• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Review Chinese powerbank "Tollcuudda" 10.000 mAh

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Beste preppers,

Dit wordt geen superlang of uitgebreid verhaal, maar ik wil toch even een momentje nemen om stil te staan bij mijn powerbankje uit China, omdat ik denk dat mensen die op zoek zijn naar iets dergelijks hier misschien bij gebaat zijn. Een van de voornaamste risico's met spul uit China is dat je niet weet wat je krijgt, en of het überhaupt aan zal komen, en bij deze is dat toevallig allemaal wel goed gekomen.

Ik heb inmiddels meer dan een halfjaar gebruikservaring met de Tollcuudda powerbank 10.000 mAh van AliExpress (hier de link), op het moment van schrijven verkrijgbaar voor ongeveer €16,-. Ik heb geen meetapparatuur waarmee ik kan vaststellen wat de capaciteit precies is, maar ik kan mijn 2700 mAh telefoon er inderdaad 3x volledig mee opladen, en dat is precies wat ik er van gehoopt had. Bovendien is de oplaadsnelheid ook prima, vergelijkbaar met de premium 2A-laders die ik thuis heb. En de vorm is bovendien ook nog eens bijna precies hetzelfde als mijn telefoon, waardoor je ze beide makkelijk op elkaar kan leggen en met een elastiekje erom gewoon in je vestzak kan steken. Wel een redelijk gewichtig apparaat met z'n 237 gram.

Deze powerbank is volgens de advertentie waterdicht, maar in de tekst die erbij geleverd zit staat spatwaterdicht. Ik heb deze dan ook niet getest door hem onder te dompelen, maar wel al meermaals gewoon in de regen gebruikt zonder problemen.

Ook heeft de powerbank een geïntegreerd LED-lampje, deze vind ik zeer handig om 's avonds op te hangen (aan bijgeleverde karabijnhaak) als tuin- of kampverlichting, geeft prima genoeg licht om een potje te kaarten of je tentje in te richten.

Tenslotte zit er ook een zonnepaneel op, maar als dat de voornaamste functie is die je zoekt voor je powerbank dan zou ik deze niet nemen. Ik heb hem een keer een hele dag buiten laten liggen op een zonnige dag, en dat gaf geen enkel verschil op de laadindicator. Mijn schatting is dat het minstens 5 dagen zou duren om deze powerbank volledig via de zon op te laden (mogelijk zelfs nog veel langer, maar ik heb er geen geduld voor om dit te gaan testen).

Nadere vragen zijn welkom!
 
F

forumlid 1447

Gast
@De Bezorgde Burger , hoe doet hij het met een ipad opladen, ikzelf heb een powerbank van GP 15600mAh en kan daar mijn ipad mee opladen, er was mij verteld dat dat ook met een 10000 mAh mogelijk is. Heb deze genomen omdat ipad en gsm opladen beide tegelijk een optie was. Prijs was natuurlijk gigantisch hoger, maar ik lees veel oude boeken, van Gutenbergproject, op mijn ipad. Als de ipad ook werkt dan is deze natuurlijk perfecter voor onderweg.
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J
D

Deleted member 197

Gast
Ik heb 2 10.000mah powerbanks van Xtorm. Een ipad krijg je er prima mee opgeladen maar dan moet je powerbank wel een 2.4 Ampere usb uitgang hebben. Een 1 Ampere uitgang duurt eeuwen voordat je ipad vol is.

Ik meen dat 80% van een powerbank bruikbare energie is. Een 10.000mah kan effectief 8000mah laden dus als je tablet een accu van minder dan 8000mah heeft krijg je hem er vol mee.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Hoe doet hij het met een ipad opladen?

