• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Overleven en Wederopbouw na een K-T Extinction Event

V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat ik destijds ook in mijn plan mee nam was bijen. Ik ga niet dagelijks de bloemetjes langs met een kwastje om ze zo te bestuiven + bijen geven honing. Is ook niet verkeerd, maar op die schaal niet haalbaar. Zelfs mijn huidige tuin (bijna 400 m2) is daar te klein voor. :( Ik zou graag bijen houden.

Lees je eens in op bijenhouden. het kan zelfs op een balkon. Even heel kort want of topik.
Een kast is 50 cm breed, + wat ruimte zin 2 kasten naast elkaar 1.2 meter. + een meter werkruimte er achter en +/- 2 meter uitvliegruimte . dan heb je nog 396 meter tuin over.
 

Ray

SHTF Expert
Misschien vinden de buren het niet leuk, maar mijn vader hield gewoon bijen terwijl we in een rijtjes huis woonden. De enige die er toen problemen mee had was ik, omdat ik er allergisch voor was. :confused: 1 klein prikje op de wang, meteen alles zo opgezwollen dat ik twee weken blind was. Gelukkig ging die allergie over na een paar honderd steken. :D
 

Lai

Prepper goeroe
@Lai Cijfers waarop ik ooit terecht ben gekomen is dat Aquaponics & Hydroponics +150% opbrengst hebben tegenover tradioneel boeren (Geoponics). Hydroponics werkt volgens hetzelfde principe als Aquaponics alleen de mens is zelf verantwoordelijk voor toevoeging voedingsstoffen in het water. Aeroponics heeft zelfs +400% opbrengst maar bevat nog een aantal kinderziektes, die tot nu toe alleen verholpen kunnen worden met een dikke portofauille.

Aeroponics kende ik nog niet. Zal daar ook eens in neuzen. Het verbruikt minder water da's al een plus.

@logan1202 Zeker kan dat. Maar het werd mij afgeraden door imkers wegens te kleine tuin. Voedsel aanbod is te laag. Het is hier wel groen, maar heel weinig bloemen.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
@logan1202 Zeker kan dat. Maar het werd mij afgeraden door imkers wegens te kleine tuin. Voedsel aanbod is te laag. Het is hier wel groen, maar heel weinig bloemen.

En dan neem je maar gelijk aan dat die +/- half miljoen bijen alleen bij jou in de tuin blijven?
 

petroman

SHTF Expert
Laatst bewerkt:
Ik kan @markske wel een eind volgen, de wat als topics zijn vaak wat geneuzel.

Wat ik nog niet gelezen heb is het fenomeen tijd.

Als je na een ramp, waarbij dus het klimaat of de natuur verwoest tot op het niveau van opnieuw beginnen is het wat te positief om, er van uit te gaan dat:
- al je zaad ontkiemd,
- er voldoende licht, water, zuurstof van niveau is om alles te laten groeien,
- dat groeien kost tijd totdat je gewas rijp is heb je dus geen eten > honger,
- dat alles ook groeit en rijp wordt immers de startomstandigheden zijn niet optimaal,
- moestuinen hebben een nadeel dat vaak alles binnen een korte tijd rijp is dus je moet een deel van je opbrengst opslaan > dat kan je dus niet opeten,
- een ander tijdfenomeen zijn de seizoenen, als die er nog zijn, om de winter door te komen plus de tijd dat je gewas nog niet rijp is wil je ook eten en moet je dus weer een deel apart opslaan van je opbrengst.
- Maar die opbrengst heb je de eerste keer nog niet...

Tel je dat alles bij elkaar op dan heb je denk ik een veelvoud aan opbrengst nodig en veel meer dan de theoretische opbrengst per hectare, are, km2.
Voor nu kan je beter je lichaam preppen door de voorgestelde boswandeling te maken.

Bronvermelding: mjn eigen gezond (?) verstand,
persoonlijke moestuin ervaringen
 
D

Deleted member 569

Gast
Ik snap ook Markske zijn punt wel. Wat als... zeker dit verhaal zullen wij niet mee maken.

