• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Bijen houden

Jannes

Prepper goeroe
Laatst ergens gezien. Van flessendoppen gemaakt.

EAU75WeXsAE2EAA.jpg


EAU75WfXYAAVhsY.jpg
EAU75WfXYAAVhsY.jpg

Dat is een goed idee. En dit is speciaal voor insecten?
 

drent

Diehard Prepper
Drinktorentje voor kippen werkt ook, 1 bijenkast drinkt makkelijk 1L per dag. Ik heb nu inderdaad zo'n kippendrinktoren staan voor insecten en vogels. Hoeveel die gebruikt wordt fluctueerd, mijn 2 stelletjes vogels zijn niet aan een 2e leg begonnen zo te zien, geen eten genoeg.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ray
V

Verwijderd lid 482

Gast
Nu de winter weer bijna voorbij is en het weer het toeliet heb ik de kasten geopend. Helaas door de warme vochtige winter hebben 5 volken het niet overleeft. En dat waren uitgerekend de volken die ik had behandeld om het risico te spreiden. Omdat we op eigen honing hebben laten overwinteren heb ik nu een 30 kg honing. Op de raten zit een schimmel, en hoewel honing antibacterieel is, dus vindt ik het niet verantwoord om deze te slingeren en te verkopen of zelf op te eten. De bijen maakt de schimmel niet uit, dus ze zullen wel in een kast met een volk verdwijnen als voer. Van de overgebleven volken maak ik aflegger zodat ik van de zomer weer op een 10 volken hoop te zitten. Hoewel er imkers zijn die alle of veel meer volken verloren hebben blijft door mijn hoofd spoken of ik iets fout gedaan heb. Heb ik niet genoeg behandeld tegen varroa? Had ik suiker moeten voeren i.p.v op eigen honing? Had ik de kasten kleiner moeten maken? Heeft het een oorzaak van buitenaf? En waarom hebben uitgerekend de onbehandelde volken het overleeft? Vragen, Vragen,Vragen...
 

Tanfana

Mankinds only hope
Admin
Hey Logan,

Op mijn werk zijn ook de 2 volken die we hadden dood gegaan. Een volk is verdwenen en een lag een 5cm dikke laag van bijen onderin de kast.
Ik heb dit voorjaar nog geen bij gezien. Ook geen solitaire.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
V

Verwijderd lid 482

Gast
Ik ben niet alleen, al berichten van mensen die alle volken kwijt zijn. De aflegger worden duur dit jaar :(
Je zoekt de oorzaak altijd eerst bij jezelf, maar dat hoeft niet zo te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Flos
V

Verwijderd lid 482

Gast
Het Bijen jaar is bijna voor bij en het was echt 2020. Geen honing en veel bijvoeren van suiker om de volken in leven te houden. En dat niet alleen hier maar overal. Het prachtige voorjaar beloofde een super honingjaar maar helaas, het mocht niet zo zijn. Dit jaar gaan we met 4 volken de winter in en niet met 10 zoals in de planning stond. Hoop dat volgend jaar beter wordt.
 

Red

Senior Prepper
Ik vind bijenhouden een mooie hobby! Ik heb het weleens overwogen om het erbij te doen, maar heb er geen tijd voor en heb begrepen dat het aardig wat tijd kost.

Heb wel een jaar in de nazomer een paar kasten op het land gehad van een bijenhouder omdat hij van een akker in de buurt wilde profiteren. Had er een paar lekkere potjes honing aan overgehouden.
 

Flos

SHTF Expert
Ik schud dit topic even wakker omdat ik de laatste weken ook bezig ben met imkeren en bijen.
Ook ben ik bezig met bloemen zaaien.
Zo heb ik bloemenzaad pakjes gekocht met mengeling van diverse bloemsoorten.
Daar maak ik zaad bommetjes van. Dat zijn bloemzaden in potgrond met klei. Die ik laat drogen en her en der op braak liggende stukken grond gooi ik die om bloemen in te zaaien.
 

