• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

gasmaskers en toebehoren

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
ik zie dat er op deze forum nauwelijk tot geen info word gevonden over gasmaskers.
ook het oude forum is weinig over te vinden (ook al zijn er een paar topics over, er word naast slap gelul niet echt informatie gedeeld)

in het onderstaande verhaal heb ik wat vragen gesteld, hopelijk kan iemand ze beantwoorden.
Hoe kan je het beste jezelf beschermen tegen chemische/nucleaire aanvallen.
eerste punt gasmakers.
enigste gasmaskers die ik hier in nederland te koop zie staan zijn:
- KL AMF12 Gasmasker (NL Leger) https://www.fitgear.nl/prepper-prep...er-nl-leger-nieuwe-gas-masker-gasmaskers.html
- MSA Ultra Elite volgelaatsmasker: https://www.prepshop.nl/msa-ultra-elite-volgelaatsmasker.html
- Spasciani TR82 volgelaatsmasker https://www.prepshop.nl/spasciani-tr82-volgelaatsmasker-gasmasker.html

zoals je ziet zit er behoorlijke prijs verschil in. Zegt dit ook wat over de kwaliteit?
zoja waarom zou het nederlands leger goedkoop KL AMF12 gasmasker dragen en geen Spasciani TR82 vraag ik me dan af...

Als ik google voor informatie of ervaring over deze gasmaskers dan is er totaal niks over te vinden.
Als ik google over gasmaskers in algemeen dan word er verteld dat NATO CBRN/NBC beste kwaliteit zijn die er momenteel op de markt zijn en vooral door militairen worden gebruikt (in het buitenland)
De 3 bovenstaande gasmaskers zijn dit niet en vraag me dan ook af of deze 3 prul zijn?
ik neem aan dat de KL AMF12 gasmaskers de zogenaamde "c3 gasmaskers"zijn die na 1994 zijn afgekeurd?
https://www.digibron.nl/search/detail/012dfb797024dbcf30d6ceba/leger-krijgt-nieuw-type-gasmasker

Verder, moet natuurlijk ook het rest van het lichaam beschermt worden.
- micro overall.
Zou een normaal regenpak hier ook aan kunnen voldoen? (misschien zelfs beter omdat stof dikker is? de rits dan afplakken met ductape)
- schoenen en handschoenen. Gaan chemische deeltjes door leer heen?
ik had eens gelezen dat leer goede bescherming bied maar twijfel hierover gezien ik het ook niet meer terug kan vinden.

en over wat voor filters erbij komen kijken is mij ook niet echt helemaal duidelijk.
Valt me wel op dat hier in nederland amper tot niks over te vinden/kopen valt (naast die ene prepshop dan)
volgens mij is 99% van de nederlandse bevolking ook dan in 1 klap verdwenen als er een atoombom valt haha
 

Flos

SHTF Expert
Ik vind dit een mooi onderwerp. Je heb alvast jou huiswerk gemaakt.
Maar de vierde regel in jou topic en de laatste zijn twee verschillende soorten calamiteiten.
De een gaat over chemisch de andere over nucleaire aanvallen.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Ik heb weinig met gasmaskers, maar wat mogelijk aanvulling en vooral vragen;

Bij die gasmaskers moet je ook nog filters aanschaffen, bij komende kosten dus. En een filter gaat ook maar voor een bepaalde tijd mee, dus back-up filter??
Maar hoe lang gaat een filter mee en hoe merk je dat je filter "vol" is?
En als je filter vol is, hoe wissel je die dan? Even je adem in houden?
Zijn er wellicht oud-militairen die hier iets over kunnen roepen?

