• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Fokken van gevogelte voor vlees/eieren

Mayo

Last (wo)man standing
Ik kan geen sub-forum vinden over het zelf houden/fokken van dieren..?
Als dat er wel is dan graag daar naartoe verhuizen!

Op een Amerikaanse website een interessant stuk gevonden over het houden/fokken van gevogelte voor vlees en eventueel eieren.
Het interessante is dat verschillende sooorten vogels worden vergeleken en dat er wordt gekeken welke soorten vogels makkelijk of moeilijk(er) te houden zijn, welke soorten bij elkaar gehouden zouden kunnen worden en welke echt apart moeten, hoeveel ruimte ze nodig hebben en wat de moeite waard is qua opbrengst.
Besproken worden kippen, eenden, ganzen, patrijzen, parelhoenders, kalkoenen, emu's en struisvogels.
Het is inclusief schema's met de verschillende eier- en vlees opbrengsten, kosten qua voer en aanschaf- en hokkosten. Wellicht in onze sitatie niet letterlijk te nemen, maar het geeft denk ik wel een indicatie van de verschillen tussen de soorten vogels.
De genoemde rassen zijn amerikaans en hier wellicht beter te 'vervangen' door beter verkrijgbare rassen, maar het blijft interessant om te lezen.

Wel in het engels, sorry...

http://www.askaprepper.com/the-best-fowls-to-raise-for-shtf-quail-guineafowl-chicken-turkey-emu-etc/


(de betreffende website heeft trouwens meer interessante stukken :cool:)
 

Henk88

Diehard Prepper
Leuk topic,

Ik ben zelf (nog) niet moedig en kundig genoeg om een dier te slachten en te houden voor vlees maar ben wel van plan om begin volgend jaar wat kwartels te gaan houden in mijn tuin voor de eieren.

Een kwartel is een fijne vervanging voor een kip die wat kleiner is in formaat en wat minder luidruchtiger, dus beter geschikt voor een 'gewone' tuin in een woonwijk. De eieren zijn zelfs voedzamer en smakelijker dan die van een kip maar wel een stuk kleiner, je hebt 3 a 4 kwarteleieren nodig om 1 kippenei te vervangen.

De Nederlandse DFKP-Club heeft voor het houden van kwartels en prachtige Nederlandse, gratis te downloaden handleiding ter beschikking gesteld van 50 pagina's (hier te vinden) waarin alles rondom het houden van kwartels aan bod komt inclusief foto's. Van voeding, tot huisvesting, tot informatie over fokken en broeden.

Eigenlijk alle informatie die je nodig hebt mocht je kwartels willen gaan houden.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
@Flos heeft veel ervaringen met het houden en slachten van gevogelte. Alleen een struisvogel heb ik bij hem nog niet aangetroffen.

Een dergelijk topic zou vind ik erg interessant, mer name hoe je gaat door selecteren tijdens een shtf en hoe je aan voldoende voer komt.

Ik denk zelf aan kippen omdat deze een ideale grootte hebben. Kwartels en fazanten ... een lekkere snack.:hug:
 
  • Leuk
Waarderingen: Mayo

Flos

SHTF Expert
Van @Mayo opgesomde vogel soorten heb ik de emü's en de struisvogel nog niet gefokt maar om de lijst aan te vullen wel al fazanten en kwartels.
De Engelstalige link kan ik niet lezen en de link over de kwartels nog geen tijd voor gehad.
Maar mijn ondervinding is, het beest moet niet persé groot te zijn om een goede vlees opbrengst te hebben.
Zo kweek ik al 2 jaar Mechelse koekoek een haan kan tot 80cm groot worden maar je moet er 10 maand aan kweken tot hij eigenlijk volwassen is en slachtbaar. En dan nog met 2 goede eters en een lekkere saus eet je men op in een maaltijd. Maar je hebt dan ook het beste kippenvlees ter wereld gegeten.
Een Japanse kwartel daarin tegen moet je maar 8 weken aan kweken tot hij slacht rijp is. En met anderhalf kwartel met een portie rijst en wat groenten ben ik ook voldaan.
 

