• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

De Poncho liners

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou is er op het vorige Forum al wel het een en ander geplaatst , gevraagd en beantwoord omtrent de Poncho Liner .
En ik heb er persoonlijk al verschillende aangekocht en weer weg gedaan .
Maar de Poncho Liner die ik in dit Topic vermeld ben ik persoonlijk nog nooit tegen gekomen ( Vandaag gelukkig wel en ook aangekocht ).
Dat wil niet zeggen dat deze Poncho Liner maar beperkt is verstrekt .
Het is dus een Arwy en met de NSN 8405-17-122-2867 .En met een Forrest Camo .
De maten zijn 2.20 Lang en 1.60 Breedt en met een zij rits ;) . Hij is ook als slaapzak te gebruiken ;)
Foto 4 is van Internet geplukt :) en daar hoort de Link bij . Dit was ook de enigste Site waar ik iets kon vinden .

115.00 Polish Zloty is 25.90 Euro ;)


poncho liner (1).JPG poncho liner (2).JPG poncho liner (3).JPG eng_pl_Blanket-Poncho-Liner-Sleeping-bag-WOODLAND-Dutch-Orginal-Demobil-4976_3.jpg

[mod] Op verzoek TS dode link verwijdert. [mod]
 

QuickFix

Diehard Prepper
@frans81 Wat is eigenlijk de pakmaat van zo'n liner, weet je dat?

[EDIT]
Ik zie op de Poolse website dat het zakje dat erbij komt 31 cm x 27 cm is.

(BTW: Je vrouw zal wel blij zijn dat je weer iets gekocht hebt.) :lips:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@frans81 Wat is eigenlijk de pakmaat van zo'n liner, weet je dat?

[EDIT]
Ik zie op de Poolse website dat het zakje dat erbij komt 31 cm x 27 cm is.

(BTW: Je vrouw zal wel blij zijn dat je weer iets gekocht hebt.) :lips:

De pak maat zal via dat tasje wel zoiets zijn . Maar volgens mij kan het compacter .
Ik heb hier een kleine compressie bag voor . Een mini versie van een Modulaire slaapzak ;)
Ga het even inpakken . Het ding hing te luchten aan de lijn :lol:
En Dan meet het 14 x 31 ;)

( AHL ( al-hoe-wel ) :thumbsup: : Mijn Vrouw geeft daar gelukkig niet zoveel om ?! :D )

liner  (1).JPG liner  (2).JPG
 

Nomad

Diehard Prepper
Geniaal die poncho. Op het vorige forum heb ik me daar inderdaad mee bezig gehouden.
Inmiddels ben ik de (stiekem toch wel) trotse eigenaar van een KL poncho liner. Zonder rits wel te verstaan.
In eerste instantie was m'n vriendin er niet zo over te spreken, maar als het koud is moet wel het 'lelijke dekentje' op bed ^_^

Zo te zien is dit gewoon een KL poncholiner, maar dan met rits. Nou wil het toeval dat ik nog een poncho zoek en met rits is ie gelijk veelzijdiger. Zeker in combinatie met een KL poncho.

Hoe zijn je ervaringen met Armyworld.pl? Zo te zien is je poncho in zeer nette staat, hoe ruikt ie? Zit er een dump lucht aan?
 
F

frans81

Gast
Geniaal die poncho. Op het vorige forum heb ik me daar inderdaad mee bezig gehouden.
Inmiddels ben ik de (stiekem toch wel) trotse eigenaar van een KL poncho liner. Zonder rits wel te verstaan.
In eerste instantie was m'n vriendin er niet zo over te spreken, maar als het koud is moet wel het 'lelijke dekentje' op bed ^_^

Zo te zien is dit gewoon een KL poncholiner, maar dan met rits. Nou wil het toeval dat ik nog een poncho zoek en met rits is ie gelijk veelzijdiger. Zeker in combinatie met een KL poncho.

