• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Niels

Mankinds only hope
Laatst bewerkt:
Ik heb dit recept nu 2 keer gemaakt, en ik, en mijn famillie ook vind het echt super lekker.
Mooie bijkomstigheid, het is nog super gezond ook!

Het recept heb ik proefondervindelijk gewoon vastgesteld door maarzo wat te doen.

Wat zit er in?

325 gram wortels
1 groene paprika
3 rode paprika's
2 teentje knoflook
3 rode uien (wat kleiner)
4 wat kleinere rode aardappeltjes
1 prei, het goede stuk er van
2 runderlappen / biefstukjes
2 boilion blokjes (ik heb runder)
1 dosis tex-mex kruiden van Stegerman (potje supermarkt).

Het bovenstaande allemaal netjes versneden op de laatste 2 natuurlijk.

Dat ziet er dan zo uit:
stoofpotje.jpg

Zoals je ziet heb ik alles in vacuüm zakken gedaan en vacuüm geseald.
Dit hoeft natuurlijk niet, maar ik vind het prettig omdat ik het mee moet nemen in / op / aan de rugzak.

Ik misbuik hiervoor een steelpannetje die ik al eens op een kringloop heb gekocht toen ik een pannetje voor in het kampvoor zocht tijdens de voorjaars SC van @sterredag .
Dit is een steelpannetje waar hoop ik net alles in gaat passen!

Het bereiden is simpel.
Schat met logisch verstand in hoeveel water je gaat koken, breng het aan de kook, gooi de boilionblokjes er in, even laten afbrokkelen, rundvlees er in, effe wachte, groente er bij, roeren roeren, paar uur later pruttelen, tussentijds roeren, ik doe meestal een uur voor tijd ofzo de kruiden er bij...
Na een uur of 2 word de textuur anders... de aardappel begint te binden enzo, en het gaat lijken op een heel vreemde goulassoup, gewoon lekker door laten pruttelen nog, en als je dankt dat het kan, dan zal het wel kunnen.

Super simel allemaal, maar goed, zelfs ik kan het nog, dus jij ook.

Veel kookplezier in het bos allemaal!
 

Benedictus

Elementary prepper
Laatst bewerkt:
1 prei, het goede stuk er van

Alles van de prei is toch het goede stuk? Het groene stuk van de prei heeft de meeste smaak. Wel goed wassen en in reepjes snijden.

Dit is een steelpannetje waar hoop ik net alles in gaat passen!

Ik heb het pannetje natuurlijk niet gezien, maar ik vrees voor je dat het niet gaat passen. Je hebt ook een deksel op het pannetje nodig.


Biefstukjes zijn te mager (en te duur, maar dat is persoonlijk) voor een stoofpot. Dit vlees wordt daardoor sneller taai.

Maar: goed en gezond bezig!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Niels

Mankinds only hope
Wacht effe ... :p
Het is hoe je het leest he... "Het goede stuk van de prei", daarbij weet iedereen wat ik bedoel.
What ever, het witte stuk heb ik gebruikt.

Het pannetje heeft ook een deksel.

Ik heb geloof ik runderlappen nu, weet het niet precies, maar ook biefstukjes doen het prima hoor.
Het gaat mij er juist om dat er zo min mogelijk vet en rotzooi in zit.

Het is ook maar hoe een ieder het maakt he, ik kwak dit gewoon even online hoe ik het doe.
Je kan vast nog allemaal ander spul er in gooien enz.

Overigens een kruidnagel en watlaurierbladeren mee laten sudderen geeft ook een goede smaak.
 

Erny

Last (wo)man standing
Leuk gedaan. Volgens mij heet het de "Niels TexMex Flex Stoof". :cool:

Maar denk dat het nog iets lekkerder kan door kleine wijziging in het bereiden.
Als je nou bij het vlees wat olie giet voordat je het sealt dan kun je eerst het vlees in die olie aanbraden, mét de kruiden, totdat het aan alle kanten bruin wordt. Dit zorgt voor een extra lekker smaakje.
Dan kun je de groenten er 1 voor 1 bij doen en wat laten slinken zodat straks alles in je steelpannetje past. De groenten zoals de prei en paprika en aardappel als laatste.
En dáárna pas je bouillonblokje en water erbij doen voor het suddergebeuren.

