• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Preppen voor feestjes; bewaarbare hapjes

ReadyMom

Prepper goeroe
Een verzameltopic om recepten te plaatsen van hapjes die je van tevoren kan maken om op feestjes te serveren. Scheelt weer wat werk om het je gasten naar de zin te maken. (Of als je gewoon eens trek hebt in wat anders te snacken natuurlijk ;))
Voel je vrij recepten toe te voegen, reageren mag maar wel graag alleen inhoudelijk.


Mini gehaktballetjes (voor ongeveer 20-25 balletjes)
* pakje van ongeveer 300 gram gehakt (ik gebruik liefst halfom)
* 1 klein ei
* paneermeel
* peper en zout naar smaak
* smaaktoevoegingen naar wens

Alles bij elkaar mikken in een kom, goed doorkneden, boter verhitten in braadpan, balletjes draaien van ongeveer 2 cm doorsnede, even op hoog vuur om en om goed bruin laten worden en vervolgens op laag vuur een poosje door laten sudderen. Als ze gaar zijn kan je er naar wens nog wat jus of saus bij maken en nog kort door laten pruttelen. Na afkoelen in een bakje of zakje in de vriezer.

Smaak-suggesties;
* italiaans: Italiaanse kruiden, Paprikapoeder, teentje knoflook of knoflookpoeder, uitje/sjalotje. Lekker in een sausje van gefruit uitje met tomatenpuree en wat kookroom.
* Provençaalse kruiden, gedroogd tomaatje fijngehakt, evt uitje. Lekker met een tomatensaus of sausje met zoete ondertoon (bijv sinaasappel).
* kerrie, grove mosterd en wat groene kruiden zoals bieslook. Evt kerrie-roomsausje.
* verzin zelf maar verder ;)
 

Flos

SHTF Expert
Een verzameltopic om recepten te plaatsen van hapjes die je van tevoren kan maken om op feestjes te serveren. Scheelt weer wat werk om het je gasten naar de zin te maken. (Of als je gewoon eens trek hebt in wat anders te snacken natuurlijk ;))
Voel je vrij recepten toe te voegen, reageren mag maar wel graag alleen inhoudelijk.


Mini gehaktballetjes (voor ongeveer 20-25 balletjes)
* pakje van ongeveer 300 gram gehakt (ik gebruik liefst halfom)
* 1 klein ei
* paneermeel
* peper en zout naar smaak
* smaaktoevoegingen naar wens

Alles bij elkaar mikken in een kom, goed doorkneden, boter verhitten in braadpan, balletjes draaien van ongeveer 2 cm doorsnede, even op hoog vuur om en om goed bruin laten worden en vervolgens op laag vuur een poosje door laten sudderen. Als ze gaar zijn kan je er naar wens nog wat jus of saus bij maken en nog kort door laten pruttelen. Na afkoelen in een bakje of zakje in de vriezer.

Smaak-suggesties;
* italiaans: Italiaanse kruiden, Paprikapoeder, teentje knoflook of knoflookpoeder, uitje/sjalotje. Lekker in een sausje van gefruit uitje met tomatenpuree en wat kookroom.
* Provençaalse kruiden, gedroogd tomaatje fijngehakt, evt uitje. Lekker met een tomatensaus of sausje met zoete ondertoon (bijv sinaasappel).
* kerrie, grove mosterd en wat groene kruiden zoals bieslook. Evt kerrie-roomsausje.
* verzin zelf maar verder ;)
Hoe en hoelang zijn die dan houdbaar?
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Bladerdeeghapjes, je kan er alle kanten mee op; zoet, vlees, vis, vega...
Ook weer zo'n handige om op verveel dagen te maken en in de vriezer te mikken voor later gebruik. Even paar minuten in de oven en je zet zó wat lekkers op tafel.
De hoeveelheid hapjes die je uit 1 pak bladerdeeg haalt is afhankelijk van hoe groot je ze maakt en in welke vorm natuurlijk, maar ga je bijv. voor de broodjes haal je er 20 uit een pak, maar de rolletjes haal je er al 20 uit 3 velletjes.
Edit; oeps sorry, vergeten; afstrijken met losgeklopt ei voor een mooi donker korstje. Bakken op ongeveer 150-170 graden (afhankelijk van je oven) voor ongeveer 10-15 minuten (afhankelijk van dikte) Afgebakken 2 maanden houdbaar in vriezer, in koelkast afgedekt met folie een dag of 2-3 zowel onbereid als bereid