Hoe zijn je ervaringen met Armyworld.pl? Zo te zien is je poncho in zeer nette staat, hoe ruikt ie? Zit er een dump lucht aan?

Helaas geen enkele ervaring mee
Ik kwam bij toeval op die site omdat ik info zocht .
Zzodoende heb ik daar ook een foto geleend en hun kink gebruikt .
Ik heb deze liner gekocht bij een Dump .
En het ruikt gewoon normaal .
Zelfs geen Dumplucht .
Ik lucht altijd spullen die ik aankoop .
Dus ongeacht wel of geen geurtje.
 

Nomad

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Ah, jammer. Want ze hebben nog veel meer mooi spul.
Zelfs een hoes voor de KL enkelboogs bivakzak, kan ik elders nergens vinden.

Misschien moet ik het maar eens proberen ^_^

EDIT: Tja, dat kon ik dus niet laten. Net de hoes besteld. Niks met de poncho liner te maken? Toch een beetje, ik heb ook een witte poncho liner besteld. Van de landmacht. Nooit van gehoord. Maar blijkt toch te bestaan. Hoeft dat 'lelijke dekentje' niet meer op bed ^_~
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ah, jammer. Want ze hebben nog veel meer mooi spul.
Zelfs een hoes voor de KL enkelboogs bivakzak, kan ik elders nergens vinden.

Misschien moet ik het maar eens proberen ^_^

EDIT: Tja, dat kon ik dus niet laten. Net de hoes besteld. Niks met de poncho liner te maken? Toch een beetje, ik heb ook een witte poncho liner besteld. Van de landmacht. Nooit van gehoord. Maar blijkt toch te bestaan. Hoeft dat 'lelijke dekentje' niet meer op bed ^_~

IK heb deze poncho liner speciaal aangekocht door de Afwijkende Camo Kleur , pas later zag ik de rits .
Dit kleine Compressie tasjes kosten doorgaans 2,50 ;) Helaas zijn de bijkomende verzendkosten die het niet meer leuk maken .
Derhalve heb ik voortaan geduld en kijk ik bij sommige Dumps wat er zoal ligt. Ook Carboot sale's :thumbsup: daar is veel te halen voor heeeeel weinig .
Mijn ervaringen met online aankopen zijn zeer slecht derhalve heb ik voortaan geduld .
Hele mooie foto's op hun site's van destijds bij binnenkomst het mooiste artikel wat er van dat Item aanwezig was :oops: Maar de realiteit doet anders blijken .
Het trieste is nog dat je via de bestellijst aangeeft of ze even hun best willen doen om er iets moois uit te halen ( Dus even Checken op gebreken ) ;)
Droom maar lekker verder :( het interesseert hun helemaal niets . Ik heb van extreem stinkend tot goederen met gaten toe en loslatende zolen van nieuwe Boots enz enz thuis gekregen .
En dan ga je mailen en dan ben je een zeurkous :confused:
Ik heb het ermee gehad . :thnx:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij kopen voortaan op zicht :thumbsup: Dus een visueel door mijzelf gecheckte aankoop waar slechts door mijn eigen toedoen een fout mee gemaakt kan worden ;)

Het gaat natuurlijk niet altijd verkeerd en voor het overgrootste deel krijg je een artikel dat aan jou eisen voldoet . Mijn eisen omtrent de aankoop van een product , zijn waarschijnlijk totaal anders dan die van de gemiddelde persoon . Ik wil gewoon iets goeds voor mijn geld . En vaak zit het er ook nog tussen . Maar dan moeten ze wel even de moeite nemen :)
Gezien de bedragen die er vaak mee gemoeid zijn ( ook meerdere keren extra verzendkosten ) durf ik persoonlijk geen risico meer te nemen .
 

Nomad

Diehard Prepper
Haha, ik snap wat je bedoelt.
Daarom heb ik voor de zekerheid ook maar twee bivakzak hoesjes besteld ^_^

Eigenlijk is deze winkel mega irritant. Op heteerstegezicht goedkoop, maarze verkopen alles los.
Bivakzak, boogje en hoes allemaal apart. Al komt dat in mijn geval nu wel goed uit.

