• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Messen slijpen - HET topic over -

Nomad

Diehard Prepper
Misschien toch eens iets bij Ali bestellen.. Nog nooit gedaan. Ben benieuwd
Het is zeker de moeite waard. In tegenstelling tot wat je wel eens hoort is zeker niet alles rommel wat je daar kan bestellen. AliExpress heeft ook een goede buyer protection. Dat vind ik wel fijn als ik koop uit het buitenland en er vaak sprake is van een taalbarriere.

Ik ben erg benieuwd naar deze uitvoering. Zorg dat je hem stevig weg kan zetten tijdens het slijpen. Sommigen maken hier een houten plank onder, eventueel met antislip matje.
Op de foto zie ik dat het mes onder de afstandhouder geklemd is. Dit zou ik niet aanraden. Bij grotere messen moet je het mes verplaatsen om dezelfde hoek te houden.

...Het is wel een super simpel ding, en de stenen raken snel 'verstopt' vind ik...
Ik leg ze van tevoren een kwartiertje in het water, ze zijn dan een beetje verzadigd. Tijdens het slijpen spoel ik ze regelmatig af met water uit een flesje.
 

Niels

Mankinds only hope
Dat in een bak water gooien en bevochtigen die ik ook.
Ik moet soms de stenen ook weer even ontdoen van het laagje.
Dat doe ik met een beitel ofzo...
ik heb ook al gedacht om het slijpen onder water te doen in een bak.
 

petroman

SHTF Expert
Hoe onderscheid je slijpstenen die droog gehouden moeten worden ?
Of andersom: mogen alle slijpstenen nat gemaakt worden ?
 

AWOL

Prepper goeroe
Is het werkelijk nodig de stenen schoon te maken? Het slijpsel dat de poriën vult werkt tevens als polijstlaag en bestaat uit ijzer en steen residu. Bij een wetsteen is het een goed idee niet steeds al het slijpsel weg te spoelen.
Ik ben overigens wel benieuwd naar hoe jullie de Ruixin dan beoordelen want ben dan zelf misschien ook wel in de markt voor zo'n ding.
 

Ray

SHTF Expert
Dat in een bak water gooien en bevochtigen die ik ook.
Ik moet soms de stenen ook weer even ontdoen van het laagje.
Dat doe ik met een beitel ofzo...
ik heb ook al gedacht om het slijpen onder water te doen in een bak.

Zo'n El Cheapo diamant slijp ding van de Lidl is perfect om je stenen te ontdoen van het laagje en eventueel af te vlakken. Een goedkope, grovere anders slijpsteen werkt ook, mits goed vlak.
attachment.php

Gebruik diamant verder nooit op je stalen messen, het verschil in hardheid is te groot en de korreltjes diamant drukken zich in het metaal. (mooie vergrote opnamen van gezien). Diamantslijpgerei is voor keramische messen en Tell Sell gadgets.
He, dat is jammer, kan dat filmpje van Wranglestar niet terugvinden waar hij op bezoek is bij zijn favoriete (professionele) slijper, die legt daar wat over uit.

Hoe onderscheid je slijpstenen die droog gehouden moeten worden ?
Of andersom: mogen alle slijpstenen nat gemaakt worden ?
Met normale slijpstenen werk je altijd nat. Keramische slijpstenen (donkere kant DC3 en DC4) gebruik je altijd droog, diamant slijpers mag je kiezen, droog of nat. Nat zou alleen zin hebben bij stalen messen, waar je diamant dus beter niet voor kunt gebruiken.

Voor het snel effe bijslijpen/aanzetten, zijn die V vormige keramische slijpertjes best handig. Helaas heeft Action die oranje dingen van twee euro niet meer, bij Bever e.d. zaken kosten ze al snel een tientje of meer Let wel op, deze komen vaak met een carbide kant (messenslopers) en keramische kant. Ik gebruik dus alleen de keramische kant.
15445000.jpg

Ongetwijfeld op de bekende Chinese websites wel te vinden.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Zo de Ruixin pro is binnen.

Eerste algemene beoordeling: ziet er goed uit. Kompleet en (redelijk) stevig. Geen handleiding, manual, slijpinstructie.
Ik heb een imbusboutje (sleutel meegeleverd) en twee ringetjes over. Boutje is vervanging van vastzet vleugelmoer als je die raakt met slijpen (grote slijphoek).