Zou verder ook de hele prei gebruiken maar dat is een persoonlijke keuze. (snap niet zo goed waarom de preien tegenwoordig steeds minder groen hebben als ze in de supermarkt liggen...:confused: )
Het gaat mij er juist om dat er zo min mogelijk vet en rotzooi in zit.
Over wat voor "rotzooi" heb je het dan? Bedoel je dan zenen en botjes? Het vet smelt weg en geeft juist smaak aan je stoof... (en jou energie). Maar hou je dan niet van die "vettige" smaak misschien?
Je hebt ook magere runderlappen die veel geschikter zijn voor lang stoven. Dat vlees wordt daar namelijk juist lekkerder van. Zou het ook jammer van het biefstukje vinden. Die eet ik liever op na een luttel aantal minuutjes bakken aan elke kant... :D

En inderdaad kun je er van alles nog bijgooien of dingen weglaten, daarom zijn er ook zoveel soorten stoofschotels. ;)
 

Sandra

Senior Prepper
Het klinkt lekker Niels

Wat Erny zegt. Ik vindt het zelf ook wat zonde van goed vlees. Maar iedereen kookt wat tie lekker vindt en dat zal het zeker zijn.
Vocht in laten koken kost veel tijd zou zelf wat bindmiddel meenemen.
 
F

frans81

Gast
Hee @Niels ik doe mijn verse Roadkill op de Post en krijg het als nog dampende maaltijd kant en klaar terug .

Jou vertrouw ik nu als ( Stoof ) Kok .

Smakelijk eten alvast daar in de Bush .
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ik heb dit recept nu 2 keer gemaakt, en ik, en mijn famillie ook vind het echt super lekker.
Mooie bijkomstigheid, het is nog super gezond ook!

Het recept heb ik proefondervindelijk gewoon vastgesteld door maarzo wat te doen.

Wat zit er in?

325 gram wortels
1 groene paprika
3 rode paprika's
2 teentje knoflook
3 rode uien (wat kleiner)
4 wat kleinere rode aardappeltjes
1 prei, het goede stuk er van
2 runderlappen / biefstukjes
2 boilion blokjes (ik heb runder)
1 dosis tex-mex kruiden van Stegerman (potje supermarkt).

Het bovenstaande allemaal netjes versneden op de laatste 2 natuurlijk.

Dat ziet er dan zo uit:
Bekijk bijlage 14380

Zoals je ziet heb ik alles in vacuüm zakken gedaan en vacuüm geseald.
Dit hoeft natuurlijk niet, maar ik vind het prettig omdat ik het mee moet nemen in / op / aan de rugzak.

Ik misbuik hiervoor een steelpannetje die ik al eens op een kringloop heb gekocht toen ik een pannetje voor in het kampvoor zocht tijdens de voorjaars SC van @sterredag .
Dit is een steelpannetje waar hoop ik net alles in gaat passen!

Het bereiden is simpel.
Schat met logisch verstand in hoeveel water je gaat koken, breng het aan de kook, gooi de boilionblokjes er in, even laten afbrokkelen, rundvlees er in, effe wachte, groente er bij, roeren roeren, paar uur later pruttelen, tussentijds roeren, ik doe meestal een uur voor tijd ofzo de kruiden er bij...
Na een uur of 2 word de textuur anders... de aardappel begint te binden enzo, en het gaat lijken op een heel vreemde goulassoup, gewoon lekker door laten pruttelen nog, en als je dankt dat het kan, dan zal het wel kunnen.

Super simel allemaal, maar goed, zelfs ik kan het nog, dus jij ook.

Veel kookplezier in het bos allemaal!

Ik ben ook een vacuüm prepper geworden. Ik zou alleen de stoof lekker thuis maken zodat de smaken lekker kunnen intrekken. Daarna porties verpakken met de vacuüm machine.

Ook makkelijk met opwarmen of per portie te eten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Mayo

Last (wo)man standing
Ik ben ook een vacuüm prepper geworden. Ik zou alleen de stoof lekker thuis maken zodat de smaken lekker kunnen intrekken. Daarna porties verpakken met de vacuüm machine.
Ook makkelijk met opwarmen of per portie te eten.