Het prijsverschil lees ik in de advertentie volgens mij al een beetje tussen de regels door: "Bijgeleverde filter is ongebruikt en bestand tegen chemicalien,maar is over datum". Denk dat deze maskers ergens als "surplus" zijn opgekocht, gevalletje dump prijzen. De andere lijken me gewoon nieuw van de fabriek en de luxere modellen.
Moet ook wel lachen om die 1e advertentie trouwens, veel krom nederlands en vooral "Woont u binnen een straal van 100 kg bij een kerncentrale?" Een straal van 100 kilogram?? En na het paasonbijt met chocolade-eitjes is het een straal van 103 kg zeker;)

Overigens:
Een gasmasker heb je maar heel gedeeltelijk iets aan bij een nucleaire aanval: het zal radioactieve fall-out uitfilteren zodat het niet in je longen komt, want dat is echt foute boel. Een radiation-suit werkt ook niet tegen straling maar voorkomt dat je radio-actief stof meesjouwt als je weer in de schone zone bent. Maar aan de straling ben je nog steeds blootgesteld.
Je opmerking "volgens mij is 99% van de nederlandse bevolking ook dan in 1 klap verdwenen als er een atoombom valt" is denk ik helaas heel dicht bij de waarheid. Maar aan een gasmasker heb je dan weinig. En dan alleen nog in de mildere delen van de fall-out zone in echte hot-zones ga je sowieso kapot aan de hoge straling, zit je in het blast-gebied dan adem je (al snel) helemaal niet meer. Kijk maar eens op https://nuclearsecrecy.com/nukemap/ en speel wat met yield, air- en surface burst en windrichting. Een minutemankop (455 kt) op grond in Rotterdam en de gevaarlijkse fall-out komt tot Arnhem (en Rotterdam is 1 rokende puinhoop)

En bij een chemische aanval hangt het er nog heel erg van af waarmee dat plaats vind. Is het mosterdgas of fosgeen of een ander gifgas dan helpt een gasmasker zeker om het getroffen gebied te kunnen verlaten. Dus ook bij een ontspoorde chloortrein.
Maar is het een zenuwgas dan is een gasmasker maar een zeer gedeeltelijke bescherming: de neveldruppels (het zijn geen gassen maar een vernevelde vloeistof) worden ook door de huid opgenomen.

Een pak is dus zeker wel nuttig. Maar je zult als puntje bij paaltje komt zal je, als je in een veilige zone komt, eerst nog grondig moeten worden geschrobt en gewassen om te voorkomen dat je bij het uittrekken van je pak als nog het stof van je pak binnen krijgt.

Mijn op lijstje (let wel MIJN lijstje, vorm vooral je eigen mening) staan gasmaskers niet heel hoog op de priolijst. De kans dat bij mij in de buurt een chloortrein onspoort is erg klein. Voor een terreuraanslag met gifgas in mijn buurt ben ik ook niet heel bang (woon niet in een grote plaats). Een aanslag met zenuwgas idem dito, bovendien heb je hier wat meer apparatuur voor nodig dan een tank met gas en een spijker :). En bij een nucleaire aanval is het gewoon voorbij ben ik bang....
 

miss-elliot

Survivor
Ik heb weinig met gasmaskers, maar wat mogelijk aanvulling en vooral vragen;

Bij die gasmaskers moet je ook nog filters aanschaffen, bij komende kosten dus. En een filter gaat ook maar voor een bepaalde tijd mee, dus back-up filter??
Maar hoe lang gaat een filter mee en hoe merk je dat je filter "vol" is?
En als je filter vol is, hoe wissel je die dan? Even je adem in houden?
Zijn er wellicht oud-militairen die hier iets over kunnen roepen?
Toevallig weet ik dit.
De volheid van een filter meet/weet je aan het ademhalen.
Hoe zwaarder je moet ademhalen, hoe voller de filter zit. Hetzelfde hoe de meter op een stofzuiger werkt.
Maskers en filters zijn alleen maar gemaakt om zo snel mogelijk uit het getroffen gebied te komen is mij verteld. Dus ik gok dat ze maar paar uur mee gaan.
Hoe je ze verwisseld is goeie vraag, nog niet bij stil gestaan.
Je hebt ook maskers met 2 filter ingangen, dus om en om een nieuwe op schroeven lijkt me.

isis gebruikt momenteel chemische wapens.
Dit is heel makkelijk te gebruiken en steden en dorpen lijkt me.

