• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Vlees op voorraad.

Mayo

Last (wo)man standing
gisteren voor t eerst mn All American pressure cannner uitgeprobeerd :thumbsup:
rechts 2x kipfilet in blokjes in eigen vocht en links 4x gemarineerde kipdrumsticks (3 per pot)
P1070868.JPG

Vandaag ga ik goulash maken en 'oppotten' :p
Eindelijk een manier om vlees houdbaar te maken dat ik écht lekker vind!

P1070869.JPG
(t is een ouwetje, uit 1948(!), maar hij doet t nog perfect. Wel een nieuwe drukmeter gekocht bij Amazon)
 

InfernoSis

Diehard Prepper
gisteren voor t eerst mn All American pressure cannner uitgeprobeerd :thumbsup:
rechts 2x kipfilet in blokjes in eigen vocht en links 4x gemarineerde kipdrumsticks (3 per pot)
Bekijk bijlage 10390

Vandaag ga ik goulash maken en 'oppotten' :p
Eindelijk een manier om vlees houdbaar te maken dat ik écht lekker vind!

Bekijk bijlage 10391
(t is een ouwetje, uit 1948(!), maar hij doet t nog perfect. Wel een nieuwe drukmeter gekocht bij Amazon)
Jaloers! Benieuwd hoe het resultaat is. Maar dat zal je nog niet direct te weten komen, aangezien het voor de lange opslag zal zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Harry Nack

Last (wo)man standing
Geweldig @Mayo je bent weer goed bezig. Ik heb zo'n moderne machine volautomatisch maar als die kapot gaat is het meestal over en sluiten.

Die ketel van jou gaat nog wel 100 jaar mee. Toen maakte men nog kwaliteit. :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Dreutel

Prepper goeroe
Schitterende ketel @Mayo! Maar die kipfilets in eigen vocht, daar zit wel heel veel eigen vocht in zo te zien. De blokjes vlees zwemmen er gewoon in. Nou dacht ik altijd wel dat kipfilets veel vocht bevatten, want ze spetteren bij mij altijd in de pan, maar hier schrik ik wel een beetje van!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Geweldig @Mayo je bent weer goed bezig. Ik heb zo'n moderne machine volautomatisch maar als die kapot gaat is het meestal over en sluiten.

Die ketel van jou gaat nog wel 100 jaar mee. Toen maakte men nog kwaliteit. :thumbsup:

Klopt, ik denk dat-ie mij overleeft :thumbsup: Hij is van gegoten aluminium (en weeg een ton! :D).
Hij heeft geen rubberen ring, het is gewoon metaal op metaal, geen electronica, het enige dat kapot kan gaan is het metertje en die heb ik vervangen (plus eentje in reserve :p).
Voordeel vind ik dat deze op alle mogelijke energiebronnen kan, ook off-grid.
(al zal het op n houtvuurtje wellicht lastig zijn de druk constant te houden: t is al gauw te heet!)
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Flos
de drumsticks waren inderdaad het eerste wat ik ermee gemaaakt heb :cool:
De canner heeft er 2 maanden over gedaan om van Amerika hier te komen, inclusief een mystery vlucht van de USA naar Shangai (China) en terug...
(Tip: verstuur niks in de periode tussen Black Friday en Kerst. ) Maar hij was gratis, dus mij hoor je niet klagen!

Vandaag heb ik goulash gemaakt. Moet wel aanleren dat ik voortaan grotere hoeveelheden maak...:rolleyes:
Ik had een kilo rundvlees, 2 paprika's, 2 grote uien, lekkere kruiden plus meer dan 1,5 liter water. Resultaat: 3 pint+half (=24 oz= 682ml) potten :(
Nou is t n beetje zonde om voor 3 potten de canner op te stoken, dus ik heb er 3 potten bijgedaan met rundersaucijzen (30% afgeprijsd ivm datum morgen verlopen) met overgebleven goulash-vocht en paprika-stukjes. Ben benieuwd :p
Het staat nu af te koelen / na te pruttelen op het aanrecht. (Ik zal morgen een foto plaatsen.)

Ik zie dit helemaal goedkomen :thumbsup:
 

Flos

SHTF Expert
Ik ben heel benieuwd hoe die kippebouten zijn als je dat met enkele maanden gaat open maken. En eten.
Mij is altijd vertelt dat je iets met botten niet kan wecken. Maar onder hoge druk kan dat natuurlijk heel anders zijn.
Succes.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt door een moderator:
vlees 'wecken' (zonder hogedruk) moet je gewoon niet doen, met of zonder bot. Wordt echt afgeraden: water wordt nooit heter dan 100C en dat is niet voldoende om het veilig in te maken.
Dat is precies de reden dat ik een pressure canner wilde. Daarmee kan ik het namelijk verhitten tot 115C.

