• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

"Tactische voertuigbeheersing"

AWOL

Prepper goeroe
Ik liep tegen onderstaand filmpje aan en kwam tot de conclusie dat het best een goed idee kan zijn om eens na te denken over tactische voertuigbeheersing. Daarom toch maar even dit topic aangemaakt.

Het filmpje is alleen maar een introductie maar kan wellicht leiden tot je eigen verdere onderzoek naar informatie en tips hierover. (sorry Engels)

Velen van ons zijn automobilist en houden er rekening mee dat het misschien nodig is om bij noodsituaties toch te kiezen voor de auto en het wegennet om snel weg te komen van wat dan ook. Dan kan het best handig zijn om al eens nagedacht te hebben over wat eventuele mogelijkheden zijn om je auto te gebruiken, of te zorgen dat je die kan blijven gebruiken. Zij het om aan belagers te ontkomen of om obstakels op de weg te passeren.

Uiteraard wordt het oefenen van dergelijke zaken lastig in de praktijk, afgezien van wat oefeningen op een verlaten besneeuwde parkeerplaats of iets dergelijks.

 

Nomad

Diehard Prepper
Goed onderwerp @AWOL. Helaas ben ik nu op werk en kan ik nu het filmpje niet kijken, misschien in mijn pauze.
Ik ben ook heel benieuwd of anderen hier nog iets op aan kunnen vullen.

Een aantal maanden geleden heb ik hier onderzoek naar gedaan. Dit naar aanleiding van rottigheid op de snelweg, toen een grote Audi zo'n 7 km lang mijn kleine Kia van de weg heeft geprobeerd te drukken.

Maar er is weinig over te vinden. Weinig bruikbaars althans. Het belangrijkste wat ik er van mee heb gekregen is rekening houden met de 'centre of mass', dat wil zeggen waar de auto het zwaarste is. Dit is doorgaans de motor.
Als je een 'tik' uit moet delen, of door een auto 'heen' moet rijden dan doe je dat aan de kant het verst van de motor vandaan.

Hieraan gerelateerd kan ik iedereen aanraden om een slipcursus te volgen. Het is goed om te leren hoe je de controle over je auto houd en terug kan krijgen. Ook als je bijvoorbeeld (half) in de berm beland.
 
  • Leuk
Waarderingen: AWOL

Ray

SHTF Expert
Hier zijn ook trainingen voor. Zelf heb ik 20 jaar geleden in Lelystad op het Midland circuit een aantal trainingen gevolgd, beginnend met de standaard slipcursus. Daarna kon je een geavanceerde slipcursus volgen, waarna je bij de speciale manoeuvres kwam. Veel beveiligers/bodyguards moeten ook deze training ondergaan, om bv. snel weg te kunnen komen als ze klem worden gereden. J-turn, Y-turn, etc, maar ook wat ruimte laten als je voor een stoplicht staat, zodat je niet klemgezet kan worden of minimaal een paar meter de ruimte hebt om te versnellen, dat ramt wat prettiger. :D

Ben wel bang dat je dergelijke skills ook moet onderhouden, wat hier natuurlijk niet meer is gebeurd sinds ik geen lease auto's meer rij, maar elke slijtage/schade zelf moet dokken. ;)

Trainingsauto's destijds in Lelystad waren vaak afgeragde groep N auto's en die flikkerden echt uit elkaar voordat er 20.000 op de teller stond. Veel slipcursussen doe je niet voor niets in je eigen bolide. :rolleyes:
 

Nomad

Diehard Prepper
..., maar ook wat ruimte laten als je voor een stoplicht staat, zodat je niet klemgezet kan worden of minimaal een paar meter de ruimte hebt om te versnellen...

Dat is een nuttige tip inderdaad.

Ik heb deze link op kunnen duikelen. Linkt direct naar een pdf van een boekje: Getaway: Driving Techniques for Escape and Evasion.
Komt van survivorlibrary.com. Het boekje is uit '83 dat wel. Ik weet dat er veel veranderd is sinds dien, maar auto's hebben nog steeds 4 wielen.
Straks maar even op mijn e-reader zetten. :)

EDIT: Deze schiet me opeens weer te binnen: Pedal to the Metal 5 Tactical driving tips een artikel over dit onderwerk op ITS Tactical.
 