Beste @william, ik heb zelf geen ipad liggen om dat te kunnen proberen, ik heb wel eens gehoord dat Appel behoorlijk precies kan zijn over het "contract" wat de stroomleverancier en de afnemer met elkaar sluiten (i.e. ze hebben het zo gemaakt dat mensen ook de dure Appel (of Appel-licensie) accessoires nodig hebben). Met mijn Sungsam tablet van 7900 mAh is opladen in ieder geval geen probleem met de 2A uitgang, maar het duurt wel meer dan 4 uur en dan is de powerbank ook zo goed als leeg. Ik gebruik hem zelf daar normaliter niet voor, aangezien de tablet meestal gewoon thuis ligt.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
@De Bezorgde Burger Dat is zeker een mooi dingetje zo te zien.

Ik heb zelf een paar powerbanks met elk 4 losse 18650 Li-ion batterijen, en vind die 18650's ideaal omdat ik ze ook direct in mijn zaklamp kan gebruiken. Ik heb er een los zonnepaneeltje bij dat prima laadt, en heb al met al dus al een werkend geheel "voor onderweg".

Toch trekt juist een apparaatje zoals jouw Tollcuudda mij ook aan. Juist omdat het stroomopslag en zon-laden in zich verenigt, en al met al handzamer is dan wat ik al heb, en zich m.i. goed leent voor (ook) een kleinere BOB.
Dus toen ik 1,5 week geleden een soortgelijk apparaatje tegen kwam bij de Action, ging dat in het mandje. Het is daar nu te koop voor 14 Euro (of net geen 15). Het heeft een opgegeven capaciteit van 8000 mAh, dus kleiner dan de 9001-10000 die voor de Tollcuudda is opgegeven.
Dat apparaatje maakt een goede solide indruk en functioneert goed, en lijkt qua uiterlijk op de Tollcuudda. Het heeft ook dezelfde poorten (met rubberen klepje...) en functies, inclusief lampje, maar heeft een broek-klemmetje inplaats van een koord. Tijdens de afgelopen (super) zonnige dagen zag ik de lading indicator binnen een dag van het derde naar het vierde ledje (van 4, dus nu zo goed als vol) verspringen, dus opladen doet het wel.
Ik ben er blij mee, en vind (kortom) jouw tip een goede: een powerbankje met zonnecellen is zeker niet verkeerd...

Verder kijkend bij Aliexpress, zie ik dat dat Action-apparaatje (behoudens de mAh opgave) krek dezelfde is als deze: https://nl.aliexpress.com/item/Toll...l?spm=a2g0z.10010108.1000023.8.6c1d1e5cXUmRV4
Enfin, wie niet op de postbode wil wachten die heeft dus ook een Action keuze.
Maar met die Tollcuudda vanuit China wel 1000-2000 mAh meer (als die opgave klopt).
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Een soortgelijk apparaatje is nu bij de Action te koop voor 14 Euro (of net geen 15). Het heeft een opgegeven capaciteit van 8000 mAh, dus kleiner dan de 9001-10000 die voor de Tollcuudda is opgegeven. Wie niet op de postbode wil wachten die heeft dus ook een Action keuze. Maar met die Tollcuudda vanuit China wel 1000-2000 mAh meer (als die opgave klopt).

@RockyFlats Dat is inderdaad een hele goede tip dan, zelfs goedkoper dan Ali! Overigens zal het mij niet verbazen als die capaciteit-rating van de Chinese variant licht overdreven is, en eigenlijk juist ook precies hetzelfde is als de Nederlandse markt variant (die wel een accurate opgave moeten geven). Dit rolt allemaal uit exact dezelfde fabriek volgens mij.

Tijdens de afgelopen (super) zonnige dagen zag ik de lading indicator binnen een dag van het derde naar het vierde ledje (van 4, dus nu zo goed als vol) verspringen, dus opladen doet het wel. Ik ben er blij mee, en vind (kortom) jouw tip een goede: een powerbankje met zonnecellen is zeker niet verkeerd...

