• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Slowcooking op een petroleumstel (Rendang)

martin

Mankinds only hope
Het is soms even zoeken hoe je bepaalde hobby's kan laten samensmelten. Met onderstaand recept is een petroleumstel gepromoveerd van een passief prep-item, tot een nuttig kookinstrument.


Wat gaan we maken?
Stoofvlees is een recept wat ik graag maak in een snelkookpan. Maar waarom zo‘n haast, als je ook met een petroleumstel het gerecht in een uurtje of 4 a 6 kan laten stoven?


En als we dan toch bezig zijn, dan maar eens een Indonesische variant dat in 2011 door CNN is verkozen tot de nr 1 van het lekkerste gerecht ter wereld (staat nu op nr 11)

Aan de slag:
  • 1 kg stoofvlees (rund)

  • 3 stengels citroengras (sereh)

  • 4 limoenblaadjes (djeroek poeroet)

  • 1 blik kokosmelk (400 ml)

Voor de boemboe:
  • 5 tl korianderzaad ketoembar, of 2 tl gemalen ketoembar

  • 3 tl komijnzaad, of 2 tl djintan

  • 6 kemirienootjes

  • 1 eetlepel kokos

  • 1 theelepel kurkuma / koenjit (of nog beter, een stuk verse geelwortel)

  • flink stuk galangal / of 1 tl laos

  • flink stuk verse gember (djahé)

  • 1el tamarinde pasta

  • 5 tenen knoflook

  • zeezout

  • 1 el garnalenpasta (trassi)

  • 5 Thaise mini-sjalotjes (of 3 gewone sjalot)

  • 5 gedroogde lomboks (rode peper) of 3 verse rode pepers

dmbrI8PMQv_0pK8Z4n4zQ3AlDTeX79WchLvxS5YOq5z2OnExobZC0Sx4PL_74lmDIRz5B4cm51UUv4qMMhxP3JGOGeMbFmmPuY9GMrpyiYS4EbkPwS2aT0iQui_04NRjomCUPKG3



Dit gerecht is niet geschikt indien je snel wat op tafel wil zetten. Dit is een gerecht wat je beter 1 dag vooraf kan klaarmaken. Je zou ook de boemboe (de “natte” curry) 1 dag vooraf kunnen maken, en dan het stoven rond 13:00 kunnen starten zodat je rond 17:30 kan gaan eten.

Vooraf:
Snij de gedroogde pepers open, en probeer alle zaden uit de peper te halen
Hierna week/wel je de gedroogde pepers in heet water.
Maak de knoflookteentjes en sjalotjes schoon en snij in kleine stukjes.


CENNPmoHU2yl7N6LPZwQaoaWorKpa3zrbn8vX-Wir6d2n8jHbtkQIYYcHholS_0lWcKdrXckUD4posjl8TWzC8mdA9mbyubZUy6xQsT8qM2yiwffGFXJEZVSKQVCsViMYQrVS0t4



Snij het vlees (niet te klein) in mooie blokjes met wat peper/zout.

4V0sKcdCkQhoXPR1Q6uJ8UAhwCrdEMZAjB7Ln5WWai7AkF0DQqc4gq3PBA-iVBUzC9tqYUBBEKuO8Bu0Z5kNUbm0lZNNnEe85VylmWCHwpoLkVoo2SLxpkage9V7oRTBJhN0Gta_


Vervolgens pak je een pan met antiaanbaklaag en bak je de kokos, korianderzaad kemirienootjes en komijn (zonder boter of olie) 2 a 3 minuten.

dVpOf-IXUf-1g_S6QDhLdGG8xr-S-zAkmSRT8SYuDNkzhDn2AE7GTgQMBn2dxR6XQIFhmY9N9Y3LDbctPeUzJjS8cs1j3vuH0Xy9GS78ps40xF62A4zLKlrSp2PeURGmpuyOeNll


