• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Zelfvoorzienende moestuin in gewone achtertuin

Erny

Last (wo)man standing
Heermoes heeft trouwens ook mannelijke en vrouwelijke scheuten. Met het weghalen van de mannelijke scheuten moet je oppassen omdat die dan miljoenen sporen loslaten... vererger je het probleem alleen maar mee. Maar als het echt van die plantjes (ook wel paardestaarten genoemd) zijn geworden kan je de Heermoes met zichzelf bestrijden. Met de Heermoesgier dus. :D
En uitgetrokken Heermoesplantjes kun je ook weer op de grond leggen als mulch.
De mulch zorgt er o.a. ook voor dat je grond minder snel uitdroogt en geeft de mineralen weer terug aan je grond. ;)

Paar soorten gier:
Brandnetelgier = stikstof
Heermoesgier = kiezelzuur
Smeerwortelgier = kalium
Allemaal dingen die de planten in bepaalde hoeveelheden nodig hebben.

En qua medicinale eigenschappen ook een plantje wat je zeker in je tuin wilt hebben. :cool:
 

petroman

SHTF Expert
Als ik de sproeier aanzet dan trek ik zo 500ltr weg dus een IBC is inderdaad ook relatief. Zeker als het een maand niet regent.
En je kan natuurlijk ook een gieter vullen vanuit een IBC.
 

Roel

Mankinds only hope
@Henk88. Equisetum-achtigen als heermoes en alle andere paardenstaarten hoeven niet een groot probleem te zijn zoals @Erny al aangaf.
Een aardige bijkomstigheid is nog dat je het als een polijstmiddel kan gebruiken.
Trek de planten telkens weer op en bewaar ze. Als je een mooie droge verzameling hebt steek je ze in de brand.
De as die over is meng je met iets als een plantaardige olie en je hebt een geheel natuurlijk polijstmiddel.
Dit komt door het grote bestanddeel aan kiezelzuur in de plant. Er zijn soorten met hogere concentraties, maar ook heermoes voldoet.
Toen biljartballen nog van ivoor werden gemaakt werden ze met dit spul gepolijst.
 

Henk88

Diehard Prepper
Heermoes heeft trouwens ook mannelijke en vrouwelijke scheuten. Met het weghalen van de mannelijke scheuten moet je oppassen omdat die dan miljoenen sporen loslaten... vererger je het probleem alleen maar mee. Maar als het echt van die plantjes (ook wel paardestaarten genoemd) zijn geworden kan je de Heermoes met zichzelf bestrijden. Met de Heermoesgier dus. :D
En uitgetrokken Heermoesplantjes kun je ook weer op de grond leggen als mulch.
De mulch zorgt er o.a. ook voor dat je grond minder snel uitdroogt en geeft de mineralen weer terug aan je grond. ;)

Paar soorten gier:
Brandnetelgier = stikstof
Heermoesgier = kiezelzuur
Smeerwortelgier = kalium
Allemaal dingen die de planten in bepaalde hoeveelheden nodig hebben.

En qua medicinale eigenschappen ook een plantje wat je zeker in je tuin wilt hebben. :cool:
Beste Erny, bedankt voor de tips, ik ga me hier zeker eens in verdiepen. Maar zolang de tuin er na 2 weken zo uit ziet blijf ik twijfelen of ik hem wel in mn tuin wil hebben :lol:. Ik heb wel je advies opgevolgd en snijbiet en stambonen gekocht, die ga ik van de week planten.
AAA9.jpg

Als ik de sproeier aanzet dan trek ik zo 500ltr weg dus een IBC is inderdaad ook relatief. Zeker als het een maand niet regent.
En je kan natuurlijk ook een gieter vullen vanuit een IBC.
Ik wil het ook niet gelijk overdrijven, je tip van een IBC container is een goede. Ik start gewoon met 1, kan er altijd nog 1 of 2 bijkopen.

@Henk88. Equisetum-achtigen als heermoes en alle andere paardenstaarten hoeven niet een groot probleem te zijn zoals @Erny al aangaf.
Een aardige bijkomstigheid is nog dat je het als een polijstmiddel kan gebruiken.
Trek de planten telkens weer op en bewaar ze. Als je een mooie droge verzameling hebt steek je ze in de brand.
De as die over is meng je met iets als een plantaardige olie en je hebt een geheel natuurlijk polijstmiddel.
Dit komt door het grote bestanddeel aan kiezelzuur in de plant. Er zijn soorten met hogere concentraties, maar ook heermoes voldoet.
Toen biljartballen nog van ivoor werden gemaakt werden ze met dit spul gepolijst.
Ook een interessante suggestie. Ik ben nog helemaal onbekend met het toepassen van planten/kruiden als middelen voor dagelijks gebruik. Zeker dingen die ik ga opschrijven/onthouden.

