• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

AWOL

Prepper goeroe
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt...MIsI7loJaD1QIVDBbTCh2l4QpzEAYYASABEgLF0PD_BwE

Als ik het er ooit voor over heb, koop ik dit systeem. Volgens nutngfancy het ideale slijpsysteem. Zelf krijg ik altijd lelijke krassen als ik zelf ga slijpen. Vandaar lijkt mij dit een perfecte oplossing voor een prof. slijp resultaat.

Of er moet een handiger en effectievere manier zijn.. Zelf laat ik tot nu toe mijn dure messen altijd slijpen.

Mooi systeem, maar wel duur... Er zijn vergelijkbare systemen volgens mij wel goedkoper te vinden.
Je kunt natuurlijk ook een oud en goedkoop mes nemen om te oefenen, of plak een deel van je mes af.
Ook zijn er klemmetjes te koop die je helpen om de hoek waaronder je slijpt constant te houden en die er dus tevens voor zorgen dat je lemmet de steen niet raakt.
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-global-h4560-wetsteenhulpjes-rvs.htm
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Lijkt mooi maar ik vraag me af of elektrieke dingen echt handig zijn (gaan snel, dus ook snel verkeerd). Wel als je veel moet slijpen.
Overigens lijkt het ding op een bandschuurmachine of powervijl.

Wat denken jullie van zo iets :

HTB1Vx7fQXXXXXbbaXXXq6xXFXXXO.jpg


Twee ali express links:

Een en twee

Er bestaan ook "meeneem" sets.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt mooi maar ik vraag me af of elktrieke dingen echt handig zijn. Wel als je veel moet slijpen.
Overigens lijkt het ding op een bandschuurmachine of powervijl.

Wat denken jullie van zo iets :

HTB1Vx7fQXXXXXbbaXXXq6xXFXXXO.jpg


Twee ali express links:

Een en twee

Er bestaan ook "meeneem" sets.
De horizon geleider met we soepel scharnierend zijn, en de as gesmeerd, omdat die steeds heen en weer gaat, als dat niet mogelijk is vind ik het bedenkelijk.

Ook had ik heel graag gezien een in millimeters op de afstel mogelijkheid gezien, als je die dan noteert kan je steeds op nieuw de instelling op die schaal afstellen, dan hoef je steeds minimaal van je mes te slijpen om het weer scherp te krijgen.

Zo zal elk mes dan optimaal geslepen kunnen worden, met de bij gehorende afstellingen gegevens die ontstaan bij de eerste keer slijpen.

Ook zou ik de slijpset onderwater gebruiken als dat kan, met een borsteltje die steeds het slijpsel weg borstelt en zo naar de bodem zakt, dan blijft de slijpsteen schoon en schraapt niet over de te slijpen mes.

Een slagers aanzet die ik al jaren gebruik maak ik ook steeds schoon onder het scherpen.
Haha dat doe ik ook niet onder water, ik ben jullie reactie even voor LOL.

Een betere slijpset ben ik nog niet tegen gekomen, haha moet ik beter zoeken:D;) of even kijken bij een professionele slijper hoe die het doet.


Even een kanttekening waar de mes in geklemd is, of de mes daar niet in verglijd staal op staal is glad, en met de druk van slijpen zou dat best kunnen verglijden.
 

Papillon

Diehard Prepper
ik las ergens wel dat er een enorm verschil in kwaliteit is met ali en amerikaans product. Ik spaar liever door voor de Amerikaanse versie ooit.
 

logan1202

Prepper goeroe
ik heb deze gemaakt van hout. kwestie van kreatiev zijn.
op youtube zijn genoeg simpele uitvoeringen te vinden. niet zo mooi mar net zo goed
 

Ray

SHTF Expert
https://www.knivesandtools.nl/nl/pt...MIsI7loJaD1QIVDBbTCh2l4QpzEAYYASABEgLF0PD_BwE

Als ik het er ooit voor over heb, koop ik dit systeem. Volgens nutngfancy het ideale slijpsysteem. Zelf krijg ik altijd lelijke krassen als ik zelf ga slijpen. Vandaar lijkt mij dit een perfecte oplossing voor een prof. slijp resultaat.

