• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Einde van Contant Geld

Ray

SHTF Expert
Heb jarenlang tandenborstels uit hotels en vliegtuigen verzameld en die zitten in dunner plastic dan die van de drogist, of alleen in een doosje of met een kapje en die worden er echt niet mooier op in de loop der jaren. Alles neigt naar entropy zoals Newton ons wist te vertellen.. daarbij poets ik elektrisch :). En het elastiek in sokken vergaat.
Dat was niet Newton maar ene Rudolf Clausius ongeveer kleine twee eeuwen later.
Prachtig trouwens, de Entropie theorie, mijn favoriet en zelfs voor een leek te begrijpen.

Je poets NU elektrisch, maar wellicht niet meer als het stopcontact het even niet meer doet. Handmatig poetsen met zo'n klein Oral-B kopje is toch echt een crime. Hier liggen wel wat tandenborstels, scheermesjes e.d. klaar. Degelijk spul, niet gejat uit 't vliegtuig of hotel ;). Tandpasta sowieso, dat was een paar maanden geleden in de uitverkoop dus bespaart weer wat centjes de komende vijf jaar oid.

In het algemeen is het wel zo dat mensen met weinig centen over het algemeen het beste af zijn met spullen preppen. Koop in een aanbieding wat je sowieso al gebruikt, dan scheelt het preppen zelfs geld ipv dat het extra kost. Mijn koffie, tandpasta dus, toiletpapier, olijven, blikjes vis en heel veel andere spullen heb ik dus altijd tegen aanbiedingsprijs.

Mensen met meer budget hebben een probleem extra. Waar laat je je vermogen zowel nu als voor een SHTF geval? Voor dat laatste gaat er weinig boven edelmetalen, bij de rest is het toch altijd afwachten of het nog iets waard is en of je er bij kunt/mag.
 
L

LadyPrepper

Gast
Dat was niet Newton maar ene Rudolf Clausius ongeveer kleine twee eeuwen later.
Prachtig trouwens, de Entropie theorie, mijn favoriet en zelfs voor een leek te begrijpen.

Je poets NU elektrisch, maar wellicht niet meer als het stopcontact het even niet meer doet. Handmatig poetsen met zo'n klein Oral-B kopje is toch echt een crime. Hier liggen wel wat tandenborstels, scheermesjes e.d. klaar. Degelijk spul, niet gejat uit 't vliegtuig of hotel ;). Tandpasta sowieso, dat was een paar maanden geleden in de uitverkoop dus bespaart weer wat centjes de komende vijf jaar oid.

In het algemeen is het wel zo dat mensen met weinig centen over het algemeen het beste af zijn met spullen preppen. Koop in een aanbieding wat je sowieso al gebruikt, dan scheelt het preppen zelfs geld ipv dat het extra kost. Mijn koffie, tandpasta dus, toiletpapier, olijven, blikjes vis en heel veel andere spullen heb ik dus altijd tegen aanbiedingsprijs.

Mensen met meer budget hebben een probleem extra. Waar laat je je vermogen zowel nu als voor een SHTF geval? Voor dat laatste gaat er weinig boven edelmetalen, bij de rest is het toch altijd afwachten of het nog iets waard is en of je er bij kunt/mag.

Ik ken de regels van entropy toch echt als de tweede wet van de thermodynamica zoals door Newton opgetekend. Dat het principe wellicht eerder was ontdekt door de heer Clausius wil ik best van je aannemen (en check ik straks nog wel even) maar daar werd in mijn natuurkunde lessen geen melding van gemaakt en ik denk dat het bij het grote publiek ook niet als zodanig bekend is. Idd een machtig mooi en fascinerend principe !

Wat dat tandenborstels betreft; die zijn "complementary" in vliegtuigen en hotels dus niks jatten. En om
aan mijn elektrische poetsbehoeftes te kunnen voldoen kan ik laden op zonne energie EN ik heb voor mijn BOB net een elektrische tandenborstel gekocht op batterijen (klein maar fijn). Dental hygiene rules!