Redelijk omdat je zelf nog wat speling mag weghalen (mijn idee).

Ik mis een hoogte/hoek indicator. Eerste idee is om je smartphone hoekmeter te gebruiken.
Mes kan je klemmen en vastzetten middels vleugelmoer. Voor los slijpen vind ik in eerste instantie de breedte van de basis te smal. Daar moet je dan iets mee doen.

Foto's zodra ik eea meer definitief opgesteld heb :)
Algemene eerste indruk : goed zeker 4 van de 5 sterren.

Waar ik ook aan zit te denken is een opberg dingus.
Wordt waarschijnlijk iets van een houten tekendoos of zo waar je het ding plus stenen in kan opbergen.

Wordt vervolgd.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit zou een verbetering zijn voor de slijp set, twee ijk schalen en een liniaaltje.
Een maal de mes geslepen kan je de getallen op schrijven, en elke keer als je de mes weer slijpt kan je de instellingen (code) gebruiken zodat de mes weer in de zelfde stand word geslepen, dan word de mes weer snel scherp en word er steeds maar heel heel weinig materiaal weg geslepen, scheelt dus tijd en je mes.

Elke mes die je op de set slijpt krijgt zo zijn eigen (code), voor de linker zijde, en rechter zijde.
Dus het gaat om drie instellingen.
1 Plaats.
2 hoogte.
3 stand.



Ik slijp zelf het liefs nat dan spoelt de slijpsteen steeds weer schoon en word de mes nog mooier vlijm scherp.

Met een sterke loep kan je zien of van beide kanten gelijke hoeveelheid metaal is af geslepen, anders krijg je op en duur een scheve verhouding. (dat valt meer op bij het slijpen van een bijl op een gewone steen)

Testen of iets goed scherp is doe in altijd op mijn arm haar.
Slijp geval.jpg

Ik heb deze foto in eerste instantie voor onze @petroman bij gewerkt.
De tip hier onder van @AWOL is een belangrijke aanvulling
 

AWOL

Prepper goeroe
@J.J als je niet de hoek weet waaronder een mes geslepen is kun je de snede een kleur geven met een viltstift, daar waar je het weg slijt raakt de steen je snede en kun je eventueel de hoek aanpassen zodat alle stift wordt verwijderd.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
De juist slijphoek moet je volgens mij gewoon meten nadat je je mes ingeklemd hebt (geo driehoek of zo). Dit is afhankelijk waar de rand zit van je mes, dus veel minder van een hoogte.
Overigens zie je in dit plaatje dat het mes niet rust tegen plaat A (pijl). In de video bij de advertentie gebeurd dit weer wel.

messenslijpert-00_A.jpg

Er zijn meer mensen met goede ideën :) en wat tips/links om ze niet kwijt te raken:
bv met update Neodymium Magnet N45
Extra slijpstenen
hhmm, een snijplank als basisplaat ? IMG_3766.JPG

1e Update:
Tijdelijke opstelling en 1e resultaat op een werkmes.
Omdat het draaien en afstellen niet mijn ding is heb ik eerst één kant gedaan en daarna de andere kant.

Ruixin_test_00-web.jpg

Ruixin_test_01-web.jpg
Je ziet de mooie (?) snede.

Update 3:
Handvat is voor mij onhandig. Je hoeft geen kracht te zetten en de manier van vasthouden bevorderd het kantelen van de steen. Ik denk dat ik op zoek ga naar een ronde knop.
Overigens tav het kantelen: ik snap niet waarom men niet op een rechthoekige stand is gekomen. Die kanteld niet zo snel. Een ronde stang in een rond gat draait makkelijk om z'n/haar as.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo'n El Cheapo diamant slijp ding van de Lidl is perfect om je stenen te ontdoen van het laagje en eventueel af te vlakken. Een goedkope, grovere anders slijpsteen werkt ook, mits goed vlak.
attachment.php
@Ray ik heb jaren geleden de losse slijp platen gekocht, de rode plaat heeft los gelaten van de diamant plaat, die is hol gaan staan, terwijl die nooit is gebruikt, het was bedoelt als prepper setje.

Hahaha het word wel heel soms gebruikt om eelt onder de hakken weg te slijpen.:);)
En voor kleine hoef dieren zou het ook handig kunnen zijn.
 

