• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Junker & Ruh 28 sd

J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is een naaimachine bestemd om leer te naaien al beweert een oude naaimachine reparateur dat het is ontworpen om jute zakken te naaien.
Ik ben trotse eigenaar van zo een apparaat.
Maar het staat nog niet op punt.
De spoel draad wordt niet mee genomen. Dus het naait nog niet.
Ik kan nergens vinden wat het probleem kan zijn.
Alle hulp is welkom.
Bekijk bijlage 9370 Bekijk bijlage 9372
Wij hebben ergens het zelfde toestel in een kledingzaak gezien, moeten het weer opzoeken en vragen of zij het kunnen demonstreren dan moet ik het voor je filmen en je toe sturen, dan kan je er achtergekomen waar de schoen zich wringt.
Kost dus even tijd, ondertussen blijf ik opletten of er al iets anders op je pad komt.:);)
Ps, nog een fotografie tip,
Als je iets donkers fotografeert maak de achtergrond niet te licht, anders word het object onderbelicht, omdat de elektronica sturing de boel verkeerd gaat corrigeren, mocht dat boven je pet gaat, blijf dan maar gewoon door gaan we willen je niet ontmoedigend, we zijn allang blij met het geen waar mee je ons verwend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
Je weet wat de waarde is van dit apparaat?
(tussen de 100 en 1000 euro, afhankelijk van de staat)

Als je dit filmpje bekijk dan zie je redelijk wat closeups van het mechanisme


De naalden zijn blijkbaar zeer moeilijk te verkrijgen dus ik hoop dat je er nog een paar op reserve hebt.

Ik was niet van plan hem helemaal uit elkaar te halen maar ik denk dat ik verplicht ben. Want een verkeerd stofje kan een goed geoliede machine ontregeld.
Ik heb in totaal 4 naalden. En ja ze worden zeldzaam. Op MP vroeg er iemand 100€ voor 3 naalden.
 
J

J.J

Gast
@Flos Wat doe het toestel niet en wat nog net wel
Ik heb in mijn leven heel wat toestellen uit elkaar gehaald en gerepareerd, wat andere zaken niet voorelkaar kregen lukte mij wel.
Dus vertel ons meer
 

Flos

SHTF Expert
De draad zit niet strak genoeg volgens mij in het leder. En hij neemt maar zelden de spoeldraad mee.
Ik heb al tientallen filmpjes bekeken hoe de spoel in de houder zou moeten en ook hoe de draad moet liggen maar op geen enkele kan ik het goed zien.
 
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tja ik dus zou het uit elkaar halen, moet jij maar niet doen.
Bij zo'n waardevol ding zou in een geheel kleine goed verlichte witte tent gaan zitten, dan wat ik zo kan leggen wat horizontaal uit elkaar kan heel voorzichtig doen en tegelijk kijken heel goed opletten of er iets weg wil springen, zo zou ik heel voorzichtig te werk gaan éénmaal uit elkaar kijken naar slijtage is dat er niet alles goed schoon maken smeren langzaam alles weer monteren en weer smeren en goed af boenen na het testen.

Of je moet zoeken naar een oude Bernina reparateur een "oude rot in het vak".
Of een oude prof leer bewerker.
We gaan wat voor je uitzoeken,,,,,,, de anderen worden uitgenodigd onze @Flos ook te helpen, op het internet zoeken naar een oplossing.
Wij gaan in ieder geval op pad naar de desbetreffende winkel, heel heel misschien haald dat wat uit.
Maar @Flos We gaan ons best voor je doen, met de SC heb je ook je best gedaan.
 

Flos

SHTF Expert
De oude schoenmaker waar ik de machine heb van gekregen wist het ook niet op te lossen. En een verzamelaar van oude naaimachines is totaal dement die kan mij ook niet helpen. Zijn zoon oor een naaimachine reparateur had al moeite om de spoel er uit te krijgen. Laat staan er in.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Dat is een naaimachine bestemd om leer te naaien al beweert een oude naaimachine reparateur dat het is ontworpen om jute zakken te naaien.
Ik ben trotse eigenaar van zo een apparaat.
Maar het staat nog niet op punt.
De spoel draad wordt niet mee genomen. Dus het naait nog niet.
Ik kan nergens vinden wat het probleem kan zijn.
Alle hulp is welkom.
Bekijk bijlage 9370 Bekijk bijlage 9372
Dat is een mooi apparaat @Flos :thumbsup:
Het is kennelijk ooit ontworpen voor het stikken van schoenzolen.
Maar ik zag op Youtube al iemand een prachtig foedraal maken voor een mes, dus is prima voor het stikken van allerlei randen van zaken van tuigleer.
Ik heb een handleiding voor je gevonden, en laat behoorlijk zien hoe e.e.a. werkt.
Succes met de leerbewerking!
 