Ik ben ook erg van de voorraadjes maar niet van het besparen, daar gaat het me niet om, ik wil gewoon goed voorbereid zijn en heb graag volle voorraadkasten (mijn kinderen "winkelen" ook in mijn voorraadjes als ze iets nodig hebben), maar ik begrijp dat het met een minder grote beurs wel een ding kan zijn.

Wat vermogen betreft; vastgoed - vandaar ook de BOL's en maar ik heb ook vrienden die beleggen in kunst of sieraden. Als de wereld echt instort heb je misschien meer aan een appel boom dan aan een schilderij van Appel.. :)
 

Ray

SHTF Expert
Ik ken de regels van entropy toch echt als de tweede wet van de thermodynamica zoals door Newton opgetekend. Dat het principe wellicht eerder was ontdekt door de heer Clausius wil ik best van je aannemen (en check ik straks nog wel even) maar daar werd in mijn natuurkunde lessen geen melding van gemaakt en ik denk dat het bij het grote publiek ook niet als zodanig bekend is. Idd een machtig mooi en fascinerend principe !

Newton heeft hier niets mee te maken, die leefde van 1643 t/tm 1731 en bedacht een theorie over de zwaartekracht. De thermodynamica wetten zijn een stuk later opgesteld, in de 19e eeuw. Clausius (1822-1888) bedacht de tweede wet van de thermodynamica, de entropie.
 
L

LadyPrepper

Gast
Newton heeft hier niets mee te maken, die leefde van 1643 t/tm 1731 en bedacht een theorie over de zwaartekracht. De thermodynamica wetten zijn een stuk later opgesteld, in de 19e eeuw. Clausius (1822-1888) bedacht de tweede wet van de thermodynamica, de entropie.
Ray, dan heb ik toch minder goed opgelet dan gedacht!
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Floesh

Diehard Prepper
De war on cash is de facto al verloren, ook al laten ze het kleine geld nog wel even bestaan.
 
F

forumlid 1447

Gast
Cash geld is in Belgie een wetellijk betaalmiddel, en een winkelier mag dit ,in principe,
niet weigeren.
Europesche wetgeving meld hetzelfde.
Hoe zit dit in NL?
Het openbaar vervoer, met name de bussen, zijn binnenkort
namelijk kontantloos.
Hoe moet je dan als gestrande sukkel, nog thuis komen.
Van Steenwijk naar Havelte is bijvoorbeeld een takke-eind lopen.
En ik weet zeker er rijd een bus.
Maar die accepteren dus geen cash, alleen pin en ov-shit kaart.
(Geef dit voorbeeld, omdat ik ooit op de JPK, hare majesteit gedient heb.
En dat hele eind meermaals als “jonge god” gelopen heb)
 
D

Deleted member 2099

Gast
Na weer een nieuwsbericht te hebben gelezen over de wens om het 500euro biljet uit te bannen;

"De Europese Centrale Bank moet bekijken of het biljet van 500 euro kan worden afgeschaft. Dat vinden de Europese ministers van Financiën. Het doel is het bemoeilijken van het geldverkeer onder criminelen en terroristische organisaties.
"Er is het risico dat biljetten van hoge waarde gebruikt worden voor het financieren van terrorisme", zegt Eurogroep-voorzitter Jeroen Dijsselbloem"

http://nos.nl/artikel/2086506-biljet-van-500-euro-moet-afgeschaft-worden.html

Blijkt dat er krachten zijn die steeds beetje bij beetje de geesten rijp maken om contant geld af te schaffen, deze keer onder het mom van "terrorisme" en iedereen weet dat er in de strijd tegen (vermeend)kindermisbruik en terrorisme alles is geoorloofd, alles! (SARCASME).
Door steeds kleine speldenprikje uit te delen word er steeds meer draagvlak gecreëerd voor het verbannen van contant (ik weet niet exact welke persoon(en) achter "ze" zit).

In dit geval gaat het om het 500euro biljet, dat wordt gebruikt door criminelen & terroristen.
Meer denkt Jeroen Dijsselbloem, of iemand bij de ECB, nu echt dat terroristen nu stoppen terrorist te zijn omdat het 500 euro biljet er niet meer is?! Of dat ze dan toch maar hun klanten giraal laten betalen en hun soldaten met een bankoeverboeking hun soldij gaan uitkeren?? Neen, natuurlijk niet...

