• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Hoe snel te kiezen als bug-in een bug-out wordt

Sabrina

Senior Prepper
Er zijn talloze denkbare shtf's en in het ideale geval preppen we voor al die gevallen. Denk onder andere aan fortificatie en voedselvoorraad in geval van een een bugin, bushcraft tools bij een bugout, enz enz.

Nou vult zo'n schuurtje vol voorraad/tools zich soms natuurlijk vrij snel, en bij een bug-in heb je in principe altijd wel toegang tot je voorraad.

Maar niet alles past samen in je bob of inch-bag. In een bug-in shtf die plotseling om een bug-out reactie vraagt, is er wellicht niet veel tijd om uitgrbreid te gaan selecteren.

Misschien weet je nog niet voldoende over de situatie om een juiste inschatting te kunnen maken (je denkt een week weg te moeten maar het wordt een maand ondat de situatie verandert, ik noem maar een dwarsstraat).

Het is natuurlijk wel balen als je tijdens de bug-out er achter komt dat je 'tool x' in je schuurtje hebt laten liggen, omdat je dacht die in dit geval niet nodig te hebben.

Mij lijkt de balans een hele uitdaging, tussen enerzijds vertrekken met een veel te zware voorraad op je rug en anderzijds de vrees dat je niet optimaal gekozen hebt uit je aanbod aan middelen.

Ik ben nieuwsgierig: herkent iemand dit dillemma, hoe gaan jullie er mee om, en wat mag er volgens jullie zeker niet ontbreken in je bob/inch?
 
  • Leuk
Waarderingen: Otzi

Ray

SHTF Expert
Dat is de reden dat je van te voren een bug-out-bag samenstelt, of dat in de vorm van een BOB of INCH is, hangt af van je overige regelingen. Als je geen BOL zelf hebt, geen netwerk waar je terecht kunt of bv. het zomerhuisje van je ouders in landelijk gebied, kies je niet voor een BOB maar een veel meer uitgebreide INCH bag.

Over beide tassen en alles er tussenin, zijn al heel wat topics op dit forum.

Ben wel benieuwd hoe ver je zelf al bent met een lijstje, zodat mensen daar aanvullingen/overwegingen bij kunnen posten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
Het is mijn stellige overtuiging dat een bug-out alleen zin heeft als je een doel-locatie hebt (dus een BOL), en bovendien zo snel kunt vertrekken dat je de massa voor bent (dus de boel altijd paraat hebben staan zoals @Ray ook al zegt).

Een dagenlang of zelfs wekenlang overleven in de open lucht met middelen uit de natuur zie ik niet als een realistisch scenario, daarvoor heb ik echt niet genoeg vertrouwen in mijn (wanhopige) medemens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Otzi

Otzi

Elementary prepper
Ik herken mijzelf hier zeker in.
Ik ga er van uit dat ik het zolang mogelijk thuis zal moeten volhouden in verband met de dieren.

En ik denk dat de meeste mensen dit zullen proberen.

Maar in het geval dat dan wil ik bekend zijn met elk stuk gereedschap dat ik in mijn bugout bag heb zitten.

Dus dat betekend regelmatig gebruiken tijdens het camperen dit is voor mij de beste manier om er achter te komen als iets wel of niet werkt en of ik iets vergeten ben.

Wat voor mij niet mag ontbreken is natuurlijk de basis, en daaronder versta ik een goede comfortabele rugzak, betrouwbaar gereedschap zoals een vastmes en een multitool. Bijltje en een vouwzaag. En eet/drink gerei incl vuur eten en drinken voor een paar dagen en een compacte vishengel.

Alles wat hierna komt is in mijn ogen puur luxe en zal je zelf moeten kijken als het extra gewicht het jouw waard is.

Maar oefen met wat je hebt je kunt er beter nu achter komen dan achteraf spijt hebben.
 

Sabrina

Senior Prepper
Het is mijn stellige overtuiging dat een bug-out alleen zin heeft als je een doel-locatie hebt (dus een BOL), en bovendien zo snel kunt vertrekken dat je de massa voor bent (dus de boel altijd paraat hebben staan zoals @Ray ook al zegt).

Een dagenlang of zelfs wekenlang overleven in de open lucht met middelen uit de natuur zie ik niet als een realistisch scenario, daarvoor heb ik echt niet genoeg vertrouwen in mijn (wanhopige) medemens.

