• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

BOL / BIL gevonden en dan......

Harry Nack

Last (wo)man standing
En dan heb je je plekje gevonden maar moet je het geschikt maken dan wel aanpassen aan je wensen en behoeften. Gewoon wat tips, advies of ervaringen gevraagd.

Na de koop.

Vervolgens komen er dan veel zaken op je af. Dus meestal pak ik het stapsgewijs aan al moet je soms al rekening houden met de vervolg stappen.

Bijna niemand koopt of vindt iets wat exact voldoet dus maak een wensenlijst en plan en wees vooral flexibel in je oplossingen.

Houdt rekening met tegenslagen, ontoereikende financiële middelen, bureaucratie en andere zaken die je kunnen vertragen.

Bijna iedereen kan wat hulp gebruiken en professioneel advies. Dus vraag je familie, vrienden en professionals indien je vastloopt.

Probeer klussen af te maken voordat je de volgende begint.

Stel een budget op of doe je verbouwing beetje bij beetje.

Iedereen is vrij dit topic te gebruiken en misbruiken voor advies, ervaringen en of aanvullingen te doen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik zal aftrappen. Niet lang geleden kreeg ik de sleutels van onze toekomstige BOL/BIL. Er moet veel aan gebeuren om het naar onze wensen aan te passen. Dat wist ik maar de prijs en locatie was er dan ook naar.

Mijn eerste stappen zullen zijn om electra, water te verkrijgen.

Daarna wil ik beginnen met de verbouwing van het hoofdgebouw , grote aanpassingen ook van de constructie, nieuwe indeling, badkamer, keuken, wc etc.

Om electra te kunnen krijgen was een certificaat nodig van een electricien. Een technisch bedrijf is langsgeweest en constateerde dan de hoofd aansluiting niet meer voldoet. Eerste tegenvaller dus maar er wordt een nieuwe aansluiting gerealiseerd binnen 10-15 werkdagen. Daarna heb ik een tijdelijke aansluiting. Zodra de nodige verbouwingen zijn gerealiseerd, weet ik exact hoe mijn groepenkast eruit moet gaan zien.

Voor mij is dit dus stap 1.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Laatst bewerkt:
Met stap 2 ben ik ook al begonnen en dat is bekijken welke mogelijkheden ik heb tot het verbouwen van het hoofdhuis. Het huis heeft vele relatief kleine ruimte en ik streef naar een zoveel mogelijk open plan. Hiervoor moeten er muren weg waarvan enkele steunmuren zijn die een gewicht van zo'n 30 ton draagt.

Een bevriend professional heeft wat berekeningen gedaan voor de stalen binten en die liegen er niet om gezien de grote overspanning. Komende week komt er nog een bevriende bouwer langs en dan vraag ik ook zijn mening en advies.

Daarna zal ik een beslissing moeten nemen maar de belangrijkste heb ik al genomen. Dat is dat ik deze aanpassing laat uitvoeren door de bouwer, al help ik een handje mee.

Screenshot_20180901-102058.png

Beganegrond
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Harry Nack

Mooi project.

Ik ga er even vanuit dat er ook een perceel/tuin is.
Zelf zou ik dat direct meenemen met het plan voor het huis, zodat er één plan is voor alles.
Daarmee weet je hoe toekomstig leidingwerk komt te liggen voor verlichting, beveiliging, waterafvoer voor evt. overige gebouwen als schuur, garage, tuinhuis etc.
Hoef je later bijv. geen bestrating op te breken voor leidingwerk.
Beter een kabel of afvoer teveel dan te weinig in de grond.
Ook een beplantingsplan is interessant, omdat dat nu eenmaal de tijd neemt om te groeien.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Rataplan, er is inderdaad een tuin. Ik heb het geluk dat deze al volwassen is en de pech dat de bestrating ook al gedaan is.

Gelukkig zijn dat dan weer van die gebroken natuurstenen in het cement, dus als ik wat moet hakken dan ligt het er ook zo weer in.

Verder wil ik de tuin wat verder uitdunnen, dus de struiken en kleine bomen gaan eruit. Dan heb ik weer meer ruimte de omheinde muur te verhogen ivm privacy en veiligheid.
 
J

J.J

Gast
Dag beste @Harry Nack ,

Zo maar even wat ideetjes.