leuke nukemap trouwens.
Als bijvoorbeeld rusland in rechte lijn bijv amsterdam of rotterdam nuked (wat meest waarschijnlijke)
Dan heeft oost Nederland tot aan de grens van duitsland (en verder) ook onder te lijden vanwege de Radioactive fallout?
Begrijp niet helemaal wat dat fallout betekend, in iedergeval, als je niet in het getroffen gebied aanwezig bent wilt nog niet zeggen dat je buitenspel bent.
Zonder te weten (gezien chemische stoffen zicht en geurloos zijn) kan je dus besmet raken(?)
 

petroman

SHTF Expert
@miss-elliot : gewoon google starten en fall out type, waarschijnlijk staat bovenaan een wiki gpagina.
Je schrijft wel snel en veel maar essentiele vragen heb je nog niet opgezocht.
Een filter gaat niet "vol" zitten en daardoor minder filteren. Veel filters werken door binden met/van chemicaliën, verzadigd is dan verzadigd.
Regent het toevallig dan zijn ze nog sneller weg> vocht.
 

Niels

Mankinds only hope
Daar ben ik het wel mee eens. Zoals in het "ABC Gasmasker?" topic word echt niet alleen geluld...
Recentelijk is het het onderwerp gasmaskers nog zeer serieus voorbij gekomen op het forum, en mensen hebben ook serieus spul aangeschaft.
Als je dat alleen maar "lullen" noemt... Ik denk dat mensen misschien meer geprept hebben dan dat ze altijd op het forum verkondigen.
Preppers zijn over het algemeen ook wat terughoudend met info delen, en zeker wat we allemaal hebben liggen.
 

Loreen

Last (wo)man standing
Hee ho eens even @J.J en @Niels jullie zien het helemaal verkeerd!!!
In een ander topic deelde @miss-elliot ook al mee dat er hier niet veel info te vinden valt

(om precies te zijn:
ja zoveel valt er niet te vinden.
zei ze dit)

Oftewel, ze is nu even op stoom aan het komen om ons nu allemaal te verrijken met de tonnen aan info die ze zelf al bezit, of zelf kan vergaren (want is immers niet alle info vergaarde kennis). Vol verwachting klopt mijn hart, ik vind het in ieder geval nu al fijn zo'n aanwinst voor het forum!
 

ronin

Survivor
Bij een NBC aanval heb je de 10 seconden drill waarbij je binnen 10 seconden je gasmasker moet opzetten. Snelheid is essentieel, pak gasmasker, sluit ogen, trek gasmasker over je hoofd en blaas aanwezige verontreinigde lucht uit het masker zodra je deze op hebt (gas,gas,gas). Open je ogen, trek over je kleding eerst de NBC broek aan, vervolgens de jas en capuchon over je hoofd, overlaarzen over je schoenen, binnen en buitenhandschoenen. Nu is je lichaam volledig bedekt tegen een gasaanval.

Bij een nucleaire aanval kun je je alleen beschermen met deze uitrusting tegen de fallout. Bij de blast moet je op de grond gaan liggen, plat op je buik (flits,flits, flits).
Daarna het gasmasker en NBC pak aan doen en een veilig heenkomen zoeken (schuilkelder). Als aanvulling kun je jodium pillen nemen:
- door jodiumtabletten in te nemen, raakt de schildklier verzadigd met jodium
- de schildklier neemt dan minder radioactief jodium op, waardoor de kans afneemt om schildklierkanker te ontwikkelen

Wel handig als je je moet verplaatsen dat je ook veilig kunt drinken (door de inspanning en afsluitende kleding krijg je het snel warm), oa. de NL systemen hebben een veilige aansluiting voor een drinkfles zodat je met masker op kunt drinken.
 
D

Deleted member 1696

Gast
Mmmm een kilometer of 50 is al niet leuk @ronin beschrijft een dril zoals ook in den begin jaren 80 werd onderwezen.

Op 50km afstand heb je last van de hete radioactieve drukgolf, die zou je kunnen (?) over leven door achter een muur te gaan liggen (die hopelijk niet omvalt).
De golf komt ook weer terug, dus kruip je naar de anderekant van de muur.....
Buiten de straling waaraan je vanaf dat moment bloodgesteld word zal er radioactief stof beginnen neer te dalen.

En dan je beschermende kleding aantrekken.... die maar beperkte tijd werken.
Fall-out kan je afspoelen, een zijl over drinkwater is genoeg. Maar wil je zoiets wel met de daarop volgende (ziektes) gebreken, ontregelde samenleving etc. nog leven?

