• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijen houden

Jannes

Prepper goeroe
Naar aanleiding van een ander draadje waarin een forumleden (@Lai ) uitsprak dat ze het jammer vond dat ze te weinig ruimte had om bijen te houden, maak ik dit topic aan.

Afgelopen weekend waren er open dagen bij verschillende imkers. Wij zijn geweest en de imker vertelde dat je juist in een dorp of stad heel goed bijen kunt houden.
Bijen vinden in een dorp of stad juist gemakkelijker nectar dan buitenaf. De imker stelde dat buitenaf bijen niet veel meer vinden dan mais, aardappels, gras of andere landbouwgewassen en dat ze het moeten hebben van wat een imker zelf zaait of de bloemen in de bermen.
In dorpen en steden zijn veel verschillende bloemen aanwezig in verschillende tuinen en dat vinden bijen heerlijk.

Ook zei de imker dat ze het op de vereniging weleens gehad hebben over adoptie-kasten. Dan heb je wel een kast in je tuin, maar zorgt een imker ervoor. Mij lijkt dat wel wat. Misschien eens informeren.
 

Ray

SHTF Expert
Imkerverenigingen organiseren soms ook transport naar bv. bloeiende koolzaadvelden alwaar de bijen een paar weken de tijd krijgen om die nectar te verzamelen. Dit wordt vooral gedaan om specifieke honingsoorten en flinke opbrengst te krijgen en de boer is blij met de bestuiving.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Heel veel landbouwers planten heel veel bermbloemen om hun akkers, akkerranden, omdat die bijen en andere beestjes aantrekken zoals zweefvliegen,gaasvliegen en lieveheersbeestjes en daarmee de biodiversiteit op het land vergroten. Kort gezegd, die bloemen trekken goede beestjes aan die de nare beestjes bestrijden. Waardoor er tot 90% minder gewasbescherming in de vorm van insecticiden nodig is. Verder bieden de akkerranden dekking aan vogels en wild en vinden fietsers en wandelaars het mooi. Win/win/win én gesubsidieerd ook nog, nogmaals een win.
Harry'sFarm, aardappelboer in Flevoland, filmt,blogt en twittert over oa akkerranden en bijen, zoek hem maar eens op als je meer wilt weten.
Die akkerranden werken trouwens ook tegen de eikenprocessierups, dus schrijf je gemeente aan dat ze meer bloemen moeten inzaaien en wisselmaai of geen maai moeten toepassen. Een voorbeeldbrief kan je hier vinden.

Het nadeel van zelf imker worden waren de leskosten....hier kwam ik voor eerste jaar uit op meer dan 1000 euro. Dat heb ik niet zomaar liggen. Daarnaast werd ik niet ingedeeld in de groep dichtbij huis maar moest ik savonds in het donker de Rijn over(als de pont vaart is dat meer dan een uur in het donker fietsen, als de pont niet vaart nog langer)
Ik was zelfs goedkoper uit én met kortere reistijd als ik in Amsterdam les ging nemen.
Kortom, de motivatie was ongeveer net zo groot als bij het lokale moestuincomplex gaan(waar de terrormannetjes de scepter zwaaien)
 

logan1202

Prepper goeroe
En wie verplicht jou om een imker cursus te gaan volgen? Er wordt gedaan alsof het om rakettechnologie gaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Ik vind het niet verantwoord als ik vanuit nul kennis maar wat aan ga klooien...het zijn wel levende beestjes.
 

logan1202

Prepper goeroe
Er is niet gezegt dat je uit nul kennis maar wat moet aankloten, er zijn ook andere manieren om het te leren. en dat hoeft geen 1000 euro te kosten. De meeste hobby imkers laten je graag eens in de keuken kijken. En zijn ook wel bereid je het een en ander te leren. En dan blijven alleen de kosten voor een kast en het gereedschap over.
 

LoneDrone

Senior Prepper
Stuudje,

Ik heb bij een oom is hobby imker en ik heb hem vroeger regelmatig geholpen. En ik heb er genoeg van gezien om te weten dat het niet mijn hobby is.
Maar je zou het gewoon eens een jaartje kunnen proberen "onderbegeleiding": er zijn mogelijkheden om een bijenkast te huren. Dan wordt de kast in je tuin gezet, krijg je (een deel van) de honing. Je krijgt dan wel niet alles mee, maar je kunt in elk geval een deel van de kunst afkijken, kun je eens kijken hoe het bevalt om een kast in je tuin te hebben etc. etc.
Ik zat bij iemand op een project die het ook deed. Maar ben de naam van de club kwijt. Even snel zoeken op internet bracht me bij
https://www.gastvrijvoordebij.nl/blijmetdebij.html
De prijzen vind ik knap hoog bij deze trouwens. Maar er zijn ook allerlei bedrijven waar bijenkasten op het dak worden gezet enzo, het is een trend aan het worden, dus een markt is er zeker en er zullen ook meer van dat soort bedrijven zijn. Wie weet een overweging?
 

