• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Rataplan

Mankinds only hope
Beste preppers,

Ik laat jullie in dit topic zien hoe je (ice) hasj kan maken van de wietplant ( buiten).
Het doel is kennisoverdracht en niet het stimuleren van het nemen van drugs.
Waarom, omdat het in mijn ogen 1 van de, zoniet belangrijkste plant is op onze aarde.
Deze plant groeit vanaf kustniveau tot in het Himalaya gebergte aan toe, van oost naar west, van zuid naar noord en dat is vast niet voor niets zo.
Het is een zeer veelzijdige plant met vele goede eigenschappen en toepassingen.
Er zijn ook verschillende soorten wietplanten, de één echt gericht op de productie van thc rijke toppen en andere voor de vezels/ veevoeder.
De vezels zijn zeer sterk en geschikt voor het maken van o.a touw, kleding, tassen etc.
De planten met de thc bevattende toppen, worden gebruikt om in gedroogde vorm te roken, om olie van te trekken of hasj te maken.
Er zijn allerlei manieren hoe deze producten te verkrijgen en gebruiken, elk met een andere uitwerking.
Het nut voor een prepper; zelfgebruik als genotsmiddel, medicatie, vee/vogelvoer, vezels voor touw etc.
Ik kan me ook voorstellen dat het een goed ruilmiddel kan zijn in bepaalde tijden.
Voor nu laat ik zien, hoe je hasj verkrijgt d.m.v het gebruik van ijs.

Wordt in een paar delen i.v.m. het aantal foto die ik dien te plaatsen.

Ik had 1 plant in de tuin staan in een kunstof watervat gevuld met potgrond/ bemeste tuinaarde.
Door de mooie nazomer heeft deze door kunnen groeien tot in oktober.
De plant was oogstrijp en dat betekent dat de takken met toppen gereed zijn om afgeknipt te worden.
De toppen zitten vol met soort van witte draadjes, die aan het eind van het groeiseizoen verkleuren naar bruin, wanneer zo'n 70% is verkleurd zijn de toppen goed om te oogsten.
IMG_6874.JPG
Dan begint een precies en langdurig knipwerk, de blaadjes zorgvuldig wegknippen en opvangen ( thc rijk knipafval).
Dit gaat gemakkelijk met een klein schaartje en lekkere muziek op.
Wanneer de toppen geknipt zijn, worden ze opgehangen om te drogen.
Doe dit op een gemiddeld warme kamer/zolder, goed geventilleerd en donker.
Op de foto zie je mijn systeem ( super eenvoudig).
Grote kartonnen doos voorzien van koperdraad ( mag van alles zijn, als het maar vrij kan hangen).
Onderin nog wat luchtgaten gemaakt in de doos.
Wanneer alles ophangt de doos sluiten en dan wachten totdat het voldoende gedroogd is.
IMG_6875.JPG
Wanneer is het droog genoeg?
De toppen zijn droog genoeg wanneer je een takje pakt en dit kan breken met het geluid van een knakje, buigt het mee en moet je gaan draaien ermee is het gewoonweg nog te vochtig, dus niet goed.
IMG_6876.JPG
Het overgebleven knipafval, droog ik apart van de toppen in een kartonnen doos met op
de bodem een vel bakpapier.
1 keer in de paar dagen gooi ik het weer onderste boven om het drogen te bevorderen.
IMG_6872.JPG
Knipafval is niet geschikt om gedroogd te roken, maar wel zeer geschikt om hasj of olie van te maken.
Ik heb deze keer gekozen voor het maken van hasj, ice hasj.
IMG_8135.JPG
De toppen hebben inmiddels een maand of 3 te drogen gehangen en zijn nu geschikt om te roken etc.
De bovenste zipp lock bevat mooie gekipte toppen.
De onderste bevat toppen die ik zo heb gedroogd en niet geknipt dit wegens tijd gebrek.
De middelste zipp lock zak bevat het gedroogte knipafval.
Voor het maken van de hasj heb ik besloten om zowel het knipafval als de ongeknipte toppen te gebruiken.