Ik snap je...maar een bug-out hoeft natuurlijk niet in alle gevallen te betekenen dat je meer of minder definitief 'de wildernis' opzoekt.

Het vinden van een bol kan namelijk ook de reden voor een (soort van) bug-out zijn. Er zijn bijvoorbeeld, zeker hier vlak over de grens, voldoende leegstaande (fabrieks)panden waar men onderdak kan zoeken, mocht de thuislocatie om wat voor reden dan ook te gevaarlijk/onhoudbaar worden. Of al trekkend van locatie naar locatie op zoek gaan naar een veilig(er) onderkomen.

Dat betekent wel dat men steeds een aantal dagen op pad is. Ook weet je van te voren niet wat je zult aantreffen en wat/wie je onderweg tegen komt. Zou zomaar kunnen dat je met je bob op pad gaat, en halverwege er achter komt dat je beter je grotere inch had kunnen meezeulen (of andersom).

Dan komt dus die inch bag om de hoek kijken, waar ik dan voor de zekerheid voor zou kiezen. Ray merkte terecht op dat daar al post over zijn, maar ik blijf het best een uitdaging vinden.
 

De Bezorgde Burger

Prepper goeroe
@Sabrina, aantal dagen op pad zou ik ten alle tijde proberen te voorkomen. Overnachten in open lucht in dergelijke omstandigheden is naar mijn idee vragen om moeilijkheden (waarvan 'spullen gejat' nog de minste is). En als ik van tevoren niet wist wat ik aan ga treffen, bleef ik liefst zo lang mogelijk zitten in de (relatieve) veiligheid van wat ik wel ken.

Dat gezegd hebbende, ik ga binnenkort wel een paar dagen de wildernis intrekken (als soort oefening zeg maar), dus ik begrijp wel waar je mee zit in de overweging INCH/BOB. Het is voornamelijk een afweging van draaggewicht tegenover functionaliteit. Door mijn eerdere ervaringen met trekking weet ik dat ik meer in het kamp zit van de langeafstands-lichtgewichters; ik wil vooral snel, lang en efficiënt kunnen verplaatsen. Mijn toekomstige BOB zal dan waarschijnlijk ook veel op mijn kampeertas gaan lijken.

Mag ik vragen hoe zwaar jouw INCH-bag dan zou zijn? En wat zit daar dan extra in wat je niet in je BOB zou hebben? En heb je al eens oefeningen gelopen met een dergelijke last op je rug (INCH en/of BOB)?
 

Sabrina

Senior Prepper
Gewogen heb ik ze nog niet, maar in de inch bag zit vooral méér van alles (in aantal) in vergelijk met de bob - omdat ik met een inch langer van huis verwacht te zijn, dus extra voedsel extra set kleding, etc.

Ik ben niet zo groot/breed, dus elke kilo die ik mee moet nemen zal ik merken. Een bob ligt dan meer voor de hand...maar een bob zie ik vooral als een redmiddel als je snel weg moet, een inch daarentegen is voor de lange(re) termijn.

Deze zomer wil ik inderdaad weer flink aan de wandel, en zal de inch (zoals ik die nu heb) gewoon eens meenemen en vanuit die ervaring verder plannen.
 

Rataplan

Mankinds only hope
Gewogen heb ik ze nog niet, maar in de inch bag zit vooral méér van alles (in aantal) in vergelijk met de bob - omdat ik met een inch langer van huis verwacht te zijn, dus extra voedsel extra set kleding, etc.

Deze zomer wil ik inderdaad weer flink aan de wandel, en zal de inch (zoals ik die nu heb) gewoon eens meenemen en vanuit die ervaring verder plannen.

Testen/oefenen is de manier om tot een efficiënte rugtas te komen waarmee je uit de voeten kan. Zou zelf ook weer eens op pad moeten met niet meer dan een tas.....de SC meetings worden ook steeds luxer ( eigen keuze natuurlijk).
Verder zou ik echt kritisch zijn in materiaal keuze en hoeveelheid en bestemming(en). Het is geen kamperen, maar jezelf zien te redden toch? heb je dan voor elke dag nieuwe kleren nodig? heb je een zaag nodig voor als je misschien wel eens iets zou moeten zagen ( of kan dat ook anders)? Ik draag liever 3 messen bij me dan een mes een bijltje en een zaagje, dat is natuurlijk persoonlijk. Als het om overleven gaat heb je aan één gevriesdroogde maaltijd per dag genoeg om nog redelijk te blijven functioneren, tuurlijk hou je een hongergevoel, maar een mens kan heel wat hebben. Bovendien is er een jaarrond redelijk voedsel in de natuur te vinden, dat hoef je niet te dragen enkel te herkennen. Heb je een bestemming of meerdere opties, dan kun je ook daar of op de diverse routes onderweg extra’s verstoppen/begraven, zodat je dat kan ophalen indien nodig. Veel plezier met testen etc
 