Als er geen kelder is kan het misschien aan het huis in de grond een worden gemaakt, past mooi bij het zelfvoorzienend.
De kelder kan zo gemaakt worden dat je van binnen uit de kelder in kan duiken, of er moet een kamertje aangebouwd worden omdat de kelder tegelijk ook een best fundament is voor het kamertje.
Een ondergrondse water opslag is misschien ook nog een optie.
Maar boringen naar drinkwater zal waarschijnlijk moeilijk zij, dat ligt waarschijnlijk behoorlijk diep onder de grond, of je moet een bron aanboren.
Heeft het huis ook platte dak die je kan benutten door bodembedekers er op kan laten groeien, in combinatie met lichtpanelen over de begroeiing heen, dat is aardig verkoelend scheelt je weer airco energie.

Of een serre op het huis met daar op de zonnepanelen dan kijk je lekker over de omgeving dan tegen de omheinde muur die ook wilt verhogen.
Met dit laatste zit je waarschijnlijk met bouw vergunningen.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@J.J, goede ideeën en tips allemaal. Uiteraard had ik aan de kelder optie al gedacht maar dat kan hier in het zonnige zuiden nog grote problemen opleveren. In Nederland staan de meeste huizen op palen dus dat is wat eenvoudiger. In Spanje staat je fundering op de rotsgrond. Heb je vrij harde rots dan gaat dat wel maar zachtere poreuze rots. Een kelder bouw je hier gewoonlijk als eerste voor je je huis bouwt.

Zoek en lees maar eens over onderschoeiing van funderingen, @Flos weet er alles van. Dit is een zeer professioneel werk en ze doen stukken van 1 a 2 meter hooguit tegelijk.

Ik durf best wel wat risico's te nemen zoals met de stalen binten, maar als mijn leven op het spel komt te staan, pas ik liever. Dan maar geen kelder.

Een eigen waterput vind ik ideaal maar daar moet ik verder onderzoek naar doen. Ik zit nog geen kilometer van zee en mogelijk is het water te zilt.
 

Lai

Prepper goeroe
:lol: Nee, iemand die niet onnodig risico wil nemen met een muur die zoveel gewicht draagt. ;) Opa was bouwvakker, daar heb ik het een en ander van geleerd wat steunmuren betreft. Ze zitten er niet voor niets.

Die aardkelders leek mij ook wel wat. Ik moet nog zien hoe de kelder op nieuwe stek zich houd van de winter. Anders kan er altijd nog een aardkeldertje in de tuin gebouwd worden. Al was het maar om groente in te bewaren.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
:lol: Nee, iemand die niet onnodig risico wil nemen met een muur die zoveel gewicht draagt. ;) Opa was bouwvakker, daar heb ik het een en ander van geleerd wat steunmuren betreft. Ze zitten er niet voor niets.

Hahaha, klopt ja als ik het zo lees. :(

Er is een berekening gedaan en daar kwam uit dat ik een stalen bint van bepaalde dikte/sterkte/hoogte nodig heb. Wij zijn daar nog iets boven gaan zitten. Dus nog een iets sterkere bint.

Vervolgens ga ik niet 1 bint plaatsen maar 3 van die binten, terwijl 1 het al moet kunnen dragen. :thnx:

Ik hou van degelijkheid en over-engineering. :fluit:
 

Lai

Prepper goeroe
Niet als je een gladde muur bouwt van de rechthoekige variant. Ze wegen ook wat per stuk. Afmeting 40 x 60 x 25 met dichte bodem weegt 58 kg.
images
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Van de week kwam er een architect langs omdat ik op het bijgebouw nog een etage wil opbouwen en hiervoor zijn uiteraard tekeningen en vergunningen nodig.

Ik liet hem ook even het hoofdhuis zien en de steunmuur die ik wilde doorbreken. Toevallig werkte hij nog aan een ander project en daar hadden ze een stalen bint HEB 280 teveel geleverd. Die kan bij een overspan van 6 meter ruim 21 ton hebben. Mogelijk kan ik deze goedkoop overnemen van het andere project. @Flos had al berekend hoe sterk de bint moest zijn bij een grotere overspan, dus deze voldoet prima.
 
Bovenaan