• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

petroman

SHTF Expert
De archiefkast

Nee, wees niet bevreest dat ik oude koeien uit de sloot ga halen en hier ter leering ende vermaack ga plaatsen.
Wat dan wel ?
Nou we hebben allemal spulletjes die we graag willen bewaren. Beschermd tegen stof, diefstal, muizen en ander onheil.

Nou zijn er diverse opties om dat te doen. Waarschijnlijk net zo veel als er preppers zijn. Ik ga er één noemen waarover ik erg tevreden ben: de archiefkast.
De modellen archiefkast die ik gebruik is het model met vier laden en de hoge kast met twee deuren.
Beide zijn oorspronkelijk bedoeld als, tsja, archiefkast in een kantoor omgeving een X aantal jaren geleden. In ons kantoor staat ze in vergeten hoekjes en doen ze dienst als opslag.
Af en toe moet er opgeruimd worden en kan je ze overnemen. Op marktplaats staan ze ook vaak en soms kringloopwinkels. Schrik dan niet van de (exobinant) hoge prijzen die men vraagt.

Afbeelding van een nieuwer model ladekast:
gispen-vintage-archiefkast.png

Afmetingen: 47 cm breed, 135 cm hoog en 60 cm diep

Afbeelding van een hoge twee deurs kast:
$_85.JPG

Afbeelding van een hoge twee deurs kast.
Afmetingen: 195cm hoog, 100cm breed en 41cm diep


Voordelen:
De oude Gispen /Ahrend archiefkasten zijn gemaakt van staal en bedoelt om redelijk zwaar belast te worden. Papier is zwaar.
Eigenlijk zijn het stalen dozen met deuren dan wel laden er in. Door de vorm maak je optimaal gebruik van de ruimte en is eigenlijk alleen vocht een probleem.
Ongedierte zoals muizen komen er niet in en met wat knutselwerk kan je ze aardig luchtdicht maken. Extra hangsloten er op en een zekere mate van braakwerendheid heb je ook.
Vooral het optimaal gebruik van de ruimte met de ladekast vind ik ideaal.

Nadelen:
Metaal roest dus kijk uit met vochtige ruimtes.
Kasten zijn bedoeld om ik kantoorruimtes te staan en hebben een vlakke ondergrond nodig. Door de eigenlijk licht constructie kan je ze makkelijk uit model trekken met verplaatsen dan wel neerzetten.
De "doos" is één geheel. Ze kunnen niet uit elkaar. Lades en deuren kunnen er wel uit/af.
De prijs: er is een bepaalde stroming die brocante dan wel vintage heet en dat kan de prijs opdrijven.
(op zoek naar plaatjes lagen de prijzen rond de 80 euro, wat op zich redelijk is)

Tips:

Kijk en vergelijk. De oudere modellen vind ik steviger. Met name de ladekasten hebben dan ook een volledige bodem. Vaak hebben deze een bruine of groene kleur.
EMC / EMI ? Leef je uit zou ik zeggen.
Gipsplaten er in > brandwerendheid omhoog
Kijk voor de ladekasten naar de variant met hoge zijwanden van de lades en dichte bodem.
 

Flos

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik heb er een staan met 2 laden bureau hoogte. Ook heb ik er een met zo een rolluik deuren. Maar de rolluiken staan verticaal.
Ook in werfketen staan soms van die stalen kasten in verschillende uitvoeringen.
Ik heb er een met twee deuren. Aan de ene kant leg boorden aan de andere kan een kleerhanger.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Tip voor als je de sleutel kwijt bent van een ladenkast: sommigen kun je openen door een plaatje rechtsonder (aan de voorzijde) bij de voet in te drukken.
Hiervoor moet je wel de kast een stukje naar achteren kantelen om erbij te kunnen.
 

Papillon

Diehard Prepper
Ik had als boswachter in mn woning zon vakken kast, met ik denk wel 50 vakken.. Zon enorme spijt die niet meeverhuisd te hebben!! Daar had ik dus met stickertjes al mn administratie gesoorteerd ipv in multo mappen.

Was echt ideaal! Ik zoek weer een op marktplaats voor zoiets maar idd ze vragen bizarre prijzen.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt ik had het moeten meenemen, stond er nog van vorige eigenaar.. was minder mooi als deze maar wel zoiets. stom stom
Terug gaan en kijken of de huidige eigenaar er tevreden mee is ??
Overigens varieren de prijzen enorm. Met name vintage winkels spannen de kroon. Die vierdelige ladekasten zie ik al voor 50 euro op mp staan.
 

Papillon

Diehard Prepper
Terug gaan en kijken of de huidige eigenaar er tevreden mee is ??
Overigens varieren de prijzen enorm. Met name vintage winkels spannen de kroon. Die vierdelige ladekasten zie ik al voor 50 euro op mp staan.
Pand is afgebroken, en nu een hypermodern gebouw op gekomen midden in het bos. eeuwig zonde maarja
 
  • Leuk
Waarderingen: Tux
G

Gamble

Gast
Ik heb thuis een oude dubbele stalen 'locker' staan. Hier bewaar ik idd de voor mij belangrijke (sentimentele) papieren en spulletjes in en is tevens de opslag voor mijn buksen en messen, zodat de kiddoos er niet bij kunnen.
Ik wou dat ik er meer had....
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Mijn vader heeft nog een kleine metalen ladekast van gispen staan, hij werkte vroeger bij een bedrijf wat kantoor meubelen en aanverwante verkocht.
 
F

frans81

Gast
@Papillon ,
Tsja voor dit soort wandmeubels ga je voor de hoofdprijs (1045,00) maar je hebt dan wel iets unieks.

image-88.jpeg


Ik kocht vroeger deze wandmeubels bij scholen die gesloopt werden of gingen verhuizen naar nieuwe panden . Verhuizen naar Oa Noodcontainers zoals ik ze noem , tijdelijke Huisvesting .
Ik betaalde de ijzer prijs . Ook uit het destijds gesloopte St Elizabeth ziekenhuis in Venray heb ik veel van zulke zeer grote kasten gehaald . En die gingen merendeels naar de ijzerboer pfff . Paar heb ik er verkocht aan boeren en Tuinders in de regio . Ook de kleinere kasten en bureau's gingen mee . Evenals de loodzware zeer mooi met bloemmotief versierde zware gietijzeren radiatoren uit dat Ziekenhuis .
Nu zou ik beter weten . Mijn laatste 5 jaar geleden verkochte volledig stalen 60 Ladenkastje heb ik 285 euro voor gekregen en dat zag er niet uit dat ding .
 
G

Gamble

Gast
@Gamble mijn schiet yzers zitten in een meer inbraakveilige kast. Is in theorie verplicht met wat ik heb staan.
Buksen zijn in NL nog steeds niet verplicht om in een wapenkluis op te bergen. Toch heb ik met opgroeiende kiddoos en 2 speelse zonen ze wel veilig opgeborgen, evenals.mijn messenverzameling.
Grotere wapens zijn wel verplicht om op te bergen in een wapenkluis.
 
Bovenaan