Hmm, als deze apparaatjes inderdaad hetzelfde zijn dan zal die van mij dat dus ook kunnen wellicht. Ik zal toch eens ietsje geduldiger hiermee moeten zijn en een serieuze zonnetest uitvoeren. Misschien zal ik het ooit ook wel op die manier nodig hebben...
 

Henk88

Diehard Prepper
@De Bezorgde Burger Ik heb even gekeken naar de Tollcuudda maar die heeft geen enkele certificering, dus in principe is die spatwaterdicht zonder enige garantie.

Bijvoorbeeld de powerbank die ik aanhaal heeft net als de PWR-27 een echte IP certificering, dat betekend gegarandeerde en uitvoerig geteste eigenschappen wat betreft stofbestendigheid en waterdichtheid, meer info is hier te vinden http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=581 en PC Mag heeft er wel eens een leuke toelichting over geschreven https://nl.pcmag.com/waterbestendig/1689/ip-scores-hoe-waterdicht-is-waterdicht

Powerbanks zijn in ieder geval een van de weinige producten waarbij ik koste wat kost onbekende Chinese merken probeer te mijden. Immers gebruiken deze altijd goedkope cellen en lithium cellen zonder deugdelijke beveiliging of van slechte kwaliteit gaan na verloop van tijd bol staan en kunnen zelfs vlam vatten of exploderen zonder dat er laadstroom op staat. Ook het gebruiken van zo'n ding in de regen zonder echte certificering is echt niet aan te bevelen en kan wederom leiden tot kortsluiting of explosie. Dit klinkt misschien wat extreem en natuurlijk ontploft niet elke goedkope powerbank, maar het is in ieder geval iets waar ik persoonlijk geen risico mee zou nemen om een tientje te besparen op de aanschafprijs.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Wat is dan het verschil tussen een echte en een neppe IP certificering? Moet dat volgens een of ander gecertificeerde methode? Of moet elk IP geclaimde product door een centraal orgaan vastgelegd worden?

In ieder geval, ik ga het meemaken met die Tollcuudda. Of niet :). En mocht er iets dergelijks gebeuren, zal ik dat als vanzelfsprekend alhier melden om mijn medepreppers te behouden voor dezelfde misstap.

Overigens komt je Xiaomi natuurlijk ook gewoon uit een Chinese fabriek. Het tientje wat je extra betaald, is puur de marge voor de Europese tussenhandelaar. :fluit:
 

Henk88

Diehard Prepper
Wat is dan het verschil tussen een echte en een neppe IP certificering? Moet dat volgens een of ander gecertificeerde methode? Of moet elk IP geclaimde product door een centraal orgaan vastgelegd worden?

In ieder geval, ik ga het meemaken met die Tollcuudda. Of niet :). En mocht er iets dergelijks gebeuren, zal ik dat als vanzelfsprekend alhier melden om mijn medepreppers te behouden voor dezelfde misstap.

Overigens komt je Xiaomi natuurlijk ook gewoon uit een Chinese fabriek. Het tientje wat je extra betaald, is puur de marge voor de Europese tussenhandelaar. :fluit:
Sorry even licht off topic om het verhaal af te ronden :rolleyes:

Er bestaat niet zoiets als een echte of een neppe certificering. Een apparaat is gecertificeerd of niet, jouw powerbank is niet gecertificeerd dus er is geen enkel onafhankelijk bewijs of uberhaupt enig bewijs dat het ding spatwaterdicht is anders dan bevindingen van gebruikers.

De IP certificering is een internationale norm om de veiligheid aan te duiden van elektrische apparaten tegen potentieel gevaarlijke omstandigheden zoals stof en vocht vastgesteld door de IEC (iternational Electrotechnical Commission) in Zwitserland. De IEC bepaald de normeringen waarna onafhankelijke testlaboratoria in landen deze normen controleren, in België is dit bijvoorbeeld het Bureau voor Normalisatie (NBN) en in het Nederland het Nederlands Normalisatie-instituut (NEN), hier komen ook de alom bekende NEN normeringen vandaan.