Het uiteindelijke doel is controle. Controle over jou en mijn geld.
Je hebt zelf geen contante reserves meer waarover je kunt beschikken, alles is digitaal.
Denk ook eens na over de gevolgen van een digitale storing af hack.. Daar gaat jou digitale geld of de mogelijkheid er bij te kunnen. Even de timmerman een zwart klusje laten doen? Nop.
En de overheid (en iedereen die meekijkt) weet precies en exact wat jij met geld doet, welke prep-items jij er voor koopt.

fijn om is iemand te zien die ook oog heeft voor retorica.
 
F

forumlid 1447

Gast
Het 500 Euro biljet is al weg, maar wil je anoniem nog iets kopen, zet dan je GSM in de winkel batterijloos, geen kortingskaarten gebruiken, en alleen cash geld in je beurs. Overigens zet je auto niet voor de deur, als hij Bluetooth gebruikt, kun je mogelijk nog geplaatst worden. In China blijken alle electrische auto’s zich te registreren, vaak zonder dat de gebruiker het weet. En wie bewijst ons dat dit in Europa met onze auto’s niet gebeurd. Onze auto, meldt bij een ongeval, waar hij zich bevind. Is dit alleen bij een ongeval? Cash blijft belangrijk om onze vrijheid te behouden, maar vergeet de rest niet.
 

Harry Nack

Last (wo)man standing
Ff nieuw leven inblazen.

ING gaat klanten korting bieden als ze geen contant geld meer opnemen. Slechts een paar keer per jaar.

https://www.nu.nl/geldzaken/5964406/ing-biedt-klanten-korting-om-geen-contant-geld-op-te-nemen.html

Belachelijke 3,60€ korting maar er zit natuurlijk meer achter zowel voor de bank, logistiek, privacy, controle....

Stel ik koop als prepper bij Appie Hein 100 blikken soep in de aanbieding en ik betaal met pin.

Van mijn bankrekening wordt het bedrag afgeschreven naar AH met bepaald informatie zoals datum, tijd, ticket nummer, Iban, evt bonuskaart etc.

Zowel de bank als AH zijn commerciële bedrijven die informatie verzamelen en een profiel maken van hun klanten. Ook mogen zij bepaalde informatie van je doorverkopen.

Dus door bepaalde informatie te verzamelen en koppelen kan AH bijvoorbeeld via de bank of bonuskaart achter je NAW gegevens kopen. Ze kunnen via ticket nummer zien wat je zoal koopt en wanneer. Zelfs op welk tijdstip je het vaakst boodschappen doet.

Nu zullen de meesten misschien zeggen ..... boeien ik betaal lekker met de pin, maar ik koop daarom altijd alles contant.
 

PBear

Mankinds only hope
De volgende stap in het offensief tegen contant geld en intensievere overheidscontrole van de burger is het pleidooi van de NL minister Hoekstra van Financien en minister Grapperhaus van 'Justitie en Veiligheid' om contante betalingen boven € 3.000,- (vooralsnog alleen geldend voor ondernemers) te verbieden met als drogreden om witwassen tegen te gaan. Alsof criminelen transacties in bitcoin nog niet ontdekt zouden hebben.

Intussen hebben we gezien dat er al heel wat minder geldautomaten zijn en verschillende winkels een aantal kassa's hebben waar alleen nog maar 'gepind' kan worden, met als subtiele druk om toch maar met plastic te gaan betalen, dat de rijen voor kassa's waar nog wel cash betaald kan worden een stuk langer zijn.

