• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zoals ik al eerder vermeld heb , heb ik laatst een Dutraco Brander ingeruild .
Deze Dutraco branders worden inmiddels al langere tijd geleverd in plaats van de alom bekende Coleman 550B .
Met de 550B heb ik nooit problemen gehad omtrent wat dan ook .
DE Dutraco ( MvD ) brander is tevens een Multifuel brander ! Maar bij deze Dutraco hoef men geen onderdelen te gaan vervangen om andere brandstoffen te kunnen gebruiken . Benzine / Kerosine en Diesel .
Constructie van deze branders is dus van dien aard dat , dat kan .
Gisteren wou ik dat ding even aan een kleine test blood stellen en daar stuite ik al op een Mega probleem .
Ik kon namelijk geen druk genereren . Het pompstokje ging zo soepel en met 0,0 weerstand door het pomphuis dat ik al wist dat er iets mis was .
Natuurlijk is dast ding al meer dan een jaar niet gebruikt , als het er geen twee zijn pffff .
Alles is van kunststof aan dat pompstokje . Behalve het staafje en knopje van dat ding .
Ik heb het gisteren even met Balistol behandeld en vanmorgen nog niets . Toen maar de Vaseline er bij gezocht die ik gisteren en vanmorgen al niet kon vinden en de boel ingevet . En na 10 Min inwerken kon ik eindelijk druk genereren .
Men draait of het kraantje even kort open zodat er een beetje brandstof vrijkomt om de Generator op te warmen of men vult het kleine schoteltje boven de brander met wat benzine of wat anders .
Na 30 Sec is het voldoende heet ( Mits men Benzine gebruikt als Brandstof ) . Met petroleum kan het langer nodig zijn dat opwarmen . Schoteltje is afneembaar .

De Dutraco die ik in bezit heb is een inmiddels derde Generatie . De tweede Generatie had een piëzo ontsteking voor zover als ik het weet . Wat verder de modificaties aan deze branders van latere dan Gen 1 Generatie zijn weet ik niet .
Tevens is er wel een Patent ( Counterfeiting not allowed ) aangevraagd op deze type branders .

Link 1 tot en met drie tonen de onderlinge Generaties .
Nee ik maak geen reclame voor deze Dump haha .
Vind het stevige prijzen gerelateerd aan oa Constructie Kwaliteit die toch wel minder is dan die van de Coleman Versie .

Tank inhoud 450 Ml
Power 1820 Kcal
Consumption 153g/H

OP handleiding staat Productcode DUT 00-192 Multifuel Stove .

Ik ga het binnekort even aan een test onderwerpen ivm aan de Kookbrengen van oa Water .
Dit met Benzine , Diesel en Petroleum .
Ben toch wel benieuwd omdat er geen generators vervangen hoeven te worden !

Zijn er inmiddels mensen die positieve / Negatieve ervaringen hebben met deze Types ??

Militairen die nu nog een Coleman hebben en die insturen voor onderhoud of reparatie die krijgen een heuse Dutraco versie Terug Haha .

https://www.militarycollectibles4u....oestel-multifuel-dutraco-gouda-b-v-origineel/

https://www.militarycollectibles4u.nl/a-49288300/eet-drinkgerei/kl-mvd-leger-brander-nieuw/

https://www.militarycollectibles4u....rander-met-leger-houder-model-2013-origineel/


20170923_144848.jpg 20170923_145519.jpg 20170923_145324.jpg 20170923_145345.jpg
20170923_145242.jpg
 

Niels

Mankinds only hope
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Als mijn geldboom weer op orde is wil ik ooit ook nog een vaste multi-feul brander, en natuurlijk goed spul, dus ik ben benieuwd :).
 