De RAV outdoor powerbank is bijvoorbeeld IP66 gecertificeerd wat betekend dat hij volledig stofdicht is en waterbestendig is tot 100 liter/min water onder eender welke hoek gespoten. Het leuke hiervan is niet alleen dat dit onafhankelijk is getest maar ook dat je dus garantie hebt op het ding mocht hij toch problemen krijgen door stof of water. De door jou aangehaalde powerbank, de PWR-27 is overigens IP67 wat betekend dat hij een onderdompeling kan overleven van 1 meter diep gedurende 30 minuten.

Wat betreft dat extra tientje, dat is dus 1 tientje voor de fabrikant extra en wellicht nog 1 tientje extra als je het product in Europa besteld bij een Europese dealer. Dat is dan weer niet puur extra marge voor de Europese tussenhandelaar want die handelaar moet jou 2 jaar fabrieksgarantie leveren en zorgt bovendien voor een snellere levertijd van het product, waar je bij AliExpress etc kan fluiten naar garantie/de verzendkosten retour naar China het niet waard zijn om het product aan te bieden ter garantie.

Die Xiaomi is overigens weliswaar ook Chinees maar een bekend en bewezen merk wat inmiddels talloze producten levert wereldwijd waarbij over Tollcuudda niets is te vinden. Overigens is de kans klein dat je powerbank spontaan in brand gaat vliegen maar de kans is wel groot dat de cellen snel afnemen in capaciteit.
 

Henk88

Diehard Prepper
Laatst bewerkt door een moderator:
Okee, dank voor de uiteenzetting. Toch zie ik op deze pagina genoemd worden dat mijn Tollcuudda ding IP67 is, betekent dat dan niets?
https://nl.aliexpress.com/item/Toll...-USB-LED-Light-Charger-Power/32905402972.html

Op zich geeft een IP67 certificering dus zoals uiteengezet bepaalde zekerheden maar in dit geval denk ik dat de fabrikant niet eerlijk is, zo vermelden ze op de productpagina 'Waterdicht cijfer IP67 kan helpen te beschermen tegen water, kan echter niet geweekt in het water. Het kan een goede keuze voor outdoor activiteiten, Regen-Slip Schokbestendig'. Hij zou IP67 gecertificeerd zijn (dan kan hij worden geweekt in water voor 30 minuten), terwijl ze gelijk zelf zeggen dat hij niet geweekt kan worden in water, wat nogal tegenstrijdig is. Daarnaast wordt op de Amazon productpagina waar Tollcuudda hem zelf verkoopt helemaal niets gezegd over de IP67 certificering, noch in de titel, noch in de omschrijving. https://www.amazon.co.uk/Power-Bank-Mobile-Solar-Charger-black/dp/B06XX87XXW.

Een ander verontrustend iets is dat ze vermelden op de productpagina 'Als mobiele power opladen verlies, algemene conversie van 60%-80%'. Een fatsoenlijke powerbank behaald een efficienty van 90-95%, 60-80% is dus een stuk slechter dan wat een goede powerbank doet. Tel daarop bij op de 38% negatieve reviews op Amazon en je weet eigenlijk zeker dat dit geen kwalitatief product is, maar daar is de prijs uiteraard ook naar. Ik ben zelf zoals aangehaald geen fan van dit soort producten omdat ze bijzonder milieuvervuilend en energieverspillend zijn, voor de aankoopprijs van 17 dollar veroorzaak je 80 dollar aan milieuschade bij wijze van spreken.
 

Ray

SHTF Expert
Gelukkig dat deze drie keer je smartphone oplaadt, maar was die ook helemaal leeg? @De Bezorgde Burger
Mijn ervaringen zijn minder met alles wat met capaciteit te maken heeft.