Vwb het met of zonder bot: http://nchfp.uga.edu/how/can_05/chicken_rabbit.html
(link naar dé instantie die er verstand van heeft, het National Center for Home Food Preservation)
Het bovenstaande stukje over het 'cannen' van kip en konijn zegt:

"Procedure: Choose freshly killed and dressed, heathy animals. Large chickens are more flavorful than fryers. Dressed chicken should be chilled for 6 to 12 hours before canning. Dressed rabbits should be soaked 1 hour in water containing 1 tablespoon of salt per quart, and then rinsed. Remove excess fat. Cut the chicken or rabbit into suitable sizes for canning. Can with or without bones. The hot pack is preferred for best liquid cover and quality during storage. Natural poultry fat and juices are usually not enough to cover the meat in raw packs."

Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gegaan is :D

Schitterende ketel @Mayo! Maar die kipfilets in eigen vocht, daar zit wel heel veel eigen vocht in zo te zien. De blokjes vlees zwemmen er gewoon in. Nou dacht ik altijd wel dat kipfilets veel vocht bevatten, want ze spetteren bij mij altijd in de pan, maar hier schrik ik wel een beetje van!

Valt op zich mee hoor. Er zit altijd 'sap' in vlees anders zou het gort-droog zijn...
Doordat ik vrij smalle, hoge potten gebruik lijkt het ook meer dan het is :p
 

Cardhu

Elementary prepper
Ik ben met name benieuwd hoe je de 'aftertaste'van het pressure cannen vindt...
Ik heb langzaamaan best wat ervaring in het onder hoge druk verwerken van vleesgerechten en ik moet eerlijk zeggen dat ik moet wennen aan de smaak van het vlees.
Ik heb pastasaus met rundvlees, wild zwijn, ree, duif, kip, gehakt (gebraden), worstjes, gehaktballen, bouillon, bouillon met schenkel, varkensvlees etc met de pressure canner ingemaakt. En de resultaten zijn gemengd.
Soms vind ik de canning-taste vrij extreem aanwezig.
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen: iemand die gepressure-canned vlees heeft gegeten zal het herkennen denk ik, of ik heb gewoon een extreem gevoelige neus...
Hoe dan ook, ik 'ruik' er wat aan. De smaak is prima, je kunt het vlees prima gebruiken in van alles en nog wat, maar ik ruik wat aan het vlees.
Het is niet verkeerd en het is bij elk soort vlees dat je gecanned hebt aanwezig, maar het is er wel. Persoonlijk voeg ik doorgaans wat meer kruiden of specerijen toe om de smaak te maskeren, maar mijn gevoelige neus speurt het wel.
Heb jij je vlees al geprobeerd en ruik je er ook wat aan?
Ik weet dat er bacteriologisch niets mis kan zijn omdat je het product boven de 121 graden verhit (bolulisme sporen zijn dan dood), maar dit extreme verhitten doet wel wat met de smaak.
 

Flos

SHTF Expert
@Mayo jou engelse link en jou engels stuk tekst kan ik niet lezen.
Maar ik heb hier al jaren potten met stoofvlees ( draadjes vlees ) staan zelf geweckt.
En daar is niets mis mee.
Vroeger toen ik nog een jong Floske was en thuis bij mijn ouders woonde aten wij dikwijls zelf geweckte worst en uitgebeende koteletten en daar was ook niets mis mee. Al was het wel kermis als we het eens vers van het varken op ons bord kregen.
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik ben met name benieuwd hoe je de 'aftertaste'van het pressure cannen vindt...
Ik heb langzaamaan best wat ervaring in het onder hoge druk verwerken van vleesgerechten en ik moet eerlijk zeggen dat ik moet wennen aan de smaak van het vlees.
Ik heb pastasaus met rundvlees, wild zwijn, ree, duif, kip, gehakt (gebraden), worstjes, gehaktballen, bouillon, bouillon met schenkel, varkensvlees etc met de pressure canner ingemaakt. En de resultaten zijn gemengd.
Soms vind ik de canning-taste vrij extreem aanwezig.
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen: iemand die gepressure-canned vlees heeft gegeten zal het herkennen denk ik, of ik heb gewoon een extreem gevoelige neus...
Hoe dan ook, ik 'ruik' er wat aan. De smaak is prima, je kunt het vlees prima gebruiken in van alles en nog wat, maar ik ruik wat aan het vlees.
Het is niet verkeerd en het is bij elk soort vlees dat je gecanned hebt aanwezig, maar het is er wel. Persoonlijk voeg ik doorgaans wat meer kruiden of specerijen toe om de smaak te maskeren, maar mijn gevoelige neus speurt het wel.
Heb jij je vlees al geprobeerd en ruik je er ook wat aan?
Ik weet dat er bacteriologisch niets mis kan zijn omdat je het product boven de 121 graden verhit (bolulisme sporen zijn dan dood), maar dit extreme verhitten doet wel wat met de smaak.

@Cardhu , zo van jou kan ik nog wel t een en ander leren, denk ik zo! :thumbsup:

Het is eigenlijk niet gek dat het anders ruikt (en smaakt): in principe wordt alles gekóókt ipv gebakken of gebraden (igv vlees).
Ik vind kipfilet uit blik ook anders smaken dan zelf gebakken...

