• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Moestuinieren

Erny

Last (wo)man standing
Ojee, dit topic is meer dan 100 dagen oud, zegt een melding mij. :eek:
Dan wordt het inderdaad tijd dat er weer wat gepost wordt.:cool:
En dat kan ook want er is eindelijk weer op de tuin gewerkt.

Niet persé in de tuin maar op de paden. De rest is namelijk nog stijf bevroren en daar kan ik nix beginnen.
Het grote toegangspad werd op nieuw volgestort met takkenschaafsel (geen snippers, daar is het te grof voor) en de oude laag was eraf geschraapt.
Die bult lag vlak bij onze tuinen en is heel erg geschikt om onze paden mee op te hogen.
Dus dat was kruien en kruien en kruien.
Heerlijk weertje erbij, gisteren ook al lekker zonnetje, vandaag nog meer zon.
26 Kruiwagens gevuld en weer leeggestort. Pfff.... en toen was ik er zat van.
Volgende keer weer verder.
Gister tot zonsondergang doorgewerkt, toen in het huisje geslapen en vanmorgen weer begonnen met kruien. En kon bijna niet weggaan omdat het zonnetje zo lekker bleef schijnen. Geen wind... Heerlijk.

Maar dit ophogen komt heel goed uit omdat als straks de grond weer ontdooit ik er niet had kunnen lopen vanwege het vele water. Dus ik ben er erg blij mee, de tuin is weer toegankelijk. :D
 

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kreeg afgelopen weekend alweer 'voorzaai-drang' door al die zon..
Gezien de weersvooruitzichten voor komende week is t goed dat ik t nog even uitgesteld heb :D
 

Erny

Last (wo)man standing
Haha... aldoende leert men Mom... ;)
Als je op een gegeven moment je huis vol met planten hebt staan die eigenlijk naar buiten willen maar dat dan niet kan vanwege (nacht)vorst bedenk je je het volgend jaar wel.
Maar het blijft moeilijk. Vooral als op t Moestuinforum diverse mensen al lekker buiten en binnen aan het zaaien zijn e.d., die zitten dan ook een stuk zuidelijker. Arme ik moet nóg meer geduld hebben. :rolleyes:
Maar na het zaaien van de pepers, die nu enthousiast opkomen onder de TL's, mag ik binnenkort wat aubergines en kolen gaan zaaien. :cool:
 

Mayo

Last (wo)man standing
ik heb gemerkt dat je de 'achterstand' van het later zaaien binnen de kortste keren inloopt als de boel eenmaal in de grond staat.
Verder voorkom je lange, slungelige plantjes (en dat de katten ermee aan de haal gaan... :lol:)

Paar jaar geleden zaaide en kweekte ik de hele winter door, maar had ik veel last van bv bladluis en spint.
Alles heeft dus voor- en nadelen :rolleyes:
2016-01-24 14.01.51.jpg (in dit geval zijn het Hemerocallis zaailingen :D)
 

ReadyMom

Prepper goeroe
Haha... aldoende leert men Mom... ;)
Als je op een gegeven moment je huis vol met planten hebt staan die eigenlijk naar buiten willen maar dat dan niet kan vanwege (nacht)vorst bedenk je je het volgend jaar wel
Klopt, daarom ook eerder begonnen, buitenom ongeduld. Ik leer het beste door doen en zien, hoe lang doen ze over kiemen, hoeveel komt erop, hoe zien ze eruit, hoe snel groeit het? Wat dat betreft ben ik blij dat die zakjes doorgaans flink vol zitten, genoeg over om wel tijd-trouw te zaaien.

ik heb gemerkt dat je de 'achterstand' van het later zaaien binnen de kortste keren inloopt als de boel eenmaal in de grond staat.
Verder voorkom je lange, slungelige plantjes (en dat de katten ermee aan de haal gaan... :lol:)
Ja, mijn eerste slungels heb ik ook al gehad, broccoli. De tomaatjes leken eerst ook zo te gaan, maar die zijn nog opgeknapt door de tip van het aanaarden. Het enige wat hier van de plantjes af moet blijven is kiddo, als ik nog katten had gehad had ik hier niet eens aan begonnen, die vraten alles wat groen was. :lol:
 

Roel

Mankinds only hope
Vreemde poesjes hebben jullie.. onze rovers vreten enkel muizen, ratten, vogels, (jonge) hazen etc...:)
Alleen als de maag onthaard moet worden nemen ze een paar grassprietjes....
 