De vacuum machine staat bij mij ook permanent op het aanrecht! :thumbsup:
'Vroegah' vroor ik alles rauw in, zoals t uit de winkel kwam.
Voordeel is dat je er nog alle kanten mee uit kunt, nadeel is dat je er nog mee aan de slag moet op een moment dat je geen tijd/geen zin hebt.

Tegenwoordig vries ik sommige dingen nog steeds rauw in, maar vaak maak ik een gedeelte klaar, trek het vacuum en vries het dan in als kant&klaar gerecht :)
Of, als er vloeibare jus/saus bij zit: eerst in een bakje in de vriezer tot het niet meer vloeibaar is en dán vacuum trekken (zonder bakje) en terug de vriezer in :cool: Of wecken, natuurlijk :D
 

Jannes

Prepper goeroe
De vacuum machine staat bij mij ook permanent op het aanrecht! :thumbsup:
'Vroegah' vroor ik alles rauw in, zoals t uit de winkel kwam.
Voordeel is dat je er nog alle kanten mee uit kunt, nadeel is dat je er nog mee aan de slag moet op een moment dat je geen tijd/geen zin hebt.

Tegenwoordig vries ik sommige dingen nog steeds rauw in, maar vaak maak ik een gedeelte klaar, trek het vacuum en vries het dan in als kant&klaar gerecht :)
Of, als er vloeibare jus/saus bij zit: eerst in een bakje in de vriezer tot het niet meer vloeibaar is en dán vacuum trekken (zonder bakje) en terug de vriezer in :cool: Of wecken, natuurlijk :D

Waarom vries je niet meer in in bakjes? Puur vanwege het gebruik van de bakjes of ruimte in de vriezer? Of blijft het ook langer lekker?

Wij zijn ook aan het kijken naar zo’n vacuüm-apparaat, maar dan is de eerste insteek het bewaren van de koffiebonen van meneer Jannes.
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Roel

Mankinds only hope
Ik kan me dat voorbereiden van maaltijden wel een beetje voorstellen, maar op het moment dat je dan de desbetreffende maaltijd wilt nuttigen... is de sjeu weg...
Goed, je kunt genieten van de uren lange geur van b.v. suddervlees.... maar dan stop je het in de vriezer...:(
Ik kan me weinig lekkerder voorstellen als de geur van runderlappen die vier uur staan te pruttelen om vervolgens op welke manier dan ook te worden geserveerd bij het avondeten.
Ik zou dat niet willen missen.:)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Sandra

Senior Prepper
Oh hoezo dan?
Tomaten bevatten een bepaald zuur wat je patina/olielaag aantast. Je moet dan je hele pan weer inbranden.
Zeker met een stoof gerecht heb je grote kans dat je hele maaltijd naar gietijzer smaakt.

Even snel iets opwarmen is een ander verhaal. Maar let dus op dat bepaalde zuren niet goed zijn voor je pannen.... Zelfde als zeep juk...
 

Mayo

Last (wo)man standing
Waarom vries je niet meer in in bakjes? Puur vanwege het gebruik van de bakjes of ruimte in de vriezer? Of blijft het ook langer lekker?

Het voordeel van vacuum trekken is dat het minder ruimte inneemt en je hebt geen last van vriesbrand en uitdroging van je voedsel ;)

Ik kan me dat voorbereiden van maaltijden wel een beetje voorstellen, maar op het moment dat je dan de desbetreffende maaltijd wilt nuttigen... is de sjeu weg...
Goed, je kunt genieten van de uren lange geur van b.v. suddervlees.... maar dan stop je het in de vriezer...:(
Ik kan me weinig lekkerder voorstellen als de geur van runderlappen die vier uur staan te pruttelen om vervolgens op welke manier dan ook te worden geserveerd bij het avondeten. Ik zou dat niet willen missen.:)

Daar heb je gelijk in: ik sudder mn stoofvlees op een van mn petrolie-stelletjes en dan ruikt het hele huis idd heerlijk!
Maar ja, ik ben alleen en ik ga niet 1 sukadelapje per keer klaarmaken.. Meestal doe ik 1-2 kilo tegelijk, eet er 1 diezelfde avond en dan die week nog een keer, maar de rest 'moet' ik toch invriezen. Als je dat correct doet dan is het een jaar later nog even lekker als op de dag van bereiden zelf, ook al komt de geur niet verder dan het 'opwarm-pannetje' en mn bord :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel
Bovenaan