• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Leer naaimachine

markske

Diehard Prepper
De meesten weten het al dat ik een schoenmakers naaimachine op de kop heb weten tikken.
Ik ga die opkuisen ook een werk tafeltje maken voor leer te bewerken.
Eens dat klaar is zal ik wat foto's maken en posten om jullie jaloers te maken. :lol:
Ik kijk nu al half jaloers :D
 

Flos

SHTF Expert
Mijn zoek tocht naar leerbewerkings gereedschap gaat verder. Ook machines lijken mij leuk te hebben. Het liefst zonder moter.
Wat heb ik gescoord vandaag.
A) een naaiapparaat dat ( indien het in orde staat ) door wel 10mm leder naaien kan.
Ik mis het stukje om de klos garen op te zetten. ( en is nog veel poets werk aan )
B) een apparaat dat banden leder in wigvorm versnijd. Om bv op schoenzolen te lijmen waar ze aan een kant zijn afgelopen.
Ik mis het mes. ( en misschien nog wel wat)
C) een aparaat om ringen en of nagels in te ponsen.
Ik mis er de pons stukjes van. Voor elk soort ring of nagel bestaat een bijpassend onder en boven pons stuk.
20170729_172809.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Dus moest iemand onderdelen van een van die drie apparaten tegenkomen op 2dehands beurzen rommelmarkten of in een lade in de schuur.
Ik ben liefhebber.
 
J

J.J

Gast
Mijn zoek tocht naar leerbewerkings gereedschap gaat verder. Ook machines lijken mij leuk te hebben. Het liefst zonder moter.
Wat heb ik gescoord vandaag.
A) een naaiapparaat dat ( indien het in orde staat ) door wel 10mm leder naaien kan.
Ik mis het stukje om de klos garen op te zetten. ( en is nog veel poets werk aan )
B) een apparaat dat banden leder in wigvorm versnijd. Om bv op schoenzolen te lijmen waar ze aan een kant zijn afgelopen.
Ik mis het mes. ( en misschien nog wel wat)
C) een aparaat om ringen en of nagels in te ponsen.
Ik mis er de pons stukjes van. Voor elk soort ring of nagel bestaat een bijpassend onder en boven pons stuk.
Bekijk bijlage 7872
Beste @Flos kan je nog wat foto's maken aan de andere kant van de tafel dat toestel is niet zo goed te zien.
Of drie foto's van dichter bij zonder donkere achter grond.
We willen graag de unieke toestellen goed in beeld zien.:hug:
 
J

J.J

Gast
Dus moest iemand onderdelen van een van die drie apparaten tegenkomen op 2dehands beurzen rommelmarkten of in een lade in de schuur.
Ik ben liefhebber.
Hoe groots ga je het trouwens op zetten, wat ga je zoal maken.
Of gaat het je hoofdzakelijk om het verzamelen,
Een Ambachtelijk leerbewerking museum.

Van de onderdelen die je graag wilt hebben kan je daar ook foto's op het internet zoeken en hier plaatsen,
of goede tekeningen maken, met maten er bij dat maakt het zoeken voor ons makkelijker, en heb je meer kans van slagen, wij willen ons we voor je inzetten, we zijn toch redelijk vaak op pad.'

En misschien is er ook wel een "Ambachtelijk leerbewerkingforum" die oude toestellen verzamelen, en onderdelen uitwisselen. In het Engels kan je vast wel wat vinden.
=============================================================
We zouden met elkaar eigenlijk een onbewoond dorpje in Frankrijk of zo moeten opkopen, en daar een prepperdorpje van moeten maken en dan allemaal wat Ambachtelijk bezig zijn.

Geintje:
Met een hoge muur gracht er om heen een poort met een kassa, want er komen heel waarschijnlijk toeristen op af en willen dan natuurlijk ook onze producten kopen.