InfernoSis

Diehard Prepper
Hier kan ik ook niets makkelijk voorzaaien, want het wordt door de katten opgevreten. Ik moet het in een soort klein serretje binnen zetten. Zo hebben ze mijn peperplantjes gehalveerd en mijn appelboompjes (opgekweekt uit pit) de kop afgebeten.
 

drent

Diehard Prepper
Hier het aardperen bed onderhanden genomen, morgen rest afmaken, deel aardperen weer terug de grond in voor oogst eind dit jaar. Had als ik mij goed herinner 3 zakjes gehaald, en daar ong. een volle 20L emmer aan oogst van. Kippen en pony's lusten ze graag en zelf smaken ze mij ook best. Mag dus meer van geplant worden dit jaar, handig alternatief voor aardappelen (makkelijk in soep/stoofpot).

Naast de standaard wortelen, bieten, koolrabi, radijs, stambonen, courgette, pompoen riedel, verder nog eeuwig moes/moos (paar planten via van der wal nu maar eens, want zaaien lukt al jaren niet), siberische erwtenstruik (idem, iemand die weet waar deze als plant te krijgen is?), wat pepersoorten (niet te heet) om als smaakmakers te dienen voor de groentes, muismeloen (zaad al binnen) voor extra fruit.

Tussen ambitieus spaardoel en btw naar 9% moet de moestuin dit jaar maar eens echt nuttig worden, ipv dump ponymestplek.
Wel zal ik een groot deel voorzaaien, want moestuinbedden dek ik hier liefst af met antiworteldoek totdat ik kan zaaien/planten. Scheelt berg aan onkruid, zwart absorbeerd warmte (vinden plantjes fijn) en composteren gaat sneller. Samen met flink wat hooi door de mest (kieskeurige beesten) en de schaduwwerking van de courgettes zat er vorig jaar genoeg vocht in de bedden om niet te hoeven sproeien (fijn als je al het water moet brengen).
 

Erny

Last (wo)man standing
Ja @drent ... inderdaad een soort hype... misschien lijkt het mensen leuk om hun eigen groenten te kweken maar in de praktijk valt het hun toch wel erg tegen. Er moet namelijk wél in de tuin gewérkt worden. Met alleen zaaien en dan oogsten kom je er dus niet, en dat is écht wat veel mensen denken.
Dat zie ik dus bij ons op het complex gebeuren. De wachtlijst stond opeens propvol... maar als ik dan mensen belde dat er een tuin beschikbaar was dan hadden ze het vaak eigenlijk toch wel te druk voor de tuin. Konden ze misschien elke woensdagmiddag een paar uurtjes aan de gang...
Of ze accepteerden de tuin blij, met veel goede voornemens en die lag er dan na een jaar geheel met onkruid begroeid bij omdat het toch allemaal wat moeilijker te verwezelijken bleek.
En nu is de wachtlijst leeg en heb ik zelfs tuinen over! Is de, door de appie moestuintjes gevoedde, hype nu voorbij? ;)

Het verbouwen van je eigen groente en fruit is dus niet voor iedereen geschikt.
Je moet o.a. behoorlijk geduld kunnen opbrengen, tegenslagen kunnen incasseren, vooruitzien, rekening houden met de weersomstandigheden, kunnen plannen en ook nog eens flink kunnen werken. En het mooist is als je daar dan ook nog plezier in hebt. :lol:

Zelf heb ik de moestuin niet vanwege de kosten van groente en fruit maar meer vanwege de betere smaak van wat je zelf oogst en de verkrijgbaarheid van diverse soorten. Ook staan de groenten/fruit in volle grond en halen daar dus hun voedingsstoffen uit die ik dan weer mag opeten. :D
En het is ook nog eens erg fijn vertoeven op 't Hof. :)
Zelfs met deze kou... straks erheen om houtsnippers te kruien voor de paden, voordat het op is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Mijn moestuin gebeuren staat ook nog op een heel laag pitje. Naast wat stalmest voeren is er nog niets gebeurd.
Het vriest hier ook nog elke nacht en overdag komt het amper boven de 2a3 graden. En ik woon heel wat zuiderljker dan bv. @Erny
 
P

Popeye

Gast
IK ben vrijwilliger bij een stadsboerderij.
Vorig jaar hebben wij met halloween de pitten van de pompoenen gedroogd en een paar weken geleden in kweekbakjes gestopt.
Na 14 dagen kwamen de plantjes uit en in de grond gestopt.
Zie het resultaat.
IMG_2343.JPG
 

Roel

Mankinds only hope
Het is trouwens verbazingwekkend dat er hier niet veel gepost wordt. (ook niet door mij)
Wie maar kan heeft toch allang preppen en moestuinieren onder één noemer geplaatst...? ;)
 
F

forumlid 1447

Gast
Voor zaadwinning en wintervitamine , vorige week een bloempot van 30cm doorsnee,
vol gezaaid met tuinkers. rond September zal het zaad rijp zijn.
Dan zijn er weer zaden voor een heel seizoen.
Marokaanse munt en citroenmelisse ook weer geoogst ,
na het drogen is er weer een jaar Thee.
 
Bovenaan