Overigens heb ik ook een druivenstruik en die doet het erg goed maar er zit een eigenaardig soort bobbeltjes op (schimmel? luis?) weet iemand wat je hier aan kunt doen? Wat plaatjes.
BBB7.jpg
CCC7.jpg
 

drent

Diehard Prepper
Laatst bewerkt:
Qua water geven kan je beter 2-3x per week veel geven dan elke dag een beetje. Geef geen water als de zon er op staat (verdamping levert je niks op). De wortels van de plant willen water, bladeren vaak niet zo (zeker niet samen met flink zon ivm druppels die werken als lens en blad verbranden).

Zelfvoorzienend en elk jaar zaden kopen of oogsten is lastige combi. Van sommige soorten is zaad oogsten simpel en van anderen ronduit lastig door menging aanverwante (wilde)soorten (met bv onvruchtbare zaden of giftige planten tot gevolg), 2-jarige groeicyclus, etc.
Uien zaaien of poten is hier redelijk frustratie geweest tot nu toe (opbrengst slecht, ui is super goedkoop en in een moestuin vreet het ruimte zeker in verhouding tot voedingswaarde). Hoewel ik nog wat heb staan (vorig jaar gepoot en nu plotseling alsnog wakker, Aldi had goedkope), focus ik meer op bieslook, zowel gewone als knoflook, oerprei en sjalotten, allemaal uifamilie die meerjarig zijn en/of makkelijk terug te planten (sjalot kan zowel in voorjaar als najaar gepoot en groeit mits warm genoeg in zo'n 3 maanden uit tot klister knolletjes). Bieslook kan je scheuren om nieuwe planten te krijgen en ouderplant te verjongen.
Dan nog peulvruchten : siberische erwt, mimosaboontje (soort linzen) beide geven kleine "vruchtjes", maar ze zijn winterhard en goed in te zetten als haag/windkering.
Chinese kastanje geeft een eetbaar nootje.
En er bestaat zelfs een winterharde citroenachtige.
Er zijn een aantal wilde spinazievarianten die winterhard en meerjarig zijn.
Kweker met veel van dit soort planten : https://www.voedselbos.eu/home.html
Allerlei aan zaden en planten : www.vreeken.nl

Klein kasje om groentes in voor te zaaien is erg handig, je bedden afdekken met gronddoek ook en daar kruisje in snijden voor plugje met zaailing, scheelt verdamping, veel onkruid en dus werk, samen met goede bemesting kan je ook dichter op elkaar planten. Veel van de adviesafstanden hebben meer met de maat van het gereedschap te maken dan met hoeveel ruimte elke plant nodig heeft om te groeien. Afstand binnen de rij is meer kritisch, knolgewassen (alles wat onder de grond het eetbare deel maakt) groeien rond, niet enkel opzij of naar beneden. En wat boven de grond eetbare delen maakt heeft daar ook zonlicht/ruimte voor nodig.

Een vetbron is zeker belangrijk als je zelfvoorzienend wil zijn, in je groente en fruit zit dat niet (avocado uitgezonderd, maar die groeit hier niet) iets als noten/zaden is zeker verstandig om op te nemen in je moestuin. Vet wordt snel ranzig en is dus moeilijker op te slaan.

Veel groentes groeien niet of nauwelijks in de winter door combi te weinig daglicht (niet genoeg zonuren in een dag) en kou, tunnelkas of zelfs vliesdoek kan je groeiseizoen flink verlengen en zaken als invriezen en wecken overbodig maken omdat je veel langer vers kan eten (is gezonder en kost minder energie omdat oogsten meteen opeten betekent).
https://www.amazon.de/Winter-Harvest-Handbook-Eliot-Coleman/dp/1603580816/ref=sr_1_1?__mk_nl_NL=ÅMÅŽÕÑ&keywords=winter+gardening&qid=1556666839&s=gateway&sr=8-1
Dit boek gaat daar bv over.

