• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

ReadyMom

Prepper goeroe
Héhé, ein-de-lijk heb ik dan weer een moestuin :thumbsup:. Nouja, een lapje grond van zo'n 50 m2 wat een moestuin moet gaan worden.
Een aantal jaar geleden had ik ook een tuintje op een complex, maar daar ben ik toen mee gestopt omdat het onder de duim houden van de heermoes alle tijd en energie in beslag nam. Daardoor is er toen van echt tuinieren nog niet veel gekomen.
Dit tuintje ligt bijna letterlijk voor mijn deur, dus ik kan ook makkelijk tussendoor even wat werk doen of het avondeten van die dag eruit trekken.
Enige voorzieningen op deze strook tuintjes is een 1000L watertank en een 'compost'bak. Gereedschapskist hoef ik er gelukkig niet neer te zetten, want dat gaat gewoon allemaal in de berging, een eigen compostvat staat wel op het wensenlijstje.

Op dit moment kan ik nog even weinig fysiek actie ondernemen, als het een paar dagen droog is in elk geval wel even de perceelafscheiding markeren, en het onkruid een beetje intomen, maar verder op dit moment vooral bezig met spullen zoeken/verzamelen (gereedschap, tegels, iets van tuinhekjes of palen/gaas etc), alvast op jacht naar wat zaadjes om voor te kweken in de vensterbank/op balkon, en in paint een beetje aan het kijken wat ik aan indeling wil. Misschien is een kalendertje in elkaar flansen ook wel handig; wanneer wat te doen met de planten die ik wil neerzetten.

De bedoeling wordt in elk geval van alles wat; kruidentuintje, paar fruitboompjes en -struikjes, (eetbare en/of medicinale) bloementuintje, een vierkant metertje waar kiddo zich naar hartelust uit kan leven (en hopelijk de rest een beetje met rust laat :lol:) en natuurlijk ook 'gewone' moestuin. Wat betreft de groenten zal het vooral een proces van 'trial and error' worden denk ik, maar al doende leert men...ik tenminste wel.

Voor nu dus alleen even een foto'tje vanaf mijn voordeur en welk deel van de tuinstrook van mij is.
IMG_1102.jpg

updates volgen zodra ze er zijn
 

Lai

Prepper goeroe
:thumbsup: Leuk stukje!

Het is nu een mooie tijd om bij tuincentra te gaan kijken voor zaden, struikjes en boompjes. Deze willen nog wel eens leuk afgeprijsd zijn :D Er moet straks plaats gemaakt worden voor nieuwe lading. Anders eens vragen of ze nog wat achter hebben staan. En zelf kweken is gewoon leuk :D
Er zijn ook nog wel winterharde planten krijgen die je ook kan gebruiken als voedsel dan wel als medicijn. Bergthee is er eentje van.
 

petroman

SHTF Expert
Leuk
Maar als ik het zo zie is er weinig actie ? Of kweekt iedereen gras ?
Ik hoop dat je geen last krijgt van diefstal. iets wat best een probleem is op sommige complexen.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Goed plan van gemeenten om grasveldjes af te stoten door de grond te verhuren aan mensen om tee gebruiken als moestuin.Scheelt geld want hoeft niet meer gemaaid en levert zelfs geld op...én plezier bij de mensen. Zouden meer gemeenten moeten doen.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
@Lai oh goeie inderdaad, maar of dat in de al dure maand past....misschien januari nog kans, ga het in elk geval onthouden om ook hiermee vóóruit in te kopen.

Leuk
Maar als ik het zo zie is er weinig actie ? Of kweekt iedereen gras ?
Ik hoop dat je geen last krijgt van diefstal. iets wat best een probleem is op sommige complexen.
Dat afgezette stukje middenvoor op de foto is wel een redelijk actieve tuinster (is dat een woord?:rolleyes:)
Het stuk tegenover mij schijnt nu ook verhuurd te zijn, en rechts buiten fotobeeld liggen aan weerszijden van het pad 2 behoorlijk grote schooltuintjes.
Diefstal daar valt wonderwel erg mee, ondanks dat het een redelijk aso buurt is, is er wel behoorlijke sociale controle; als een flatbewoner daar iemand ziet die er niet lijkt te horen wordt er wel een scheur open getrokken. Maar wel de reden inderdaad dat ik de achterste hoek heb genomen, langere betraptijd :cool:
Ik heb er zelf 1x eentje betrapt, een kerel van het schoonmaakbedrijf die de portieken doet die besloot een paar courgettes in het busje te leggen. Denk dat die z'n lesje wel geleerd heeft na een fikse reprimande van z'n werkgever dankzij mijn telefoontje.

