• Welkom op ons forum. Gasten hebben beperkt toegang tot ons forum. Meld je daarom aan voor een account. Registreren kost slechts een minuutje van je tijd.

Stuudje

SHTF Expert
Moderator
Artikel over huurhuizen die net zo omgebouwd zijn als jouw huis @Ray
GGD Haaglanden, die door de bewoners werd ingeschakeld, constateerde dat de woningen - die werkelijk potdicht zijn geïsoleerd - een te hoge concentratie CO2 bevatten. De ventilator die lucht in- en uitlaat, kan de capaciteit niet aan. ,,De lucht met CO2 die de bewoners uitademen, wordt niet goed ververst''
https://www.gelderlander.nl/wonen/h...n-veroorzaakt-vooral-veel-hoofdpijn~a2a29711/

Nog een keer, in AD, met filmpje.Zie je ook hoe groot die buitenkast is.
https://www.ad.nl/wonen/huis-dat-vo...n-veroorzaakt-vooral-veel-hoofdpijn~a2a29711/

.
 

Ray

SHTF Expert
Het CO2 gehalte wordt bij de woningen hier constant gemeten en de waardes elk uur gedeeld. Zelf heb ik er geen inzicht in, of ik moet de data opvragen. Een eigen metertje zou ook wel leuk zijn. :)

In de zomer heb je nooit alle ramen en deuren potdicht zitten, maar in de winter is dat uiteraard wel de bedoeling. De ventilatie moet dan hoog genoeg zijn afgesteld en dat hangt ook nogal af van het gebruik van het huis. Ik ben bv. in m'n eentje, maar er kunnen ook vier man, drie honden en zes katten in zo'n zelfde woning zitten.

Automatisch sturen op luchtvochtigheid en CO2 gehalte zou ook kunnen, het wordt toch al gemeten. Nadeel is wel dat bij iedere hapering van een sensor, je luchtventilatie op tilt slaat. Dat is waarschijnlijk ook de reden om het niet op die manier te doen.

Zelf de ventilatie een standje hoger zetten kan middels de afstandsbediening en is zelfs de bedoeling na het douchen, als je gaat koken of de woonkamer vol zit met verjaardagsvisite. Naast de standjes 1, 2 en 3, kun je hem 10min, 30 min of 60 minuten op de hoogste stand laten draaien. Op standje 3 gaat het echt hard.

De filters zijn tweedelig bij de WTW ventilatie hier. Een tweetal simpele (afzuigkapachtige) filters waar je zelf bij kan om uit te zuigen of uit te wassen en de ingebouwde (flinke) harmonica filters die alleen de monteur kan verwisselen.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Hallo Ray,
Dit topic komt voor mij als geroepen.

ik heb momenteel de kans om te verhuizen naar precies zo'n woning rijtjeshuis/blok woning wat ze een elektrisch huis noemen.
Deze zijn omgebouwd in 2016 en dus nog geen 3 jaar oud.
https://noordoostpolder.nieuws.nl/nieuws/11125/jaren-50-woningen-rutten-nu-nul-op-meter/
Maar ik ben zelf nog niet uit of ik er echt op vooruit ga.

Even een vergelijking.
Gezien ik afgekeurd ben en op bijstand niveau leef moet ik het dus doen in kleine woningen.

Een kleine woning (woonoppervlakte van 55 m²)
Huurprijs: 577 euro per maand.
Huurprijs incl huurtoeslag word voor mij dan: 283 euro per maand
Gemiddelde stroomverbruik (volgens google) = 36 euro per maand
Gemiddeld gasverbruik (volgens google) = 83 euro p/m
Gemiddeld water verbruik = 10 euro per maand.

Dus totaalkosten van huur incl g/w/l = 412 euro per maand.

Nu een nul-op-de-meter elektrisch huis. (woonoppervlakte van 70,10 m²)
De huurprijs van een elektrisch huis = 642 euro
Huurprijs incl huurtoeslag word voor mij dan: 312 euro per maand
En nu komt komt het: Volgens het formulier zou de energiemeter aan het einde van het jaar geen verbruik te zien is. (bij normaal gebruik) God mag weten wat normaal verbruik is maar goed...
In theorie zou het dan dus worden:
Gemiddelde stroomverbruik nul euro per maand
Gemiddeld gasverbruik nul euro per maand
Gemiddeld water verbruik = 10 euro per maand.