Spannend is het wel, ik kreeg net een mail van ze. Die moest ik eerst door Google Translate gooien! Mijn pools is heel slecht! Maar het was goed bericht, de artikelen zijn op voorraad en ik krijg bericht van verzending als ze verzonden worden.

Ik heb ook een rotota besteld. Nooit van gehoord, maar staatvoor Ronnie Tober Tas. Volgens mij krijg ik er wel een slaapzak in ^_^
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Haha, ik snap wat je bedoelt.
Daarom heb ik voor de zekerheid ook maar twee bivakzak hoesjes besteld ^_^

Eigenlijk is deze winkel mega irritant. Op heteerstegezicht goedkoop, maarze verkopen alles los.
Bivakzak, boogje en hoes allemaal apart. Al komt dat in mijn geval nu wel goed uit.

Spannend is het wel, ik kreeg net een mail van ze. Die moest ik eerst door Google Translate gooien! Mijn pools is heel slecht! Maar het was goed bericht, de artikelen zijn op voorraad en ik krijg bericht van verzending als ze verzonden worden.

Ik heb ook een rotota besteld. Nooit van gehoord, maar staatvoor Ronnie Tober Tas. Volgens mij krijg ik er wel een slaapzak in ^_^
Die Rotota tassen heb ik al verschillende wegegeven ( Kado gedaan) ik vind het ondingen . Je kon ze oa koppelen aan de gevechtsrugtas ( 25 Ltr Geval ) het draagsysteem wanneer niet al de M90 slaapzak bevestigt was , dit middels de steekgespen .Dit aan de voorzijde aan de clips die op de schouderriemen zitten . Zie Clips in het zwart links en rechts . Daar hang je de Rotota of oa M90 aan .

gevechtstas.jpg rotota.jpg

http://www.boekje-pienter.nl/html/r.htm#rotota
 

Nomad

Diehard Prepper
Oh, kijk nou. Dat is handig. Mijn doelstelling is om niks aan mijn tast te hangen om een 'gypsy pack' te voorkomen.
Maar het kan wel natuurlijk. Ik vond het wel een geinig tasje en ik dat ik m'n winterslaapzak er wel in krijg. Heb ik weer wat meer ruimte tas.

Weet iemand of deze toevallig in mijn favoriete modekleur zwart te krijgen is? Dan past ie mooi bij mijn Stingray.
Maar, eerst even deze uitproberen. Misschien vind ik er ook geen zak aan ^_~
 

Nickx

Senior Prepper
Laatst bewerkt:
Ik ben ook erg gek op mijn "woobie" en heb er 1 voor elk gezinslid. Ik heb wel eens gelezen dat mensen er zelf een rits inzetten zodat de liner dan gebruikt kan worden als lichte slaapzak.
Leek mij altijd al een handige oplossing. Dat deze door Arwy al standaard zijn van een rits is helemaal top.... alles maar weer vervangen.... je word bedankt :)
 
F

frans81

Gast
Wederom afkomstig van het Korps Mariniers .
Een Apparte US Poncho Liner binnen het Korps verstrekt .

Het is een Wet Weather Poncho Liner met Nsn 8405-00-889-3683 .
Fabrikant is de Alom bekende Defence Trading Corporation .
Het is dus een Nat weer Poncho liner van Rip Stop . En met een afwijkende Woodland Camo .
Ik ga er vanuit dat ie niet of nauwelijks water absorbeert.
Een Nederlandse variant ken ik niet .
De 00 in het Nsn is de US landcode .

