• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Forest Camo Regenjas Korps Mariniers ( Nylon )

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb deze jas al geruime tijd in bezit , en ondanks dat nooit echt in verdiept .

In éérste instantie dacht ik dat het een Gore Tex versie was ! Maar na bekijken Label , begreep ik al vlug dat het een 100% Nylon type was / is .

Het is wel een meerlaagse jas . Vermoedelijk 2 laags Bovenstof en Nylon onderlaag .
Maar zonder het PTFE membraan wat in een Bi laminaat Gore Tex verwerkt zit .

Jas heeft 4 grote met ritsen af te sluiten zakken .2 Borstzakken met verticale ritsen en 2 heup met horizontale ritsen .

Verder zijn er drie verstelkoorden , 1 aan d3 onderzijde , 1 op buik hoogte en in de Capuchon .
Capuchon is voorzien van een zogenaamde Memory Wire ( buigzame koperen draad ) .
Over de rits zit een met Velcro af te sluiten strook zodat regen en Wind geen toegang hebben op onderliggende kleding .
Aan beide zijden zitten onder de oksels 20 cm lange ritsen voor extra ventilatie .
Vooral bij hoge inspanning bewijzen deze hun nut .
Namelijk afvoeren van vocht en Warmte .
Minder of geen condens als resultaat .

Ik vind het een Top jas die degelijk gemaakt is en prepperwaardig is .

Helaas moeilijk verkrijgbaar deze door KPU verstrekte jas .

Maar als ik het goed gelezen heb middels bericht op www , dan zijn deze jassen vervangen door een ander type .
Dit omdat ze niet voldeden aan de eisen / beproevingen binnen het Korps .

Zie link met onderbouwing / info .

https://magazines.defensie.nl/materieelgezien/2014/08/regenkleding

20190303_171521.jpg
20180415_233303.jpg 20180416_083358.jpg 20180416_083449.jpg

Foto 1 Toont het gemak van een Note 9 , namelijk de Penfunctie met bluetooth afstandbediening .
De Jas die ik heb is een ruimvallende Maat M .
Hierdoor kan ik het aan als gewone jas met eronder eventueel een dikkere trui in combo met trainingsjasje of dikke wollen trui en thermo .
Het zijn maar kleding voorbeelden , en die kunnen conform lichaamsbouw alle kanten op .

Een Medium valt ongeveer als een Large .
Persoonlijk houd ik niet van ( te ) ruime jassen .
Hierdoor is het vaak tamelijk lastig om Velcro los te krijgen of ritsen te bedienen . Je trekt namelijk vooral de jas mee . Met koude tengels en met handschoenen al helemaal een probleem .

Prachtige Jas maar slecht verkrijgbaar .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdelijke nieuwe Effen model en De Forest Camo vervangen Jas / Pak ( zie foto's onderzijde ) .

Vele jassen Absorberen water ! Ook de welbekende Bi laminaat Woodland versie .
Daar komt nog bij dat vele te koop zijnde of al gekochte Bi laminaat jassen niet eens meer waterdicht zijn !
Je mag ze zelfs niet wassen ! En eenmaal toch gewassen ( zie label jas ) moet je ze weer speciaal behandelen met dat in label vermelde goedje !?

Maar het ongemak zit hem puur in het trage drogen van de Forest Camo .
De Bilaminaat jassen drogen ( misschien ) veel vlugger . Maar zijn desondanks dat niet te vergelijken met de huidige lichtere nieuwe modellen .


20190305_181427.jpg 20190305_181448.jpg
 
Ik heb de woodland bilaminaat van het korps en die werkt perfect. Aardig wat regen mee gehad en nog nooit een druppel nat in geworden. Net als de bilaminaat van de landmacht eigenlijk. Zelf heb ik er 3 verschillende en vind ze echt super.
In mijn filmpje heb ik die van korps mariniers aan. In mijn andere films gebruik ik vaak de KL versie.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de woodland bilaminaat van het korps en die werkt perfect. Aardig wat regen mee gehad en nog nooit een druppel nat in geworden. Net als de bilaminaat van de landmacht eigenlijk. Zelf heb ik er 3 verschillende en vind ze echt super.
In mijn filmpje heb ik die van korps mariniers aan. In mijn andere films gebruik ik vaak de KL versie.


Foto label ??
En hoe is de jou type jas opgebouwd . Zakken en ? Ventilatie .
Heb je de smock variant ?

Ik heb al zoveel ( tig is nog te weinig ) types jassen gehad , dat ik veel geruimd heb .
Ik kom nog om in het spul .
Uit de hand gelopen tijdverdrijf .

Edit

Binnen het Korps mariniers wordt veelal de Smock versie gedragen .

Totaal niet te vergelijken met een Bi laminaat type Jekker Nat weer .

Ik heb nog nooit een Bi laminaat Jekker nat weer in Forest Camo gezien .
I am curious now :)
 
F

frans81

Gast
Ik zal morgen eens een foto maken Frans81. Ik kwam er ook pas later achter dat er inderdaad meer dan tig soorten zijn hahah

Veel jassen zijn zelfs gewoon in een experimentele fase uitgereikt. En daarna gewoon afgekeurd . Of overbruggen naar ander model verstrekt als tijdelijke oplossing .

Dat zag je oa ook bij het Tenue voor de Uitzending naar Mali . Daar zijn vele experimentele test modellen voor getest .
Dat kost een kapitaal .

Daarna gewoon de veiling in en richting Dump .

Er zit mooi spul bij maar wat mot je ermee !?

Ik vind een goed geteste effen jas vele malen beter passen bij het prep gebeuren .

Oké Camo is spotgoedkoop geworden in vergelijk met 5 jaar geleden .

Een heuse Lowe Alpine uitvoering rugtas in nieuwstaat koop je voor de helft of minder van de prijs .
De nieuwe Smock / Gevechtsjassen koop je voor 40 tot 60 euro nieuw ( ook soms in de Verpakking ) .
 
Bovenaan