echt voor in de rugzak en niet voor in een auto . Een houten steel kan breken en is zodoende kwetsbaar bij oa Veel wortels in de grond . Ver genoeg te verkleinen kan ook niet Pfff .
Die met houten steel heb ik inmiddels allemaal verkocht .
Dus jou ervaring met deze Gerber is :(:(
 
F

frans81

Gast
Beetje offtopic, excuus, maar waar is dat serrated/gekartelde gedeelte goed voor?

Daar kom je oa achter als je heel weinig tijd hebt als jan soldaat en je moet in het bos in no Time een put graven Haha
Wortels door hakken / zagen ;) Niet voor bomen omhakken :eek:
 

Myronprps

Prepper goeroe
De oudere defensie vouwschepjes heb ik nog twee . Oerdegelijk die van vooral voor 1989/ 90 . Daarna zijn ze van slechtere kwaliteit .
Als ik gewicht kan besparen dan is dat vooral op zo'n items . Dit is echt voor in de rugzak en niet voor in een auto . Een houten steel kan breken en is zodoende kwetsbaar bij oa Veel wortels in de grond . Ver genoeg te verkleinen kan ook niet Pfff .
Die met houten steel heb ik inmiddels allemaal verkocht .
Dus jou ervaring met deze Gerber is :(:(

Mijn ervaring met de gerber is goed mijn persoonlijke voorkeur gaat alleen uit naar de houtensteel.
 
F

frans81

Gast
Mijn ervaring met de gerber is goed mijn persoonlijke voorkeur gaat alleen uit naar de houtensteel.

:) Mag ik vragen wat je destijds betaald hebt voor die Gerber . Het is tocht dezelfde als de door mij vernoemde ? ;)
Ergens zou ik ook liever voor de houtensteel versie gaan . Maar ik kan er maar 1 mee en wil het steelbreek risico uitsluiten . Want dan hou je een ongemakkelijk stuk gereedschap over .

Edit ;
Klinkt misschien dubbel daar ik de lengte van de steel ook een min punt vond .
 

Myronprps

Prepper goeroe
:) Mag ik vragen wat je destijds betaald hebt voor die Gerber . Het is tocht dezelfde als de door mij vernoemde ? ;)
Ergens zou ik ook liever voor de houtensteel versie gaan . Maar ik kan er maar 1 mee en wil het steelbreek risico uitsluiten . Want dan hou je een ongemakkelijk stuk gereedschap over .

Edit ;
Klinkt misschien dubbel daar ik de lengte van de steel ook een min punt vond .

Ik ben meer van het punt dat mocht de steel kapot gaan je zelf een nieuwe kunt maken dat kan bij de gerber niet (vanuit prepper opzicht).

Destijds niks voor de gerber betaald......;)
 
F

frans81

Gast
Ik ben meer van het punt dat mocht de steel kapot gaan je zelf een nieuwe kunt maken dat kan bij de gerber niet (vanuit prepper opzicht).

Destijds niks voor de gerber betaald......;)

Voor een gedeelte geef ik jou gelijk . Steel maken kan wanneer kapot .
Dan moeten er wel dingen voorhanden zijn .
Meestal gaat er iets stuk wanneer het dus echt niet uitkomt . Extra steel mee in de Bob !!
Ik ben bang dat ik het niet gratis krijg pfff

15 a 20 euro denk ik .
 

Wafels

Diehard Prepper
@A.N.@frans81 inderdaad een beetje offtopic maar in WW1 waren dit soort dingen ook in gebruik als wapen
en ik denk in WW2 ook nog wel (wel te begrijpen voor gevechten van man tot man in de loopgraaf )
gr will
 
F

frans81

Gast
@A.N.@frans81 inderdaad een beetje offtopic maar in WW1 waren dit soort dingen ook in gebruik als wapen
en ik denk in WW2 ook nog wel (wel te begrijpen voor gevechten van man tot man in de loopgraaf )
gr will

Beetje Off Topic begrijp ik nu niet haha .
Zelfs @A.N. vond ik geen Off Topic vraag stellen binnen dit Gerber Folding Spade Topic .
De bedoeling van dat Serrated is niet tijdens ontwerp gelinkt aan het dienen als wapen haha .
Alles in een uitrusting kan dienen als wapen .
Zelfs je bestek en daar is ook dit niet voor gemaakt .
Maar zo'n schepje is uitermate geschikt voor zwaaiende doeleinden . En dat zal men ook benut hebben .
Ik vind deze Gerber nieuw uit de tas gevaarlijk scherp op dat Serrated gedeelte .
 
  • Leuk
Waarderingen: A.N.
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik kan de andere Defensie vouwschepjes niet vinden omtrent gewichts vergelijk .
De Gerber weegt 1060 Gram .
Het ding is zwaarder dan ik in eerste instantie dacht .
Volgens Gerber 37.30 Oz ( 1,0574372125625 Kg ) .
Mijn Weegschaal heeft lichte afwijking haha .


20170428_112151.jpg
 

petroman

SHTF Expert
:off:
Ken weinig verhalen van man tot man gevechten met schepjes in loopgraven.
In ww1 was het nog wel een issue, dat 's nachts dappere dodo's op weg gingen om op wacht staande soldaten een knuppel in de nek te leggen (letterlijk). WW1 was een loopgraven oorlog waarbij de partijen soms akelig dicht bij elkaar lagen.
 
F

frans81

Gast
:off:
Ken weinig verhalen van man tot man gevechten met schepjes in loopgraven.
In ww1 was het nog wel een issue, dat 's nachts dappere dodo's op weg gingen om op wacht staande soldaten een knuppel in de nek te leggen (letterlijk). WW1 was een loopgraven oorlog waarbij de partijen soms akelig dicht bij elkaar lagen.

Het zal gebeurt zijn maar dat is individueel geweest bij het ontbreken aan wat anders .
In WO I lagen de echte wapens met Bayo's volgens mij voor het oprapen .
Die van de doden wel te begrijpen .
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
In de film ,, Geen nieuws van het westelijk front ,, komt voor dat men met een schopje vecht.
En @petroman ooit al eens in de westhoek geweest in vlaanderen? Nog niet? Moet je echt eens doen daar zie je pas hoe dicht beiden partijen bij elkaar waren. Bv. In Diksmuide in ,, den dodengang ,,
 
Bovenaan