• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Kachel ( Tentkachel ) GHS: F65 Diesel / Kerosine / Petroleum .

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Na lange tijd eindelijk opgehaald .
Een in perfecte staat verkerende en vooral schone Tentkachel .
Deze GHS: F65 is de vervanger van het Fornax M53n type dat op Benzine gestookt Werdt / Wordt .
Vanaf 1983 deden deze GHS F65 modellen hun intrede .
Eigenlijk een Multi fuel brander daar men erachter kwam dat ze ook voortreffelijk op Kerosine en Petroleum branden .
En dit zonder problemen .

Het is een Triple Stage Brander .

Deze kachels werden gemaakt door
Geraedts Haarden en Metaalindustrie Baarlo Holland .

Research Instituut SESTO Sesto Disign .
BAARLO is niet eens zo ver bij mij vandaan haha .

Bij de kachel zitten 7 buizen . 2 x Dubbelwandig ongelakt , 1 maal enkelwandig ongelakt , en 4 maal gelakt . Top buis is voorzien van Vonkenvanger .
De Drie ongelakte buizen komen als eerste op de kachel . Deze vangen de grootste hitte .

Binnendiameter buis is 9 Cm .

Deze kachel is hartstikke schoon en bijna niet gebruikt . En altijd onderhoud op verricht .
Alles erbij wat er bij behoord en in goede staat .

Ja het is Zwaar haha . Maar de Kachel pijpen zijn wel weer te gebruiken op eventueel een zelf gemaakt Houtkacheltje voor bij de tent .

Deze Kachel behoud ik om meerdere redenen .

Met deze opdracht van 3100 kachels en onderdelen was een bedrag gemoeid van VIJF MILJOEN Gulden . Zie Link .
Reken maar effe uit wat zo'n kachel gekost heeft pfff .

http://www.boekje-pienter.nl/html/t.htm#tentkachel

AFM 73 cm lang x 45 Diep x 68 Hoog.

20180602_164645.jpg 20180602_165252.jpg 20180602_165407.jpg 20180602_171518.jpg 20180602_171532.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
70 Kilo pure kwaliteit .

20180602_175502.jpg 20180602_164615.jpg 20180602_164341.jpg 20180602_164533.jpg20180602_170824.jpg
 

Highway

Last (wo)man standing
Leuk Frans! De bekende boogtentkachel :thumbsup: met een beetje prutsen krijg je de kachel roodgloeiend :p en dan gaat ie leuke geluiden maken in de pijp.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk Frans! De bekende boogtentkachel :thumbsup: met een beetje prutsen krijg je de kachel roodgloeiend :p

Mij ging het in eerste instantie om de kachelpijpen ! Wist ik veel dat ook de kachel perfect was :rolleyes: .
Die kachelpijpen zijn DUUR pfff . En inzetbaar op meerdere kachels .

Het is niet iets wat ik ga meesjouwen wanneer ik echt SHTF gerelateerd op pad moet met mijn BOBJE .

Maar bij een Bug In kan het nog van pas komen .

Meerdere opties , meerdere mogelijkheden.
 

Flos

SHTF Expert
Het jammere aan dit soort kachels is dat je er niet kan op koken.
Maar daarom nog steeds een mooie aanwinst.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tevens had dit Nieuwere type ook een groot voordeel ivm Morsen van Brandstof ( Brandgevaar ) . Menige Tent is in het verleden al afgebrand door Lekkage in de Brandstof toevoer van de Fornax.
Bij de Fornax kwam dit veelvuldig voor door de opstelling van de Jerrycan in de houder . Namelijk met de schenktuit naar beneden .
Bij de GHS 65 staat die schenktuit naar boven en word de Brandstof aangezogen door eerst in een Balg te knijpen waardoor deze zich met brandstof vult en er een soort van Vacuum ontstaat .
Dit zorgt ervoor dat de brandstof middels deze veilige opstelling kan blijven stromen en de Kachel gevoed wordt .

Zie Foto

tentkacheldiesel.jpg
 
F

frans81

Gast
Het jammere aan dit soort kachels is dat je er niet kan op koken.
Maar daarom nog steeds een mooie aanwinst.

Ik denk dat men met een aanpassing aan de achterzijde weldegelijk een kook optie kan realiseren .

Misschien dat ik het een keer kan laten zien wat ik bedoel .
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
F

frans81

Gast
@Flos aan deze achterzijde zou eventueel een kook optie gerealiseerd kunnen worden . Iets afneembaars dat een behoorlijke warmtegeleiding heeft .
Natuurlijk moet dan een gedeelte van het beschermende gaas aangepast worden .

20180603_132909.jpg
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Eindelijk gelukt , de originele bijbehorende instructies van deze kachel te bemachtigen.

Instructiekaart IK 000768 Druk 1 herzien 12 juli 2011 ( Deze heb/ had ik er al bij )

Technische Handleiding 2 TH 10-558 Druk II 04-07-1989

Detaillijst DL 4520-17-052-9803 Druk II 12 juli 2011

Deze zijn incl de toch wel handige service manual .

Helaas bleek van de Oudere Polynorm Fornax m53 niets meer voorhanden te zijn .

Ik heb mijn best gedaan voor @Niels maar Helaas.