Goed plan van gemeenten om grasveldjes af te stoten door de grond te verhuren aan mensen om tee gebruiken als moestuin.Scheelt geld want hoeft niet meer gemaaid en levert zelfs geld op...én plezier bij de mensen. Zouden meer gemeenten moeten doen.
Dit lapje is in beheer van een stadslandbouwproject (verbouwen groenten voor minima die geen voedselbank krijgen, en leveren ook aan verschillende sociale initiatieven), en is in samenwerking met gemeente opgezet om de buurt wat socialer te krijgen (vandaar ook de schooltuintjes erop)....tja, dan moeten de buurtbewoners wél eraan meedoen natuurlijk, maar ach, aan de andere kant; nu had ik mogelijkheid voor een wat groter perceeltje.
 

Erny

Last (wo)man standing
Gefelicieerd met je tuintje aan huis! :D

En inderdaad ziet het er vanaf hier meer uit als een grasveld dan een moestuin.
Maar dáár kan je juist nu wat aan doen! En wel bijvoorbeeld het volgende:
Men neme (het liefst grote) stukken karton, daarmee dek je het hele stuk gras af. Daarbovenop werp je dan ander materiaal dat je kunt verzamelen. Geen idee of je aan groenafval/compost/mest/bladafval kunt komen?
Anders zou een laag stro ook wel werken denk ik.
Het karton zorgt ervoor dat het gras eronder geen licht krijgt en dus doodgaat. Dat levert dan mooie aarde op.
Je kan er ook gelijk voor kiezen om de gewenste planten in gaten door het karton te planten (als het karton tegen die tijd nog niet vergaan is).
Op deze manier zal je je veel tijd besparen met het uittrekken en bestrijden van het gras in je tuin.

En zou, gezien je maar een klein stukje hebt, ook geen compostvat gebruiken maar het groenafval op een bult gooien (beetje groen en bruin afwisselen en zo af en toe wat omgooien/husselen) en daar ergens eind mei de pompoenen opzetten. Eventueel met een laag worteldoek erover (gaten erin voor de planten dan ook weer natuurlijk). In het najaar is die bult alweer prachtig gesloken en kun je die compost/mulch voor je andere stukken gebruiken of gewoon op dat stuk laten liggen. Zo kun je je hele tuin doorschuiven met je compostbultjes.

Lees je deze winter lekker in over mulchen en permacultuur en kijk een beetje wat bij jouw manier van tuinieren zou passen.:cool:
 

ReadyMom

Prepper goeroe
En inderdaad ziet het er vanaf hier meer uit als een grasveld dan een moestuin.
Lijkt zo, ik gok dat zo'n 80% momenteel vogelmuur is, de overige 20% een mengeling gras, distel, brandnetel, klein hoefblad, paardenbloem, weegbree en nog wat varia zooi.

En zou, gezien je maar een klein stukje hebt, ook geen compostvat gebruiken maar het groenafval op een bult gooien (beetje groen en bruin afwisselen en zo af en toe wat omgooien/husselen) en daar ergens eind mei de pompoenen opzetten. Eventueel met een laag worteldoek erover (gaten erin voor de planten dan ook weer natuurlijk). In het najaar is die bult alweer prachtig gesloken en kun je die compost/mulch voor je andere stukken gebruiken of gewoon op dat stuk laten liggen. Zo kun je je hele tuin doorschuiven met je compostbultjes.
Oh, dat is wel een idee, ziet er ook meteen een stuk mooier uit zonder zo'n ding, en minder gepuzzel waar ik het kwijt wil om niet in het oog te springen.

Ik zal eens kijken in mn schuurtje, heb volgens mij nog best wat dingen die je zo kan krijgen die handig zijn voor op je tuin.
Dat zou helemaal super zijn!
 

Lai

Prepper goeroe
Er staat al flink wat voedsel in je tuin! Hoef je niet veel meer aan te doen :lol:

Wel prettig dat er sociale controle is . En van jou ook een goede actie om de dief te melden. :thumbsup: Op de tuinencomplex hier word ook flink gejat. Maar er woont amper iemand die er zicht op heeft en er wat van zegt.
 