Ik denk dat het beter is dat als dat echt oooooit zou gebeuren dat ding maar beter op je pet kan vallen.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt door een moderator:
paar km'tjes dr af maakt ook nie uit

NBC Nucleair Bacteriologisch en Chemische oorlogvoering.. er is verschil tussen alle 3 en de aanpak is ook verschillend.

"In 1925 werd het Protocol van Genève ondertekend, waardoor een verbod op het gebruik van chemische wapens van kracht werd. Naderhand is dat uitgebreid naar andere massavernietigingswapens. Met het chemisch wapenverdrag werd productie en ontwikkeling van chemische wapens wereldwijd strafbaar gesteld. Bovendien moeten onder dit verdrag alle chemische wapens worden vernietigd"

say whut???
Dus chemische wapens is overal ter wereld verboden, en alsnog heeft bijna elk land wel een paar klaar liggen voor gebruik...
Wat een waardeloze wet...


[MOD] Topic opgeschoond op verzoek, graag on-topic houden. [/MOD]
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien inmiddels al wel bekend !?
Maar ik gooi het er toch weer even in .
Waarom doe ik dat ??
Ik kom ze nog steeds tegen op markten en verkopers doen net of ze niets weten .
Sommige ervan heb ik al meermaals gewaarschuwd omtrent gevaar en dat ook goed genoeg onderbouwd .
Ze verkopen nog steeds en prijzen zijn lager geworden Pffff .

WEES GEWAARSCUWD EN BESEF

https://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjA09KBnoXcAhWRblAKHe-ODigQjhx6BAgBEAM&url=https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2017/partijen-gasmaskers-met-asbest-omloop/&psig=AOvVaw0q4XriRKyWxTSWLqZTW664&ust=1530786398757324
 

De Veelvraat

Prepper
OK, Corona. Ben er klaar voor maar.... met 1 zaakje niet: gasmasker. Wat is er goed (ook tegen vergiftiging bij brand) op dit moment en beschikbaar? Dank.
 

Guust

Elementary prepper
Bij brand helpt volgens mij alleen perslucht.
Er moet nl wel voldoende zuurstof aanwezig zijn in je gasmengel waarin je jezelf bevindt.
Met een filter haal je alleen de schadelijke stoffen uit je ademlucht.
Bij brand sta je al heel snel in dusdanige rook dat geen filter dat aankan plus dat het vuur bijna alle zuurstof in de ruimte verbruikt.
 

De Veelvraat

Prepper
OK, ik herinner me een gigantische rookbom in een bunker en met een gasmasker van het leger kon je perfect ademen. Natuurlijk is dat geen brand en inderdaad is er het zuurstofprobleem. Wat gebruiken jullie dan tegen Corona?
 

Guust

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
Tot nu toe niks, ik houd afstand, schud geen handen en als iemand zich niet lekker voelt ben ik weg.
En dat is niet erg makkelijk, ik werk in het tourisme met mensen van all over.
Die komen allemaal met het vliegtuig hierheen dus hoe hoog is dat risico.
Maar niet teveel aan denken.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Hier ook geen gasmaskers tegen coronavirus. Rechtstreeks contact vermijden, afstand houden, klaar.

Overigens @Guust, filterend gezichtsmasker bij brand zonder zuurstoffles kan wel degelijk helpen om goed weg te komen bij een woningbrand bijvoorbeeld, als mens kan je makkelijk zonder gevolgen enkele minuten met geen/verminderd zuurstof, wat voldoende kan zijn om buiten te komen. Een rookvergiftiging kan echter binnen een minuut al gebeurd zijn als de boel giftig genoeg is, en de schade is ernstig en permanent, in sommige gevallen zelfs dodelijk (dus, mensen die wel ontsnapt zijn aan de brand met hoogstens lichte brandwonden, maar dan binnen enkele tijd alsnog overlijden aan opgelopen gifrookschade).

Zie bijvoorbeeld ook https://s-capeplus.com/dit-gebeurt-er-met-uw-lichaam-bij-inademing-van-rook/
 
Bovenaan