Anders dan je zou denken is de zgn. hunger gap zo van maart tot juni, als de wintergroentes en voorraden op zijn, maar de nieuwe planten nog niet oogstbaar zijn. Tunnel doet een deel om dit op te vangen, aantal semi onkruiden en vaste planten ook. Tuinmelde, brandnetel, zevenblad, asperge, rabarber, pimpernel, etc. Een aantal hiervan moet je niet in grote hoeveelheden of te vaak eten (oxaalzuur in de rabarber bv), maar als aanvulling zijn ze zeker interessant.
 

Roel

Mankinds only hope
Je kunt ook IBC containers kopen met een vaste metalen "pallet" eronder.
 

Erny

Last (wo)man standing
@Henk88 Let op: oude zegswijze: Bonen mogen de maand mei niet zien... ;)
Hetgeen eigenlijk betekend dat als je ze na half mei voorzaaid (of in de grond steekt) ze waarschijnlijk wel op schema liggen.
 

Roel

Mankinds only hope
Tja @petroman, dat is waar. Maar ik hou het hier op metaal.
In het verleden kunststof gebruikt en tenzij je ze misschien helemaal vrij van zonlicht gaat maken, worden ze na enkele jaar breekbaar.
Maar goed, alles beter dan een houten pallet. Of wellicht op een stapeltje tegels.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt, overigens heb je de pallet in principe niet eens nodig.
Die is hoofdzakelijk bedoeld voor verplaatsen met heftruck. Maar doordat dat ding er standaard op zit zit de kraan ook laag. Te laag voor gebruik in de tuin. Dwz als je een gieter eronder wil zetten. Als je een verhoging maakt van 1 stoeptegel hoog die sterk genoeg is om 1000 kg te dragen kan je ook zonder pallet.
Haal je het water er anders uit dan dan dat ding gewoon op vlakke (tegel) grond staan. Let op: wel altijd met het stalen frame er omheen.
 

Henk88

Diehard Prepper
Qua water geven kan je beter 2-3x per week veel geven dan elke dag een beetje. Geef geen water als de zon er op staat (verdamping levert je niks op). De wortels van de plant willen water, bladeren vaak niet zo (zeker niet samen met flink zon ivm druppels die werken als lens en blad verbranden).

Zelfvoorzienend en elk jaar zaden kopen of oogsten is lastige combi. Van sommige soorten is zaad oogsten simpel en van anderen ronduit lastig door menging aanverwante (wilde)soorten (met bv onvruchtbare zaden of giftige planten tot gevolg), 2-jarige groeicyclus, etc.
Uien zaaien of poten is hier redelijk frustratie geweest tot nu toe (opbrengst slecht, ui is super goedkoop en in een moestuin vreet het ruimte zeker in verhouding tot voedingswaarde). Hoewel ik nog wat heb staan (vorig jaar gepoot en nu plotseling alsnog wakker, Aldi had goedkope), focus ik meer op bieslook, zowel gewone als knoflook, oerprei en sjalotten, allemaal uifamilie die meerjarig zijn en/of makkelijk terug te planten (sjalot kan zowel in voorjaar als najaar gepoot en groeit mits warm genoeg in zo'n 3 maanden uit tot klister knolletjes). Bieslook kan je scheuren om nieuwe planten te krijgen en ouderplant te verjongen.

*knip*
Beste Drent,
Bedankt voor de uitgebreide reactie, staan zeker tips in die ik kan gebruiken. Overigens ben ik nog een beetje twijfelend over de richting die ik op wil qua 'zelfvoorzienendheid'.

In het perfecte scenario wil je natuurlijk inderdaad zo'n divers mogelijk aanbod in je moestuin van groenten tot zaden die je liefst ook zelf weer opnieuw kan planten of zaaien. Zelf kunnen voorzien in veevoer of andere middelen zoals bijv. eigen gemaakte bestrijdingsmiddelen, grondverreikers of polijstmiddel zoals Roel en Erny suggeren. Echter dat vraagt wel heel wat planning en is zoals je aangeeft lastig. Dat is voor mij als onervaren tuinier dus een meerjarenplan.