Lai

Prepper goeroe
Topic ligt al even stil, maar toch.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat een buurman van mij kwartels kweekt. Gister is er met de storm letterlijk eentje aan komen waaien, een witte japanse kwartel, wist dat buur een volière heeft en gevraagd of hij een kwartel miste. Dat deed ie.

Hij heeft er maar een dikke 100 :eek: in 5 verschillende rassen lopen in verschillende kleurslagen. Hij broed de eitjes uit in een broedmachine. Heeft vaak mannetjes waar hij niks mee kan die of de nek omgedraaid worden en de kliko in gaan (zonde) of eindigen als voer voor uilen/slangen....
Tevens heeft hij vrouwtjes aan de lopende band te koop. Nu zit ik te denken om een aantal japanse kwartels te nemen, vrouwtjes + man, voor eitjes en vlees. Zelf slachten is geen probleem.

Maar, zijn kwartels beestjes die goed broeden of is hier echt een machine voor nodig.
Van buur heb ik begrepen dat het nog al familie beschermende beestjes zijn waar niet een ander zo bij gezet kan worden. Zelfs de dood kan er op volgen. Dat zou betekenen dat ik een man en vrouwtjes uit een familie moet hebben, wat inteelt betekent. Of speelt dat geen rol bij deze vogeltjes?
 

drent

Diehard Prepper
Topic ligt al even stil, maar toch.

Ik ben er vandaag achter gekomen dat een buurman van mij kwartels kweekt. Gister is er met de storm letterlijk eentje aan komen waaien, een witte japanse kwartel, wist dat buur een volière heeft en gevraagd of hij een kwartel miste. Dat deed ie.

Hij heeft er maar een dikke 100 :eek: in 5 verschillende rassen lopen in verschillende kleurslagen. Hij broed de eitjes uit in een broedmachine. Heeft vaak mannetjes waar hij niks mee kan die of de nek omgedraaid worden en de kliko in gaan (zonde) of eindigen als voer voor uilen/slangen....
Tevens heeft hij vrouwtjes aan de lopende band te koop. Nu zit ik te denken om een aantal japanse kwartels te nemen, vrouwtjes + man, voor eitjes en vlees. Zelf slachten is geen probleem.

Maar, zijn kwartels beestjes die goed broeden of is hier echt een machine voor nodig.
Van buur heb ik begrepen dat het nog al familie beschermende beestjes zijn waar niet een ander zo bij gezet kan worden. Zelfs de dood kan er op volgen. Dat zou betekenen dat ik een man en vrouwtjes uit een familie moet hebben, wat inteelt betekent. Of speelt dat geen rol bij deze vogeltjes?
Inteelt is nooit gezond. In jouw geval ben je nu makkelijker aan vlees als je met die buurman een dealtje sluit voor de mannetjes die nu richting kliko gaan.
5 rassen? Voor vlees, etc. worden meestal japanse kwartels gehouden, groeien het snelst, zijn er in meerdere kleurtjes, maar allemaal dezelfde soort. Ruzie in een groep kwartels door introductie nieuw dier kan zeker, nieuw dier alleen is net als bij kippen niet aan te raden. Wat je doet is sets eitjes van verschillende kleuren samen in de broedmachine, door de kleurtjes weet je wie aan wie verwant is en als ze samen groot worden is de rest ook niet zo'n probleem. Koppeltjes maak je als ze zo'n week of 3 oud zijn en de borstveren het geslacht verraden (is niet bij alle kleurtjes zo). Ook dan zijn ze nog te jong voor echt gerotzooi. Als je enkel eitjes wil eten en niet fokken maakt broer x zus niks uit.

Beestjes zijn zo lang al voor eitjes en vlees gefokt dat broedsheid geheel foetsie is. zonder broedmachine en warmteplaat geen volgende generatie, onder broedse krielkip is riskant, een pik met zo'n snavel en frutsel maat hommel is stuk, kip is ook nogal eens te zwaar en plet de eieren.