Flos

SHTF Expert
Het is toch niet noodzakelijk dat je bij een bug out te voet weg moet met een rugzak.
Bij mij staat al jaren een aanhanger klaar. BOT noem ik het .
Op de allereerste SC hebben een paar deelnemers geprobeerd iets prepper getint te vinden wat ik niet bij had.
Het is hun gelukt al vond ik het een vergezocht voorwerp. Namelijk een multimeter.
 

Sieb

Survivor
Inderdaad, zelf ervaren.

Ben zelf minder belastbaar, dan een paar jaar geleden. Reden om voor mij " lichter " te pakken.
Dus is het voor mij persoonlijk belangrijk, om mijn kennis te vergroten.
Zou indien nodig, graag mooi aantal kilometers per dag willen af leggen, evt. ook lopend met een rugzak...

Teveel kilo's betekent voor mij, minder kilometers.
 
G

Gast 2000

Gast
Vrij simpel gezegd: Hoe meer je meezeult hoe langzamer je gaat, hoe meer je jezelf moe gaat maken, hoe meer je jezelf vervloekt voor al die overbodige zooi in je tas.
Hou het simpel. Denk aan de primaire levensbehoeften en don't overkill yourself!
Zo veel preppers mee op pad gehad die na een weekend meer dan de helft van hun zooi uit hun tas hebben gegooid.
Als je bug-out, dan is de situatie waarschijnlijk dusdanig dat je geen andere keus hebt om je snel uit de voeten te maken. Teveel gewicht is dus het laatste wat je wilt.
Een inch gooi je in een auto, op de fiets, scooter of wandelkar. Maar je bob moet licht zijn...
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

logan1202

Prepper goeroe
Naar mijn mening, en wie ben ik? Zijn er maar een paar oorzaken waardoor je bug-in een bug-out gaat worden. En de 2 simpelste zijn een overstroming en een brand. En voor beide geld dat het niet heel het land zal treffen. Dus zal er ergens een opvang geregeld worden waar je ( voor zover je er voor kiest om niet bij familie langs te gaan) gebruik van kan maken.
Dus zou ID-kaart en een pak geld voldoende zijn
. "als een week een maand wordt" , als je het die week niet nodig hebt gehad zal je het ook de volgende 3 niet missen.

En waar komt toch dat idee vandaan dat als er gevlucht moet worden , we maar gelijk weken in het bos moeten gaan wonen? Waar komt het idee vandaan dat we van normaal naar totale chaos gaan, zonder dat er wat tussen zit?
 
G

Gast 2000

Gast
Naar mijn mening, en wie ben ik? Zijn er maar een paar oorzaken waardoor je bug-in een bug-out gaat worden. En de 2 simpelste zijn een overstroming en een brand. En voor beide geld dat het niet heel het land zal treffen. Dus zal er ergens een opvang geregeld worden waar je ( voor zover je er voor kiest om niet bij familie langs te gaan) gebruik van kan maken.
Dus zou ID-kaart en een pak geld voldoende zijn
. "als een week een maand wordt" , als je het die week niet nodig hebt gehad zal je het ook de volgende 3 niet missen.

En waar komt toch dat idee vandaan dat als er gevlucht moet worden , we maar gelijk weken in het bos moeten gaan wonen? Waar komt het idee vandaan dat we van normaal naar totale chaos gaan, zonder dat er wat tussen zit?
Kijk de serie 'Als de dijken breken'.
Succes met alleen geld en je id kaart!





Dat idee dat iedereen denkt in een bos te moeten zitten snap ik ook niets van...
 

Lai

Prepper goeroe
@Sabrina verdiep je in bushcraft. Het heeft mij de ogen geopend van wat je echt nodig hebt. + je pack word een heel stuk lichter. ;) Voor mij is laag gewicht een eis geworden. Zo heb ik al veel uit mijn grote rugzak verwijdert.