Ik deel alleen zijn mening niet dat geneuzel is. Open minded zijn ook al lijkt het voor nu onwaarschijnlijk tot wel fantasie. Het kan lijden tot innovaties.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt maar open minded, ongehinderd door realiteitszin en ervaringen uit het verleden, zijn alleen maar voer voor fantasie en komen zelden tot inovaties.
Je kan en moet mischien wel de vastgeroeste denkramen en grenzen los laten om tot iets nieuws te komen maar het groeiproces van planten ligt gewoon vast.
Daar kan je wel aan sleutelen maar dat wordt zelden beter.
Wij zijn niet de eigenaar van het concept plant, ook niet de bedenker er van. Wat inhoud dat we mischien niet alle consequentie kunnen overzien van ons handelen en denken.
Zeker niet als de consequenties ver in de toekomst liggen.
 

Larik

Diehard Prepper
Er zijn verschillende groepen, campussen etc die met landbouw innovatie bezig zijn.
Ondanks dat plantjes groeien en doodgaan.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Er zijn verschillende groepen, campussen etc die met landbouw innovatie bezig zijn.
Ondanks dat plantjes groeien en doodgaan.

En daar tref je het. Met het doodgaan. Want er wordt genoeg bedacht wat niet werkt. Maar daar hoor je niets over. Em ik heb toch liever een experiment om blauw gestreepte aardbeien te kweken dan 1 om een zwart gat te maken op aarde. Waarbij ze ook denken dat ze het kunnen beheersen. En laat ze lekker door gaan met het uitvinden van betere groeimethoden. Zodat we allen niet eindigen als Ierland in 1845-1850
 

Lai

Prepper goeroe
En dan neem je maar gelijk aan dat die +/- half miljoen bijen alleen bij jou in de tuin blijven?
Nee zeker niet. Weet dat bijen gerust een paar kilometer van het nest afgaan. Maar zoals ik al melde, er is in de omgeving veel groen, maar geen bloemen. Lang leven graslanden. 4 kilometer bij mij vandaan zit een imker, deze heeft zijn bijen alleen in de winter thuis. De rest van het jaar staan ze elders wegens te weinig voedsel in de omgeving. Hij heeft het geprobeerd, heeft zijn bijen gekost.
 
D

Deleted member 569

Gast
Klopt maar open minded, ongehinderd door realiteitszin en ervaringen uit het verleden, zijn alleen maar voer voor fantasie en komen zelden tot inovaties.
Je kan en moet mischien wel de vastgeroeste denkramen en grenzen los laten om tot iets nieuws te komen maar het groeiproces van planten ligt gewoon vast.
Daar kan je wel aan sleutelen maar dat wordt zelden beter.
Wij zijn niet de eigenaar van het concept plant, ook niet de bedenker er van. Wat inhoud dat we mischien niet alle consequentie kunnen overzien van ons handelen en denken.
Zeker niet als de consequenties ver in de toekomst liggen.

Wat een voorbeeld. Daar heb jij inderdaad gelijk in maar ik doel meer op de middelen die het mogelijk maken voor de plant om te groeien in onmogelijke omstandigheden. Het idee om Mars te bevolken bracht ons de biosphere.

En zo vanzelf sprekend is het allemaal niet, waar wij nu staan met onze kennis rondom landbouw. Uit een documentaire jaren geleden kon ik zien hoe een Belg in Centraal-Afrika tot half god werd geheven door de introductie van greppels bij een uienboer. Zijn opbrengst was vele malen hoger waar voorheen hij altijd veel verloor door hevige regenval.
 

Lai

Prepper goeroe
Naar mate ik meer in de airophonics duik, des te meer denk ik dat de voedsel voorziening die wij nu gebruiken eigenlijk nog erg ouderwets is. Dit systeem geeft een veel snellere groei en meerdere oogsten van 1 plant. En echt veel ruimte neemt het niet in. Op minder dan 1 m2 kan je met de hoogte in 3 en zelf 4 keer meer gewassen verbouwen. Zeer weinig water verbruik, er verdampt zo goed als niks. Is toch wel heel wat anders dan de regulieren akkerbouw nu. En deze vorm kan zowel buiten als binnen gebruikt worden. Wil toch eens kleine proefopstellingen gaan maken met het bekende, arophonics, hydrophonics en aquaphonics.
 
Bovenaan