Kwartels hebben meer (ook dierlijk) eiwit nodig dan kippen en dat is duur voeren. Voor mij kwam de berekening negatief uit en ook er zelf voer voor verbouwen/fourageren is lastig, zo sterk zijn die snaveltjes niet en goed geschikt hok (dat je ook goed schoon kan houden) was lastig. Verder kunnen ze beter vliegen dan je zou denken en eenmaal ontsnapt verrekte goed verstoppen (was gelukkig nog huiskamer). Ik krijg van de hardgekookte eitjes buikpijn, probeer dus eerst of je wel tegen de eieren kan voordat je er geld in gaat steken. Voor mij is het qua eieren geen optie (die werden dus duur kippenvoer), voor vleesproductie vindt ik ze te duur (o.a. door kosten broedmachine, etc.) en de minibotjes tussen het weliswaar lekkere vlees uitpeuteren was ik ook snel zat. Goede beestjes geweest om qua vleesvee mee te beginnen, zeker als het om zelf slachten gaat, maar niet voor herhaling vatbaar. Klein vleesvee zal hier naar het er uit ziet konijn worden, herbivoor is een stuk goedkoper te voeren dan omnivoor. Voor de eieren zijn er krielkippen, al zal overschot daar ook de vriezer in verdwijnen. Zeker (jonge) haantjes raak je bijna aan de straatstenen niet kwijt tenzij je er geen probleem mee hebt dat ze ergens anders (bijna) gratis vlees hebben.
 

Flos

SHTF Expert
Ik even wat de kwartels betreft @Lai
Kwartel zijn hele lieve vogels ( hoenderachtige ) bij mij komen ze uit mijn hand eten.
Wat voeding betreft zijn ze niet kieskeurig. Maar als je er wilt mee gaan kweken is krachtvoer aangeraden.
Het is waar dat ze vreemde soortgenoten weren. Maar dat kan je oplossen.
Zelf broeders zijn het niet een broedmachine heb je nodig. Onder een kriel kip lukt het zeker. En een kip welk ras dan ook gaat nooit haar eigen kuikens dood pikken. En ze zijn zeker niet te zwaar voor die kleine eitjes. Denk maar aan het ei van Colombus . En een kwartel ei is dan nog veel sterker dan een kippenei. Je kan het niet op de rand van een koekenpan slijten. Je hebt echt een mes nodig. En het geslacht van een Japanse kwartel zie je aan de kleuren van de kop niet aan de borst veren.
Ik eet gekookte eitjes gebakken spiegeleitjes roer eitjes allemaal lekker. Als je niet overdrijft.
En het leuke aan kwartels is dat ze om de 22u een ei leggen. Dus je kan er 2 op een etmaal hebben.
4 hennen op een haan is ideaal .
Als je nog vragen hebt vergeet ze niet te stellen.
 

Sieb

Survivor
Mocht je de ruimte hebben en de buren wonen niet te dichtbij zijn, " parelhoenders " mogelijk ook een optie. Ook waken ze goed, slaan alarm, lees zijn luidruchtig.
 

Lai

Prepper goeroe
@drent buurman is begonnen met een koppeltje japanse kwartels, maar heeft de smaak te pakken in het kweken en heeft dus inmiddels meerdere soorten. Van heel klein tot grootste.
Vuurman heeft al laten weten niet zo happig te zijn om kwartels als mensen voedsel weg te doen. Hij keek zelfs verschrikt dat dat gebeurt.
Vandaar het zelf willen kweken.
Ik heb eitjes mee gekregen om te proberen, zijn lekker en nog geen last.
Vlees van kwartel nog niet gehad. En botjes, vissen hebben ook veel graten. Zal niet veel verschil zijn.

Bij buur lopen ze in volières of binnen in flinke konijnen flats, vliegen doen ze amper (alleen bij gevaar) en willen ze vaak niet een loopplakje op zoals kippen. Een nachthok op de grond rade hij wel aan. Zoals hij de hokken heeft is het goed te doen met schoonmaken, voeren en vangen.

Konijn heb ik ook aan gedacht, maar leggen geen eieren :( Muskuseend zit ik ook aan te denken, als eens gehad zowel voor eieren als vlees.

@Flos krachtvoer is wel een dingetje. Het moet soja vrij zijn.
Legkorrel voor sierkippen geeft buurman + meelwormen.
4 hennen en 1 haan was ook wat buur aan rade. En deze 4 uit 1 groep.