Wie zouden jullie dan als burgervader kiezen, Proest.
NEEEE ik niet ondanks het mooi plaatje die @sterredag voor ons heeft gemaakt, ik ben te aardig voor jullie, het moet meer iemand zijn met een scepter. Geintje.:);)
 

Flos

SHTF Expert
Het toestel dat slechts te zien is op de foto ben ik al aan het opkuisen. Volgens mij met een klos garen en het garen goed gespannen moet hij het doen. Alles is los .
Ik heb mij net op de bank neer geploft. Waar ik een poosje blijf. Zal straks eens wat meer foto's maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

Flos

SHTF Expert
En misschien is er ook wel een "Ambachtelijk leerbewerkingforum" die oude toestellen verzamelen, en onderdelen uitwisselen. In het Engels kan je vast wel wat vinden.
=============================================================
We zouden met elkaar eigenlijk een onbewoond dorpje in Frankrijk of zo moeten opkopen, en daar een prepperdorpje van moeten maken
Jammer maar ik kan geen woord engels lezen.
En het nadeel in frankrijk is dat ze daar allemaal frans praten.
 
J

J.J

Gast
Jammer maar ik kan geen woord engels lezen.
En het nadeel in frankrijk is dat ze daar allemaal frans praten.
Google Translate
https://translate.google.com/?hl=nl
De gratis service van Google kan woorden, zinnen en webpagina's onmiddellijk vertalen tussen het Engels en meer dan 100 andere talen.
====================================
Ik maak vaak gebruik van "Google vertaal mogelijkheid" daar vertaal ik veel mee,
verstaan gaat veel Nederlanders aardig af als je het niet op school heb geleerd, omdat we veel Engelstalig muziek, films via de Tv op de buis werd gebracht, dus eigenlijks met de pap lepel op gevoed.

Wat ik vaak jammer vond dat op Prepper.nl veel in het Engels werd gebracht/geschreven dat was voor mensen zo als jij en ik triest, je werd op die manier wat buiten gesloten.

Ik zal in ieder geval rekening met je houden.:hug::);)
 

Flos

SHTF Expert
Toestel nr1 een soort naaimachine om door dik leder te naaien.
Ik zelf kan op het net niets terug vinden. Ik ben dat dan ook niet gewoon daar op te zoeken.
Ik mis daar van de kloshouder. Die moet onderaan het apparaat hangen.20170730_163900.jpg20170730_163840.jpg
 
J

J.J

Gast
Ha @Flos dat is beter,
kun je nog de onderdelen specificeren die je zoekt en ook de gegevens van de toestellen.
Als ik iets voor je op moeten zoeken in het Engels, dan zet dat maar op het forum, dan ga ik mijn best voor je doen.
En misschien kun je tekeningen maken van de onderdelen die je nog moet hebben.

Ik heb een beetje je foto bij gewerkt.
Bekijk bijlage 7914
Naaimachiene.jpg
Naaimachiene2.jpg
 

petroman

SHTF Expert
Laten we bij het begin beginnen: hoe werkt het ?
Die hendel trek je naar je toe en de naald gaat naar beneden ?
 

Flos

SHTF Expert
Laten we bij het begin beginnen: hoe werkt het ?
Die hendel trek je naar je toe en de naald gaat naar beneden ?
Het werkt zoals een gewone naaimachines. Alleen moet je per steek aan de hendel trekken.
Het is ontworpen om schoenzool aan de schoen te naaien.
Dan had je op zijn minst. Driemaal leder. Schoen binnenzool en buiten zool.
Dat kan al hou oplopen tot enkele mm dik.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Flos ik heb even gezocht erop (had zoiets ook nog nooit gezien :rolleyes: ) maar het is een \Junker & ruh SD28 en er
staan verschillende filmpjes op Youtube erover , misschien dat je daar wat aan hebt
(even op Youtube zoeken op Junker @& ruh SD28 )
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Ik kan op geen enkel filmpje goed zien hoe de bobijn houder er uit ziet.
Ook op de onderdelen tekening kan ik het er niet uithalen.
 
Bovenaan