Of er moet een handiger en effectievere manier zijn.. Zelf laat ik tot nu toe mijn dure messen altijd slijpen.

Mocht ik ooit centen genoeg hebben, zou ik me er meteen zo eentje aanschaffen. :)
Het is simpelweg een geleidersysteem dus wellicht goedkoper te improviseren of elders aan te schaffen.
 

petroman

SHTF Expert
ik las ergens wel dat er een enorm verschil in kwaliteit is met ali en amerikaans product. Ik spaar liever door voor de Amerikaanse versie ooit.

Dat is nu net het dilemma voor de koper.
De link die @Ray hierboven plaatste laat onderin een Lansky set zien. Type die naam in bij Ali en je krijgt identieke plaatjes te zien.

Voor zover ik de nederlandse markt ken maken weinig winkels hun spullen zelf. Waarom zou dat in de USA anders zijn ?

@logan1202 , kan je laten zien hoe je jouw set gemaakt hebt ? En wat voor slijpstenen gebruikt eenieder hier ?
 

Wafels

Diehard Prepper
@petroman zo'n set als u laat zien ben ik momenteel mee bezig om zelf te maken , tot dusver een
ruwe opstelling om te zien waar ik tegen aanloop bij het maken ervan
ik maak de mijne aan de hand van een Russisch video filmpje van Youtube .
deze man geeft er maten bij en dat is erg handig
(nog een video erover van hem :

hetzelfde ding voor scharen : )
het is enkel jammer dat je van hetgeen hij zegt geen woord kan verstaan , althans ik niet :(
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Nomad

Diehard Prepper
Ziet er goed uit, voor dat geld kun je het nog eens proberen, heb zelf dit dingetje, mooi compact en snel maar mag voor het mooie nog wel even een veeg van een steentje hebben naar afloop
3a19d9f6ed1f70a7154540d1dbd211be.png
kost zo rond de 15 eu

Lijkt mooi maar ik vraag me af of elektrieke dingen echt handig zijn (gaan snel, dus ook snel verkeerd). Wel als je veel moet slijpen.
Overigens lijkt het ding op een bandschuurmachine of powervijl.

Wat denken jullie van zo iets :
HTB1Vx7fQXXXXXbbaXXXq6xXFXXXO.jpg
Twee ali express links:
Een en twee
Er bestaan ook "meeneem" sets.

Die eerste is dé manier om je mes te slopen. Een dergelijke slijper neemt te veel materiaal weg en is niet instelbaar in hoek. Tuurlijk als 'last resort' kan het. Maar ik zou hem aan mij voorbij laten gaan.

De tweede is een variant op de Edge Pro. Ik hem een Ruixin Pro, het zelfde idee, maar met zuignap en kan lager slijpen (voor een scheermes bijvoorbeeld).
Dit apparaat is goud waard. Met een beetje oefenen worden je messen eng scherp. En dan bedoel ik echt een beetje!

Standaard gebruik ik de Ruixin Pro om mijn messen te slijpen.
Dat doe ik op de volgende manier:
- De wetstenen in water leggen om te verzadigen.
- De zijkanten van het mes afplakken met schilderstape (om eventuele krassen te voorkomen).
- De snede van het mes inkleuren met watervaste stift.
- Een vlak punt op de zijkant van het mes zoeken op op de tafel te leggen.
- Afhankelijk van de mate van botheid een grove of fijne steen op de Ruixin zetten.
- Stel de hoek globaal in (je weet meestal wat je ongeveer kan verwachten.
- Haal de steen losjes over de snede. Je kan zien of de hoek te groot of te klein is. Pas zo nodig aan.
- Slijp beide kanten van het mes (ongeveer even veel keer per kant).
- Werk jezelf door de verschillende stenen heen tot je op 1500 zit. (verder gaan mijn stenen niet)

In het veld heb je hier weinig aan. Daarvoor heb ik kleine handsteentjes van Fallkniven; de DC3 en de DC4. Deze stenen zijn droog te gebruiken. Mijn hand-slijp-skills zijn niet zo goed. Dus iemand anders kan daar beter over vertellen. Maar dit is wat ik doe:

- Leg de steen stabiel neer. Soms leg ik hem op mijn been. Mijn voorkeur gaat uit naar een boomstam of iets dergelijks, dan kan ik hem vast zetten.
- Zet de snede op de steen, wiebel deze heen en weer om de hoek te voelen.
- Hou deze hoek vast en duw het mes van voor naar achter over de steen terwijl je van scharnier naar punt van het mes beweegt.
- Zodra je een braam aan de snede voelt dan wissel je van kant.
- Als je klaar bent strop je het mes aan je broek of een kale tak.