Flos

SHTF Expert
Door het kwakkel weer nat winderig maar vooral geen zon loop het mis met mijn bijen .
En ik ben nog niet eens begonnen.
Op 1 mei een aflegger gemaakt daar moet een nieuwe koningin uit komen.
Die was er wel degelijk. Na 21 dagen hadden we die gemerkt om ze beter te zien lopen tussen de andere bijen.
Daarna moet ze aan haar bruidvlucht beginnen. Dit om te paren met diverse darren. Mannetje bijen.
Maar na controle is er geen koningin meer te bespeuren. En ook geen eitjes of larven.
Dwz dat ze niet is terug gekomen.
Zo sta ik terug bij af. Nieuw raam in de kast geplaatst met een koningin dop er op. Nu hopen dat de werk bijen dit aanvaarden.
Maar vooral hopen op beter weer.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Niet het weer de schuld geven. En het gebeurd dat ze een ongeluk krijgt of dat een vogel haar op eet. Maar je zit vroeg in het jaar, alles loopt een maand achter door de kou. Ik vraag me alleen af waarom je na 21 dagen de kast open ebt gemaakt en haar gemerkt hebt? Waarom heb je niet gewacht tot na de bruidsvlucht? Ieder keer dat je de kast open maakt gaat het volk in de stress, en heeft een paar dagen nodig om weer op orde te komen.
Had na de eerste controle ook een kast zonder "matka" , geen eitjes of broed, maar dat moest wegens werk wachten. Bij een 2e controle hele ramen vol broed, dus te vroeg gekeken. Bij een andere kast is waarschijnlijk met de eerste controle de koningin gesneuveld, bij de 2e controle waren er nooddoppen gemaakt. Waarvan ik er 2 gelijk naar een ander kast verhuis heb. De volgende controle van deze nieuwe volken is na een maand, dan moet er broed zijn. Of het volk is er niet meer. Ik merk de "matka" niet en zoek haar ook niet op. zeker de eerste controle is snel, vind je broed of eitje, gewoon de kast weer dicht doen.
Bij sterkere volken moet je wel op doppen letten en deze of kapot maken, of er een nieuw volk van maken.

Ik een kast leven 60 organisme in symbiose met elkaar (oorspronkelijk) waar de varroa niet bij hoort. Door met gif en zuren te werken maak je dit kapot en alleen de sterkste overleven, de sterkste varroa. Dus je kweek een sterkere vijand voor je bijen terwijl je de hulp uitroeit.

Boektip: Honingbijen van Jurgen Tautz
geillustreerde bijenhouden, uit het Frans en niet alleen voor kinderen orgineel: https://www.amazon.fr/Lapiculture-illustrée-Yves-Gustin/dp/2840388480
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Zoals bij veel dingen is het altijd de vraag, wat wil je nu eigenlijk? Ik heb de bijen als hobby. als ik geen honing heb om te verkopen maakt me dat niets uit. Afgelopen Vrijdag ben ik kunstraat wezen kopen en daar vertelde mij de verkoopster dat er geklaagd werd over weinig honing. En ik moet een 4e bak plaatsen omdat ze anders de honing niet kwijt kunnen en ik geen tijd heb om te slingeren. Dus wat wil je nu eigenlijk? Staar je niet blind op verhalen van 50 kilo per volk. Het is natuur en loopt niet zoals jij het wil maar zoals zij het willen. En JA, ik zet me af tegen de bijenteelt zoals die voorgeschreven wordt. Ik doe mijn eigen ding en wat ik denk wat goed is voor de bijen. En dat ik dan een jaar geen honing heb, neem ik voor lief.
 

Flos

SHTF Expert
Mij gaat het niet om de winst. Een potje honing is mooi meegenomen maar is er geen eet ik er geen.
Mij gaat het er vooral om, om kennis op te doen. Als ooit de stront aan de knikker komt de kennis te hebben bijen te houden om een gemeenschap op te kunnen bouwen. Zonder bij geen leven.
 
V

Verwijderd lid 482

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
De reguliere bijenhouderij, waar je straks wel achter komt, is gebaseerd op zoveel mogelijk honing en het onderdrukken van de Varroa door middel van azijnzuur en ander medicijnen. Dat dit al het leven en 30% van de bijen het leven kost maakt niet uit. Als er maar honing is.
En dit is de manier die je geleerd krijgt als je start als imker. En je leert veel over het houden van bijen, maar het welzijn staat vaak niet voorop.
Maar dit is iets waar iedereen zelf zijn weg in moet zoeken.
En of ik het beter doe ? Geen idee, maar voor mijn gevoel wel. Moet je zelf aanpassingen doe aan je kasten? zeker. Maar er is enorm veel te vinden op internet van mensen die ook meer voor de natuur gaan en minder voor de chemie.
 

Flos

SHTF Expert
Achteraan mijn eigendom heb ik een gebouwtje met een plat dak.
Daar komen 2 bijenkasten op te staan.
Ik had al een mooie trap klaarstaan .( ladder met platte streden)
Maar om spullen bv een kast vol met bijen of een volle honingkamer naar boven of naar beneden te brengen is dat niet geschikt.
Dus ik heb een lift gebouwd. Die is bijna klaar. Als het helemaal klaar is maak ik een foto.
 
Bovenaan