Rataplan
 

Rataplan

Mankinds only hope
De volgende stap is, het invriezen van water in bijv. Zipp lock zakjes.
De volgende dag de zakken uit de vriezer halen en het ijs met een hamer kapot slaan, dit werkt het beste wanneer het zich nog in het zakje bevind.
IMG_8137.JPG
Belangrijk is dan je ijs krijgt met scherpe randen.
Een grote emmer vullen met het scherpe ijs en vullen met water, hoe kouder hoe beter omdat dan de scherpe randen van het ijs langen blijven.
IMG_8140.JPG
Nu doe je het knipafval en zoals ik deed, de toppen erin.
Dit dompel ik eerst meermaals onder met een grote opscheplepel, mag van alles zijn.
IMG_8141.JPG
Wanneer de wiet zich goed heeft vermengt met het water en het ijs, begin in met de boormachine en in mijn geval een garder de boel flink te mixen.
Zo'n mixer voor lijmen en specie kan ook, mits schoon natuurlijk en ook met de hand is dit te doen d.m.v. stevig roeren.
IMG_8143.JPG
Door de koude en het scherpe ijs breek je de hasjsteeltjes af, die op de toppen en blaadjes zitten.
Aangezien hasjsteeltjes zwaarder zijn dan water zakken deze naar de bodem van de emmer.
Het roeren/mixen doe je minimaal 10 min, ik heb dit verdubbeld en inmiddels ben ik met een 2 de ronde bezig met gebruik van hetzelfde knipafval en toppen.
Na het mixen ga je alles zoveel mogelijk uit het water zeven.
Het water heeft de kleur van een bruin biertje gekregen, dit is goed.
Wanneer al het overgebleven ijs, de blaadjes en de toppen zijn verwijdert, laat je de emmer minimaal 4 uur rusten.
Ik heb het een nacht laten staan.
IMG_8144.JPG
Nu zijn de hasjmoleculen naar de bodem gezakt en volgt de scheiding van het water.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Om de hasjmoleculen te scheiden van het water, gebruik een kunstof slangtje, niet te klein anders stroomt het er zo langzaam door, dat schiet niet echt op dan.
1 kant in het water houden en dan aanzuigen, blijft het gewoon doorlopen.
Het water zuig je op tot ongeveer een cm of 2 water overblijft.
IMG_8139.JPG
Het laatste beetje water in de emmer, giet ik over in glazen potten en nu begint het wachten opnieuw zodat het residu naar de bodem kan zakken.
Met een uur/ 2 uur is het wel oke om de rest van het water weg te halen.
IMG_8145.JPG
Mooie scheiding zichtbaar, het water zuigt ik op met de spuit van mijn waterfilter, gaat perfect.
IMG_8147.JPG
Uiteindelijk verzamelijk alles wat in de potten is overgebleven in pot.
Ook dit laat ik weer bezinken, zodat ik nog meer water kan wegnemen.
IMG_8152.JPG
IMG_8151.JPG
Een flink gevulde pot is het resultaat.:)
 

Rataplan

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Nadat ik het laatste water hebt weg gehaald met de spuit, doe ik de pot inhoud in een gevouwen alu folie in mijn mess tin.
Het geheel plaats ik in de oven, met boven en onderwarmte (25 C), de ventilator aan en de deur open.
IMG_8166.JPG
Het wilde echter niet goed drogen en heb het vervolgens uitgestreken op bakpapier.
De oven weer aan op dezelfde standen en rustig wachten en zo af en toe ff kijken.
IMG_8205.JPG
De hasjpasta is na een uur of 2/3 mooi ingedroogd en klaar om van het papier verwijdert te worden.
IMG_8207.JPG
Dit werkt goed met een theelepel.
Het komt redelijk makkelijk los van het papier, vooral wanneer je het papier strak houd en de hasj zich laat oprollen.
IMG_8209.JPG
Wanneer alles is verzameld, begint het kneden, eerst met de hand tot je enigzins een grote bal hebt.
Deze heb ik vervolgens plat gedrukt en in een afsluitbaar zakje gedaan.
Wat kleine korrels etc aan mijn handen, de theelepel en het bakpapier vormen het eerste mooie balletje ice hasj.
IMG_8211.JPG
De grotere plak in het zakje leg ik in mijn schoen en hier heb ik vanmiddag een uur of 2 mee rondgelopen thuis, kneed perfect terwijl je andere dingen kan doen.

Met als resultaat en prachtig stuk ice hasj van een wietplant gekweekt op natuurlijke wijze.
Het resultaat ervan zal in rook op gaan, maar dat is in dit geval vast niet erg.:D:wave:

Rataplan
 

Myronprps

Prepper goeroe
gewoon puur uit nieuwsgierigheid maar je verkruimelt dit neem ik aan en dat rook je dan op? waarom kun je het dan niet gewoon na het drogen oproken?
 

Ray

SHTF Expert
Knip tipje: Zet een kom warme volle melk op tafel, even je schaartje daarin, afvegen met een theedoek en hij is weer helemaal schoon. :)

In de industrie kennen ze gecoate schaartjes, bv voor het knippen van verse, kleverige twaronvezels en met die knip je de hele avond door en rolt het zwarte kleverige spul er zo vanaf om te verzamelen.
 

The mad engineer

Diehard Prepper
Hmmmm moet eerlijk zeggen dat ik een tikkie bedenkingen heb met een post als deze, ik begrijp dat het is geplaatst in het kader van kennisoverdracht en dergelijke... enfin... tja... misschien als het ging om cannabisolie dat ik er wat minder moeite mee zou hebben.
 