Zelf ken ik het pressure can-gebeuren van ex-bijna-schoonfamilie in Zuid-Duitsland. Nou kruidden en bereidden ze daar gerechten op een manier die ik niet gewend was, dus misschien dat daardoor een typische pressure can-geur voor mij niet duidelijke te waar te nemen was..

Ik heb nu net hutspot gemaakt en ga daar 1 van mn nieuw opgepotte drumstick bij eten. Ik zal goed snuffelen en verslag uitbrengen! :cool:
 

Cardhu

Elementary prepper
@Mayo: ben heel benieuwd naar jouw bevindingen. Hoe was je kip?
In mijn ervaring maakt het niet uit hoe lang na het cannen je het gerecht eet: de geur is er gewoon na het cannen. Zal waarschijnlijk inderdaad aan de hoge temperatuur komen.
Spek en spekreepjes hebben het overigens niet. En gekruid gehakt heeft het ook veel minder.
Maar 'raw-pack' vlees heeft het juist weer meer.
Hoe dan ook, je kunt het prima verwerken in allerhande gerechten. Ik moet er alleen wat meer kruiden tegenaan gooien.
In een noodsituatie, of een situatie waarbij ik geen vlees kan kopen of betalen zal ik er maar wat blij mee zijn. Ik ga dan ook absoluut door met het pressurecannen van vlees en allerhande gerechten :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
ik leef nog!

Heb gisteravond uren aan de telefoon gehangen met mn schoonzusje.. nadat mn broer in 2016 overleden is aan non-Hodgkin, blijkt mn neefje van 29 nu een hersentumor te hebben ... :'(

Maar over het vlees: de drumsticks was niets vreemds aan te ruiken of proeven, maar die waren ook pittig gemarineerd dus dat heeft een geur wellicht gemaskeerd. Daarom vanmorgen een potje kipfilet-blokjes opengemaakt. Die waren raw-packed (rauw in de pot gedaan) en zónder enige kruiden of zout in de canner gedaan. Na het openmaken rook het inderdaad niet 'kippig'.. moeilijk te omschrijven... beetje zuurig..?
Ik heb het opgewarmd in de magnetron tot lauw-matig warm en toen was het weg. Geproefd en het smaakt gewoon (en alleen) naar kip, geen rare smaak.
Wat mij betreft dus geslaagd :thumbsup:

@Flos ja, de rest wordt bewaard voor 'later/ooit' :D
Gistermiddag zoals gezegd in een ander bericht goulash gemaakt en rundersaucijzen 'opgepot'.
Ziet er goed uit, al zeg ik het zelf :p Goulash = 60% vlees, 20% aardappel en 20% paprika en ui en alleen de gaatjes zijn opgevuld met saus :cool:
(ik heb er per pot 2 aardappelen in gedaan, zodat het per pot een complete maaltijd is)
P1070870.JPG


@wildemossel ja, daar had ik een paar berichten naar boven Flos ook al naar verwezen :D
Hele informatieve site!
 

Mayo

Last (wo)man standing
@Mayo jou engelse link en jou engels stuk tekst kan ik niet lezen.
Maar ik heb hier al jaren potten met stoofvlees ( draadjes vlees ) staan zelf geweckt.
En daar is niets mis mee.
Vroeger toen ik nog een jong Floske was en thuis bij mijn ouders woonde aten wij dikwijls zelf geweckte worst en uitgebeende koteletten en daar was ook niets mis mee. Al was het wel kermis als we het eens vers van het varken op ons bord kregen.

@Flos Ik ben blij te horen dat je nooit problemen hebt gehad met je zelf ingemaakte vlees :thumbsup:
Ja, dat gaat toch wel op voor alle houdbaar gemaakte voeding, hoor: er gaat niks boven vers!

Toen ik klein was weckte mijn moeder inderdaad ook elke zomer groenten uit de moestuin in een gewone (niet-hoge druk) weckketel, maar alles werd dan wel nog flink doorgekookt voordat het op ons bord kwam. Vlees heeft ze nooit aangedurfd :eek:

Het voordeel van wecken in een hoge druk-ketel is dat je het voedsel veilig kunt eten (in geval van nood zelfs koud :p), zonder het nog eens 10 minuten door en door te moeten verhitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Flos

SHTF Expert
@Mayo ik heb geen ervaring. Met hogedruk inmaken. Wecken daar in tegen wel. Ik heb hier nog zo een 750 potten staan van verschillende grote en model .met groenten fruit brood cake en vlees. Ook sappen en bouillons heb ik staan.
Bij hoge druk inmaken gebruik jij die potten met dubbel metalen deksel?
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
@Flos ja, dat klopt. De ring haal je er na het inmaken af, zodat alleen het plaatje op de pot zit.
Door het vacuum blijft dat perfect zitten :D

Hoe weck je brood en cake? Dat lijkt me wel erg interessant! Hoe lang kun je dat (enigszins) vers houden in een pot?
 
Bovenaan