Dus totaalkosten van huur incl g/w/l = 310 euro per maand.

KLOPT DIT? ZIE IK WAT OVER HET HOOFD?
Ik ga er dus 15m² erop vooruit kwa woonoppervlakte en daarbij is het 100 euro per maand goedkoper.
Huurprijs is stuk hoger maar doordat je (zogenaamd) 0 euro voor stroom en gas betaald komt het totale plaatje lager uit.
Te mooi om waar te zijn lijkt mij en vraag ik mij af of er nog verder vaste kosten erbij komen???

Nu betaal ik huur + energie + netwerkkosten, straks huur + EPV + netwerkkosten. Maandelijkse lasten blijven hetzelfde.
Ah kijk, EPV kosten.. daar heb je het al.. enig idee hoeveel is? wat hier kan ik geen info over vinden in het formuliertje.

Ondertussen ben ik wat verder gaan googlen en leerde ik dat zo'n nul-op-de-meter woning toch wat financiele haken of ogen schijnt te hebben die behoorlijk impact kunnen geven.



filmpje kassa:
https://kassa.bnnvara.nl/media/354845 (uit 2016)
- advies: huis MOET dag en nacht 20 graden verwarmt worden
- energie verbruik is meer dan het dubbele geworden dan voor de verbouwing
- ramen mogen niet meer open
- veel lawaai door ventilatoren (WTW’s)

Daarnaast word er in het filmpe verteld over voorafgaand aangemaakte voorschot nota’s.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Je krijgt dus als bewoner elke maand een rekening die je niet hoeft te betalen ofzo?

Welke problemen nul-op-de-meter-woning nog meer kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld dat de verhuurder verteld dat de huurder meer energie heeft verbruikt dan de woning heeft opgewerkt.
De huurder zal dan meer moeten betalen.
Er zal dan al snel onvrede bestaan bij de huurder en mogelijk discussies omtrent de oorzaak van het hogere verbruik. Lag het aan de weersomstandigheden, aan het aantal zonne-uren in dat jaar, aan het feit dat de woning niet voldoende is geïsoleerd of heeft de huurder meer geventileerd dan was toegestaan. Het is goed denkbaar dat daarover ingewikkelde discussies met de huurder ontstaan en voor veel problemen kan zorgen.

Vorig jaar heeft de wereld kennis gemaakt met het begrip “sjoemel software”. Bij deze complexe installaties is het denkbaar dat de software niet betrouwbaar is. Ook hiervan slaap je niet lekker natuurlijk.

2: Wanneer deze installaties niet goed functioneren (en jij zult hier totaal geen idee van hebben) zal de woning door elektriciteit uit het net moeten worden verwarmd. Deze wijze van verwarming is uiteraard zeer kostbaar in vergelijking met bijvoorbeeld aardgas. Wie betaalt dan de kosten?

https://www.vbtm.nl/weblog/nul-op-de-meter-woningen-risico-s-en-kansen


'Nul op de meter is zeker geen nul op de rekening'
- salderingsmethodiek kan grote gevolgen hebben voor de energierekening van de NoM-woning.
https://vastgoedjournaal.nl/news/28198/nul-op-de-meter-is-zeker-geen-nul-op-de-rekening


Warmte pompen zijn ook niet probleemloos
https://radar.avrotros.nl/forum/ove...pomp-een-op-de-vijf-is-ontev-t189837-s40.html

Al met al zeker geen zorgloze woning lijkt mij?

Een ander (privacy) nadeel is wellicht dat middels een slimme meter en nog veel meer regeltechniek, het systeem constant gemonitord wordt op afstand.
Hoever is dit een privacy nadeel? enigste wat ze zien is het aantal energie je verbruikt?

Omdat ik in m'n eentje woon, is mijn energie verbruik aanzienlijk minder dan een compleet gezin, waar ze in de berekeningen van uit gaan. Die 2800kWh per jaar krijg ik nooit op, er zal een stuk minder gedoucht worden dan met een gezin en van mij hoeft ook het hele huis geen 20 graden te zijn. Die stapel zonnepanelen op het dak is voor mijn situatie echt overkill.
Hoe bereken je dit?
 