Je kunt ook een losse 'houder' zoeken uit China (bekende sites als aliexpres) en de 18650 cellen kopen bij een vertrouwde leverancier zoals nkon.nl I.t.t. mijn hobby dampen/vapen ben je dan de goedkoopste 18650's nodig die weinig ampères hoeven te leveren, alleen het aantal mAh is daarbij belangrijk. Even nameten/kijken of er unprotected/protected en/of buttontops/flattops in moeten.

Houders heb je vanaf 2 euro tot 20 euro voor een waterdichte, val bestendig, zwaar rubberachtig ding.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Ray Mijn telefoon heeft een accu van 2700 mAh, en die ging 3x van rond de 5-10% naar vol. Ik moet wel erbij vermelden dat ik die test voor het laatst gedaan heb toen het geval pas een paar weken oud was, inmiddels is die meer dan een jaar en ik heb geen idee of hij dat nog steeds 3x zou trekken. Een paar weken voor mijn volgende meerdaagse tocht (eind mei) ga ik nog wel een keer een duurtest doen om te kijken hoe het ervoor staat met de actuele capaciteit, en tegen die neem ik wel aanvullende maatregelen als het nodig is. Voor af en toe een weekendje is deze in ieder geval nog helemaal prima, ik ben dan ook nog steeds blij met mijn aankoop destijds.

Ik heb hem nog niet opengemaakt om te zien wat voor cellen erin zitten, ik ben een beetje bang dat er dan iets afbreekt of krom trekt waardoor deze minder regenbestendig zal worden. Tegen de tijd dat deze wordt afgeschreven ga ik natuurlijk wel even een kijkje nemen naar het binnenwerk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Ook nog even een antwoord aan @Henk88, over powerbank efficiëntie en negatieve reviews:

Ik ben zeer benieuwd waar jij data gevonden hebt over een powerbank met 90-95% oplaadefficiëntie, graag bronvermelding? De gebruikerservaringen op Reddit (zie link) zitten meestal toch wel zo rond de 70%, ook voor merken zoals RavPower en Anker. En dat is in lijn met wat ik voor deze powerbank ervaar (zelfs ietsje hoger dan 70% naar mijn idee, misschien doet die zonnecel toch net iets meer dan helemaal niets?).

Aangaande de 38% negatieve reviews, de meesten daarvan zijn gewoon aan het mopperen dat de zonnecel weinig doet voor het opladen. Gelukkig is dat ook precies wat ik verwachtte van Chinese meuk van nog geen €15, en onder die aanname had ik ook de koop gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Henk88

Diehard Prepper
Ook nog even een antwoord aan @Henk88, over powerbank efficiëntie en negatieve reviews:

Ik ben zeer benieuwd waar jij data gevonden hebt over een powerbank met 90-95% oplaadefficiëntie, graag bronvermelding? De gebruikerservaringen op Reddit (zie link) zitten meestal toch wel zo rond de 70%, ook voor merken zoals RavPower en Anker. En dat is in lijn met wat ik voor deze powerbank ervaar (zelfs ietsje hoger dan 70% naar mijn idee, misschien doet die zonnecel toch net iets meer dan helemaal niets?).

Aangaande de 38% negatieve reviews, de meesten daarvan zijn gewoon aan het mopperen dat de zonnecel weinig doet voor het opladen. Gelukkig is dat ook precies wat ik verwachtte van Chinese meuk van nog geen €15, en onder die aanname had ik ook de koop gedaan.

Er zijn twee soorten verlies als je het hebt over powerbanks. De eerste is een conversieverlies, een powerbank werkt namelijk altijd op 3.7 volt en USB (en je telefoon) werken op 5 volt. Een powerbank van 10.000 mAh op 3.7 volt heeft namelijk maar 7.400 mAh capaciteit op 5 V. De tweede is het verlies in stroom tussen de daadwerkelijke overdracht van de Powerbank via de USB kabel naar je telefoon.