Indien het een SHTF situatie is, dan ga je met een vijzel aan de slag en maak je een fijne pasta door 1 voor 1 de ingrediënten toe te voegen. (Knap overigens dat je de ingrediënten heb weten te bemachtigen tijdens een SHTF)

sSKlzRQ9tNM97AQSzWALmX_mRSXhQBm5QtOTQDI0coNo6jr-7u1dLqGFMiIAIHlDV--ntd1AMgzVFW43rRpDTKLr7eX5f90OEqEh2Hc1Gz8pMXRVBHdo-ggSvezH26JHSzBO9RPv



Indien het geen SHTF situatie is, dan doe je alle ingrediënten in een mengbeker, beetje olie toevoegen, en pureer je met een staafmixer het geheel tot een smeuïge massa.

Dus we hebben het dan over alle ingrediënten die je kan terugvinden onder de rubriek boemboe.


JkibV2YG6FmKhdF1Y3BHDa8wUB50vfFgA6TenooWEXYoSeRjSyGYWZu3mw5IF8cIgaWNSdH_utRMQsfg_qDfP5Ze15gAFs0zikdf3XY21ctHRB0a6ZjPhRY4hubyMHhkE1_0dEwu



Deze pasta ga je ongeveer 5 minuten aanbakken (met een beetje olie) in een pan.


1dqLOmnmHrbTobG_8CquM6JPg18t9nEWYAlyvtXyCQ9cKrWkS_TycmCbLt87zynzMttxYyPft52ii3YE7d9IXA6e0o6OPh53KyLF3hnzqGh02xcnzA6lm_bJ1MqXBN_jV3iDfVst



Hierna voeg je de het vlees toe.

Even flink door husselen, en giet ongeveer ⅔ deel van de kokosmelk in de pan.

Vervolgens kneus je het citroengras (pletten met de zijkant van je koksmes) en voeg je deze toe, samen met de limoenblaadjes. Als laatste rasp je nog wat van een limoenschil, maar alleen de schil, en niet te ver raspen want het witte van een limoen is bitter.


HIaCYwQK7XR5wFJs4uAhgjDUALkyC2YLWg_Cc_AMmsL_lXumco92ySb4NMqqSZk1oSOUqajB638TPKyvnuXxYSPcMIko99lIPniZBYmyXApsWl12KA5KJyLmjmejJooEj5TCIznS


En nu kan je eindelijk je petroleumstel nuttig gebruiken door hem in te zetten als de perfecte slowcooker. Het was nog even een vraag of een 1 pitter voldoende warmte zou afgeven om te kunnen stoven, maar dat kan ik na enkele experimenten positief bevestigen.


Een uurtje of 4 stoven, en om de 30 minuten het geheel omroeren.

Als je merkt dat het iets te droog word, dan wat extra kokosmelk toevoegen. Als het op is dan water toevoegen. Na 4 uur zou het geheel een beetje plakkerig moeten zijn.


xpdZqd-Ffj1DgFfIiq5HLDdH7FKRBHFUS5eYwVF1hx1YhJCXvZBHxbFy_PLewczvrCFb7XlhJkXFCkBYO2bI3MhobOMk8Mlz0ms9nk58tIJ788_HWR2m3eleA_FeiwptuQSTm7yN


(dit was na 3 uur, na 5 uur was het geheel bijna volledig ingekookt , maar ben vergeten een foto te maken)

Bij dit gerecht past een witte rijst, en ik heb er peultjes bij geserveerd.

Koken van de witte (Surinaamse)rijst.
Voor het koken van de “perfecte” rijst gebruik ik de absorptie methode.