Bijlagen

  • Junker_Ruh_Manual.pdf
    848.3 KB · Weergaven: 9

martin

Mankinds only hope
naald.PNG

spoel.PNG


instruc.PNG


Vertaald (met google) krijg je dit
Shuttle Thread. Fig. 7 A en B. De bovenste draad van de satijnafwerking mag nooit gebruikt worden voor de shuttle; gebruik alleen waxed (pitched) draad voor de shuttle. De schuifspoel die kan worden verwonden door de kleine handspoelwinder die bij de machine is geleverd (afb. 4) of met een naaimachine, wordt in de shuttle B geplaatst zoals getoond in figuur 7 A. Hierbij is het ook belangrijk dat u de richting van de draad. Voordat u de spoel A in de shuttle B plaatst, zet u de draad c door gat e van binnenuit naar buiten, dan onder veer f (afb. 7 B). t weer door gat g, en daarvandaan van onder naar boven door het gat in de draadgeleider h, die beweegbaar is. De spoel wordt nu in de pendel geplaatst, zodat het in de richting van de pijl in figuur 7 B afwikkelt. De draadgeleider h (afb. 7 A en B) wordt dan getrokken om het midden van de pendel te wegen (fig. 7 B) en er moet voor worden gezorgd dat de draadgeleider rechts naar huis wordt geduwd in de groef die voor de doeleinden aan de rand van de shuttle ligt. Dan wordt er een korte lengte van de draad getrokken en de spanning aangepast. Nadat u de shuttle hebt ingevoerd, zet u de stiksplaat (57) (fig. 4) weer in positie en zet deze vast met de gemonteerde randschroef nr. 7 aan de zijkant van de machine.

Ik weet niet of je er iets mee kan?

Het moet mogelijk zijn om dit te fixen, dit soort apparaten zijn onverwoestbaar en degelijk.
 
J

J.J

Gast
Beste @Flos
Als je het toestel een nacht in een bak wasbenzine zou zetten, en het de volgende dag in de bak laten draaien, dan is de misschien vast gekoekte vet of olie ingeweekt en laat het los, en spoelde schoon goed schoon blazen en weer goede olie gebruiken.
Dat zou zeker als eerste gedaan moeten worden, in plaats van uit elkaar halen voor al omdat @martin nog even aanhaalde dat de toestellen onverwoestbaar zijn.
Heeft iemand nog een betere tip dan die van mij en @martin alles is welkom om @Flos te helpen.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Vroeger werden veel van de naaimachines met Petroleum gereinigd en schoongemaakt .
Met lucht schoon geblazen en geolied met een zeer zuivere olie .
Zodoende kan men het ook met een WD40 inspuiten en daarna met een vorm van Benzine naspoelen . Goedschoonblazen en netjes in de olie op de plaatsen waar nodig .
OP sommige tandwieltjes mag ook wat vet . Gewoon minimaal erop .
WD 40 Breekt veel nadien aangebrachte olie uiteindelijk weer af . Derhalve deze WD 40 niet als smeermiddel gebruiken ! IK heb dit van een Naaimachine Monteur vernomen .

Ook ik weet nog zo'n mooi ding te staan , dit als show item in een winkel . De beste Schoenmaker heeft er altijd mee gewerkt !!
Ik zal daar eens navraag doen en of ie nog Naalden heeft .
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
F

frans81

Gast
Dat is een naaimachine bestemd om leer te naaien al beweert een oude naaimachine reparateur dat het is ontworpen om jute zakken te naaien.
Ik ben trotse eigenaar van zo een apparaat.
Maar het staat nog niet op punt.
De spoel draad wordt niet mee genomen. Dus het naait nog niet.
Ik kan nergens vinden wat het probleem kan zijn.
Alle hulp is welkom.
Bekijk bijlage 9370 Bekijk bijlage 9372

Een zeer mooie eerste AFTRAP @Flos , Leuk Spul en zeer zeker ook in mijn " Laantje " :hug::hug:
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe denken jullie voor het gebruik van de nieuwste synthetische motorolie voor het toestel, die heeft ook hele goede eigenschappen.

WD40 verspreid zich te snel, lijkt mij te dun voor krachtwerk, vraag oude leerbewerkers niet een, maar ambachtslieden.
 
F

frans81

Gast
Hoe denken jullie voor het gebruik van de nieuwste synthetische motorolie voor het toestel, die heeft ook hele goede eigenschappen.

*En je kan er snel mee naaien:D*

WD40 verspreid zich te snel, lijkt mij te dun voor krachtwerk, vraag oude leerbewerkers niet een, maar ambachtslieden.

De WD 40 is ook niet bedoelt voor de smering !! Slechts voor de Reiniging .
Dus zeer zeker niet voor de smering ;);)
Nee geen Motorolie gebruiken PFFFF
Gewoon Naaimachine olie . Niets anders . Een zuivere olie .
 

Flos

SHTF Expert
De wereld zit vol verrassingen. In mijn niet te stillen zoek tocht naar vanalles en nog wat. Ging ik vandaag een garage verkoop binnen. Dat is een rommelmarkt maar van 1 persoon. Ik ben opzoek naar spullen voor een machine dat ik aan het maken ben . Van de machine maak ik wel eens een afzonderlijk topic. Maar niet hier want er zit een motor in.
Maar ik dwaal af. Wat heb ik daar gevonden. Ja klopt. Een Junker & Ruh 28 sd . En nu heb ik er twee.
20171028_181659.jpg
De gene zonder plankje onder gemonteerd is deze die ik al had. In de andere zit geen spoel en spoelhouder.
Het jammere is . Ik heb een kleine test gedaan en hij heeft het zelfde probleem.
 
J

J.J

Gast
Als ik jou was zou ik hem maar naar mij sturen dan heb je maar een probleem geval :D:oops:
Hij is bij mij welkom jes jes jes.
 
Bovenaan