Flos

SHTF Expert
Bijen en imkeren staat bij mij bovenaan mijn verlanglijst.
Zorg er voor als je een kast zelf maakt wat ook geen heksentoer is.
De ramen de zelfde maat hebben dan die van een bevriend imker met een slinger machine.
Dan kan je daar jou ramen laten slingeren en hoef je geen machine zelf aan te schaffen.
Verder is imker zijn helemaal niet moeilijk. Alleen moet je wat van het gedrag en ziektes afweten ook hoe je ze best rustig kunt houden en wat je ze te eten moet en kan geven als je hun honing hebt weg genomen.
Ook wat weten over zwermen is een pluspunt.
En dat alles moet geen 1000€ kosten.
Ik was laatst op een workshop over de geschiedenis van de honingbijen in onze koterijen. Dit koste niets en ik kreeg nog een honing drankje en koek gratis in de pauze.
 

Lai

Prepper goeroe
Helaas hier in de weide omgeving erg veel weilanden die gespoten worden tegen onkruid. De akkers die er zijn hebben geen strook bloemen tussen sloot en gewas. Gewassen worden ook regelmatig gespoten wat weer een nadeel is voor de bijen. De helft van de gewassen is leliebollen veld wat zwaar gespoten word ook tegen insecten. Imker 4 kilometer verder heeft geen kasten aan huis, die staan elders omdat het geen doen is. Hij heeft het geprobeerd ten kosten van zijn bijen. Gebied hier is heel groen ook veel bomen (vooral eik), maar voor bijen valt er haast niks te halen. Zelfs de wespen onder mijn dakpannen zijn weer uit zich zelf vertrokken. Zie ze ook niet meer in de tuin. Net als bijen en hommels. Dorps bewoners zouden graag bloemende bermen zien, ook voor bijen en vlinders, maar deze bermen worden net voor of tijdens de bloei gemaaid. :( Het beleid van onze gemeente is niet erg gericht op onze gevleugelde vriendjes. Net als de koeien boeren die alleen gras op de bult willen. De mensen zelf moeten maar meer bloemetje planten. Ik ben hard op weg om mijn tuin aantrekkelijk te maken daarvoor.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
. De mensen zelf moeten maar meer bloemetje planten. Ik ben hard op weg om mijn tuin aantrekkelijk te maken daarvoor.
Altijd goed opletten waar je je bijvriendelijke planten koopt, liefst bij een biologische kwekerij.

"Nieuw onderzoek van Greenpeace wijst uit dat de Nederlandse sierteeltsector nog steeds een grootverbruiker van bestrijdingsmiddelen is. Niet alleen zijn veel van de aangetroffen stoffen schadelijk voor bijen en hommels, een opmerkelijk hoog aantal residuen is van middelen die verboden zijn in Nederland of de Europese Unie."
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/planten-in-tuincentra-bevatten-veel-gif
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Goede tip @Stuudje
Dit geld niet alleen bij siergewassen maar ook voor wilde bloemen mengsels. Dus als je echt wat wil doen voor insecten koop dan biologisch bloemenzaad of oogst zaad waar het gemist kan worden.
 

Jannes

Prepper goeroe
Altijd goed opletten waar je je bijvriendelijke planten koopt, liefst bij een biologische kwekerij.

"Nieuw onderzoek van Greenpeace wijst uit dat de Nederlandse sierteeltsector nog steeds een grootverbruiker van bestrijdingsmiddelen is. Niet alleen zijn veel van de aangetroffen stoffen schadelijk voor bijen en hommels, een opmerkelijk hoog aantal residuen is van middelen die verboden zijn in Nederland of de Europese Unie."
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/planten-in-tuincentra-bevatten-veel-gif

Goede tip @Stuudje
Dit geld niet alleen bij siergewassen maar ook voor wilde bloemen mengsels. Dus als je echt wat wil doen voor insecten koop dan biologisch bloemenzaad of oogst zaad waar het gemist kan worden.