Dit wil zeggen dat je 1 eenheid rijst gebruikt op 1,5 eenheid water. (en een snufje zout)

Hierna de rijst laten koken, als het kookt de warmtebron iets minderen ,deksel op de pan en 5 minuten laten doorkoken. Hierna zet je de warmtebron uit, en laat je de pan (met deksel) minimaal nog 12 minuten staan. Het voordeel is dat je rijst nooit meer kan aanbranden en dat je geen druppel water verspilt want je moet niet afgieten (en je gooi hierdoor ook de smaakstoffen niet weg). Na 12 minuten roer je de rijst door met een vork (niet met een lepel) en doe je het deksel weer op de pan. De rijst kan je nu ongeveer serveren, of maximaal 1 uur later op tafel zetten.


Hoe smaakt het?
Omdat ik nog nooit redang heb gegeten weet ik niet hoe het zou moeten smaken. Ik denk wel dat het heel goed gelukt is. Het is zeer “rijk” van smaak, en het is flink pittig. Ik hou van pittig. Als je niet van (erg) pittig hou zou ik er wat minder pepers in doen.

De structuur van het vlees is zeer goed. Het heeft de structuur van “draadjesvlees” en is vele malen beter als het stoofvlees wat ik uit de snelkookpan haal.

Al met al goed gelukt. Het is voor herhaling vatbaar.

rPVXu3CCN3hOJHCagXL-RV5D03Qh5hLEaI3n4t-gqcIHz_YcDVFW7tca9nE1YX8ZHCbXtEtpCj7PNN-zYwaQQHqtmG1gR-xQDU6GGU6d9QvUqduhqbPzoMwoSpjqTxt7GiQhjSBh
 

Floshtf

Diehard Prepper
Dat is verdorie een uitgebreide, hoe maak ik stoofvlees. Water staat me in de mond. Die is voor in m'n kookboek.
 

houthe

Senior Prepper
Rendang, dat was lang geleden het eerste wat ik te eten kreeg toen ik de eerste keer bij mijn schoonmoeder op bezoek kwam. Vriendin is half Indonesisch en haar moeder is de hele indo :) Ik als echte Hollander, waarvan de ouders enkel kookten met peper en zout... enige wat ik me nog kan herinneren zijn de vlammen die uit mn mond kwamen :)

Nu wel meer gewend aan pittiger eten, maar het enige jammere van dit gerecht vind ik de kokos, ik kan maar niet aan die smaak wennen helaas. Kokosmelk en pesto, de 2 dingen die ik echt niet lust..

Wel mooie tutorial hier zo.
 
F

frans81

Gast
Prachtig zoiets te zien in een Verslag .
Hoe vaak ik al heb zitten denken om zoiets moois aan te schaffen .
Ik heb er helaas geen verstand van ( Onderdelen wanneer toch kapot ) .
Vroeger hadden mensen tijd ( want 4 tot 6 uur ;) ) en nu :lol:
Man man daar moeten velen eerst hun Agenda voor inkijken :eek:
Zien eten doet eten .
En ik zit hier nu met een simpele boterham met rookvlees :(:(:)
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Ja zo'n petroleumstelletje hebben we ook voor het stoofvlees. Het heeft ook iets heel gezelligs vind ik, die specifieke geur. Jammer alleen van die trassi, dat kan ik niet hebben....
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Even nieuw leven inblazen in dit draadje van @martin in de hoop dat hij zijn recept voor satésaus en shoarmakruiden nog een keertje wilt delen. :fluit:

In Nederland koop ik weinig tot geen varkensvlees omdat ik er weinig smaak aan vind zitten en het vlees is al tot het laatste restje versneden is.

In Spanje kun je wat gemakkelijker delen van het varken kopen. Zo koop ik regelmatig een heel stuk Lomo van de harst, zeg maar rond de nek. Dit is een mals stuk vlees met wat vet en zonder bot. Een heel stuk weegt zo'n 2.2 tot 2.4 kilo en het kost hier nog geen 4€ de kilo. Netjes vacuum verpakt dus ook in te vriezen. Kep er helaas geen foto meer van maar ik zoek mogelijk later nog wat op.

Wat ik hier zoal van maak zijn (indonesische) stoofpotjes.

