• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Berghaus rugzakken probleem no 1 De Coating !

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Persoonlijk zou ik graag weer een Berghaus type rugtas erbij willen !
Waarom ? ... omdat ik er geen meer heb haha .
Nope , niet geheel waar :lol:

Omdat ze sterk zijn en lekker zitten :hug: Mits de goede maat en niet overladen .

Maar waar ik het meeste tegenaan hik is de coating :oops:

Die is gewoon waardeloos , nog steeds .
Bij geen enkele tas is dit zo overduidelijk .
Alle Lowe' s die ik heb of heb gehad waren eigenlijk perfect . Zelfs tassen van nu 18 jaar oud .
De flink gebruikte hadden afbladderende coating bij rondom drawstring bovenzijde . Alle Daypacks perfect .

Van De ARWY modellen ben ik er maar weinig tegengekomen met coating probleem .
Daar zijn ze eigenlijk ook nog te jong voor zou je zeggen .
Nee hoor , die coating bij de oude generatie Arwy's is DIK EN STUG .
De Huidige zijn van andere coating voorzien en dunnere laag .

DE Berghausjes zijn er allang , vooral de Cyclops Vulcan serie . Maar daar zijn ook weer generaties in .
Maar of je nou de Vulcan of Atlas of Crusader serie of Munro serie types hebt , ze hebben alle al heel vroeg dat coating probleem .

Het blijft gewoon niet zitten . Ze lekken ook al vanaf begin .

I live them and I Hate them :oops:

Edit

Burger rugzakken vermeld ik bewust niet in dit Topic .
Heb ik namelijk geen problemen mee :):)

20190307_143538.jpg 20190307_144212.jpg 20190307_143504.jpg 20190307_143507.jpg 20190307_143514.jpg
 

Marcov

Prepper goeroe
Die ervaring heb ik niet met Berghaus. Ik heb een Berghaus Bullfrog gehad, die heb ik na ruim 15 jaar dagelijks gebruik weggedaan. (volgens mij weggegeven tijdens een SC)
Pas in de laatste 3 á 4 ging de coating stuk. Dat vind ik niet slecht.
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Die ervaring heb ik niet met Berghaus. Ik heb een Berghaus Bullfrog gehad, die heb ik na ruim 15 jaar dagelijks gebruik weggedaan. (volgens mij weggegeven tijdens een SC)
Pas in de laatste 3 á 4 ging de coating stuk. Dat vind ik niet slecht.

Met mijn Burger model Berghaus C7 2 series 70/10 Bioflex heb ik ook geen coating problemen .
Ook niet met eerdere burger gerichte types .

Ik vermeld derhalve ook alleen de Militaire types .

En ik ga er zeer zeker vanuit dat niet alle deze problemen hebben en er derhalve mensen zijn die nog redelijke oude met ?? ( zeer zeker geen goede ) in bezit hebben .
Ook worden ze binnen defensie / legereenheden heel anders gebruikt dan wanneer jij of ik of welke hobbyist dan ook deze gebruikt .

Een zeer recente Crusader model dat ik had vertoonde overal coating problemen .
Een Altlas type van 1 jaar oud kon ik recent kopen voor 50 euro . Rekening ter inzage met aankoop datum ( gekocht bij Dump en geen Garantie ) .
Vele loslatende coating plekken .

Misschien dat het productie fouten zijn en dat slechts enkele lijnen daar last van hebben ???

Ik hou dus de Burger modellen buiten deze reactie .:hug:

En voeg even wat toe aan eerste bericht ;)

Toch even foto van nog bijna perfecte coating van intensieve gebruikte C7 series 2 .
Bodemvak ( foto 2 ) is al minder maar nog heel goed

15519750527766215027535473991227.jpg 15519751372338860704128626368562.jpg
 

petroman

SHTF Expert
@frans81 ,
Ik vrees dat "defensie" bij inkoop andere prijzen krijg in inbreng dan de particulier die "milspec" koopt omdta het dan beter zou zijn. Het diee van als het leger het gebruikt is het zeker goed.
Maar defnsie koopt met een bepaalde doorlooptijd in gedachten, gebruik en opslag en na x jaren gaat het weg, gebruikt of niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
F

frans81

Gast
@frans81 ,
Ik vrees dat "defensie" bij inkoop andere prijzen krijg in inbreng dan de particulier die "milspec" koopt omdta het dan beter zou zijn. Het diee van als het leger het gebruikt is het zeker goed.
Maar defnsie koopt met een bepaalde doorlooptijd in gedachten, gebruik en opslag en na x jaren gaat het weg, gebruikt of niet.