Ray

SHTF Expert
De juist slijphoek moet je volgens mij gewoon meten nadat je je mes ingeklemd hebt (geo driehoek of zo). Dit is afhankelijk waar de rand zit van je mes, dus veel minder van een hoogte.
Overigens zie je in dit plaatje dat het mes niet rust tegen plaat A (pijl). In de video bij de advertentie gebeurd dit weer wel.

Bekijk bijlage 7893

Er zijn meer mensen met goede ideën :) en wat tips/links om ze niet kwijt te raken:
bv met update Neodymium Magnet N45
Extra slijpstenen
hhmm, een snijplank als basisplaat ? Bekijk bijlage 7894

Hier een filmpje van die Ruxin Pro met vijf modificaties. Eentje is slechts een etiketje op de slijpstenen, want na gebruik slijt de tekst eraf, maar een goede basis, neodynium magneet, boorstoppertje op 't einde en hier en daar een vlakke moer ipv de vleugelmoeren. Ik heb dus nog wat klein spul besteld hiervoor. Zie:



@QuickFix, weet jij waar je extra stenen kunt verkrijgen? 'k Kreeg een aller charmants berichtje terug van de verkoper, maar mijn vraag snappen over extra stenen snappen ze kennelijk niet, want daar bleef het stil over.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
J

J.J

Gast
Hier een filmpje van die Ruxin Pro met vijf modificaties. Eentje is slechts een etiketje op de slijpstenen, want na gebruik slijt de tekst eraf, maar een goede basis, neodynium magneet, boorstoppertje op 't einde en hier en daar een vlakke moer ipv de vleugelmoeren. Ik heb dus nog wat klein spul besteld hiervoor. Zie:



@QuickFix, weet jij waar je extra stenen kunt verkrijgen? 'k Kreeg een aller charmants berichtje terug van de verkoper, maar mijn vraag snappen over extra stenen snappen ze kennelijk niet, want daar bleef het stil over.

@Ray dat heeft @petroman bij zijn stukje gezet: http://www.ebay.com/itm/150x20x5mm-...hash=item3f4f2c5066:m:mPDzizsgx-NxGOHFMl_C9Hw
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De juist slijphoek moet je volgens mij gewoon meten nadat je je mes ingeklemd hebt (geo driehoek of zo). Dit is afhankelijk waar de rand zit van je mes, dus veel minder van een hoogte.
Overigens zie je in dit plaatje dat het mes niet rust tegen plaat A (pijl). In de video bij de advertentie gebeurd dit weer wel.

Bekijk bijlage 7893

Er zijn meer mensen met goede ideën :) en wat tips/links om ze niet kwijt te raken:
bv met update Neodymium Magnet N45
Extra slijpstenen
hhmm, een snijplank als basisplaat ? Bekijk bijlage 7894

1e Update:
Tijdelijke opstelling en 1e resultaat op een werkmes.
Omdat het draaien en afstellen niet mijn ding is heb ik eerst één kant gedaan en daarna de andere kant.

Bekijk bijlage 7903

Bekijk bijlage 7904
Je ziet de mooie (?) snede.
Ja echt mooi @petroman
Is het ook zo scherp geworden dat je daar mee een klein beetje arm haar mee kunt scheren???
Anders kun je nog altijd een slagers aanzet gebruiken, dat doe in al wel ruim dertig jaar.
En slijpen doe ik al van kindsbeen af.

Zie ik dat goed, heb je roodkoperen bescherm plaatjes in je bankschroef om het setje te beschermen??
 