In dit geval Babi Rendang (pittige variant) en Tja Sieuw (zoet varkensvlees). Dit keer de boemboe (kruidenmengsel) gewoon uit een zakje. De Rendang van Kokki Djawa en de Tja Sieuw van Lobo. De Tja Sieuw kun je ook roosteren in de oven maar als stoofschotel is het malser.

Verder wat opleuken met een pepertje of kokosmelk (R) en bijvoorbeeld honing (TS).

Ik vind de pittige schotels lekker, Belado, Rietja, Rendang, Boemboe Bali etc en combineer dat vaak met een zoete variant zoals Pangang, Ketjap, Smoor of Tja Sieuw.

Met wat bijgerechten zoals kroepoek, komkommertje in zuur, eitje, seroendeng, rijst etc etc maak je al snel een complete rijsttafel.

Makan Ekan

20180805_173811.jpg 20180805_173820.jpg
 

Bijlagen

  • 20180805_173833.jpg
    20180805_173833.jpg
    43.5 KB · Weergaven: 0
J

J.J

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Even nieuw leven inblazen in dit draadje van @martin in de hoop dat hij zijn recept voor satésaus en shoarmakruiden nog een keertje wilt delen. :fluit:

In Nederland koop ik weinig tot geen varkensvlees omdat ik er weinig smaak aan vind zitten en het vlees is al tot het laatste restje versneden is.

In Spanje kun je wat gemakkelijker delen van het varken kopen. Zo koop ik regelmatig een heel stuk Lomo van de harst, zeg maar rond de nek. Dit is een mals stuk vlees met wat vet en zonder bot. Een heel stuk weegt zo'n 2.2 tot 2.4 kilo en het kost hier nog geen 4€ de kilo. Netjes vacuum verpakt dus ook in te vriezen. Kep er helaas geen foto meer van maar ik zoek mogelijk later nog wat op.

Wat ik hier zoal van maak zijn (indonesische) stoofpotjes.

In dit geval Babi Rendang (pittige variant) en Tja Sieuw (zoet varkensvlees). Dit keer de boemboe (kruidenmengsel) gewoon uit een zakje. De Rendang van Kokki Djawa en de Tja Sieuw van Lobo. De Tja Sieuw kun je ook roosteren in de oven maar als stoofschotel is het malser.

Verder wat opleuken met een pepertje of kokosmelk (R) en bijvoorbeeld honing (TS).

Ik vind de pittige schotels lekker, Belado, Rietja, Rendang, Boemboe Bali etc en combineer dat vaak met een zoete variant zoals Pangang, Ketjap, Smoor of Tja Sieuw.

Met wat bijgerechten zoals kroepoek, komkommertje in zuur, eitje, seroendeng, rijst etc etc maak je al snel een complete rijsttafel.

Makan Ekan

Bekijk bijlage 12677 Bekijk bijlage 12678
Ik ben ook met een Indische getrouwd geweest en die maakte de beste gerechten, ook echt chinees eten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik ben ook met een Indische getrouwd geweest en die maakte de beste gerechten, ook echt chinees eten./QUOTE]

Die had je dan nooit in moeten ruilen. :D

Download het kookboek van de Nederlandse marine en je hebt de hele Indonesische basis.

Vele boemboes kun je ook kant en klaar kopen en evt opleuken. Deze zijn niet slecht.
 

zonnebrood

Mankinds only hope
Klopt, de nek zonder bot is de procureur. Van de nek met bot worden karbonades gemaakt of het bot weglatend halst karbonades.

Ik neem de procureur of de halst. Dan zoek ik een mooi stuk met weinig weinig vet (wel een beetje).

Wij maken geregeld langzaam gegaarde varkensnek. In de oven en op de bbq. Eigenlijk is het wanneer je het uit elkaar trekt gewoon pulled pork maar in plakken gesneden is het ook echt zalig! Lekker op brood met mosterd :D
 
Bovenaan