• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Coleman 550B Peak One Defensie Back pack Stofe

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Zijn er mensen die hun persoonlijke ervaring willen delen omtrent dit Compacte Defensie brandertje .
Ik heb hem in het verleden verkocht en toen ik de Grote Zwitserse benzine Koker van de hand heb gedaan aan @Scratch begon ik toch weer richting benzine kook..ertje :) te denken .
Gezien ik er in iedere rugzak 1 wil hebben , moest ik er dus drie goedkoop zien te bemachtigen .
Dat is gelukt :thumbsup: 2 helemaal nieuwe en 1 licht gebruikte met alle toebehoren .
Ik heb er twee brandstof flessen bij maar die gebruik ik niet via de drukknop ( Druppelaar )
Ik doe het gewoon via een trechtertje ;) en heb die dop met nippel ( Doseer en ontluchtingsventiel ) eruit gedraaid . Nu is alleen de buitenste beschermdop met seal aanwezig .
De meningen zijn verdeeld , de een vervloekt ze de ander wil niet zonder .
ER zijn zoveel modellen dat ik nu moet vragen om alleen info te verstrekken omtrent deze 550B Defensie uitgave met groene houder en Markill Matic Brandstoffles ;)

20160116_191055.jpg 20160131_173415.jpg
20160131_173405.jpg
 

phtvs

Sysop
Admin
Ik heb er zo één liggen maar nog nooit gebruikt. Ben dus ook erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
 

FKAGB

Prepper goeroe
Hele fijne brander. ik heb hem nog nooit hoeven voorgloeien. Pompen, kraan open en aansteken. Haast als een gasbrander. Let wel op dat de buitenring om de brander loeiheet wordt en daar kom je makkelijk met je duim tegenaan als je de vlam verstelt of de brander uit doet.
 
F

frans81

Gast
Ik heb er zo één liggen maar nog nooit gebruikt. Ben dus ook erg benieuwd naar de ervaringen van anderen.
Vooral ook !! wat gaat er kapot en onder wat voor een omstandigheden is dat ( Vermoedelijk ) Gebeurd ;)
Mij lijkt dat als het in de houder vervoerd word er weinig kapot kan .
Wel is die stelring ( Aan onderkant ) waarmee je hem op een ongelijke ondergrond enigzins waterpas kunt krijgen ( Door draaien ) kwetsbaar :(.
Dit werkt alleen met uitgeklapte pootjes ;)
 
F

frans81

Gast
Hele fijne brander. ik heb hem nog nooit hoeven voorgloeien. Pompen, kraan open en aansteken. Haast als een gasbrander. Let wel op dat de buitenring om de brander loeiheet wordt en daar kom je makkelijk met je duim tegenaan als je de vlam verstelt of de brander uit doet.

Zo ervaar ik het ook . ook nog nooit iets stuk gegaan .
Wel is het opletten dat je hem niet onder druk in de houder doet ! Alle brandstof word eruit geperst :oops:
 

petroman

SHTF Expert
Even een zijweg: ik ben op zoek naar twee van die "automaten" voor in de flessen. Ik heb nl. ooit twee van deze flessen met automaat gekocht maar de automaten zaten er niet bij.
Of weet iemand waar je deze flessen compleet kan kopen ?

Coleman maakt op zich goede spullen dus de branders zullen wel ok zijn. Maar net als bij lampen valt en staat alles met onderhoud en de juiste brandstof.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Even een zijweg: ik ben op zoek naar twee van die "automaten" voor in de flessen. Ik heb nl. ooit twee van deze flessen met automaat gekocht maar de automaten zaten er niet bij.
Of weet iemand waar je deze flessen compleet kan kopen ?

Coleman maakt op zich goede spullen dus de branders zullen wel ok zijn. Maar net als bij lampen valt en staat alles met onderhoud en de juiste brandstof.
Ik geef je een Hint , Doe het zonder die binnen doppen met druknippel ( Dop met veer ) .

