• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Weer voorspellen

Preppertt

Senior Prepper
Regelmatig loop ik buiten van het weer te genieten, met mijn hoofd in de wolken. Ik woon langs een dijk en vaak zie ik op een afstandje wolken aankomen drijven. Vaak denk ik dan, wel handig al die weerapps en voorspellingen op tv, maar daar heb je in tijden van SHTF niet zo veel aan.

Hoe kun je nu zelf voorspellen of en wat voor neerslag er uit een wolk gaat komen, hoe ver die nog is, hoe snel het gaat en hoe veel tijd je dus hebt voordat je beschutting moet opzoeken?

Welke oud Hollandse waarheden zijn nu echt waar? Iets met hoe hoog zwaluwen vliegen heb ik wel eens gehoord van een boer op Texel, maar dat is jaren geleden en ben ik inmiddels weer vergeten.

Kortom in dit topic kunnen we allerlei dingen bespreken op het gebied van weer en voorspellingen.
 

petroman

SHTF Expert
Enkhuizer almanak ?
Kijken wat de app zegt en dan onthouden hoe het er uit zag ?

Veel wijsheden kloppen wel ongeveer.
 

Ray

SHTF Expert
Voornamelijk een kwestie van veel buiten zijn en ervaring op doen, maar 't blijft lastig. Hoeveel regen is lastig in te schatten van te voren. De snelheid waarmee het slechte weer nadert moet je ook in de praktijk zien. Soms kun je het zelfs ruiken dat er regen of onweer aankomt. Veel buiten zijn helpt.

Een tipje dan, let op de dieren! Beesten in de wei die onrustig worden, vogels die plots juist wel beginnen te kwetteren of er juist mee ophouden, insecten (en vogels) die gaan schuilen.

Ah, kijk, hier een site die ongeveer het zelfde over dieren meld: https://www.oudersvannature.nl/hoe-kun-je-zelf-het-weer-voorspellen/

@Preppertt Had je zelf al wat tips bij elkaar gegoogled?
 

Sieb

Survivor
Je kunt zelf, " weer voorspellen" , door nu kennis op te doen, nu alle hulpmiddelen nog beschikbaar zijn.
Google, lees, volg een weercursus, workshop. Doe inderdaad ervaring op. Wat zag je een half uur geleden, viel je iets op...ben je verrast, of was je al alert op die regenbui.

Gebruik nu online info en / of weer appjes...
Wat zie je zelf, ervaar je.
Wat staat er in de app.

Gebruik hulpmiddelen, die zonder stroom werken, denk aan bv. barometer.
Zoek op, meteorologische meetinstrumenten.

Zelf heb ik ooit een workshop, " het weer in de bergen..." gevolgd. Veel van geleerd.
 

Jannes

Prepper goeroe
Als kind heb ik geleerd hoe ik regen moest voorspellen door wat @Ray zegt: veel buiten zijn.
Eventjes (half uur ofzo) voordat het gaat regenen, kun je ruiken dat het gaat regenen. Niet dat je daar veel aan hebt, omdat je de donkere wolken al wel ziet.
Verder weet ik dat het vlak voor een bui (paar minuten) het harder gaat waaien.

Maar ja, dit zijn geen wetten van meden en Perzen.

Ik maak ook de fout om op allerlei weer-apps te kijken. :(
 

Lai

Prepper goeroe
Als je bij een beginnende regenbui de vogeltjes blijft horen fluiten ga er dan maar van uit dat de bui lang duurt.
Hang een dennenappel buiten op, word het mooi weer dan gaan de schubben open staan, bij koud slecht weer blijven ze gesloten.
Hang een simpele barometer/donderglas aan de muur.
product-ess-th31.27748f.jpg


Hier een mooie site!! Weer voorspellen zonder gadgets.
http://www.bommeltje.nl/website/weerstation-grave/meteorologie/hoe-voorspel-je-het-weer/

Goed uitleg over soorten wolken, hun ontstaan en het weer wat er bij hoort.
https://www.weerstationleeuwarden.nl/voorspellen.html

Deze blijven leuk :D heb er meerdere van gezien. Al ken ik er meer met "touwtje weg, gejat"

ws_belgie.jpg
 

Alberto

Senior Prepper
Welke oud Hollandse waarheden zijn nu echt waar?

weerspreuken:

- Vallen de bomen op de baan, dan is er een orkaan.
- Heeft de boer per abuis de boerin gemolken, dan komen er onweerswolken.
- Wijst de koe zijn staart naar half-negen, dan volgt er regen.

nu voor echt:
- Is het weer in mei zeer mooi, dan krijgt de schuur maar weinig hooi.
 
D

Deleted member 569

Gast
Communicatie tussen prepper-communities? Niet dat er tijdens een SHTF zomaar een vliegtuig beschikbaar is of verwacht wordt dat jij een vliegbrevet heb. Toch het volgende voorbeeld (zie hieronder).

Mijn opa was na de tweede wereld oorlog vliegenier bij de KNMI, die lieten vliegtuigen vooruit vliegen en op basis van ervaringen (type wolken etc.) en rekenmodellen werd dan berekent hoe laat en wat voor weer Nederland uiteindelijk zou bereiken. Voor degene die dat niet weten, de eerste weersatelliet was er pas in 1959... met nog vele gebreken.
 
Bovenaan