Niels

Mankinds only hope
Zo'n El Cheapo diamant slijp ding van de Lidl is perfect om je stenen te ontdoen van het laagje en eventueel af te vlakken. Een goedkope, grovere anders slijpsteen werkt ook, mits goed vlak.
attachment.php
Thanks voor de tip, dat ga ik zeker proberen. Mijn stenen zijn al lang niet vlak meer, en de meest ruwe moeten al haast vervangen worden.
De brengt me ook bij probleem 2:
Door dat de dikte tussen de slijpstenen wisselt wisselt ook de hoek! Heel iets, maar genoeg om last van te hebben.
Mijn stenen met de hoogste dichtheid (6000 en 10.000) zijn dikker waardoor ik vaak het hele vlak niet raak, en moet dan iets bijsellen.
Dit is puur "fingerspitzengefühl", en dit kan je met een stift niet controleren aangezien de stift meteen weg is, of je het het raakt of net niet raakt.
Het gaat namelijk echt om super minuscule kleine afstanden.
Heel constant alles voor elkaar hebben is de sleutel bij het super scherp slijpen heb ik gemerkt, en daar zit de moeilijkheid in,
en het keer op keer opnieuw inspannen waar ik echt tureluurs van word.
Maar goed, als ik die steken mooi recht en schoon kan houden met zo'n el-cheapo diamant blokje ga ik dat regelen.
Was die vraag voor mij bedoeld? :confused:
Geen idee, maar ik heb gisteren in de chat nog een link geplaatst naar een 6000 grith slijpsteen.
Zelf heb ik ook een 10.000 grith, maar die kan ik niet meer vinden.
Verschil is alleen dat jullie bij Ali bestellen, en ik op eBay.
Als je met eBay bekend bent werkt het echt super, ik werk er al jaren mee, vanaf mij 19e eigenlijk om precies te zijn.
Je zoekt veelal in het Engels, je fiegeliert eerst uit wat de goede zoektermen zijn, en gaat dan zoeken.
Zet de optie "wereldwijd" aan bij zoeken naar slijpstenen.
Ik heb >>>hier<<< een link naar een 6000 grith slijpsteen.
Deze kost dus €9,03. Als iemand die wil, maar niet met eBay overweg kan, wil ik die wel bestellen.
Ik kan het direct bij je thuis laten afleveren, moet je mij even geld overmaken. Doe ik alleen voor mensen die ik vertrouw.
Niet iedereen hoeft mijn bankrekeningnummer te weten.
Oh naar wat zoeken heb ik >>>hier<<< ook de 10.000 grith gevonden.
De truc is dus om te zoeken naar "10000 grith" i.p.v. "10.000 grith" (zonder punt er tussen). Zoeken zit 'm in de details.
Oh wacht, gaat maar tot 3000 grith bij de bestelopties, anyways wel goedkope reservestenen.
Ik heb >>>hier<<< een link gevoden waar je wel de 10.000 grith voor €9,03 kunt bestellen (zie opties).
Dat steentje heb ik ook, en ik kan die niet zijn slijten, maar als die er over geweest is is je snede echt een spiegel, en je mes armharenafscheer scherp (mits goed gedaan).

Maar goed, over de Ruxin, of hoe heet het ding ben ik voor wat het kost best tevreden, maar toch ben ik vaak uren met een mes bezig.
Als je een beetje een groot mes hebt, en een scherpe snede er op zet haal je vaak veel metaal weg waardoor de steen snel verstopt,
ook gaat er gewoon veel tijd in zitten. Een zakmesje, of Mora Eldris (welke trouwens onmogelijk goed ingespannen kan worden) is snel gedaan.

Ik heb ook een wedsteen welke ik eens bij >>>douwe's dump<<< heb gehaald. Ik weet niet eens precies welke grofheden de steen is.
Als ik gewoon een mes weer scherp weer hebben, dan gebruik ik die gewoon uit de vrije hand, en krijg dan ook het mes zo scherp dat
ik papier makkelijk door kan snijden, en armharen door wat drukken en een paar keer er overheen rossen ook een beetje kan afsnijden.
Dit is doorgaans echt dik voldoende om al je diningen bij het kamperen / survivelen, what ever te doen.

Sinds kort heb ik voor onderweg (met de trip naar Zweden in het achterhoofd) ook een >>>Fälkniven DC4 steen<<<[bron: website Fälkniven].
compressedDC4_ceramic_frilagd_png_1200px_72dpi.png

[bron: website Fälkniven].
Ik heb deze getest, en om een mes scherp te maken die een beetje bot word is het een ideaal ding,
niet om helemaal een hoek er op te zetten, enz, maar gewoon om scherp te houden.
De diamant kant zie ik nog geen nut voor, misschien als ik niks anders heb en er een dikke knik in het mes zit van metaal/steen raken ofzo.
 

Niels

Mankinds only hope
Iemand die dit al eens heeft geprobeerd? ;)
Ik heb wel met een (nep)Dremel en een kleine polijstborstel met pasta geprobeerd, dut ging echt ruk,
maar ik vermoed dat dat komt doordat het gebruikte polijstborsteltje veel te klein was dus de snede juist vernaggelde.
Ik heb hier een 125 mm. kroonboor liggen, ik voel een test aankomen...
 
Bovenaan