$_84.jpg

Het werkt voor geen meter en het duurt en duurt voordat je Tankje vol is .
Losse onderdelen ( Spare parts van Markill Matic ) zijn trouwens hartstikke duur . Bij een van mijn flessen was namelijk iets afgebroken van het binnenste gedeelte waardoor het niet meer werkte .
Destijds heb ik een Duitse Site gevonden waar je kon bestellen . 37 plus euro incl verzending .
Dan kreeg je een Oranje dop met afdekdop . Dus alle twee .
Ik heb helaas de Link niet meer en kan hem ook nu niet meer vinden via Googel :(
 

Ray

SHTF Expert
Meerdere keren zo'n ding geleend/gebruikt. Handig en vrij probleemloos benzine brandertje, met de meeste andere multifuelbranders is het vaak iets meer gepruts.
Simpel in onderhoud en de sproeier wordt iedere keer als je hem open en dicht draait doorgeprikt door het ingebouwde 'draadje'. Werken perfect met gewone wasbenzine.
Onderdelen zijn gewoon nog nieuw te bestellen bij Coleman, tegen fikse prijzen, dat wel.

Ze zijn een stuk zwaarder dan een lichtgewicht multifuelbrander, dat is weer een nadeeltje.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Kan goed zijn maar aangezien mijn flessen ZONDER kwamen heb ik nooit die dingen kunnen gebruiken ;-(
Dus of ze werkten al helemaal niet.

Oke . Maar het word wel een dure probeer als het bij alleen een probeer blijft . En het dus tegenvalt .
Ik weet niet waar je woont anders mag je er 1 van mij proberen .
In vertrouwen op de post ;) of ophaal :)
Voor mij hebben ze de Functie " Veiligheidsfles gekregen "
 

Ray

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Is dat het verschil tussen een stalen tank en aluminium ?

Ik bedoelde t.o.v. andere merken/types multifuelbranders. Dit type van Coleman wordt nog steeds verkocht (ander type nummer) en doen qua (nieuw)prijs weinig onder voor de bekende, veel lichtere en meer compacte multifuelbranders van bv. MSR. Deze zijn info uiteraard voor mensen die nog een keuze moeten maken, moet het in de rugzak, dan is volume en gewicht belangrijk.

Coleman levert ook lichtere varianten van deze 550B, dit basis idee gaat al tientallen jaren mee en worden nog steeds nieuw verkocht. Uiteraard is ieder nieuw typenummer net een tikkie beter en lichter.

:off:
Zelf heb ik een multifuelbrander samengesteld uit een 445A Coleman brander (is een losse brander zonder tank eronder maar verder zelfde constructie) en een Primus pompfles. 't Was even klooien en er is een speciaal koppelstukje voor gedraaid, maar 't werkt als een tierelier. Ik noem hem de Frankensteinbrander. :D
 

petroman

SHTF Expert
@frans 81, als jij meld dat ze niet zo lekker werken dan geloof ik je en hoef ik verder niet meer te zoeken.
Dat zoeken had ik al opgegeven ;-)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 grappig die kist waar je de brandertjes op hebt staan, ik heb bij het 17e gezeten in Oirschot, ik neem aan jij dus ook?

[MOD] Als je een '@' voor een naam zit, krijgt diegene een melding en weet hij dat je zijn naam genoemd heb. Ik heb even die @ erbij gezet voor de naam van Frans81 :) [MOD]
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha , mooie Gissing , daar was ik lang geleden niet gelegerd ;) . Nee die Wapenkisten heb ik zeer recent aangekocht om mijn spullen in op te bergen .
Het is er een van de Mitrailleur M,A.G --- F.N 7,62 en de Grootste van de Diemaco C7 / C7a1 ( kan op Volautomaat ) NSN van Kist 8115-17-640-0334
IK heb deze kisten gekocht omdat ze van watervast verlijmde Multiplex zijn en Groot .
Voor die 55 Euro die ik er voor betaald heb daar kan ik het niet voor maken ;)
 