Voor komende kerstavond heb ik 6 hartige variaties gemaakt, te weten;
* Knakworst broodjes. Bladerdeeg door de helft, op elke helft een streepje tomatenketchup ( en/of mosterd) en daarop 1 knakworst, dichtvouwen.
20171221_205326.jpg
* ham-roomkaas rolletjes; 3 plakjes bladerdeeg aan elkaar plakken,hele middendeel besmeren met roomkaas, kruiden naar smaak erover strooien ( ik gebruikte dragon, marjolijn, tijm, bieslook en paprikapoeder), plak(ken) ham erop leggen (1 plak jorkham in de lengte doorgesneden was voldoende). Strak oprollen dat je een lange rol krijgt en in plakjes van 1-2 cm dik snijden.
20171221_203333.jpg
* tonijn-tomaat; een simpele. Deeg besmeren met tomatenpuree uit een blikje, Tonijn vlokken erover verdelen (wel eerst goed uit laten lekken), dichtvouwen. Naar smaak kruiden toevoegen, ik heb het hierbij gelaten.

* zalm-roomkaas; deeg besmeren met een laag roomkaas, stukje verse zalm erop, bestrooien met een paar korrels zeezout, beetje bieslook en dille en een drupje citroensap erop.
20171223_210116.jpg

Zoals je ziet zijn mijn deegvouwkunsten geen award waard :lol:

De 2 vega smaken plaats ik zometeen
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Bladerdeeg hapjes vega suggesties.
* Mozarella, cherrytomaatjes (tip...Gebruik gedroogde tomaat, het sap is niet handig), verse basilicum en peper/zout.
20171223_210111.jpg

* champignon-ei; 1 ei, 1 grote champignon, scheutje melk, Paprikapoeder, bieslook, peterselie, peper/zout, evt klein uitje. Champignon en ui heel fijn snijden, ei, kruiden en melk kloppen en grove spul toevoegen. Even momentje in magnetron dat het stolt, daarmee bladerdeeg vullen en dichtvouwen.
20171221_210850.jpg
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Leuk draadje maar gehaktballetjes van 2cm passen bij mij in mijn holle kies. :oops:

Invriezen maakt voedsel niet altijd lekkerder. Vacuüm verpakking en het blijft mits koel bewaard tot wel een maand goed.
 

Vempain

Prepper goeroe
Wat een leuk topic :)
Vandaag toevallig eiersalade gemaakt
-4 gekookte eieren
-4 eetlepels (zelfgemaakte) mayonaise
-1 klein uitje fijn gesneden
-paprikapoeder, peper en zout
-iets van 50 gram vlees (vandaag een restje gebraden ketjap-kip van de dag ervoor) maar kan het ook prima weglaten

Alles door elkaar prakken en klaar is de eiersalade:fluit:

Gehaktballetjes vinden we hier lekker door soepgroenten er extra aan toe te voegen (dan blijven ze ook wat sappiger) maar zo zal iedereen z'n favoriete samenstelling hebben.
 

Cardhu

Elementary prepper
Leuk topic!

Ik maak graag zelf een goedgevulde tonijnsalade.
Hiermee maak ik weer wraps (gewoon een tortillia royaal mee besmeren en strak oprollen) die ik daarna in stukjes van ca 1,5 cm snij. Zeer chique, goedkoop en heel erg lekker!
De rest van de tonijnsalade serveer ik met extra mayo voor op het stokbrood.

Tonijnsalade voor de wraps:
1 blikje tonijn op zonnebloemolie
½ appel in hele fijne stukjes gesneden
½ ui in hele fijne stukjes gesneden
ca 4 eetlepels mayonaise
Alles goed door elkaar roeren en op smaak brengen met dille, peper, zout en eventueel paprikapoeder

Voor een tonijnsalade op (stok)brood voeg ik er vaak nog een heel fijn gesneden gekookt ei aan toe en verdubbel ik de hoeveelheid mayo zodat het lekker smeuïg wordt.

Je kunt de salade (bij mijn weten) niet invriezen, maar wel 1-2 dagen van tevoren bereiden en in de koelkast te bewaren. De wraps pas op de dag van serveren vullen en snijden.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Bij het zoeken op het woord wraps, kwam ik dit topic tegen. Dus mijn vraag stel ik maar ff in dit draadje.

Ik ben geen brood eter maar een wrap op zijn tijd gaat er wel in. Meestal koop je een pak van 6-8-10 wraps maar zoveel eet je er niet. Dus gaan ze voor later de koelkast in of je kunt ze PER stuk invriezen, nooit gedaan maar volgens kenners op internet kan dit heel goed met wraps.

Mijn idee is om wraps niet per stuk in te vriezen, maar hele verpakkingen. Heeft iemand dat al eens geprobeerd is mijn eerste vraag? En krijg je de wraps vsn elkaar na het ontdooien?
 
Bovenaan