Ray

SHTF Expert
Hallo Ray,
Dit topic komt voor mij als geroepen.

ik heb momenteel de kans om te verhuizen naar precies zo'n woning rijtjeshuis/blok woning wat ze een elektrisch huis noemen.
Deze zijn omgebouwd in 2016 en dus nog geen 3 jaar oud.
https://noordoostpolder.nieuws.nl/nieuws/11125/jaren-50-woningen-rutten-nu-nul-op-meter/
Maar ik ben zelf nog niet uit of ik er echt op vooruit ga.

Even een vergelijking.
Gezien ik afgekeurd ben en op bijstand niveau leef moet ik het dus doen in kleine woningen.

Een kleine woning (woonoppervlakte van 55 m²)
Huurprijs: 577 euro per maand.
Huurprijs incl huurtoeslag word voor mij dan: 283 euro per maand
Gemiddelde stroomverbruik (volgens google) = 36 euro per maand
Gemiddeld gasverbruik (volgens google) = 83 euro p/m
Gemiddeld water verbruik = 10 euro per maand.

Dus totaalkosten van huur incl g/w/l = 412 euro per maand.

Nu een nul-op-de-meter elektrisch huis. (woonoppervlakte van 70,10 m²)
De huurprijs van een elektrisch huis = 642 euro
Huurprijs incl huurtoeslag word voor mij dan: 312 euro per maand
En nu komt komt het: Volgens het formulier zou de energiemeter aan het einde van het jaar geen verbruik te zien is. (bij normaal gebruik) God mag weten wat normaal verbruik is maar goed...
In theorie zou het dan dus worden:
Gemiddelde stroomverbruik nul euro per maand
Gemiddeld gasverbruik nul euro per maand
Gemiddeld water verbruik = 10 euro per maand.

Dus totaalkosten van huur incl g/w/l = 310 euro per maand.

KLOPT DIT? ZIE IK WAT OVER HET HOOFD?
Ik ga er dus 15m² erop vooruit kwa woonoppervlakte en daarbij is het 100 euro per maand goedkoper.
Huurprijs is stuk hoger maar doordat je (zogenaamd) 0 euro voor stroom en gas betaald komt het totale plaatje lager uit.
Te mooi om waar te zijn lijkt mij en vraag ik mij af of er nog verder vaste kosten erbij komen???


Ah kijk, EPV kosten.. daar heb je het al.. enig idee hoeveel is? wat hier kan ik geen info over vinden in het formuliertje.

Omdat je aangesloten blijft op het net, heb je ook bij 0 gebruik netto na een jaar, wel nog de netwerkkosten. Dat is meestal zo'n 23 euro/maand.

EPV zit wellicht al bij die huur in, maar dat moet je toch echt aan je woningbouw vragen.

Ondertussen ben ik wat verder gaan googlen en leerde ik dat zo'n nul-op-de-meter woning toch wat financiele haken of ogen schijnt te hebben die behoorlijk impact kunnen geven.

filmpje kassa:
https://kassa.bnnvara.nl/media/354845 (uit 2016)
- advies: huis MOET dag en nacht 20 graden verwarmt worden
- energie verbruik is meer dan het dubbele geworden dan voor de verbouwing
- ramen mogen niet meer open
- veel lawaai door ventilatoren (WTW’s)

- Mag ook op 18 hoor, scheelt je een hoop geld ook nog.
- Voor de verbouwing wekte je ook niets op. Nu is de opbrengst voor de woning, gelijk aan het verbruik bij 20 graden, zoveel warmwater per dag en ventileren met de WTW.
- WTW maakt geluid idd. Op laagste stand (die altijd aanstaat) vond ik het toch wel even wennen, al is het niet luider dan m'n PC met stille kast en ventilatoren. Op hogere standen bij het douchen, koken, verjaardagsfeestje met veel volk in huis, is het beduidend luider.

Wel vind ik inmiddels die WTW ideaal! Voldoende frisse lucht, zonder warmte verlies en bij zo'n hittegolf wordt ook de lucht gekoeld met de koele lucht van binnen, dus warmt je huis niet zo vreselijk op.

Daarnaast word er in het filmpe verteld over voorafgaand aangemaakte voorschot nota’s.
Hoe werkt dit in de praktijk?
Je krijgt dus als bewoner elke maand een rekening die je niet hoeft te betalen ofzo?
Energieleveranciers, waar je nog steeds een contractje mee afsluit, baseren het maandbedrag op het verbruik uit het verleden. Die moet je dus bellen om uit te leggen dat je elk jaar tig kWh gaat opwekken en je voorschot bedrag meteen omlaag kan. Anders zou je een heel jaar nog 100 euro aan ze moeten betalen om alles achteraf pas weer terug te krijgen.