Voer voor parkieten of strooivoer zou ook kunnen? Zijn kleinere zaden dan kippenvoer en bevatten geen soja.

Dus ook eens kijken naar goed broedse kippen ras tegenover broedmachine. Die kip blijft het met stroomstoring wel doen. :D

@Sieb helaas, ik woon midden in een dorpje. Heb nog geen klachten ontvangen over mijn kippen als die een ei gelegd hebben, maar anderen buren hebben hun kippen en haan na klachten (1 buur :confused:) weggedaan. Liep haast op slaande ruzie uit.
Zowel met parelhoeder als fazant eten geen ervaring.
 

Roel

Mankinds only hope
Wij hebben een toom Sussex kippen. Mooie grote beesten die het jaar rond eieren leggen.
Steevast begin mei wordt t spul broeds en zorgt voor nakomelingen, waaronder iedere keer weer een aantal hanen die de vriezer aan de binnenkant gaan bekijken.
Last van de buren, nee, die zijn de kippen gewend en krijgen met enige regelmaat verse eitjes.
Nou wonen de buren ook een beetje op afstand dus echt last zullen ze er niet van hebben.
Afgelopen jaar twee hennen die een toom kuikens deelden.:)
DSCF2681.JPG
 

imker

Survivor
Laatst bewerkt:
Hier lopen Lohmann kippen in de ren, een ouderwetse Hollandse bruine kip met mooie rode kam. Zonder haan, de haan kwam te laat en werd niet geaccepteerd. Het zijn stevige beesten en goed voor 300 eieren per jaar per kip, 5 kippen is 1500 eieren en dus genoeg om nog wat te ruilen of weg te geven. De ren is 2,5 meter bij 6 meter en een derde is bestraat en overdekt daar staat ook een klein nacht- en leghok, de rest was gras nu zorgvuldig omgeploegd door de kippen en er staat een beukenheg in. Ze zijn supertam, je kan ze oppakken en kinderen kunnen ze aaien en knuffelen, ze mogen per dag een uur door de tuin scharrelen. Na het scharrelen pak ik de bezem en dirigeer ze zonder protest terug de ren in. Kuilen graven vinden ze ook leuk, net als vliegen vangen uit de lucht.

Groeten, imker.
 

Lai

Prepper goeroe
Haan gaat hem moeilijk worden, mijn tuin grenst aan 5 andere tuinen. 1 buur schijnt nogal een zeikerd eerste klas te zijn. En krijgt veel zijn zin. Deze buur stond ook al aan mijn deur te klagen dat de berken in de achtertuin er af moesten. Te hoog verwildert bladiebla. Hij wilde dat wel voor mij doen. Aap kwam uit de mouw dat hij het hout goed kon gebruiken. Hij krijgt niks.

@imker ik heb ook een lohman, eentje met veel voer nijd. Pik de andere kip binnen een dag helemaal kaal op de rug tot bloedens toe. Probeert zelfs door gaas heen de ander nog te pikken om die maar te beletten naar haar voer te gaan.
De lohman legt redelijk goed, maar zit apart van de ander door gedrag. Pikt af en toe eigen eieren ook stuk.
De ander is een maran, ook goede leggers en vlees kippen. Al zit deze nu niet goed is haar vel. Helaas met kopmijt waar niks tegen schijnt te helpen. En legt na de verhuizing nog steeds niet.

Vandaar mijn zoektocht naar andere eierleggers die eventueel ook gegeten kunnen worden.
 

Flos

SHTF Expert
Hennen die hun eigen eieren pikken zijn nog goed voor in de pot. Dit kan je haar niet meer afleren.
@Lai ik heb nog 3 Mechelse koekoek hennen in overschot. Het is natuurlijk een pokke eind van jou naar mij en terug.
Ik kleef er geen prijs op je mag dat even googlen van mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Lai

Prepper goeroe
Heb tot nu toe nog maar 2 beschadigde eieren van deze kip gehad. Heb inmiddels 2 hele eieren uit haar kooi gehaald. Echt een fanatieke eierpikker is ze niet.

Dank voor het aanbod @Flos ,maar wat je zegt afstand. :( Dichterbij zijn andere alternatieven.
 
Bovenaan