Wat al eerder aangegeven is: kijk naar de basis. :D
Voor mij is dat: een stevig mes, klapzaagje, handbijltje, tuinschepje, slaapzakje, luchtbedje, sheltertje/tarpje, 0,5 l. pannetje + deksel, beker, bestek zakmesje, iets om vuur mee te maken/tondel, waterfilter + veldfles, ehbo setje, multitool, hoofdlampje, kaars. En wat gedroogd voedsel. Past allemaal in een kleinere rugzak. Hier kom ik al heel ver mee tot ik ergens permanent kan blijven.

@Laaglander is erg mens afhankelijk. Ik ben veel liever in het bos en kan mij daar goed verstoppen. En ik ga er van uit/hoop dat niet veel mensen voor een bos kiezen om te vluchten. In een stad zou ik veel moeite hebben om daar een veilige plaatsje, drinkbaar water en voedsel te vinden.
 

Roel

Mankinds only hope
Ik vind het niet zo'n vreemd idee om de bossen op te zoeken. Aannemende dat meer mensen dat vinden en de meesten daar na een korte tijd op terug komen.
En dat zullen ze doen. Want er zijn maar weinig mensen in staat om i.i.g. vanaf zeg april t/m september van overwegend planten te leven. En het boekje "Giftige Planten" dragen ze ook al niet mee.
Dat selecteert ook wel een beetje...;)
De stad zal vergeleken met het bos een chaos zijn, het bos is wat het is en biedt minder nare verrassingen.
Je zult ook je smaak moeten leren omgaan met teleurstellingen, niet al het aanbod aan eetbare planten is per definitie smakelijk op een manier die wij gewend zijn.
Dennenbast b.v. is prima te eten, ook rauw. Mits je houdt van de smaak van erg groene bananen... Ik houd er niet van, maar dat zou me niet weerhouden het spul te eten, het is namelijk wel voedzaam.
Een onderkomen bouwen is niet zo'n groot iets, al is enige ervaring wel een voordeel. Begin maar te oefenen in riet- of anderszins gedekte hutten.
Voor koudere perioden zul je kennis moeten hebben van wild. Ik kan een aardige strikkenlijn opzetten en verwacht daar ook wel iets mee te vangen. Groot wild wordt een ander verhaal.
Je kunt er vallen voor bouwen, maar dat vereist best wel wat kennis. Een wapen in welke vorm dan ook is ook iets waar je zonder gedegen kennis van wild en wapen niet aan zou moeten beginnen.
En last but not least, wacht niet met eten tot je denkt dat het tijd voor is, al heb je ook iets bij je. Blijf overal waar je iets eetbaars vind even staan om dat blaadje of knolletje op te peuzelen.
Blijven lopen en blijven eten. Zo bleef Geronimo de soldaten voor zolang het hem goed uitkwam...:)
Dus voor ons geen dorp of stad i.g.v. bug out, maar het bos. En kleren en kookgerei zal even belangrijk zijn als bijl, zaag en mes.
Oefenen lui!:wave:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Sabrina

Senior Prepper
Geweldig om te zien hoeveel verschillende gedachtes er zijn; de één zegt dat je juist niet moet bug-out'en, de ander vindt van wel. De één zegt dat je niet het bos in moet, de ander zweert er juist bij. Ik houd van dat soort discussies, zo kunnen we van elkaar leren!

Inderdaad, voor de 'gewone' noodsituaties (langdurige stroomuitval, dingen die je kunt zien aankomen, etc) zijn veel preppers wel voorbereid. Maar juist in die ad-hoc situaties (zoals in 'als de dijken breken', ook al is die wellicht wat ver gezocht) zal het er op aan komen om in een zeer kort tijdsbestek enkele zeer belangrijke keuzes te maken - ook wat betreft je gear. Bedankt voor alle reacties tot dusver!
 

petroman

SHTF Expert
En waar komt toch dat idee vandaan dat als er gevlucht moet worden , we maar gelijk weken in het bos moeten gaan wonen? Waar komt het idee vandaan dat we van normaal naar totale chaos gaan, zonder dat er wat tussen zit?

Dat komt omdat nog maar weinig mensen zelf nadenken en zich voorbereiden op basis van filmpjes en series uit fatasialand (Holywood) of YT.
 
Bovenaan