Nomad

Diehard Prepper
Behalve knetter stonede collega's heb ik hier helemaal geen ervaring mee.
Maar bijzonder leuk en interessant om te lezen.
En laat ik eerlijk zijn, in een Post-SHTF scenario een bijzonder goede vaardigheid om te hebben.
Er gaat wel wat werk in zitten, maar het is een bijzonder goed ruilmiddel.
 

Wafels

Diehard Prepper
@Rataplan aangezien jeer heelgoed bekend mee bent, en ik wel geinteresserd ben in het olie deel
vanwege de medische kant en het vezel deel voor het maken van touw of koord , kun je hier ook graag wat meer
informatie over geven ??
gr will
 

Rataplan

Mankinds only hope
@Rataplan aangezien jeer heelgoed bekend mee bent, en ik wel geinteresserd ben in het olie deel
vanwege de medische kant en het vezel deel voor het maken van touw of koord , kun je hier ook graag wat meer
informatie over geven ??
gr will

olie staat gepland voor dit jaar, ik wil daar nog het een en ander voor uitzoeken, komt zeker een verslag van dan.
eerst nog verdiepen in welke soorten waar het meest geschikt voor zijn.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Heee,@Rataplan Da's leuk... In de andere post schreef ik argeloos over het maken van CBD olie voor m'n schoonmoeder, en nu zie ik dat er binnen het forum de nodige kennis aanwezig is, over cannabis en zo. Echte hash-makers, mooi!

Zelf heb ik snel het e.e.a. in gang moeten zetten wat olie maken betreft, vanwege schoonmoeder, en kan daar vanavond wel iets over schrijven, met wat foto's, en ... :confused:leermomenten. Het is wel goed gelukt vind ik zelf, en drie stuks 10 ml druppelflesjes 1:3 van m'n eerste batch olie zijn zowaar al door tante pos bezorgd.
Dus geen snuffelhonden op de post-distributie, of die waren verkouden, of het doekje-met-reukwater-in-het-plastic-zakje heeft ze voldoende om de tuin geleid...:cool:.
Maar, ach, het was ook hoofdzakelijk CBD olie, en dat is sowieso toegestaan.
Ik heb dat zelf natuurlijk geprobeerd, en slaap al een paar dagen als een roosje;)

Enfin, in het andere (CBD/medicinale) draadje straks meer...
En .... staat daar inmiddels: https://www.preppers-shelter.nl/for...cinaal-cannabisgebruik.1243/page-2#post-46923
 

sterredag

Prepper goeroe
Hmmmm moet eerlijk zeggen dat ik een tikkie bedenkingen heb met een post als deze, ik begrijp dat het is geplaatst in het kader van kennisoverdracht en dergelijke... enfin... tja... misschien als het ging om cannabisolie dat ik er wat minder moeite mee zou hebben.
Feitelijk is er weinig verschil tussen hasj en olie, beiden zijn een extract, beiden gebaseerd op de trichomen op de plant alleen wordt hasj meestal geassocieerd met roken (of bakken :D) en is olie toegankelijker om medicinaal te gebruiken voor niet rokers of ervaren gebruikers. Ook omdat je olie wat meer gedoseerd kan toedienen.
 

martin

Mankinds only hope
@Rataplan
Ik weet dat dit een oud draadje is, maar ik heb een vraag die gerelateerd is aan deze post.

Omdat ik van experimenteren hou heb ik in het voorjaar 3 soorten wiet (Amenzia Haze, AkGun CBD en K2) gezaaid/geplant in de grond.
Nu had ik een zaadje of 9 waarvan er 6 uitgekomen zijn en had niet echt verwacht dat die planten 3 meter hoog zouden worden.

In ieder geval heb ik nu dus meer wiet dan ik ooit kan gaan drogen op mijn zolder (en we hebben best wel een grote zolder).
De vragen waar ik tegenaan loop zijn:

- Kan ik verse toppen in bijvoorbeeld een speciekuip verwerken tot hash of is het echt de voorkeur om ze eerst te drogen?
- Is het verstandiger om per soort te werken of kan je net zo goed de soorten door elkaar mixen?
- Zijn er nog ander methodes om de THC/CBD te conserveren want ik ben al 2 dagen bezig geweest om 2 planten te toppen en ik heb geen ruimte/tijd meer om te drogen (en ik moet op korte termijn gaan oogsten want die toppen zijn voor 50% bruin)
- Hoe lang kan je hash/hasj bewaren ?
- Hoe lang kan je gedroogde toppen bewaren in een afgesloten glazen pot (droog/donker)
 
Bovenaan