Lai

Prepper goeroe
Ga eens mee doen aan autocross :D, leer je veel van als je als eerste de finish wil halen. Iedereen wil dat ;) Je bent dan gelijk met een hele kudde op de "baan" wat wel stuurmanskunst vraagt. Ik heb het een paar keer gedaan, was wel grappig en heb er veel van geleerd. Je vooral niet weg laten drukken van waar je naar toe wilt! Voordeel, maakt niet uit dat je die auto's helemaal aan puin rijd. :fluit:

Slipcursus staat nog steeds op mijn wil ik nog doen lijstje.

Het maakt ook verschil of je in een voorwiel aangedreven, achterwiel aangedreven of 4 wiel aangedreven auto zit. Met de autocross had ik liever achterwiel aandrijving.
 

Nomad

Diehard Prepper
Een slipcursus is heel erg de moeite waard @Lai.
Een week na mijn training gleed bijna van een rotonde af waar olie was gelekt :D
Door de curus herken je her gevoel meteen. Is helemaal goed afgelopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lai

Henk88

Diehard Prepper
Een slipcursus of autocross staat ook een al een tijdje op mijn lijstje. Zeker nuttig denk ik, vooral ook bij voertuigbeheersing in het dagelijkse verkeer naast eventuele calamiteiten.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
In squares survival guide heb ik een tip gevonden, dat wanneer je met zn tweeën bent gekruist moet zitten. Dus als passagier rechts achter de bestuurder op de achterbank.
Bagage zoals de bob zet je naast je neer jzodat je deze meteen kunt pakken mocht je het voertuig willen verlaten.

Ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan maar hoogwaardigheidsbekleders zie ik ook op die manier plaatsnemen wanneer ze gereden worden.
 

petroman

SHTF Expert
Waarom kan je je bagage niet rechts naast je zetten als je direct achter de bestuurder zit ?
Je kan dan van voor het voertuig lastiger geraakt worden....
Volgens mij heeft kruislings zitten meer te maken met contact, bestuurder kan over schouder passagier in de gaten houden.
 

Ray

SHTF Expert
Bij het vervoeren van een VIP zet je die normaal gesproken rechts op de achterbank.
Reden is simpel, als het voertuig verlaten moet worden, wil je niet dat hij uitstapt midden op de rijbaan.

De extra beveiliger op de rechter voorstoel heeft o.a. als taak (naast extra paar ogen) om evt. de VIP uit de auto in veiligheid te brengen. De extra man links op de achterbank dient als schild en afweer tegen aanvallers in auto's, ook die komen meestal als tegenligger of inhaler aan de linkerzijde van het voertuig.
 

joepmeloen

Prepper goeroe
Waarom kan je je bagage niet rechts naast je zetten als je direct achter de bestuurder zit ?
Je kan dan van voor het voertuig lastiger geraakt worden....
Volgens mij heeft kruislings zitten meer te maken met contact, bestuurder kan over schouder passagier in de gaten houden.

Ik heb er over na gedacht en er zijn zoveel meer mogelijkheden:
als je met zn tweêen aan één kant uitstapt de bestuurder tussen het portier van diegene links achter en zijn eigen portier gevangen zit. Als die portier dicht blijft is je rondje kleiner om bij de achterbak te komen wat iets veiliger is als je in de berm staat en er auto's langs razen.
Daarbij wat voor de meeste niet aan de orde is voor het schietgeweld in deze opstelling links en recht uit de auto kan plaats vinden.
Je als passagier nog van plaats kan wissellen (als bestuurder ook maar das toch nog vrij lastig.).
Je nog een set ogen aan de rechterkant hebt zitten....

Nu heb ik alweer teveel nagedacht en heb ik hoofdpijn. Kan jij nog iets verzinnen petroman?
 
Bovenaan