• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Onderhoud/reparatie Tectro laserkachel

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Naast een (merkloze) sokkachel, heb ik sinds kort ook een laserkachel van Tectro (Qlima): de SRE 1330 TC.
Omdat deze defect was kon ik hem voor weinig overnemen.

106702158_2_jpg.jpg

Allereerst heb ik hem gevuld met zuivere (merkloze, Belgische) petroleum C.
Toen de stekker in het stopcontact en aangezet.
Al snel, na zo'n 30 seconden, stopte hij na wat tegensputteren, zonder ook maar enige warmte te hebben geproduceerd, met als foutmelding "E03".

Volgens de handleiding betekent dit dat de kachel in dat geval dan een schoonmaakbeurt nodig heeft, welke door de gebruiker uit te voeren valt.
Na de schoonmaakstappen doorlopen te hebben (filter achterop bij ventilator en filter in brandstoftank), nogmaals de kachel in het stopcontact en aangezet.

Nu was er "Een poging" van een blauw vlammetje, maar echt meer dan dat was het niet.
Ook nu weer eindigde het avontuur in een foutmelding, ditmaal een E02: volgens de handleiding exact hetzelfde als melding E03 (waarom twee codes voor dezelfde melding, vraag ik me dan af...) :rolleyes:

Toen heb ik me via Google en op YouTube een beetje verdiept in de techniek van zo'n laserkachel.
Het type dat ik heb is relatief modern en heeft geen brandermatje meer zoals andere modellen, maar werkt direct met vergassing en daarna verbranding.

Overzicht.jpg

In het kort is de werking als volgt: een pompje voegt brandstof toe aan een verwarmingskamer met daarin een injector (een dmv een magneetspoel aangestuurde sproeier), deze wordt eerst voorverwarmd tot een bepaalde temperatuur, waarna het petroleum in gasvorm wordt geinjecteerd in een verbrandingskamer.

Wanneer de kachel wordt aangezet is er nog geen vlam die het gas kan doen ontbranden, dus dat wordt gedaan dmv een elektrische onsteking; wanneer het gas eenmaal vlam heeft gevat stopt het vonken van de onsteking en blijft de toegevoerde petroleumgassen branden totdat de toevoer wordt stopgezet (wanneer je de kachel dus weer uitzet of wanneer de petroleum op is).

So far so good.

Injector.png

Ik heb uiteindelijk het gehele vergasser/injectie-gedeelte (het is één onderdeel) uit elkaar gehaald, schoongemaakt, gezorgd dat alle bewegende onderdelen (de naald van de injector) soepel konden bewegen en weer in elkaar gezet.
Ook heb ik de verbrandingskamer met de ontsteker en vlamsensor schoongemaakt.
Toen kwam het grote moment: stekker in het stopcontact en op de aanknop gedrukt.

HOERA een mooie blauwe en gelijkmatige vlam, verdeeld over het gehele rooster van de verbrandingskamer. :thumbsup:
Ik was in mijn nopjes en genoot van mijn succes, todat...:oops:
Na een minuut of wat de kachel uitsloeg met als melding: F00 ("Ef-Nul-Nul"), volgens het boekje:
Handleiding zei:
F00 – F30 Gebrekkige werking.

Kachel heeft onderhoud nodig

Let op de getoonde berichten en schakel de kachel uit.
Neem contact op met uw dealer

En het zag er zo goed uit... :(

Is er hier iemand die ervaring heeft met dit soort kachels en die een geniale ingeving kan geven?

Voor de duidelijkheid: alledrie de foto's komen van internet, alleen in de middelste heb ik wat teksten zitten plakken.
Ook zit er voor de verbrandingskamer normaal een metalen plaatje met een heel klein mica venstertje.
Uiteraard heb ik mijn kachel getest met deze metalen plaat ervoor.
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Uiteraard heb ik mijn kachel getest met deze metalen plaat ervoor.

plus mica venstertje ?
Wat heb je geconstateerd tijdens het schoonmaken ? Zat er ergens troep, spul dat er niet hoort ?
Er zal een thermostaat inzitten plus temp. sensor die in de gaten houd dat de kachel werkt. Zijn die schoon en werken die ?

In principe werkt het net als een overdruk lamp aka petromax.
Die moet je ook voorverwarmen, het brandende gas verhit dan een gloeikous.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Echt vuil was hij niet: afgezien van een paar verkoolde lijkjes was hij redelijk schoon.
Je weet echter nooit of een vorige eigenaar er (tijdens opslag) condenswater oid in heeft laten komen, dus ik had voor de zekerheid alles maar helemaal schoon en droog gemaakt.