Welke problemen nul-op-de-meter-woning nog meer kunnen veroorzaken zijn bijvoorbeeld dat de verhuurder verteld dat de huurder meer energie heeft verbruikt dan de woning heeft opgewerkt.
De huurder zal dan meer moeten betalen.
Er zal dan al snel onvrede bestaan bij de huurder en mogelijk discussies omtrent de oorzaak van het hogere verbruik. Lag het aan de weersomstandigheden, aan het aantal zonne-uren in dat jaar, aan het feit dat de woning niet voldoende is geïsoleerd of heeft de huurder meer geventileerd dan was toegestaan. Het is goed denkbaar dat daarover ingewikkelde discussies met de huurder ontstaan en voor veel problemen kan zorgen.

Vorig jaar heeft de wereld kennis gemaakt met het begrip “sjoemel software”. Bij deze complexe installaties is het denkbaar dat de software niet betrouwbaar is. Ook hiervan slaap je niet lekker natuurlijk.
Als jij de kachel op 25 graden zet, de ramen open zoals je gewend was, veel meer warm water gebruikt dan een normaal gezin, kan de woning nooit genoeg stroom opwekken om dat te dekken.

Hier wordt bv gegarandeerd: 20 graden in huis, het hele jaar, 200 liter warm water per dag en 2600 kWh voor eigen apparaten, verlichting, etc.

2: Wanneer deze installaties niet goed functioneren (en jij zult hier totaal geen idee van hebben) zal de woning door elektriciteit uit het net moeten worden verwarmd. Deze wijze van verwarming is uiteraard zeer kostbaar in vergelijking met bijvoorbeeld aardgas. Wie betaalt dan de kosten?

https://www.vbtm.nl/weblog/nul-op-de-meter-woningen-risico-s-en-kansen


'Nul op de meter is zeker geen nul op de rekening'
- salderingsmethodiek kan grote gevolgen hebben voor de energierekening van de NoM-woning.
https://vastgoedjournaal.nl/news/28198/nul-op-de-meter-is-zeker-geen-nul-op-de-rekening
Zomers wek je heel veel kWh's op en dat lever je aan het net. 's Winters gebruik je veel meer stroom dan je opwekt en dan werkt het omgekeerd. Over een heel jaar, zou het saldo 0 moeten zijn, maar je gebruikt het net dus als grote buffer/accu.

Warmte pompen zijn ook niet probleemloos
https://radar.avrotros.nl/forum/ove...pomp-een-op-de-vijf-is-ontev-t189837-s40.html

Al met al zeker geen zorgloze woning lijkt mij?
Gelukkig mag je verhuurder het ding repareren als hij stuk gaat, heb jij niet veel last van.

Hoever is dit een privacy nadeel? enigste wat ze zien is het aantal energie je verbruikt?
Hoe bereken je dit?
Ze monitoren het systeem idd op afstand, dus wordt er data gedeeld. Je ingestelde temperatuur, daadwerkelijke temperatuur en vochtigheid in de woning, temp buiten de woning, verbruik van de WTW ventilatie, warm water verbruik, opgewekte stroom door de PV's en wellicht ben ik nog wat vergeten.

Je kan niet alles zelf berekenen en controleren. Je opgewekte stroom en verbruikte stroom, kun je aflezen, welke temperatuur je instelt weet je ook wel, maar hoeveel precies de WTW en apart de boiler verbruikt kan ik niet zelf aflezen.

Als jij in je eentje bent, zit je wel goed in zo'n woning want ze zijn ingericht voor het verbruik van een gezin.

Ik verbruik bv. veel minder warm water, veel minder stroom voor apparaten en verlichting dan een gezin. Ook hoeft van mij de hele woning niet op 20 graden te zijn, ik vind 18 al mega luxe. Daarom wil ik nog een deur op de trap naar boven zetten, zodat het boven kouder blijft en ik nog minder kWh's ga gebruiken.