Als wat je zegt klopt dat jij 3x een telefoon met een accu van 2700 mAh vanaf 10% (dus zeg 2500 mAh) effectief hebt opgeladen dan had de powerbank nieuw een efficiency van tegen de 100%, immers er zat maar 7400 mAh aan stroom in op 5v. O.a. de powerbanks van Xiaomi hebben volgens de fabrikant zelf een efficiency van 93% (https://www.mi.com/global/pb10000/ als voorbeeld). Dat is dus de effiency NA het omrekenen van het voltage.

Wat de betreft de negatieve reviews, je praat nu goed dat een essentieel onderdeel van de Powerbank niet of nauwelijks werkt en dat mensen daarover 'mopperen'. Als jij er blij mee bent is het prima maar ik probeer op een objectieve manier aan te tonen dat het geen goed product is. Vooral omwille van de milieuschade die het ding oplevert maar ook de specificaties die gewoon niet kloppen of te mooi zijn om waar te zijn. Ik heb een leuke challenge voor je, het ding is klaarblijkelijk IP67 gecertificeerd. Leg hem een half uur in een emmer water, dat moet hij kunnen hebben. Als hij nog werkt doe ik mijn petje af, als hij niet meer werkt krijg je van mij een 'echte' powerbank ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: J.J

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Er zijn twee soorten verlies als je het hebt over powerbanks. De eerste is een conversieverlies, een powerbank werkt namelijk altijd op 3.7 volt en USB (en je telefoon) werken op 5 volt.

Ik zie aan wat je schrijft dat je er veel verstand van heb, maar de batterij van de telefoon draait niet op 5V: ook dat is een of andere LiPo cel, dus wrsch. voltage ergens tussen 3.7 en 4.2V. Overigens maakt dit verhaal het wel des te vreemder dat capaciteit van accu's wordt uitgedrukt in mAh, want zoals je terecht opmerkt zit daar de factor spanning dus niet bij ingerekend, en is het dus eigenlijk geen goede eenheid om hoeveelheid opgeslagen of overgedragen energie in uit te drukken.

Wat de betreft de negatieve reviews, je praat nu goed dat een essentieel onderdeel van de Powerbank niet of nauwelijks werkt en dat mensen daarover 'mopperen'.

Hoezo, essentieel onderdeel? Dit is gewoon een regenbestendige powerbank met een bepaalde capaciteit, en tot nu toe ben ik prima tevreden voor de prijs die ik daarvoor betaald heb. Wat betreft goedpraten, ik vind het zelf onterecht om een 1-ster beoordeling te geven vanwege tegenvallende opbrengst van een cheapo zonnepaneeltje van een paar vierkante centimeter. Wie daar een aanzienlijke prestatie had verwacht is wat mij betreft gewoon onrealistisch. Ik ga ook geen Toyota Aygo kopen en dan mopperen dat ie niet even hard kan optrekken als een Bugatti Chiron.

Leg hem een half uur in een emmer water, dat moet hij kunnen hebben. Als hij nog werkt doe ik mijn petje af, als hij niet meer werkt krijg je van mij een 'echte' powerbank ;)

Hahahaaa, echt niet. Ik verwees naar mijn originele openingspost: "Deze powerbank is volgens de advertentie waterdicht, maar in de tekst die erbij geleverd zit staat spatwaterdicht. Ik heb deze dan ook niet getest door hem onder te dompelen, maar wel al meermaals gewoon in de regen gebruikt zonder problemen."

Om een prima functionerende powerbank op die manier te vernietigen, dát is pas milieuschade.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Ray

SHTF Expert
Er is altijd 'beter'.

Maar als iets het doet zoals je verwacht (met alle reserves t.a.v de Chinees), dan heb je toch maar mooi een powerbank van echt 10.000mAh die nog spatwaterdicht is ook voor die paar euro's. Daarvoor koop je in NL in de aanbieding iets wat al jaren op de plank heeft gelegen en nooit meer zijn originele capaciteit is.
 
Bovenaan