Ik slijp zelden in het veld. Alleen als een mes te bot is om te gebruiken. Misschien moet ik hier nog maar eens mee oefenen.

@Wafels
Het is enkel jammer dat je van hetgeen hij zegt geen woord kan verstaan , althans ik niet :(
gr will
Goed nieuws! Ik versta alles! Ik begrijp alleen geen Russisch ;)
 

logan1202

Prepper goeroe
dit lijkt op wat ik heb, alleen gebruik ik schroeven met een platte kop om het mes onder te klemmen. dan kan je het sneller omdraaien.
ik gebruik een oude tentstok, daar past een lansky steen verlengt met een tentharing in. de hoek moet vast staan en de steen schuiven.
op het net zijn er genoeg te vinden.
 

petroman

SHTF Expert
Ik heb een Ruixin Pro

Hoe doe je met zo'n semi vast systeem de andere kant van je mes ? Moet je dan elke keer je mes los/vast maken ?

Dit filmpje vind ik zeer informatief.
Hoewel ik mij afvraag waar de hoek bepaald wordt. Immers je kan de snijkant verder weg of dichter bij de staander brengen.

Wat zijn de korrelgroottes die gebruikelijk zijn ?
 

logan1202

Prepper goeroe
daarom heb ik schroeven. masr iid, je moet het mes iedere keer omdraaien.
door de staander hoger of lager te stellen verander je de hoek per mes
 

Nomad

Diehard Prepper
Hoe doe je met zo'n semi vast systeem de andere kant van je mes ? Moet je dan elke keer je mes los/vast maken ?

Dit filmpje vind ik zeer informatief.
Hoewel ik mij afvraag waar de hoek bepaald wordt. Immers je kan de snijkant verder weg of dichter bij de staander brengen.

Wat zijn de korrelgroottes die gebruikelijk zijn ?

Op de Edge Pro / Ruixin Pro zet je het mes niet vast. Er zit een afstandhouder (metalen plaat op de bovenkant met een kunststof strip) op die je op de juiste diepte in kan stellen. Zo steekt de snede net over de rand van de tafel.

Dit is een van de duidelijkste instructies, voor de EdgePro weliswaar. Maar dit gaat ook voor de Ruixin Pro.

Een EdgePro /Ruixin is geen Lansky waarbij het mes wel wordt vastgezet. Het vergt enige oefening. Althans, je moet even leren dat je je aandacht er bij moet houden. Maar voor je het weet slijp je je messen in enkele minuten superscherp.

De hoek stel je in aan de hand van gekleurde streepjes op de hoogte stang, maar door de snede te kleuren met watervaste stift kan je exact de hoek overnemen die op het mes zit. Ook handig in het geval dat je niet weet onder welke hoek je mes geslepen is.

De stenen die bij mijn Ruixin Pro zitten zijn 300, 600, 800, 1500 (zeg ik uit mijn hoofd o_O)

Met 1500 maak ik mijn messen werkscherp. Het hoeft van ij geen spiegel te zijn.

Overigens, de Ruixin Pro koop je zo nu en dan op AliExpress voor ca. €15,-. Dat is nog goedkoper dan een Fallkniven DC3 of DC4!
 

Niels

Mankinds only hope
Ik heb die Ruxin al wel een jaar, en heb er extra fijne steen bij besteld.
Ik geloof dat de meesten hier wel weten hoe scherp mijn messen zijn :D.
Het is wel een super simpel ding, en de stenen raken snel 'verstopt' vind ik.
 
Bovenaan