Als je netto teruglevert op jaarbasis, loont het om een energieleverancier te zoeken die ook een beetje leuke prijs heeft voor netto teruggeleverde kWh's. 11 cent is de beste die ik kan vinden. Als ik 2000 kWh's netto zou terug leveren per jaar, dekt dat ongeveer de netwerkkosten en zit ik echt gratis met m'n energie. Tijd zal het leren.
 

petroman

SHTF Expert
Gemiddelde stroomverbruik (volgens google) = 36 euro per maand
Gemiddeld gasverbruik (volgens google) = 83 euro p/m
Gemiddeld water verbruik = 10 euro per maand.

Als je nu je eigen verbruik noteert ben je niet afhankelijk van google. Waarom zou google weten of kunnen weten wat jouw gemiddelde verbruik zou zijn ?
En ipv afgaan op allerlei excessen die op het internet, kassa, radar etc te vinden zijn is navragen bij een potentielle nieuwe verhuurder altijd beter. Nog beter is navragen bij de huidige bewoners of buren daarvan.

Als er in je contract niets staat vermeld over delen van gegevens dan trek je de netwerkstekker gewoon uit het apparaat.

Ze monitoren het systeem idd op afstand, dus wordt er data gedeeld. Je ingestelde temperatuur, daadwerkelijke temperatuur en vochtigheid in de woning, temp buiten de woning, verbruik van de WTW ventilatie, warm water verbruik, opgewekte stroom door de PV's en wellicht ben ik nog wat vergeten.
@Ray, is dat ook ergens vastgelegd dat ze dat doen of vermoed je dat ?
 

Ray

SHTF Expert
.......................
Als er in je contract niets staat vermeld over delen van gegevens dan trek je de netwerkstekker gewoon uit het apparaat.


@Ray, is dat ook ergens vastgelegd dat ze dat doen of vermoed je dat ?
Dat wordt netjes aangegeven in het contract en zet je een krabbel onder, geheel in lijn met de AVG. Gegevens zijn ook opvraagbaar.

Uiteraard is dit noodzakelijk, zodat ze niet alleen storingen rap in de gaten hebben, maar ook om de garantie die ze geven te kunnen controleren. Als je de kachel op 25 graden zet, de WTW op max en elke dag 1000 liter warm water tapt, dan is overschrijding niet te wijten aan 't systeem. Ook is het belangrijk om statistieken te vergaren voor meer kennis over de werking van het systeem in de praktijk.

De kabel eruit trekken gaat niet lukken, want die kast met alle apparatuur kun je niet in. Je hebt alleen het sleuteltje voor het luikje waarachter de filters van de WTW zitten, zodat je daar af en toe een stofzuiger langs kunt halen. Eens in de zoveel tijd krijg je nieuwe in de post thuis, ter vervanging. Daarachter zit nog een joekel van een ander filter, wat alleen door de monteur vervangen wordt periodiek.
 

petroman

SHTF Expert
Nou dan is dat toch netjes geregeld. Hoewel je waarschijnlijk niet de keuze hebt om NIET te tekenen.

Waar ik op doelde en vandaar de vraag is dat vaak wordt gesuggereerd dat er data stiekum wordt opgehaald, bekeken, gedeeld etc.
Het technische sprookjesbos is erg donker diep en tricky als je er in verdwaald.

Het "verkoop" praatje dat je opschrijft is maar ten dele waar. Je kan ook de gegevens lokaal loggen en opslaan en pas bekijken als er iets gebeurd is. De bewoner zou dan moeten kunnen aangeven of alles of week, maand gemiddelden mogen worden gebruikt voor statistiek, uiteraard anoniem.
 

miss-elliot

Survivor
.


Energieleveranciers, waar je nog steeds een contractje mee afsluit, baseren het maandbedrag op het verbruik uit het verleden. Die moet je dus bellen om uit te leggen dat je elk jaar tig kWh gaat opwekken en je voorschot bedrag meteen omlaag kan. Anders zou je een heel jaar nog 100 euro aan ze moeten betalen om alles achteraf pas weer terug te krijgen.
dit snap ik niet, Als ik het huis zou nemen, dan lijkt mij logisch dat ik dezelfde energie leverancier ook overneem? die is dan al bekend met de woning.

Als jij de kachel op 25 graden zet, de ramen open zoals je gewend was, veel meer warm water gebruikt dan een normaal gezin, kan de woning nooit genoeg stroom opwekken om dat te dekken.

