• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Wat kan je voor leuks doen met een kapotte vrieskist?

V

Verwijderd lid 423

Gast
Het zou een mooie geluiddempende omhulling voor een kleine generator kunnen worden. Gevoelsmatig, zou ik dan in een van de korte zijden een gat boren en daar een verlengde uitlaatpijp (een stuk metalen slang of pijp) doorheen voeren. Zorg er wel voor dat die pijp geen brandbare delen raakt. En maak het gat in de wand het beste een paar centimeter groter dan de uitlaatpijp, zodat er ook voldoende luchttoevoer zal zijn. Ik zou dan onderin de vrieskist een rubberen mat leggen met een paar stoeptegels daarbovenop, en daar de generator op zetten. Ik vermoed dat dit geheel de herrie prima zou dempen, in gesloten stand. En heb je ooit eens zin om wat stroom te delen, of om de knots of de prep-thee op de buurman uit te proberen: daarvoor is dan de open stand;)
 

imker

Survivor
Het zou een mooie geluiddempende omhulling voor een kleine generator kunnen worden. Gevoelsmatig, zou ik dan in een van de korte zijden een gat boren en daar een verlengde uitlaatpijp (een stuk metalen slang of pijp) doorheen voeren. Zorg er wel voor dat die pijp geen brandbare delen raakt. En maak het gat in de wand het beste een paar centimeter groter dan de uitlaatpijp, zodat er ook voldoende luchttoevoer zal zijn. Ik zou dan onderin de vrieskist een rubberen mat leggen met een paar stoeptegels daarbovenop, en daar de generator op zetten. Ik vermoed dat dit geheel de herrie prima zou dempen, in gesloten stand. En heb je ooit eens zin om wat stroom te delen, of om de knots of de prep-thee op de buurman uit te proberen: daarvoor is dan de open stand;)

Zonder negatief te willen zijn lijkt mij dit een recept voor een aggregaat wat in de brand kan vliegen. Elk aggregaat is zo ontworpen dat het de lucht uit de omgeving nodig heeft om af te koelen/niet oververhit te raken. Iets wat zo goed geïsoleerd is als een vrieskist kan onmogelijk de vrijgekomen warmte afvoeren, de kist is ontworpen om temperatuur vast te houden, en in het meest gunstige geval zal het aggregaat uitvallen. Naar mijn mening zullen zelfs ventilatieroosters geen oplossing zijn, los van het feit dat dan een groot deel van de demping verloren zou gaan. Warmte/koude isolatie is een geheel ander product dan geluidsisolatie. Nogmaals ik probeer niemands idee af te kraken, ik wil alleen helpen problemen te voorkomen op basis van eigen ervaring en inzicht.

Groeten, imker.
 
V

Verwijderd lid 423

Gast
Zonder negatief te willen zijn lijkt mij dit een recept voor een aggregaat wat in de brand kan vliegen. Elk aggregaat is zo ontworpen dat het de lucht uit de omgeving nodig heeft om af te koelen/niet oververhit te raken. Iets wat zo goed geïsoleerd is als een vrieskist kan onmogelijk de vrijgekomen warmte afvoeren, de kist is ontworpen om temperatuur vast te houden, en in het meest gunstige geval zal het aggregaat uitvallen. Naar mijn mening zullen zelfs ventilatieroosters geen oplossing zijn, los van het feit dat dan een groot deel van de demping verloren zou gaan. Warmte/koude isolatie is een geheel ander product dan geluidsisolatie. Nogmaals ik probeer niemands idee af te kraken, ik wil alleen helpen problemen te voorkomen op basis van eigen ervaring en inzicht.

Groeten, imker.
Dag Imker, bedankt voor jouw terechte kritische noot!

Ik ben er aanvankelijk van uitgegaan dat de door de generator aangezogen verbrandingslucht voldoende zou kunnen zijn om tegelijk de verbrandingswarmte af te voeren (via de verbrandingsgassen, door de uitlaat), maar zie in dat dat in zo'n "grotendeels gesloten kist" hoogstwaarschijnlijk niet het geval is.

Op internet zie ik in de meeste geluiddempende constructies nog een luchtaanzuig-ventilator in een wand, en een uitblaas-rooster in een andere wand, en zo'n aanvulling lijkt de warmte afdoende te kunnen afvoeren en de demping toch nog zinvol te houden. Als alternatief is het wellicht al voldoende om het deksel een aantal centimeters geopend vast te zetten, zodat de opstijgende warme lucht door de bovenin ontstane spleet kan verdwijnen. Dat zal ten koste gaan van de geluiddemping, maar er blijft nog wel het nodige over vermoed ik.

Voor wie het ene of het andere zou willen uitproberen: proefdraaien en de luchttemperatuur in zo'n kast meten is inderdaad belangrijk. Oppassen dat er geen hete delen in contact kunnen komen met brandbaar materiaal, en op een veilige plek opstellen en en in de gaten houden.
Het beste is natuurlijk wel, om eventueel een voor het doel gemaakte dempende kast te kopen, maar ik redeneer nu maar even vanuit een noodsituatie: de generator moet nu aan, maar zonder de gebruikelijke herrie. Ik zet het ding dan waarschijnlijk samen met een tafelventilator in een defecte vriezer (als ik die zou hebben), met het deksel op een flinke kier...

Wat de warmte-isolatie door de wand betreft: tegenover de warmte uitwisseling via de verbrandingsgassen en via de koellucht (extra, n.a.v. jouw noot...), is het warmte-isolerend effect van de vrieskist-wand zelf m.i. te verwaarlozen. Of nu een vrieskist of een eenvoudige houten kist, maakt voor de luchttemperatuur in de kist niet meetbaar uit (maar hoogstwaarschijnlijk wel voor de geluiddemping).
 
F

frans81

Gast
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb mijn proffessionele Electro Helios jaren 70 slagersdiepvrieskast nu in gebruik als gereedschapskast . De vriesplateau's , 4 stuks zijn zeer zwaar uitgevoerd en dragen met gemak 20 Kg per stuk .

Kast heb ik ooit eens van een Boer die ermee stopte .

Deze tot -35°C oude kast doet het nog als ik voeding weer inbouw .
 
Bovenaan