20191001_180026.jpg 20191001_180034.jpg 20191001_180355.jpg 20191001_143254.jpg
 

Henk88

Diehard Prepper
Recent is mijn oog ook gevallen op Poncho Liners als compacte slaapoplossing voor in de BOB of tijdens een trektocht. Ik zie ook diverse webshops die voor niet al te veel geld gebruikte exemplaren van de KL aanbieden, echter wat ik me afvroeg;

- Het ding heeft min of meer een slaapzakfunctie maar bevat geen dons (100% polyester). Echter ik lees overal op internet dat commerciele synthetische slaapzakken maar een relatief korte levensduur hebben (ik zie diverse sites die spreken over 2-4 jaar voor een synthenische slaapzak versus 10-20 jaar voor dons - mits uiteraard met zorg behandeld). Weet iemand hoe dit zit met de defensie Poncholiners? Zeker omdat die natuurlijk al een stukje ouder zijn - hebben die nog wel serieus isolerend vermogen?

- Tweede vraag is, hoe goed isoleert zo'n poncho liner? Is het vergelijkbaar met een zomerslaapzak, kun je er in noodgevallen ook met koudere temperaturen onderliggen of is een extra/aparte slaapzak/isolerend matje noodkakelijk?
 

Ray

SHTF Expert
Je moet je spullen uitproberen @Henk88, heb zelf geen ervaring met poncho liners, maar verwacht er weinig van. Idd al helemaal niet van de tweedehands.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
@Henk88 De naam zegt het al ! Poncho LINER ;)
Een Liner is een extra isolerende laag . Maar kan tevens gebruikt worden als slaap uitrusting . Vooral in lente zomer . Dus de met rits versies ( Oa korps Mariniers modellen ) kunnen als slaapzak gebruikt worden .
Ook eventueel als extra slaapzak in slaapzak .

Ik knoop er wel eens twee aan elkaar middels de rondom bevestigde veters en dan zijn ze fijn om in de frissere periodes om onder te liggen .

In de zomer gebruik ik deze dingen zeer vaak als dekentje . En in herfst/ winter als extra laag bij oa Waterkoud weer en dan over een slaapzak .
Of over de slaapmat en dan slaapzak er op .
Je kunt alle kanten op haha

Ik vind het top dingen en heb er meer dan 10 . Dit met rits, zonder rits en in verschillende Camo types .

Isoleren doen ze goed genoeg ! Maar nogmaals ... het is een Liner .
Ook geschikt voor extra laag onder een Aluminium nooddeken .

De mijne zijn al zeer vaak gewassen en doen nog wat ze moeten doen .

Helaas zetten de meesten hun verwachtingen te hoog in :(

Wat kun je van een Liner verwachten :rolleyes: juist :hug: net dat beetje extra in koude en net het juiste in Lente , Zomer , buiten onder een Tarp in de open lucht .
De één heeft het vlug warm , de ander heeft het vlug koud en weer een ander zit er tussen in .

Heel persoonlijk dus wat een Liner gaat toevoegen of gaat doen .

Ik koester ze en ben er aan verslaafd :p
Koop ze in nieuwstaat of nieuw voor 10.00 Euries.

Ook nu heb ik er twee aan elkaar bevestigt en slaap eronder .

Geen beeldvorming aub en niet verder vertellen :lol:

Edit

Zoals @Ray al vermeld , Uitproberen ;)

En die levensduur zou ik met een vleugje nemen !
Net zoals een Tht .

Ze gaan veel langer mee .
En koop er twee ! Wisselen in gebruik en alleen wassen wanneer echt nodig :);)
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb eens even www doorgespit en het bleek al vlug dat een poncho liner bij de meeste shops de 20 euro grens redelijk overschrijdt :(
Soms zelfs de 30 naderend.
Dan lijkt mij een aankoop via het grote MP en via particulier het voordeligst .
Verzendkosten zijn ook niet mis daar postnl weer duurder is geworden .

23.95 voor een poncho liner is gewoon veel te duur vind ik ;)

Maar ja ....wie is ik :)

Eigenlijk is 15 euro een mooi bedrag voor zoiets in nieuwstaat .
 
Bovenaan