• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Mijn oude huis van warm water en cv voorzien

Ray

SHTF Expert
Een warmtepomp werkt prima, mits je huis super is geïsoleerd. Daarom zal het ook niet voor alle woningen een oplossing zijn, hier zijn de 50+ jaar oude woonblokken mooi vierkant en rendabel te isoleren (gewoon nieuwe pui om de oude heen), maar voor een vrijstaand huisje van dezelfde leeftijd zal het veel duurder worden en wellicht geeneens haalbaar. Een aardwarmtepomp is nu eenmaal drie keer zo duur en alsnog moet je aan je isolatie werken.

Kleine verwarming:

Mensen zijn een CV gewend die er minimaal een 25.000 watt uit gooit, terwijl een warmtepomp in de winter maar een fractie van dat vermogen levert. Het is dus maar een klein kacheltje, zo'n warmtepomp en dat werkt alleen als je huis zeer goed is geïsoleerd. Dan heb je het echt over driedubbel glas, luchtdichte woning met WTW ventilatie systeem en een halve meter isolatie rondom.

Zoals die meneer in de Tros Radar uitzending met z'n verbouwde boerderij met dubbelglas gaat het niet werken, hoeveel zonnepanelen voor die warmtepomp je ook op je dak legt.

Gebruik:


Ook ga je heel anders om met de temperatuur in je huis. Ipv een CV op te stoken als je 's avonds thuiskomt, hou je de temperatuur vrij constant gedurende dag en nacht. Als je je huis laat afkoelen naar 15 graden dan duurt het twee dagen voordat je weer de 20 graden haalt in de winter.

Stand van zaken:

Hier in Nederland zijn er nu zo'n 6000 huizen die met een luchtwarmtepomp draaien en het gewoon lekker behaaglijk hebben. In bv. Duitsland zijn dat er al 100.000 terwijl de winters daar een stuk strenger zijn.

Maar alle verandering is moeilijk, zowel voor de gebruiker als de onderhoudsmonteur. Het goed inregelen van zo'n systeem hebben de meeste installatiebedrijven nog niet in de vingers. Vooral de kleine lokale ondernemingen hebben het lastig en stribbelen tegen, na vijftig jaar hetzelfde kunstje doen moeten ze hun personeel op cursus sturen en opnieuw ervaring op doen.
 

petroman

SHTF Expert
Geef de ontwikkeling nog een paar jaar, dan komen er steeds betere oplossingen en wordt de prijs mogelijk veel aantrekkelijker.

Dat zeiden ze ook van zonnepanelen... Ik wacht nog steeds op betere en goedkopere panelen en dan gekoppeld aan warm water opbrengen.
Laten we daar dan eerst op wachten.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Dat zeiden ze ook van zonnepanelen... Ik wacht nog steeds op betere en goedkopere panelen en dan gekoppeld aan warm water opbrengen.
Laten we daar dan eerst op wachten.

Zonnepanelen zijn juist sterk in prijs gedaald en sterk doorontwikkeld de afgelopen decennia. Waar de eerste generaties 50-100 watt panelen opleverden, zitten we momenteel op 400 watt en hoger op hetzelfde oppervlak, dunner, fractie van het gewicht en 30 jaar garantie op 90% van de opbrengst.

Ik betaal (als ik goed zoek) momenteel 150-175€ voor een 300 watt paneel. Ik meen dat mijn vaders eerste 2 panelen ruim 1000€ hebben gekost.

Daarnaast is de ontwikkeling nog in volle gang. Panelen werken het efficiëntste als ze niet te warm worden. Toevallig een Nederlandse start up heeft een hybride paneel ontwikkelt die water gebruikt om het paneel te koelen. Het warme water wordt gebruikt voor cv of in de boiler opgeslagen.

De prijzen zouden nog lager zijn als er geen import heffing op Chinese panelen zou zijn.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekeinde met een gekochte rocketstove mogen spelen. Wat een mooi, zuinig, functioneel ding.!

Rocket stove store
 

Candyman

Diehard Prepper
Er zijn houtvergassers waar je een pellet module aan kunt koppelen.
Dat is wel ideaal, jammer dat ze 10K kosten.
 
Bovenaan