Ray

SHTF Expert
Er staat al flink wat voedsel in je tuin! Hoef je niet veel meer aan te doen :lol:

Wel prettig dat er sociale controle is . En van jou ook een goede actie om de dief te melden. :thumbsup: Op de tuinencomplex hier word ook flink gejat. Maar er woont amper iemand die er zicht op heeft en er wat van zegt.
Gewoon biologisch organische landmijnen inzaaien, dat zal ze leren. De Chinese exploderende watermeloen: https://www.volkskrant.nl/buitenland/china-geteisterd-door-exploderende-watermeloenen~a2432562/
 

Marcov

Prepper goeroe
Ik heb nog wel stoksnijbonen voor je. Helda. 100 gram, voldoende voor een rij van 25 meter. (volgens het doosje)
 

Loreen

Last (wo)man standing
Wat leuk, gefeliciteerd :)
Hier juist gestopt met de moestuin, maar ga wel verder in de achtertuin dus zal binnenkort eens kijken wat ik allemaal heb, en of daar dingen van overbodig zijn geworden :)
 

Flos

SHTF Expert
Ik als vlaming heb toch een andere kijk op een moestuin. Bv als ik maar 50m2 heb ga ik geen fruitbomen planten. Want een beetje fruitboom heeft al hou enkele vierkante meter nodig. Struiken aan de kant zou ik wel doen. Maar je mag geen zon wegnemen voor laag groeiende planten of vruchten.
Een hoekje kruiden tuin ja maar dan alleen beperkt wat ik zelf veel gebruik. Tijm laurier rozemarijn munt dat zijn winterharde plant of zaai daar eens peterselie bij en je komt al een heel end. Want van de opgenoemde bestaan er al verschillende soorten dus heb je er al hou 10 of 15 soorten.
Paardebloem brandnetel is wel leuk om eens tegebruiken in soep of salade maar dat ga je echt niet zaaien in jou moestuin of je het ze 10 jaar na uw dood nog. Het zelfde met bv, aardpeer als je het niet onder controle hebt sta je al hou met 50m2 aardpeer.
Dus bezin voor je begin.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Ik heb nog wel stoksnijbonen voor je. Helda. 100 gram, voldoende voor een rij van 25 meter. (volgens het doosje)
Lief, maar hou niet van snijboon :)

Wat leuk, gefeliciteerd :)
Hier juist gestopt met de moestuin, maar ga wel verder in de achtertuin dus zal binnenkort eens kijken wat ik allemaal heb, en of daar dingen van overbodig zijn geworden :)
Nog een lief mens, thnx :) Hoor t vanzelf wel.

Ik als vlaming heb toch een andere kijk op een moestuin. Bv als ik maar 50m2 heb ga ik geen fruitbomen planten. Want een beetje fruitboom heeft al hou enkele vierkante meter nodig. Struiken aan de kant zou ik wel doen. Maar je mag geen zon wegnemen voor laag groeiende planten of vruchten.
Een hoekje kruiden tuin ja maar dan alleen beperkt wat ik zelf veel gebruik. Tijm laurier rozemarijn munt dat zijn winterharde plant of zaai daar eens peterselie bij en je komt al een heel end. Want van de opgenoemde bestaan er al verschillende soorten dus heb je er al hou 10 of 15 soorten.
Paardebloem brandnetel is wel leuk om eens tegebruiken in soep of salade maar dat ga je echt niet zaaien in jou moestuin of je het ze 10 jaar na uw dood nog. Het zelfde met bv, aardpeer als je het niet onder controle hebt sta je al hou met 50m2 aardpeer.
Dus bezin voor je begin.
Er zijn ook kleinblijvende fruitboompjes die niet breed groeien, speciaal geschikt voor kleine oppervlakten. En aangezien het toch alleen maar voor mijzelf en kiddo is zou dat al voldoende opbrengst geven. Ze komen dan waarschijnlijk aan de (op foto) achterzijde, daar nemen ze hoogstens zon weg van het strookje gras achter het hekje. Ertussen/voor/rondom is dan evt nog plek voor bessenstruikjes, aardbeien e.d.

Kruiden gebruik ik vrij veel, niet alleen in de keuken maar ook op geneeskrachtig vlak, maar 1 ras per soort is inderdaad wel genoeg, maar dat hoekje wil ik een beetje in de vorm van rotstuintje gaan maken.

De wilde (on)kruiden die ik bedoel om eventueel te transplanteren zijn ook niet de supermakkelijke overal opduikende plantjes, maar eerder in de richting van bijv. veldzuring, melde/ganzevoet, kaasjeskruid e.d.
Aardpeer schijnt prima onder controle te houden zijn als je weet hoe en wanneer in te grijpen, dat gaat wel goed komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
@ReadyMom veldzuring wat noem je dat mooi. Bij ons heet dat paardezurkel. Dat heeft de zelde soort wortel als bv paarde bloem. Als er een stukje van de wortel blijft zitten bij het uittrekken komt de plant terug. En ja die veldzuring verdrinkt al jou mooie in rijen gezaaide groetjes.
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Veldzuring is een minder felle verspreider dan bijv. ridder- en krulzuring, hier in de directe omgeving in elk geval, ik heb pas iets van 3 losstaande plantjes ervan gespot op mijn wildplukwandelingen
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo
Bovenaan