In geval van een fiat-geld crisis betekent dat uw banktegoeden niet alleen gemakkelijk geblokkeerd kunnen worden en zonder papiergeld zelfs geen betalingen meer mogelijk zijn, maar ook dat reserves als opgebouwde pensioenen op slag hun waarde verliezen, zoals men in Polen onder het communistisch bewind tot 2 x toe de zloty van de ene dag op de andere een factor 10.000 minder waard werd.
Het wekt mij dan ook niet veel verbazing dat veel Polen hun geld liever niet op een bankrekening aanhouden.
 

phtvs

Sysop
Admin
Alsof criminelen transacties in bitcoin nog niet ontdekt zouden hebben.
Ik denk dat criminelen bitcoin links laten liggen omdat je vroeg of laat je bitcoins om wil zetten in echt geld of goederen en dan laat je sporen na wat weer te traceren is. Waarom denk je dat er heel veel cash geld gevonden word bij criminelen als ze gepakt worden.
 

mrsjones

Diehard Prepper
Alles wat van jou is en bij een andere lig, is gewoon niet van jou. Cash is king, en goud en sieraden en grond en .....
 

Jasje

Prepper goeroe
Laatst bewerkt:
Het elektronische betalingsverkeer waarheen we gepushed worden is gebaseerd op bankkrediet en is daarmee afhankelijk van het goed functioneren van het banksysteem. In een scenario (momenteel niet écht ondenkbaar) waarin een nieuwe bankencrisis uitbreekt en banken elkaar niet meer vertrouwen kan dit systeem vastlopen. Er is dan straks geen passende infrastructuur meer om betalingen te verrichten. Lijkt me best lastig zonder alternatief.
Zoals men nu cash (lees: jouw vrijheid) tracht uit te roeien of zodanig in de verdachte hoek plaatst zodat je er niet mee durft te betalen, hebben de banken de vrije hand om ons verder uit te melken. Kijk maar naar de komende negatieve rente. Iedereen die niet mee wil werken aan zijn eigen onderdrukking stapt over op cash betalen! Kun je bovendien nog een beetje lachen als er een "pinstoring" is.
En het bevalt mij iig prima; ik kan het aanbevelen. Digitaal is op zich mooi maar met de huidige belangen lijkt het eerder een "onderwerping"!
loesgeld.jpg
 

Ray

SHTF Expert
Wat voor ideeën er ook aan ten grondslag liggen, we bepalen uiteindelijk toch zelf wat we willen gebruiken.

Dat zie je in Zweden, waar iedereen pasjes en smartphones makkelijk vinden en massaal overstapt. In Duitsland wil de overheid het net zo graag, maar Duitsland is echt een cash land en ik zie ze zo snel cash daar niet afschaffen.

Betaal contant, als je dat in stand wil houden.

Ik vind het altijd wel grappig dat als het hier druk is aan de kassa's bij de Lidl, ze altijd de uitsluitend pin kassa erbij gooien, maar er hoogstens twee karretjes aanschuiven en de rest tien karren lang achter elkaar bij de cash kassa blijven staan.

Ik zie in de discussie twee kanten, al ben ik een voorstander van cash, voor mij weegt het doel niet op tegen het middel.

Criminelen, zwartwerkers, alles was niet door de beugel kan werkt uitsluitend met cash. Wil je die een spaak in de wielen steken dan zijn grote cash transacties afschaffen het middel. In NL hebben we bv. een groot biljet in guldens na de oorlog afgeschaft, waardoor de woekeraars die tijdens de oorlog hun matrassen hadden volgestopt konden worden aangepakt.

Voor de gemiddelde burger betekent cash ook anonimiteit, iets waar we nu met het internet ons steeds bewuster van beginnen te worden. Al was het alleen al maar om te voorkomen dat de commercie echt in iedere vezels van onze levens binnen druppelt. In China of andere minder vrije regimes betekent het totaal inzicht in het doen en laten van je burgers.
 

Erny

Last (wo)man standing
Drie daagjes Londen achter de rug... vroeger altijd leuk om met andere valuta in de hand te lopen. Maar dit keer geen pond/shilling of pence in mijn hand gehad. Alles met de bankpas kunnen doen, zou qua wisselkoers etc ook het goedkoopste zijn.
Mistte het contante geld wel. ;)

En @Ray Qua supermarkten en zelf scannen. In de prijs die ik voor de producten betaal zit het salaris van de kassiere inbegrepen, dus ik betaal daarvoor. Zolang het zelf scannen en afrekenen bij de supermarkten mij geen geldelijk voordeel of korting etc oplevert dan laat ik graag de kassiere haar werk voor mij doen. :D
 
Bovenaan