Dan heb je natuurlijk de andere kant, puur kweken om te kunnen eten/overleven. Bijvoorbeeld ui is niet perse essentieel voor een maaltijd, je zou natuurlijk kunnen zeggen ik zet vooral in op makkelijk kweekbare en voedzame dingen. Zo eet ik bijvoorbeeld meermaals per week spinazie, een van mijn eerste doelen is dus een jaar rond spinazie oogsten. Tweede doel zijn bijv. aardperen, winterpenen, aardappelen, linzen en peulvruchten. Voedzaam en langdurig te bewaren, ik wil zoveel mogelijk voorzien in de basismaaltijd (groente/koolhydraten/eiwitten) en dat langzaam uitbreiden met extra ingredienten die ik nu nog koop bi jde supermarkt waardoor het ook 'lekkerder wordt'

Nog een tip: koop een IBC met knuststog pallet eronder. Die rot niet zo snel weg.
Dank nogmaals voor de tip Petroman, inmiddels trotse eigenaar van een IBC met knuststog pallet :thumbsup:. Hij ruikt nog wel flink naar zonnebloemolie maar dat trekt hopelijk wel weg.
IMG-20190503-WA0021.jpg

@Henk88 Let op: oude zegswijze: Bonen mogen de maand mei niet zien... ;)
Hetgeen eigenlijk betekend dat als je ze na half mei voorzaaid (of in de grond steekt) ze waarschijnlijk wel op schema liggen.
Bedankt voor de tip, op de zakjes stond begin mei maar dan wacht ik nog even :)
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Zo eet ik bijvoorbeeld meermaals per week spinazie, een van mijn eerste doelen is dus een jaar rond spinazie oogsten

Leuk doel. Houd er wel rekening mee dat in juni, juli en augustus spinazie snel gaat schieten. Een goed alternatief is om snijbiet te zaaien. Dat kun je iedere drie a vier weken oogsten.
 

Lai

Prepper goeroe
Ziet er goed uit @Henk88

Heermoes is ook een geneeskrachtige plant ;) https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/108913-de-geneeskracht-van-heermoes.html
En anders verkopen? Prijzen zijn rond de € 6,- per 100 gram gedroogde heermoes. :fluit:
Ik wou dat het hier in de tuin stond. :(

Voor de IBC containers zijn makkelijke verloopstukken om een gewone tuinslang onder het kraantje te zetten https://www.banggood.com/nl/1000L-I...lhcBHtZRTjTG1nBoCeo4QAvD_BwE&cur_warehouse=CN

Cacaodoppen blijven heel lang stinken is mijn ervaring. Ik had ze op het tuinpad naar de voordeur. Buren klaagden ook en heb ze moeten verwijderen.

O, en je druif heeft luis. In de gaten houden. Heb je toevallig ook mieren in de tuin? Die melken de luizen wel dood. Duurt even, maar dan ben je er grotendeels van af zonder chemische zooi.
 

Henk88

Diehard Prepper
Leuk doel. Houd er wel rekening mee dat in juni, juli en augustus spinazie snel gaat schieten. Een goed alternatief is om snijbiet te zaaien. Dat kun je iedere drie a vier weken oogsten.
Bedankt voor de tip, Snijbiet heb ik inmiddels ook gekocht en gezaaid.

Ziet er goed uit @Henk88

Heermoes is ook een geneeskrachtige plant ;) https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/108913-de-geneeskracht-van-heermoes.html
En anders verkopen? Prijzen zijn rond de € 6,- per 100 gram gedroogde heermoes. :fluit:
Ik wou dat het hier in de tuin stond. :(

Voor de IBC containers zijn makkelijke verloopstukken om een gewone tuinslang onder het kraantje te zetten https://www.banggood.com/nl/1000L-I...lhcBHtZRTjTG1nBoCeo4QAvD_BwE&cur_warehouse=CN

Cacaodoppen blijven heel lang stinken is mijn ervaring. Ik had ze op het tuinpad naar de voordeur. Buren klaagden ook en heb ze moeten verwijderen.

O, en je druif heeft luis. In de gaten houden. Heb je toevallig ook mieren in de tuin? Die melken de luizen wel dood. Duurt even, maar dan ben je er grotendeels van af zonder chemische zooi.
Cacodoppen heb ik inderdaad van afgezien, schijnt ook giftig te zijn voor sommige dieren. Die druivenluis weet ik niet zo goed wat ik ermee moet. Op internet staat dat eigenlijk alleen terugsnoeien tot op de stam helpt en zelfs dat soms niet omdat de luis in de stam kan overwinteren. Echter overal staat dat de luis verder niet zo schadelijk is voor de plantgroei of de druiven zelf - dus is het echt noodzaak om de luis weg te halen?