20180928_130215.jpg 20180928_130157.jpg 20180928_130246.jpg
 

odessa1944

Senior Prepper
Het probleem met het aansteken van deze kachels was, dat je de brandende lont door een buis moest steken om in de verbrandingskamer te komen, waar de lont dan langzaam de brandstof verhitte en uiteindelijk aanstak. Wat zeer regelmatig gebeurt is dat het brandstof-niveau te hoog komt en je de brandende lont door de brandstof heen moest duwen wat de vlam doofde. Bij onze eenheid liep iedereen dan te kutten om hem aan te kunnen steken.
Uiteindelijk heb ik bij alle kachels een grote injectiespuit (zonder naald natuurlijk) gelegd met aan de tuit een slang van een infuus (dus gewoon een plastic slangetje), waarmee je het teveel aan brandstof kon opzuigen,zodat het peil weer lager kwam en je de lont wel brandend via het buisje in de verbrandingskamer kreeg. De injectiespuit met het teveel aan brandstof leegde je gewoon weer in de jerrycan.
groeten, Hans
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Het probleem met het aansteken van deze kachels was, dat je de brandende lont door een buis moest steken om in de verbrandingskamer te komen, waar de lont dan langzaam de brandstof verhitte en uiteindelijk aanstak. Wat zeer regelmatig gebeurt is dat het brandstof-niveau te hoog komt en je de brandende lont door de brandstof heen moest duwen wat de vlam doofde. Bij onze eenheid liep iedereen dan te kutten om hem aan te kunnen steken.
Uiteindelijk heb ik bij alle kachels een grote injectiespuit (zonder naald natuurlijk) gelegd met aan de tuit een slang van een infuus (dus gewoon een plastic slangetje), waarmee je het teveel aan brandstof kon opzuigen,zodat het peil weer lager kwam en je de lont wel brandend via het buisje in de verbrandingskamer kreeg. De injectiespuit met het teveel aan brandstof leegde je gewoon weer in de jerrycan.
groeten, Hans

Bedankt voor de Tip Hans .

Ik moet het nog steeds gaan uitproberen .
Werking is mij al langer bekend . Maar niet dat dat aansteek lont kon Doven door verzuipen .
 
J

J.J

Gast
Mijn moeder vroeger gebruikte damesverband met spiritus om de kolenkachel aan te krijgen, ze legde de damesverband tussen de kolen er nog wat kolen op en het was altijd raak, en lucifers er en daar ging het vuurtje.
Even later hadden we de aangename warmte van het branden kacheltje.
Bij vullen was ook zo iets je kan er op wachten na een tijdje was het op ééns BOEM de gas van de kolen had zich verzameld en met een beste knal kwam het tot explosie de brandstofklep, de ringen het de deksel vlogen open, we schrokken ons weer altijd rot.

Dus @frans81 wij kennen de kolenkachel met zijn romantiek en weerslag.
Je zag mooi de flamen gloeiende kolen en de warmte, gezellig het gezin er op heen, en praten lachen, en bij de tafel spelletjes doe, o ja gezellig de radio aan, toen was geluk heel gewoon.
Tot de Tv in de gezinnen kwam.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@frans81, kan straks in zijn eentje met zijn kachels, lampen en kolen voorraad half Nederland voorzien van energie.:fluit:

Dat wordt nog oppassen voor de linkse rakkers die straks staan te demonstreren voor zijn huis tegen Global Warming. :p
 
F

frans81

Gast
Mijn moeder vroeger gebruikte damesverband met spiritus om de kolenkachel aan te krijgen, ze legde de damesverband tussen de kolen er nog wat kolen op en het was altijd raak, en lucifers er en daar ging het vuurtje.
Even later hadden we de aangename warmte van het branden kacheltje.
Bij vullen was ook zo iets je kan er op wachten na een tijdje was het op ééns BOEM de gas van de kolen had zich verzameld en met een beste knal kwam het tot explosie de brandstofklep, de ringen het de deksel vlogen open, we schrokken ons weer altijd rot.

Dus @frans81 wij kennen de kolenkachel met zijn romantiek en weerslag.
Je zag mooi de flamen gloeiende kolen en de warmte, gezellig het gezin er op heen, en praten lachen, en bij de tafel spelletjes doe, o ja gezellig de radio aan, toen was geluk heel gewoon.
Tot de Tv in de gezinnen kwam.

Hoi J.J , dit topic gaat toch echt over een Petroleum/ Diesel kachel .
Staat derhalve ook totaal niet in contrast met een kolenkachel systeem :(

Zelfs het aansteken niet :)

Bedankt voor jou verhaaltje uit het verleden :rolleyes:

Ook ik ben opgegroeid met DE Kolenkachel en Kolenboer :hug:
 
F

frans81

Gast
@frans81, kan straks in zijn eentje met zijn kachels, lampen en kolen voorraad half Nederland voorzien van energie.:fluit:

Dat wordt nog oppassen voor de linkse rakkers die straks staan te demonstreren voor zijn huis tegen Global Warming. :p

90 % van de kachels zijn trekvogels . Wat ik ook tracht te doen , Ze willen WEG . Naar het Koude Noorden .
Mochten we een Pool switch krijgen dan gaan ze naar het Zuiden haha
 
Bovenaan