Nickx

Senior Prepper
Ik heb deze brander ook in mijn collectie zitten en gebruik deze zo af en toe.
Voordeel (minder onderdelen en kans op lekkage, makkelijker bij koud weer) is dat je geen losse brandstofslang heb tussen fles en brander. Dit is ook meteen het nadeel... ik vind tov andere branders dat je veel moet bij pompen (heeft relatief korte slag) en het bijpompen tijdens het branden heeft mij al meerdere keren een lelijk brandblaar opgeleverd. De kunststof opberghoes vind ik persoonlijk ook niet prettig ik krijg dat ding met handschoenen aan eigenlijk niet in of uit elkaar. De brander is redelijk foolproof en doet zijn ding maar is daar niet uniek in.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze brander ook in mijn collectie zitten en gebruik deze zo af en toe.
Voordeel (minder onderdelen en kans op lekkage, makkelijker bij koud weer) is dat je geen losse brandstofslang heb tussen fles en brander. Dit is ook meteen het nadeel... ik vind tov andere branders dat je veel moet bij pompen (heeft relatief korte slag) en het bijpompen tijdens het branden heeft mij al meerdere keren een lelijk brandblaar opgeleverd. De kunststof opberghoes vind ik persoonlijk ook niet prettig ik krijg dat ding met handschoenen aan eigenlijk niet in of uit elkaar. De brander is redelijk foolproof en doet zijn ding maar is daar niet uniek in.

@Nickx
Klein gaatje boren in deksel en daar rubber dopje in ;) Even Dopje los en weg Vacuum . Dat geld voor het grootste gedeelte ook voor het in elkaar . Wel onder de juiste hoek .
Gaat o zo makkelijk los ;)
Ik heb zojuist even de randen bekeken van die houders , en dan merk je dat ze toch wel een beetje ruw zijn en een plakkerig laagje hebben .
Ik ga er vanuit dat wanneer je dit schoonhoud het probleem ook al minder wordt .
Ze moeten natuurlijk wel goed en als het kan Waterdicht afsluiten .
Die randen heb ik tot vandaag , nog nooit bekeken :(:(
 

W-O-L-F

Senior Prepper
Goed ding, daar is geen discussie over ,
de mijn is al lang overleden en naar de eeuwige brander hemel verhuist en doet denk ik nu dienst in de Hell om de boel daar warm te houden
zeker voor hiking and kamping geweldig, stevig enzovoort
maar wel zorgen dat je altijd enkele onderdelen in reserve hebt en bij je
incl de onderhoud/reparatie set en doorsteek reserve sproeiers ...
Sprookjes over ontploffen zwerven wel rond maar eerlijk gezegd, als je dat uitzoekt blijkt het meestal eigen schuld
van te veel insluiten en dus over verhitting, tot een idioot die em met zijn gasbrander wilde voor verwarmen


Wat ik er persoonlijk op tegen heb voor SHTF
- Brandstof is in een SHTF situatie mogelijk niet beschikbaar
- Brandstof MOET excelent en schoon zijn, anders blijf je doorprikken ( net als vroeger met mijn primussen ) alleen is het schoonmaken meestal geen doen en kan je gaan vervangen, en buiten/kamp is dat niet eenvoudig te doen.
- Brandstof kan je beslist niet lang opslaan zelfs een half jaar kan al funest zijn ( benzine en diesel bederven "" ) tenzij je aspen op voorraad neemt ( als ik het goed heb 5 jaar ) http://www.aspen-benelux.nl/nl-nl/ maar uit ervaring, das een dure hobby
-Zwaar ding

Heb je de kerosine generator er bij dan wordt het ding bruikbaarder voor SHTF, want dan kan je petroleum gebruiken
en die kan je ( mits onder voorwaarden ) lang opslaan.


Terzijde : de aspen is de enige brandstof die je ook ongestraft lang in je generator ( of grasmaaier ) kan laten zitten zonder dat je daar voor gestraft word
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Weer even een redenen om een oud topic onder aandacht te brengen !

Vandaag kwam ik een Coleman 550B tegen die waarschijnlijk flinke Combat schade heeft opgelopen !
Een deuk van jewelste in de ( Koperen ) tank .
Tevens wat schade aan de bovenzijde . Deze is te herstellen .

Het mooiste is dat het ding het gewoon doet en met goede verbranding .

Zie en huiver haha

20180929_171941.jpg 20180929_171951.jpg 20180929_172001.jpg
 
Bovenaan