Hier wordt bv gegarandeerd: 20 graden in huis, het hele jaar, 200 liter warm water per dag en 2600 kWh voor eigen apparaten, verlichting, etc.
Dat het gegarandeerd word dat staat in het contract ofzo?
Mijn angst is meer dat ze de bewoner gaan bedonderen, dat ze zeggen van: "ja de winter was kouder dit jaar en de zomers minder zon en dus heb je meer moeten stoken dan je hebt opgewekt."
Nou ga daar maar eens tegenin dan... Hier kun jij jezelf ook niet tegen bewapenen denk ik?

Als ze nou zeggen van, ja zoveel kWh wek je op per jaar, en je kan dat heel makkelijk bijhouden via software, dan kan je het nog beetje in de gaten houden en je gebruik aanpassen als het te gek word. Maar het zal zo wel niet werken.


Kun je het hele systeem ook uitschakelen? Voor bijvoorbeeld als je week+ op vakantie bent?
kun je WTW ook per stuk aan/uit zetten? bijv in de slaapkamer?

Je woont nu zelf al in zo'n woning of zijn ze nog aan het verbouwen?
Volgens mij ben je er wel enthousiast over ofniet?
Ik vraag mij af dat wanneer ik de nul woning zou kunnen krijgen of ik nou een lot uit de loterij hebt of mezelf in de problemen diep in de shit gooi.
Als ik zo vergelijk in mijn voorbeeld vind ik het nog steeds te mooi om waar te zijn (100 euro minder aan kosten voor stuk groter huis)
Wat denk jij? jij zal zeker voor de nul woning kiezen zeker?
 

Ray

SHTF Expert
dit snap ik niet, Als ik het huis zou nemen, dan lijkt mij logisch dat ik dezelfde energie leverancier ook overneem? die is dan al bekend met de woning.
Iedereen staat vrij om een energieleverancier te kiezen, net als in een andere woning. Als je zoals ik, waarschijnlijk stroom gaat over houden, is het handig een energieleverancier te kiezen met de hoogste prijs voor de teruggeleverde elektra.

Dat het gegarandeerd word dat staat in het contract ofzo?
Mijn angst is meer dat ze de bewoner gaan bedonderen, dat ze zeggen van: "ja de winter was kouder dit jaar en de zomers minder zon en dus heb je meer moeten stoken dan je hebt opgewekt."
Nou ga daar maar eens tegenin dan... Hier kun jij jezelf ook niet tegen bewapenen denk ik?
Hier staat dat idd in een contract, hoe het precies bij jou zit moet je navragen bij die woningbouw.

Als ze nou zeggen van, ja zoveel kWh wek je op per jaar, en je kan dat heel makkelijk bijhouden via software, dan kan je het nog beetje in de gaten houden en je gebruik aanpassen als het te gek word. Maar het zal zo wel niet werken.
Dat kan wel. Kun je sowieso op je elektriciteitsmeter aflezen.

Kun je het hele systeem ook uitschakelen? Voor bijvoorbeeld als je week+ op vakantie bent?
kun je WTW ook per stuk aan/uit zetten? bijv in de slaapkamer?
Dat kan wel, maar is niet handig. Hier zit op de thermostaat een 'vakantieregeling', moet ik nog eens induiken.
WTW is 1 grote ventilator buiten in een kast. De ventielen (uitblaas en aanzuig) worden afgesteld waardoor de lucht verdeeld wordt over de ruimtes, woonkamer meer dan een slaapkamer uiteraard.

Geheel uitzetten is echt niet handig, omdat een NOM woning gasdicht is. Wat ik wel gedaan heb in het begin, op de slaapkamer een handdoek in de luchtpijp stoppen, geen geluid meer op de slaapkamer. Dat was maar even, ben nu gelukkig gewend en dat is wel handig, anders moet je weer met het raam gaan werken voor ventilatie en dan verlies je veel warmte.

Je woont nu zelf al in zo'n woning of zijn ze nog aan het verbouwen?
Volgens mij ben je er wel enthousiast over ofniet?
Ik vraag mij af dat wanneer ik de nul woning zou kunnen krijgen of ik nou een lot uit de loterij hebt of mezelf in de problemen diep in de shit gooi.
Als ik zo vergelijk in mijn voorbeeld vind ik het nog steeds te mooi om waar te zijn (100 euro minder aan kosten voor stuk groter huis)
Wat denk jij? jij zal zeker voor de nul woning kiezen zeker?
Ik woon er zelf in idd. Sinds kort is de ombouw klaar en heb de afgelopen twee hittegolven gemerkt dat die isolatie en WTW ventilatie goed werken. Triple A glas houdt ook nog eens extra lawaai van buiten tegen.

