• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Alberto

Senior Prepper
Omdat ik een deel moestuin heb van 100m2 op een redelijke afstand van thuis ben ik op zoek naar groenten die traag groeien en weinig onderhoud vragen.
Laat ons zeggen dat ik om de 2 weken een dag naar die tuin kan gaan.
Ik had momenteel in gedachten om onderstaande te kweken op die plaats:

- Rabarber
- Spruiten
- Aardappelen

Hebben jullie nog bijkomende ideeën en tips?
 

Ray

SHTF Expert
Om de twee weken een dag naar de tuin lijkt mij een onrealistisch plan. Twee weken lang onbeheerde aardappels staan Colorado kevers wel erg lang toe om een plaag te vormen bijvoorbeeld of rupsen op je spruiten. Ook veel onkruid wint het in de race naar de zon t.o.v. van je groenten.

Niet voor niets zijn de gewassen en bestrijdingsmiddelen van o.a. Monsanto populair. Speciaal aangepaste gewassen die tegen het gif kunnen wat onkruid, schimmels en ongedierte wel dood.

Onbeheerd tuinieren, dan zou je eens naar onderwerpen als voedselbos moeten zoeken. Fruitbomen en vooral struiken hebben veel minder aandacht nodig.

Jammer dat die PC van @Erny kennelijk nog niet opschiet, die had misschien goede tips voor echt onderhoudsvrije gewassen. Schiet mij weinig anders te binnen dan bv. pompoenen.
 

Papillon

Diehard Prepper
ja hoor, zo doe ik het al jaren, appelbomen, kersenbomen, perzikboompjes, aardbeien, druiven, courgettes, artisjokken, salie, munt, cirtroenblad bramen 3 soorten frambozen en japanse bes. Hier kijk ik nooit naar om en ik kan echt veel oogsten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

drent

Diehard Prepper
Vaste planten inderdaad, maar daarvan kunnen oogsten gaat al snel een paar jaar duren. Hoe lang heb je die moestuin dus? En wat zegt het beheer ervan als je er zo weinig komt? Wat staat er in de algemene regels/huurcontract?
 

Loreen

Last (wo)man standing
Het probleem met trage groeiers kan zijn is dat de meeste soorten "onkruid" juist snel groeien, en zo jouw trage groeiers in 2 weken tijd compleet kunnen overwoekeren. Daarom zou je denk ik beter kunnen richten op niet zo zeer trage groeiers, maar vaste planten zoals @Papillon noemt. Die doen gewoon lekker hun ding zonder dat jij er met je snufferd bovenop hoeft te zitten, en hebben het voordeel dat ze, doordat het meerjarige planten zijn, bij het begin van het seizoen al een voorsprong hebben op nieuw nog opkomend gespuis.
 

Flos

SHTF Expert
Eerst en vooral zou ik een bosmaaier aanschaffen. Als je een nat maar warm jaar hebt staat het onkruid een halve meter boven jou vruchten. En kan je er enkel nog door met een bosmaaier.
 

Roel

Mankinds only hope
Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor planten als aardpeer (topinamboer), appelwortel (Yoca), Melde (eten als spinazie), paardenbloem (als sla), jonge lindebladeren (sla) etc.
Brandnetel, fluitenkruid, smeerwortel, vlier en niet te vergeten een van de meest verguisde "onkruiden" het zevenblad. En zo zijn er nog veel meer.
Allemaal planten die geen of zeer weinig onderhoud nodig hebben. Vruchtbomen en -struiken natuurlijk ook.
Dus als je geen of weinig tijd hebt voor je tuin.... de keuze is reuze...:)
 

Lai

Prepper goeroe
Voordeel, veel onkruid kan je heel goed eten. Hoef je niks voor te doen, het komt van zelf op en je hoeft alleen maar te oogsten. Maar of je omgeving er ook zo over denkt.....
Voedselbos is een mooie optie en tussen weg.
 

Alexandra

Survivor
Je zou natuurlijk ook kunnen kiezen voor planten als aardpeer (topinamboer), appelwortel (Yoca), Melde (eten als spinazie), paardenbloem (als sla), jonge lindebladeren (sla) etc.
Brandnetel, fluitenkruid, smeerwortel, vlier en niet te vergeten een van de meest verguisde "onkruiden" het zevenblad. En zo zijn er nog veel meer.
Allemaal planten die geen of zeer weinig onderhoud nodig hebben. Vruchtbomen en -struiken natuurlijk ook.
Dus als je geen of weinig tijd hebt voor je tuin.... de keuze is reuze...:)

In je eigen tuin kan dat prima, maar als je bij een gemiddelde moestuinvereniging brandnetels, zevenblad en paardebloem kweekt wordt je er na het seizoen afgegooid.

@TS: Als je maar 1x in de twee weken tijd hebt voor je tuin zou ik eens kijken of je ergens aan kan sluiten op een collectief project.
 

Alberto

Senior Prepper
Gisteren voor het eerst eens gaan kijken. De oppervlakte lijkt me beheersbaar met 1x per week een halve dag te gaan.
Het is wel mogelijk om er regelmatig savonds eens langs te gaan om een kijkje te nemen.

Nu ben ik aan het denken dat een klassieke moestuin in afgebakende perceeltjes niet hoeft en dat het een mogelijkheid zou zijn om een soort eettuin te maken waarbij niet alles in lange lappen komt te staan.
Ook zijn er medetuinders die gevraagd hebben om een bijenhotel te mogen plaatsen die ze zelf gaan onderhouden, ook leuk meegenomen.
Sowieso komt er ook een bloemperk met bijenlokkers ed.

Nu is het tijd om de plannen eens op papier te tekenen :)
 

Maaykke

Prepper
Het is wel aan de raden denk ik om je bezoekjes even af te laten hangen van het weer. Bij periode van veel regen zullen slakken actiever zijn, bij droogte zullen je planten een handje kunnen helpen.
Mijn moeder had altijd een moestuin en die had een oudere buurman die graag nog actief wilde zijn, maar niet echt een goed doel had. Om de week deed hij een keer en voelde zich trots en blij met de tuin van mijn moeder. Met als vergoeding een stukje van de oogst. Dat is ook fijn omdat je vaak per keer best veel dezelfde groente oogsten omdat dit dan die week rijp is.
 
Bovenaan