• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Laat je mij de jouwe zien? / Algemeen messen topic

F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Mooi Vintage setje Richardson Sheffield Butcher knives toegevoegd .

Surgical inox steel blades .
Wel heb ik de al tijdens aankoop zeer droge handvaten ( inmiddels ) in de lijnzaadolie gezet .

Edit , naar het blijkt, niet zo Profi als ik dacht door info van forum lid ben ik erachter dat ook Surgical inox niet zo'n goede keuze is voor een mes haha .

Ach , voor die 7.50 € aankoop :lol:.

20190812_201936.jpg 20190812_202940.jpg 20190812_202144.jpg
 

Carismo

Prepper goeroe
eens goed geslepen gaan ze best lang mee. echter moet je ze ook op een correcte manier onderhouden.
als ik zie hoe sommige koks hun snede verneuken door er in het wilde weg met een wetstaal over te gaan... o_O
 
F

frans81

Gast
eens goed geslepen gaan ze best lang mee. echter moet je ze ook op een correcte manier onderhouden.
als ik zie hoe sommige koks hun snede verneuken door er in het wilde weg met een wetstaal over te gaan... o_O

Is het iets voor jou ;)
Ruiltje op de Mora :rolleyes:
 

Changing the Mindset

Last (wo)man standing
Mooie, korte parang weten te regelen via MP

IMG_20190907_145108_371.jpg
Stevige schoonheid! Lengte blad: 35 cm Rugdikte: 7mm
IMG_20190907_145613_708.jpg
Er is genoeg speelruimte voor de hand.
IMG_20190907_145516_137.jpg Staal loopt door de pommel heen.

IMG_20190907_145655_209.jpg
Dit vennijnige hoekje vereist wat aandacht.
 

Papillon

Diehard Prepper
2 spydercos verloren, echt balen. Twijfelde laatst om die ARK te kopen, toen op youtube die ontwerpers bezig gezien en was er al weer klaar mee. Dan lijkt mij die street beat beter. Mooie verzameling @Wolfje
 

Ray

SHTF Expert
In m'n keukenla liggen de meesten, sommigen van top kwaliteit en die zijn bij een SHTF ook heel bruikbaar. Veelal zal het toch gebruikt worden voor voedsel en in 't bos lukt het ook nog heel aardig. Heb je dagelijk ook nog wat aan. Sabatiers deux Lions (onder licentie gemaakte 'namaak'), echte Sabatiers en zelfs twee toppers van Zwilling.

Stelletje Staal Fetisjisten hier. :p

Kunnen wel kapot als je gaat batonnen, maar jee, waarom? Geen bijltje in huis?
 

Wafels

Diehard Prepper
Wat @Ray zegt klopt en het is niet eens zonder gevaar , want als je met zo'n groot keukenmes gaat kappen is de kans zelfs
groot dat het breekt en het kan behoorlijk ver weg vliegen (en je wilt daar niet voor staan :rolleyes::D ) , het staal is hard
(om een scherpe snede te hebben en te behouden ) en zeker niet taai .
Een mes is gewoon een stuk gereedschap en zo ontworpen en gemaakt voor het werk wat hij moet doen . Grote kapmessen
zijn meestal wat zachter en zeker taaier qua staal en dat moet ook anders breken ze bij het kappen (de krachten die in het staal
optreden bij kappen zijn erg groot ) . Zoals @Ray zegt gewoon een bijltje nemen of iets dergelijks of een mes dat er wel geschikt(er)
voor is Een mes kun je wat '' allrounder '' maken maar dat heeft wel zijn beperkingen . En natuurlijk kun je bij een shtf situatie een mes
gebruiken voor andere dingen :cool:
gr will
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray

Carismo

Prepper goeroe
De meest keukenmessen zijn gewoon gehard en niet differentieel (snede wel en rug niet) daardoor zijn schokken (door te kappen en te batonnen) niet zo'n goed plan.

Het type keukenmes waar je wel los mee in het bos kan gaan is een cleaver. Ook deze zijn meestal geheel gehard maar er blijft en serieuze hap staal over om de schokken op te vangen (en omdat ze ontworpen zijn om te hakken) maar om het dan weet te gebruiken als all rounder moet je kijken naar de slijping. is deze hol dan is het vragen om problemen, recht is ok en convex zijn deze meer dan ok... Ik heb zelf een cleaver van victorinox en ben heel enthousiast over deze.
https://media.knivesandtools.com/Ex...03.18$06-victorinox-fibrox-vt5.4003.18-06.jpg

Er zijn nu reeds enkele merken die echt een survival type keukenmes of zelfs een reeks hebben. denk aan CRKT en TOPS
 

gunfun

Prepper
Dit zijn de twee messen die ik meestal bij me draag.
~Ohta knifes fk5 carbonfiber
~Kizer splinter
IMG_20191122_215901.jpg

Volgende week komt m'n Justin Lundquist Baby Barlow binnen en ik niet wachten.

Voor reference:

knife-pre-order-lundquist-baby-barlow-black-g10-urban-series-ships-early-november-1_1200x.jpg
 

gunfun

Prepper
De Baby Barlow is aangekomen! Ik kan niet stoppen met het flicken van dit mes. IMG_20191127_201929.jpg.

Staal: M390
Heft: Titanium
Inlay: G10
Totale lengte geopend: 12.6 cm
Action: Bearings
Lock: Steel liner lock
Designer: Justin Lundquist
Maker: Fox Knives
Door: Urban EDC supply
 
Bovenaan