Ik weet hoe het werkt binnen defensie !
Maar toch , een burger die vele hogere bedragen betaald mag wel ergens kunnen lezen dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is met die Groene / olivedrap Berghausjes haha .

Goedgebouwde sterke tassen maar coating pff .

Daar komt nog bij dat de productielijn vroeger in Het VK ( British made ) was . Nu ook ergens in Taiwan / Vietnam of ? .
De daar gestikte blijken slechtere constructie te hebben door andere types draad / Garen .
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Gisteren een Kleinere maat Berghaus Cyclops II Vulcan tas bemachtigd .

Een maat 1 denk ik ( Kleinste ) . Moeilijker aan te komen . Net zoals een maat 4 , de grootste
Ook deze tas is al zeer oud , maar desondanks dat ziet buitenzijde er nog zeer mooi uit ! Ook de gespen ( op 1 na , die ik vervang ) zijn alle oké .

Maar dan de binnenzijde :eek::eek::eek: , ja ook hier weer een en al losse vellen .

Het grootste gedeelte heb ik verwijderd uit oa de Daypacks , dit door met de vingers er overheen te wrijven . Gaat zeer goed en je krijgt er nagenoeg alles vanaf . De rugtas heb ik eerst geschrobt met nagelborstel en koud water , en later van de week doe ik de rest .
Wel merk je dat er een vorm van coating nog dieper in de vezels zit , zodoende denk ik dat er nog evengoed een minimale vochtwerende werking is .

Hoe dan ook ! Bij Berghaus militaire rugzakken krijg je normaal gesproken Drybag' S verstrekt voor in de Daypacks en rugzak.

Op foto's zie je dat het een Nette tas is ;) Dus online aankopen van zoiets, verschaffen vaak geen enkele info in de artikelomschrijving omtrent die coating.

Altijd navragen wanneer je zekerheid wil .

20190814_115026.jpg 20190814_115241.jpg 20190814_123812.jpg 20190814_123830.jpg 20190814_123945.jpg
 

Vempain

Prepper goeroe
Dat ziet er bekend uit. Hier ook nog een Berghaus staan die hetzelfde probleem heeft.
Ik dacht erover om de coating eraf te halen en dan weer met een waterafstotend middel te behandelen, maar dat is er nog niet van gekomen om te doen.:fluit:
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat ziet er bekend uit. Hier ook nog een Berghaus staan die hetzelfde probleem heeft.
Ik dacht erover om de coating eraf te halen en dan weer met een waterafstotend middel te behandelen, maar dat is er nog niet van gekomen om te doen.:fluit:

Jij denkt hetzelfde als ik ;)
Maar ik vraag mij af, hoe schoon dat de ondergrond dan moet zijn . En of hechting dan ook optimaal is na het zo schoon als mogelijk .

Een dun laagje vloeibaar rubber zou misschien een optie zijn . Volgens mij is 1 liter niet zo duur . Dun laagje op test stukje , een oude Daypack, en dan na drogen checken op hechting . Oa door ermee te bewegen , oprollen , prop maken enz .

Zie link met een wat duurdere rubber spray . Er zijn verschillende soorten .

https://www.conrad.nl/p/mibenco-vloeibare-rubberspray-kleur-zwart-mat-400-ml-1297810
 

Vempain

Prepper goeroe
Jij denkt hetzelfde als ik ;)
Maar ik vraag mij af, hoe schoon dat de ondergrond dan moet zijn . En of hechting dan ook optimaal is na het zo schoon als mogelijk .

Een dun laagje vloeibaar rubber zou misschien een optie zijn . Volgens mij is 1 liter niet zo duur . Dun laagje op test stukje , een oude Daypack, en dan na drogen checken op hechting . Oa door ermee te bewegen , oprollen , prop maken enz .

Zie link met een wat duurdere rubber spray . Er zijn verschillende soorten .

https://www.conrad.nl/p/mibenco-vloeibare-rubberspray-kleur-zwart-mat-400-ml-1297810
Dat is natuurlijk ook een optie.
Op zich vallen de prijzen inderdaad wel mee.
Ik las ook ergens dat petroleum of een ander soort olie goed kan helpen om iets waterdicht te maken.
 
F

frans81

Gast
Dat is natuurlijk ook een optie.
Op zich vallen de prijzen inderdaad wel mee.
Ik las ook ergens dat petroleum of een ander soort olie goed kan helpen om iets waterdicht te maken.

Toch liever niet voor een rugzak :eek: Het ruikt niet alleen onprettig maar is ook nog eens behoorlijk vies/ vettig :lol:

Eigenlijk heb ik dan zoiets van , maak het zo schoon mogelijk en neem een regenhoes inplaats van olie of Petroleum ;)
 
Bovenaan