Het is maar een heel klein mica plaatje (geen idee of het echt mica is, maar het is in ieder geval een klein doorzichtig venstertje), maar deze zit er inderdaad in tijdens het testen.
Voorplaat.jpg
Omdat alles elektronisch is, zijn de sensoren ook uitgevoerd in een elektronische variant: voor het meten van de temperatuur gebruikt hij thermistors (ik weet nog niet of deze NTC of PTC zijn) en er zit een thermostaat (ik vermoed een bi-metaaltje) helemaal bovenin als (over-) temperatuurbeveiliging.

Vandaag heb ik weer wat lopen knutselen en hij komt nu niet meer met een algemene F00 melding, maar wel met foutcode E13:
Handleiding zei:
E13

In een afgesloten ruimte is de kachel automatisch uitgeschakeld.
(Het beveiligingssysteem voor onvolledige verbranding heeft gewerkt).

De ruimte ventileren en de toets ON / OFF 21 opnieuw indrukken.
Zorg voor voldoende ventilatie van de ruimte.
Je zou zeggen dat er dan teveel CO of CO2 gedetecteerd wordt (is niet zo, de ruimte is goed geventileerd), maar naar mijn weten zit er ook geen helemaal gas-sensor (CO noch CO2) in, dus da's een beetje vaag. o_O

Ik baal er altijd van als ik ergens geen schema van kan vinden (ik werk graag met schema's als referentie tijdens het repareren), maar ga weer even verder puzzelen. ;)

Bedankt voor het meedenken in ieder geval. :thumbsup:
 

petroman

SHTF Expert
Zal inderdaad geen CO meter zijn maar iets meet of denkt een onvolledige verbranding te meten. Zal toch iets met temperatuur te maken hebben, denk ik.
 

Niels

Mankinds only hope
Net zo lang beveiligingen doorverbinden totdat die doet, dan doorverbinding weghalen, en onderzoeken waarom die beveiliging is aangesproken, of dat deze kapot is.
Wanneer kapot is het simpel, nieuwe bestellen, als die heeft terecht heeft ingegrepen, dan ben ik benieuwd naar de foto's :).
 

QuickFix

Diehard Prepper
Na veel proberen en vergelijken met een werkende kachel die ik afgelopen week (ook voor weinig)
heb aangeschaft blijkt dat de injector veel te weinig vergast.
Tot overmaat van ramp ben ik gisteravond ook een veertje kwijt geraakt, waardoor het geheel niet
compleet meer is.
Aangezien dit soort veertjes vrij kritisch zijn berekend, kan ik niet zomaar een willekeurig ander
veertje er voor in de plaats gebruiken (en echt: ik heb er verschillende geprobeerd).

Een geheel nieuwe vergasser/injector is, naar ik begrepen heb, zowat het duurste onderdeel in zo'n
kachel, dus deze helemaal vervangen gaat me te ver (zeker omdat ik nu ook een tweede, werkende,
laserkachel heb).
injector-png.10923


Ik zal mijn ogen openhouden op de diverse websites; wellicht kom ik ooit nog onderdelen tegen en
anders gaat deze kachel gewoon de container in.
 

Jade

Senior Prepper
Heb al vaker gehoord dat dit ondingen zijn, iets vervuilde brandstof en de vergasser is stuk.
dure reparatie kosten, het oude type met brandermat werkt vele malen bedrijfszekerder.
Heb een tijdje geleden een tweedehands zibro laser gekocht bij een handelaar/hobbyist en deze man vertelde mij dit dus ook weer.
Je kan beter kijken naar een oudere laser van zibro.
 

Ray

SHTF Expert
Heb al vaker gehoord dat dit ondingen zijn, iets vervuilde brandstof en de vergasser is stuk.
dure reparatie kosten, het oude type met brandermat werkt vele malen bedrijfszekerder.
Heb een tijdje geleden een tweedehands zibro laser gekocht bij een handelaar/hobbyist en deze man vertelde mij dit dus ook weer.
Je kan beter kijken naar een oudere laser van zibro.

Gewoon een kachel met pit/lont bedoel je, neem ik aan?
Heeft idd ook mijn voorkeur, daar kun je met beroerde en oude petroleum ook nog wat mee. Dat laser, verstuivingsgedoe, luistert me veel te nauw.
 

QuickFix

Diehard Prepper
Dit is voor mij ook een luxeprobleem hoor: ik heb al jaren een prima werkende kouskachel. :)

Het enige nadeel vindt ik daarvan alleen dat de meeste warmte uit de bovenkant komt, terwijl
ik er lekker knus voor wil zitten om te genieten van de warmte.
Nu kun je achter een kouskachel ook wel een ventilator zetten (zoals bij een laserkachel), maar
aangezien ik de kachel voor weinig kon overnemen, vond ik het wel interessant om de techniek
erachter te onderzoeken (ik kende die dingen namelijk tot voor kort alleen maar van plaatjes).

Wat ik alleen niet helemaal begrijp, en ik denk dat @petroman wel weet hoe dat zit, is waar Qlima
nu vandaan komt.