Die heermoes ga ik denk ik maar eens verzamelen en drogen, ik denk dat ik makkelijk een paar kilo bij elkaar kan krijgen :fluit:
 

Ray

SHTF Expert
@Henk88 Druiven hebben nogal snel last van luis en het beperkt blijft is er niet zoveel aan de hand. Even in de gaten houden dat niet alle verse scheuten aangetast raken.
Evt. besproeien met een oplossing waarin alcohol zit, restje wijn verdunt met water (1 op 5 ongeveer) bv. Luizen gaan voor de suikers in de plant en alcohol is verrotte suiker waar ze niet tegen kunnen.
Je kunt ook sproeien met water met wat opgeloste suiker erin en wat geduld hebben, gisten in de lucht zetten die suikers om in wat alcohol met uiteindelijk hetzelfde resultaat.
 

Henk88

Diehard Prepper
@Henk88 Druiven hebben nogal snel last van luis en het beperkt blijft is er niet zoveel aan de hand. Even in de gaten houden dat niet alle verse scheuten aangetast raken.
Evt. besproeien met een oplossing waarin alcohol zit, restje wijn verdunt met water (1 op 5 ongeveer) bv. Luizen gaan voor de suikers in de plant en alcohol is verrotte suiker waar ze niet tegen kunnen.
Je kunt ook sproeien met water met wat opgeloste suiker erin en wat geduld hebben, gisten in de lucht zetten die suikers om in wat alcohol met uiteindelijk hetzelfde resultaat.
Dit was een goede tip, inmiddels groeit de druif fors door en is er amper nog wat te zien van de luis.

Verder gaat de moestuin best goed. Zelfvoorzienend is hij nog lang niet :fluit: maar het groeit wel. Onderstaand een plaatje van het veldje ui/tomaat/broccoli en aardappel zoals het er nu bij staat. Eerste broccoliroosjes en tomaatjes zijn inmiddels te zien :thumbsup:
BB.jpg
Daarnaast vroeg ik me nog af - de radijsjes zijn een beetje doorgeschoten. Maar nu schijnt het dat je de peulen daarvan kan eten en dat die erg smakelijk zijn. Ik kan alleen niet meer precies vinden waar ik dat heb gelezen. Wie weet of de radijspeultjes eetbaar zijn? En wanneer moet je ze dan oogsten? Kun je ze rauw eten of moet je ze eerste bereiden? Onderstaand een plaatje van de radijs zoals ze er nu uitzien.
CC.jpg
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Leuk, moestuin in de tuin. Heb ik hier ook. Gewoon vanalles wat, in mijn minituin. In de voortuin een vierkantemeterbak. Dit jaar voor het eerst een bak op mijn plat dakje gezet. Kijken of dat ook lukt daar eetbaars te kweken(en kijken of de beheerder van dit pand geen roet in mijn eten gooit omdat ik hem moet weghalen)
Fijne wintergroenten zijn pastinaak(kan in de grond blijven als het vriest) en aardpeer (heet ook topinamboer, knolzonnebloem of jeruzalemartisjok (Helianthus tuberosus)) Die aardpeer is mooi, ziet eruit als zonnebloem. Mooi dus wel. Zet hem dus ergens achteraan, aan de zijkant.
Leuke voorjaarsgroente is Brave Hendrik
Brave Hendrik is een vaste plant en is juist in de periode dat er nog geen aanbod van geteelde voorjaarsgroenten is, een uitkomst. Met name vroeger was dat samen met bijvoorbeeld hopscheuten, paardenbloemblad en brandnetelblad een van de eerste verse groene groentes in het voorjaar.
 

Erny

Last (wo)man standing
Wie weet of de radijspeultjes eetbaar zijn?
Ja, die zijn eetbaar, net als de bloempjes. De zaadpeultjes eet je het liefst als ze nog groen zijn. Hebben een pittige smaak, net als de radijsjes. Je zou ze ook kunnen inmaken in azijn met suiker of gewoon lekker door de sla gooien.

Er is een soort radijs die geen radijsjes in de grond maakt maar gericht is op het maken van die zaadpeultjes. Deze soort heet Slangenradijs/Rattenstaartjes en maken wat grotere zaadpeulen aan.

https://www.vreeken.nl/228560-radijsvruchtjes-rat-tail
 
Bovenaan