Nou, dat moet ik dan volgend jaar maar doen. Met alle goede bedoelingen zijn er dit jaar niet-biologisch spullen voor vlinders, bijen en nuttige insecten in de tuin gezet.
 

Lai

Prepper goeroe
Altijd goed opletten waar je je bijvriendelijke planten koopt, liefst bij een biologische kwekerij.

"Nieuw onderzoek van Greenpeace wijst uit dat de Nederlandse sierteeltsector nog steeds een grootverbruiker van bestrijdingsmiddelen is. Niet alleen zijn veel van de aangetroffen stoffen schadelijk voor bijen en hommels, een opmerkelijk hoog aantal residuen is van middelen die verboden zijn in Nederland of de Europese Unie."
https://vroegevogels.bnnvara.nl/nieuws/planten-in-tuincentra-bevatten-veel-gif

Ik koop veel zaad bij Vreekens zaden.

Je zou die lelietelers eens moeten horen dat er een verbod komt op het bespuiten van hun gewassen tegen insecten. Ongelooflijk, het lijkt wel of ze levend gevild worden. Hun hele bedrijf gaat dan naar de knoppen, blabla. En ja, hier in de omgeving zitten 3 van dat soort bedrijven. Echt, verbouw iets waar mens en die wat aan heeft. o_O
 

logan1202

Prepper goeroe
Nou, dat moet ik dan volgend jaar maar doen. Met alle goede bedoelingen zijn er dit jaar niet-biologisch spullen voor vlinders, bijen en nuttige insecten in de tuin gezet.

Kan je dit eens uitleggen? het even duidelijke uitleg over het verschil tussen een bio-bloem een niet bio-bloem? zover deze niet van kunststof is. En als ik een NIET bio-aardappel in de grond stop en er niets verder mee doe en niet met gif erop spuit, zij de nazaten van deze aardappel dan ook niet bio?

Maar terug on topik, het maakt een bij geen moer uit of een bloem bio is of niet, als er maar necktar in zit waar ze bij kan. Voor somige bloemen is haar tong te kort. Een vlinderboom https://nl.wikipedia.org/wiki/Vlinderstruik heeft veel bloenen maar is voor een bij nuttenloos omdat ze er niet bij kan.
 

Ray

SHTF Expert
Als je niet biologische bloemzaden gebruikt, zijn die naar alle waarschijnlijkheid met een bult gif opgekweekt.
Maakt voor de uiteindelijke bloem en bij in jou tuin niets uit, maar wel voor de insecten op de plaatst waar het zaad werd geteeld.
 

drent

Diehard Prepper
Droogte is funest geweest voor veel bijen, er bloeit maar weinig nu.
Sta je dicht bij mais kan je een gezond volk wel vergeten, maisstuifmeel is zeer eenzijdig, maar er is veel van en het is aantrekkelijk om te verzamelen. Stuifmeel is de eiwitbron om nieuwe bijen te "bouwen" en als die eiwitten/aminozuren niet compleet zijn, dan is die nieuwe bij niet 100% functioneel en kan dus zelf bv slecht tot niet vliegen om nectar/stuifmeel te verzamelen.
 

Jannes

Prepper goeroe
Droogte is funest geweest voor veel bijen, er bloeit maar weinig nu.
Sta je dicht bij mais kan je een gezond volk wel vergeten, maisstuifmeel is zeer eenzijdig, maar er is veel van en het is aantrekkelijk om te verzamelen. Stuifmeel is de eiwitbron om nieuwe bijen te "bouwen" en als die eiwitten/aminozuren niet compleet zijn, dan is die nieuwe bij niet 100% functioneel en kan dus zelf bv slecht tot niet vliegen om nectar/stuifmeel te verzamelen.

Wat kun je het beste in je tuin doen als waterbron voor bijen? Weet jij dat?
Ik woon in 1 van de droogste gebieden van Nederland momenteel. Alleen Twente is nog droger.
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Voor bijen kan je een lage schaal met wat houtschors en water in de tuin zetten. Het belangrijkste is dat de bijen ergens op kunnen zitten en niet.in het water vallen en verdrinken.
 

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Laatst ergens gezien. Van flessendoppen gemaakt.

EAU75WeXsAE2EAA.jpg


EAU75WfXYAAVhsY.jpg
EAU75WfXYAAVhsY.jpg
 
Bovenaan