Ik begreep altijd dat het merk "Zibro" was overgegaan naar Qlima (hetzij via overname, hetzij via
enkel een naamwissel), maar wanneer ik op internet kijk, zie ik tegenstrijdige berichten.
Hier bijvoorbeeld, de website van IJzerwaren Zwijndrecht, waar staat:
LET OP. Wij repareren GEEN Qlima kachels! Qlima is geen Zibro!
Deze kachels ervaren wij als kwalitatief niet te vergelijken met Zibro en daardoor hebben wij geen onderdelen voor dit merk,[...]
Op de website van Zibro zelf staat echter gewoon:
Qlima, onze nieuwe merknaam
PVG verkoopt haar producten, tot 2014 onder Zibro, en nu onder een nieuwe naam: Qlima. Ons merk verandert, maar onze kernwaarden blijven hetzelfde. Qlima biedt kwaliteitsproducten voor een eerlijke prijs.[...]
 

petroman

SHTF Expert
Beste @QuickFix ,

Ik bedank voor de eer maar ik heb geen zibro nog qlima kachel en daardoor ook geen idee hoe enw at achter de namen.
Maar als zibro zegt dat qlima de nieuwe naam is dan zal dat wel zo zijn.
 

Jade

Senior Prepper
Gewoon een kachel met pit/lont bedoel je, neem ik aan?
Heeft idd ook mijn voorkeur, daar kun je met beroerde en oude petroleum ook nog wat mee. Dat laser, verstuivingsgedoe, luistert me veel te nauw.

Die met lont zijn inderdaad ook goed, maar wat ik bedoelde is de zibro laser van de oudere generatie.
Deze heeft nog een brandermatje met gloeispiraal en wordt automatisch ontstoken door een vonk, hierbij word gewoon olie op een matje gepompt wat dan ontbrand.
De laatste generatie lasers heeft zoals boven beschreven een verstuiver die de olie in een brand kamer vernevelt en deze daar na ontsteking met een vonk verbrand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Nog nooit een petromax 2000 type kachel gezien mensen ?
"gewone' kous kachel met hitte starling (geen warmte) ook naar voren. En met verstelbaar rooster zodat je er op kan koken.
Blauwe vlam kachel met spiraal en gaasbol.

14486056ya.jpg

Foto van internet

Hier meer plaatjes

Voor hittestraling naar voren is idd een kouskachel prima, maar niet elk type.

Veel zibro's met kous zijn erg compact gebouwd voor de micro omgevinkjes waar Japanners in woonden, 30 jaar geleden, miniappartementjes, terwijl je eigenlijk juist een zo breed mogelijke reflector wil. Mijn Toyokuni nog wattes, straalt meters naar voren uit, net als een redelijk formaat kampvuur. Dat is directe warmte om jezelf in te koesteren, nog voordat de ruimte warm is. :thumbsup:

Dat soort kacheltje, simpel met pit/lont, met veel warmte straling naar voren wil je het liefst als prepper. Wat voor type het ook is. Ik heb een 5,5 kW expeditie petroleumkachel, maar de vage Toyokuni (2,7kW) en Facetta (2 kW) zijn favoriet hier. Simpel en veel warmte straling naar voren. Brandstof keuze komt ineens ook niet zo nauwkeurig, oude petroleum, geen probleem.

Niet iedereen heeft de zin en tijd om expert te worden mbt pompjes, magnetische verstuivers, elektronica, etc, die verder bijzonder handige, geavanceerdere modellen in zich hebben. Zo'n simpele kachel optimaal laten branden is al een leuk klusje genoeg, maar eenmaal in de smiezen kun je dat met iedere pitkachel. Rendementsverschil tussen de twee types is slecht in procenten, alleen is die geavanceerde minder makkelijk DHZ op 100% te krijgen. ;)
 

petroman

SHTF Expert
Niet iedereen heeft de zin en tijd om expert te worden mbt pompjes, magnetische verstuivers, elektronica, etc, die verder bijzonder handige, geavanceerdere modellen in zich hebben. Zo'n simpele kachel optimaal laten branden is al een leuk klusje genoeg, maar eenmaal in de smiezen kun je dat met iedere pitkachel. Rendementsverschil tussen de twee types is slecht in procenten, alleen is die geavanceerde minder makkelijk DHZ op 100% te krijgen.

Helemaal mee eens.
Alle extra's gaan ook kapot en voor het doel dat men hier (meestal) voor ogen heeft is dat niet handig.

