• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

[DO-recept] Zeeuwse bolussen

DO-it

Diehard Prepper
Deze is ook heerlijk!

Nodig:
Brooddeeg
Bruine suiker
Kaneel
Stroop
Honing
Bakpapier

Maak broodbeleg zoals je gewend bent. Meestal haal ik een pak ciabatta deeg, omdat ik die het lekkerste vind hiervoor. Wit broodbeleg van Koopmans kan ook. Zelf deeg maken met bloem en gist is ook mogelijk, Maak dit klaar volgens de gebruiksaanwijzing/ recept (op het pak).

Als het deeg klaar is met rijzen, rol deze dan uit (bloem op je werkplek strooien tegen het plakken) tot een plak van ongeveer 0,5- 1 cm dik. Bestrooi de plak met de bruine suiker (of als je stroop hebt uit een pot, smeer je het deeg eerst daarmee in en daarna de suiker), giet de stroop er overheen, strooi kaneel er over heen en daarna wat honing (hoeft niet, maar is zooooo lekker).

Rol de plak op, zoals je dat met een pannenkoek zou doen. Snij nu plakken van ongeveer 5 cm (2 vingers dik). Bekleed je DO met bakpapier. Leg de plakken op hun rug (dus je kijkt van bovenaf in de rol) in de DO. De plakken mogen lekker dicht tegen elkaar aan liggen. Als de DO gevuld is, strooi je nog een beetje bruine suiker aan de boven kant.

Nu moet dit deeg nog even rijzen in de pan. Deksel op je DO en leg daar 1-2 gloeiende kooltjes op, gedurende een half uurtje. Daarna kooltjes onder de DO en ongeveer 3 keer meer aan kolen (5 onder-15 boven) aan de bovenkant, ongeveer nog een half uurtje.

Het zijn natuurlijk niet de echte bolussen, maar ze snaken er niet minder om!
 

Flos

SHTF Expert
Bolussen de naam nooit gehoord.
Maar het recept klinkt lekker.
Al zal ik mijn brooddeeg wel zelf moeten maken omdat ik die andere merken ook niet ken.
 

DO-it

Diehard Prepper
Bolussen de naam nooit gehoord.
Maar het recept klinkt lekker.
Al zal ik mijn brooddeeg wel zelf moeten maken omdat ik die andere merken ook niet ken.

Nog nooit in Zeeland bolussen gegeten???? Dat is net zo iets als in Den Bsoch zijn en geen Bossche bollen eten..... In beide gevallen zijn ze het lekkerste uit de streek waar ze vandaan komen. Een tip, mocht je in de buurt zijn!
 

Mayo

Last (wo)man standing
AAARRRGHH!!!
Wat doe je me aan @DO-it !!
Echte zeeuwse bolussen zijn echt het toppunt van lekker.. en ik heb er een stuk of 8 in de vriezer zitten :eek:

Er gaat natuurlijk niks boven vers van de bakker, maar op de 2e plaats staan bolussen uit de vriezer.
En ik was er net in geslaagd ze te 'vergeten', want ik zou gedurende de challenge niks uit mn vriezer halen!! :lol:

Mijn famile van moeders kant wonen allemaal in Zeeland, dus als ik daar ben gaan er altijd een stuks of 15 mee naar huis.
Dat is de eerste 3 dagen bolussen voor ontbijt, lunch en.. nou, nog net niet ook avondeten, maar het scheelt niet veel :D
Wat over is gaat in de vriezer voor een later moment:p

Mar jouw recept ga ik zeker een keer proberen, klinkt ook om je vingers bij af te likken :thumbsup:
Ik ken iets vergelijkbaars, maar dan met alleen bruine suiker en kaneel.
 
Bovenaan