F

frans81

Gast
Op het eerste oog lijkt het een degelijk opgebouwd brandertje .
Maar ! Het brander gedeelte zit een beetje scheef op het tankje .
Te verhelpen ja ! Generator los en brander er even af .
Dan de gezette strip even recht tikken en alles monteren .
Dat is het .
Het ding komt met dat euvel uit de fabriek en dat scheef zijn is dus niet gekomen door het gebruiken van dat brandertje .
En natuurlijk die opbouw van dat pompstokje pfffff .
Met die drie inklapbare steuntjes voor een pannetje heb ik geen ervaring
Die zijn vrij beweeglijk alle kanten op haha .
Losjes geklonken noemt men dat !
De dop van het vulgedeelte heeft een ingebouwde overdruk klep .
Dus de twee eerder door mij genoemde constructie probleempjes maakten het een beetje Negatief .

Ik ben heel nieuwsgierig waar deze Dutraco Multifuel branders gemaakt zijn .
 
F

frans81

Gast
Even beide langs elkaar .
Beide hebben een totaal niet met elkaar te vergelijken brander .

1506180222831803901948.jpg 15061802709501115824255.jpg 15061803104001032090891.jpg 15061803362082130713551.jpg 15061803831001469104665.jpg
 

Flos

SHTF Expert
Aan de foto's te oordelen denk ik dat ik hier ook zo een brander heb staan. Of toch een dat er goed op lijkt. Straks even zoeken.
 

Flos

SHTF Expert
Hij zit in een van mijn zoveel tassen. Dus ik moet ze een voor een na kijken. Ik heb namelijk veel tassen en rugzakken. En overal zit er wel een brander in of een manier om te koken.
 
F

frans81

Gast
Hij zit in een van mijn zoveel tassen. Dus ik moet ze een voor een na kijken. Ik heb namelijk veel tassen en rugzakken. En overal zit er wel een brander in of een manier om te koken.

Ik was er al bang voor haha , dat dat de redenen was . Het VEEL in het Veel van Zoeken kan knap lastig zijn :D
 

Flos

SHTF Expert
Er zit benzine in. Ik heb er wel al eens op gekookt. Zelfs pannenkoeken opgebakken. Maar steeds bij warm weer. Ik heb hem eigenlijk aangeschaft om te koken bij koude temperaturen.
Hij start goed heeft hogere temperaturen dan een gasbrander ( waar je hem eigenlijk niet mee kan vergelijken ) soms even terug zoeken om hem terug in de container te krijgen met pannetang en aansteker.
 
F

frans81

Gast
Er zit benzine in. Ik heb er wel al eens op gekookt. Zelfs pannenkoeken opgebakken. Maar steeds bij warm weer. Ik heb hem eigenlijk aangeschaft om te koken bij koude temperaturen.
Hij start goed heeft hogere temperaturen dan een gasbrander ( waar je hem eigenlijk niet mee kan vergelijken ) soms even terug zoeken om hem terug in de container te krijgen met pannetang en aansteker.

hoe vind jij het op druk pompen ? Het genereren van druk ! En hoe vaak pomp jij totdat je aan Fase twee het opwarmen begint ?
Ziet de pompstok er hetzelfde uit kwa opbouw als ik in de foto's laat zien ?
 

Flos

SHTF Expert
Even mijn brander aan de praat gedaan.
Eerst even de pomp open geschroefd na eenmaal pompen en de pomp gaf direct weerstand.
Het binnenwerk van de pomp ziet er het zefde uit als op de foto.
Ik heb 20x traag gepompt . Dan het kraantje open gedraaid. Je moet het eigenlijk ver open draaien vooraleer er wat brandstof uitkomt.
Van zodra er benzine uitspoot terug dicht gedraaid. Met een aansteker de brandstof in de fik gestoken even wachten tot het meeste is opgebrand en de roetvlam zo klein mogelijk is. Dan het kraantje terug open gezet. Zelfde verhaal veel verder moeten draaien dan verwacht. Ik krijg een mooie blauwe vlam. Ik pomp nog 10x . De 4 inklap pan houdertjes in rvs worden gelijk rood gloeiend. Die was ik vergeten uitklappen met de pannentang ze uitgeklap. Met mijn 30x pompen had ik druk genoeg om een pannetje water te koken. Maar de duk was dan ook wel weg.
 
Bovenaan