Heel groot nadeel is dat de al dan niet blauwe vlam kachels zoals bv de Valor, Aladdin en Petromax niet meer in de handel zijn. Dus onderdelen zijn er niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Wel jammer als dit onderwerp stopt.
Heb een Qlima laserkachel nieuw gekocht.
Heb nu een week last dat er niet genoeg warmte uit komt.
En ja ik haal mijn petroleum uit belgië.
Dus garantie zoiezo verlopen door de petroleum uit belgië.
Ik heb weinig keus dus hoe dan ook dat ding moet gemaakt worden anders moet ik het weg donderen.
Dus mensen die dit lezen als we onze kennis delen moeten we het kunnen oplossen.
Heb inmiddels de brander , of de kamer waar de petroleum ingespoten word gereinigd met een staalborstel ding op de boormachine. Er zat wat zwarte aanslag op. Daarna met lucht schoon geblazen.
Maar vraag me af dat onderdeeltje wat ik schoongemaakt heb of daar niet
iets in zit wat zorgt dat het niet goed verbrand. Als er iemand is met een Qlima laserkachel die het doet kunnen we het misschien testen als we het onderdeeltje overzetten aan welk onderdeel ligt. Scheel een hoop zoek werk.
Bij mij geeft het geen foutcode aan.
Nu las ik over teveel vocht in de ruimte. Bij mij in de serre is het eigenlijk niet echt vochtig maar nadat ik de kachel binnen gezet heb in huis en weer heb laten branden deed het even goed en zwakte weer af. Krijg geen blauwe grote vlam. En de capaciteit is gewoon minder. Krijg de serre niet meer warm gestookt.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

QuickFix

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
@onbestaanbaar : Het probleem dat ik had is anders dan wat jij beschrijft; bij mij deed de kachel helemaal niets meer (en gaf dan ook de foutcode dat kachel gereinigd moest worden).
Om kort te gaan: uiteindelijk heb ik een nieuwe verstuiver ("Vaporizer", Qlima P/N: 8713508770369) gekocht en die vervangen.
(Alvast een waarschuwing vooraf: Qlima/PVG verkoopt zelf geen onderdelen, sterker nog: onderdelen voor laserkachels zijn praktisch niet te krijgen en servicecentra voor dit type kachels bestaan niet: je koop gewoon maar een nieuwe kachel.) :confused:
Sindsdien doet die kachel het weer prima en is lekker warm, gewoon op de petroleum uit België.

Het advies bij deze "Goedkope" Qlima en Tectro-kachels blijft echter om petroleum te gebruiken die zuiverder is dan petroleum type C, omdat ze uiteindelijk de verstuiver sneller zullen doen laten slijten.
't Schijnt dat oudere en duurdere kachels (de klassieke laserkachels van Zibro en gewone sokkachels) minder negatief reageren op petroleum type C.
Het is dus een afweging die je zelf moet maken: goedkope brandstof gebruiken, met de kans dat de kachel na een tijd gereviseerd moet worden, of alleen dure brandstof gebruiken.

Voor mij is de keus eenvoudig, aangezien de Qlima brandstof minstens twee keer duurder is dan petroleum type C vind ik de vervanging van de verstuiver eens in de zoveel tijd verdedigbaar.
 
@onbestaanbaar : Het probleem dat ik had is anders dan wat jij beschrijft; bij mij deed de kachel helemaal niets meer (en gaf dan ook de foutcode dat kachel gereinigd moest worden).
Om kort te gaan: uiteindelijk heb ik een nieuwe verstuiver ("Vaporizer", Qlima P/N: 8713508770369) gekocht en die vervangen.
(Alvast een waarschuwing vooraf: Qlima/PVG verkoopt zelf geen onderdelen, sterker nog: onderdelen voor laserkachels zijn praktisch niet te krijgen en servicecentra voor dit type kachels bestaan niet.) :confused:
Sindsdien doet die kachel het weer prima en is lekker warm, gewoon op de petroleum uit België.

Het advies bij deze "Goedkope" Qlima en Tectro-kachels blijft echter om petroleum te gebruiken die zuiverder is dan petroleum type C, omdat ze uiteindelijk de verstuiver sneller zullen doen laten slijten.
't Schijnt dat oudere en duurdere kachels (de klassieke laserkachels van Zibro en gewone sokkachels) minder negatief reageren op petroleum type C.
Het is dus een afweging die je zelf moet maken: goedkope brandstof gebruiken, met de kans dat de kachel na een tijd gereviseerd moet worden, of alleen dure brandstof gebruiken.

Voor mij is de keus eenvoudig, aangezien de Qlima brandstof minstens twee keer duurder is dan petroleum type C vind ik de vervanging van de verstuiver eens in de zoveel tijd verdedigbaar.
 
Laatst bewerkt:
@QuickFix . Maar waarschijnlijk zal dat bij mij ook gaan gebeuren verwacht ik. Heb nu 3 jaar in gebruik stook 500 euro minder gas per jaar dus keuze snel gemaakt.
En dankjewel voor je snelle reactie. SUPER
HEB HET BESTELD LAAT WETEN ALS IE HET DOET
 
Bovenaan