Als ik jou was zou ik eerst jezelf eens goed informeren over die NOM woning. WTW zit er geheid in maar warmtepomp ook? Of werken ze met stadsverwarming? Hoeveel PV panelen op het dak? Wat is het verwachte gebruik om de boel op 20 graden te houden met een warmtepomp? Hoeveel kWh's is er voor eigen gebruik? Wat is het contract/garantie? Hoe hoog is de EPV?

Mijn voorkeur zou idd uitgaan naar de NOM woning, als deze tenminste goed verbouwd is.

Ten eerste omdat zo'n woning meer comfort biedt, als je er goed mee overweg gaat. Ten tweede omdat je zo'n ombouw traject liever niet wil mee maken terwijl je er in woont, zoals hier (en meestal overal) is gebeurd. Maanden in de zooi, tien nationaliteiten bouwbakkers over de vloer en je mag alles overnieuw schilderen, gordijnen laten vermaken, etc.

Onzekerheden zijn er mbt de terugleverregeling (nu verlengt tot 2023 geloof ik), maar aangezien ook dit punt specifiek benoemd wordt in het contract en de woningbouw garant staat heb ik het idee dat zij meer weten over die politieke uitkomst in de toekomst. Anders zitten ze straks met een probleem voor een paar honderdduizend woningen.

De grote onzekerheid mbt tot een oude woning, wat doet de gasprijs tussen nu en 20 jaar! Die wordt alleen maar hoger, terwijl elektra in prijs zal zakken. Helaas als huurder ga je niet over je eigen CV apparaat of de isolatie van je woning, alleen de thermostaat steeds lager zetten geeft je invloed op de kosten. Dat was hier het geval, in m'n voormalig energielabel G hoekhuis, vaak was het hier alleen in de woonkamer nog geen 16 graden 's winters om de kosten te drukken.
 

Ray

SHTF Expert
Nou dan is dat toch netjes geregeld. Hoewel je waarschijnlijk niet de keuze hebt om NIET te tekenen.

Waar ik op doelde en vandaar de vraag is dat vaak wordt gesuggereerd dat er data stiekum wordt opgehaald, bekeken, gedeeld etc.
Het technische sprookjesbos is erg donker diep en tricky als je er in verdwaald.

Het "verkoop" praatje dat je opschrijft is maar ten dele waar. Je kan ook de gegevens lokaal loggen en opslaan en pas bekijken als er iets gebeurd is. De bewoner zou dan moeten kunnen aangeven of alles of week, maand gemiddelden mogen worden gebruikt voor statistiek, uiteraard anoniem.
Voor de verbouwing gaat een brief rond met de vraag of je het ziet zitten of het niet. Als 70% van de bewoners akkoord gaan, gaat het door en hebben de tegenstemmers idd niets meer te zeggen (is ook al voor de rechter geweest).

Lokaal opslaan kan wel, maar zowel PV installatie, omvormer, WTW, boiler en warmtepomp moeten wel blijven werken! Storingen worden automatisch gemeld en dan kan de monteur aan de slag, zonder dat de bewoner er tussen zit, alle apparatuur zit in een grote, lelijke stalen kast buiten de woning.

Dat is een keuze, ipv het monteren van een rood zwaailicht in de kamer waarna de bewoner zelf de storingsdienst moet bellen en de juiste storingscode doorgeven, zodat de monteur weet wat hij kan verwachten. Alleen een foutmelding op de thermostaat (waar je eigenlijk nooit meer aanzit) gaan veel mensen missen en daarom is er natuurlijk gekozen voor zo'n automatisch systeem.

Je hebt zelf toch PV panelen? Zitten die niet aangesloten via het net (solaredge bv.)? Bij mijn vader (eigen woning) komt er, als er een paneeltje stuk is, spontaan een autootje voor de deur die het paneeltje vervangt voor een nieuwe. Ook die storingsmeldingen gaan volledig geautomatiseerd. Toen een keer een stop eruit was gevlogen, werd hij netjes op vakantie in Spanje gebeld dat de omvormer eruit lag (zit binnen in het huis) en kon ik er dus effe heen om de boel te resetten.

