• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wokken

martin

Mankinds only hope
psst, klopt, maar je hebt er dus niet veel aan ZONDER wokbrander.

Jawel, het is juist bedoeld om over/op een bestaande gaspit te plaatsten.
Is dus indien je een bolle pan heb.
En die gaten/kieren zijn voor de zuurstof, en met een grote gaspit zal je voldoende warmte kunnen leveren om de pan te warmen.
Men adviseert om sowieso om met kleine porties te werken, en stel dat je voor 8 personen moet wokken dan doe je het in 2 porties van 4, ben je alsnog binnen 6 minuten klaar

Tot mijn verbazing bestaat er ook zoiets voor een inductie fornuis.


pssst, dat gaat ook op voor een fles wijn zonder kurkentrekker, mixer zonder garde,staafmixer zonder elektriciteit.

Een beetje prepper heeft minimaal 10 alternatieven om een fles wijn te ontkurken zonder kurkentrekker.



Ik vind deze methode nog het beste omdat ik altijd een schoen bij me heb.



En uiteraard heb ik deze in de praktijk getest.
(ging wel iets lastiger als het op het filmpje, maar het is gelukt)
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Stuudje zoekt nu de Engelse/Nederlandse vertaling van het laatste filmpje...

Ik sta met schoen en fles rode wijn klaar.
 

Pti1337

Prepper
Aziatische keuken is met stip mijn favoriet en ik ben altijd opzoek naar nieuwe trucs en inspiratie.
Niks leuker dan door een toko struinen en wat discutabele potjes en poedertjes halen om de keuken mee in te duiken.

Ik heb ook nog geen wokbrander maar heb grote vooruitgang geboekt door bij de Chinese toko een echte wok te kopen van plaatstaal. Deze is zo flinterdun dan je op de grootste gaspit minder last heb van het warmte verlies als je er een een pluk koud vlees in gooit.
Deze wok heeft geen antiaanbaklaag en je moet hem net als een gietijzeren pan eerst zelf inbranden. Dit kun je buiten doen op een vuurtje of bbq als je fornuis ontoerijkend is.

Tweede tip bij wokken, gooi altijd een a twee volle theelepels maizena of aardappelzetmeel bij je gesneden reepjes vlees. Dit voorkomt uitdrogen en helpt in een later stadium om je gerecht/saus te binden als je afblust met heet water.
 

martin

Mankinds only hope
Deze Engels sprekende Franse foodnerd heeft zelf een wokbrander gemaakt:

Zeer mooi/informatief en ook nog nagedacht over de veiligheid m.b.t. explosiegevaar.
Ik vraag me af hoe snel dat flesje gas leeg is met zijn opgevoerde verbrandingstechniek.

Ik denk dat ik toch maar een wok pit ga aanschaffen in een toko.
Ik hou wel van een DIY project maar hier zal stiekem flink wat tijd in gaan zitten.
 
Bovenaan