Je hebt het helaas niet allemaal zelf voor het uitzoeken, als je huurt en geen eigen woning hebt. Als ik iets te kiezen had, zou ik een kleinere boiler willen, want 200 liter voor mij alleen is gewoon overkill en zonde om de hele tijd warm te houden. Maar ja, in zo'n zelfde huis kan ook een gezin wonen die allemaal twee keer per dag willen douchen.

Ook heb ik zelfs liever niet dat het hele huis dezelfde temperatuur heeft, van mij mag het boven vijf graden koeler zijn. Ik zit dan ook te denken om het trapgat naar boven af te sluiten met een deur.
 

petroman

SHTF Expert
@Ray, ik heb er ook geen problemen mee. Alleen lees ik vaak dat mensen eea door elkaar halen. Niet alle monitoring systemen zijn per definitie slecht of bedacht door de grote boze big brother.
Solaredge pv systeem kan je idnerdaad laten monitorrren, kost niets en ja je paneel data stata ergens op een server in verwegistan.
Maar je kan zo'n systeem ook gewoon uitzetten. Blijft alles gewoon werken alleen moet je zelf regelmatig controleren of alles nog werkt zoals je denkt dat het werkt.
Maar er komt niet altijd een busje voorrijden die eea repareren gaat. Ik kan alles uitlezen van drie verschillende systemen, per paneel een grafiek maken van de prestaties. Maar daar wordt ik niet voor betaald nog zit er iemand op te wachten.
Als je installateur bent en je regelt dit in een onderhouds contract dan ligt de hele zaak gewoon anders. Net als bij jouw woning ombouw.

Het is niet zo dat je bij een nul woning of off grid je eigen gedrag en manier van wonen, gebruik van, niet hoeft aan te passen.
En dat lees ik hierboven wel. Sprookjes als je mag je ramen niet open doen, kan ik eea uitzetten etc., natuurlijk kan dat maar daar is het systeem, waar je voor gekozen hebt, niet voor ingeregeld, afgestemd of bedoeld.

Een nul op de meter woning vraagt nu eenmaal een aanpassing in je gedrag. het dichtstoppen van ventilatie openingen lijkt mij zelfs ongezond en misschien wel gevaarlijk ivm met de mogelijkheid van slechte ventilatie. Want die is gemeten, bepaald, afgeregeld. Dus je hoeft je ramen niet meer open te zetten.

Voor the record ik heb een WTW installatie maar die is in opbouw. Leidingen door een bestaande woning leggen is nogal een ingrijpend dingetje. Dus dat gebeurd in fases.
Nog afgezien van bouw verrassingen van vorige eigenaars die je meteen kan en mag oplossen.
 

Ray

SHTF Expert
Klopt als een bus idd, je moet wat van je gedrag aanpassen.

Zoals vandaag staan de ramen open, de temperatuur buiten is hoog genoeg, woning koelt er niet van af. De laatste twee weken echter, met overdag wat onder de 20 en 's nachts zelfs onder de 10, hield ik de ramen dicht.

Toch zie je hier in de buurt allerlei mensen die standaard 's ochtends de slaapkamer ramen een uurtje open blijven zetten. Of overdag de achterdeur wijd hebben openstaan, omdat ze overdag lekker bezig zijn en het dan toch niet zo warm in de woonkamer hoeft te zijn. Maar ja, 's avonds, als men weer voor de TV plaats neemt, kun je niet in een uurtje er effe twee of drie graden bij stoken, dat gaat niet meer zo snel.

Ik was ook wat sceptisch t.a.v. de WTW, zowel qua frisse lucht als effectiviteit in warmte uitwisseling. Na de twee hittegolven en daarna de wat koudere periode ben ik een stuk minder sceptisch geworden! De opgegeven specs blijken verdomd aardig te kloppen
qua effectiviteit (nagemeten qua temperatuur, geventileerde kuubs uit de specs van fabrikant gebruikt bij de berekening) en ik heb ook prima frisse lucht in huis. M'n filters zuig ik wat vaker schoon dan eens in de aanbevolen drie maanden, kan vast geen kwaad. Ideaal ook voor mensen met hooikoorts, alle pollen filtert hij eruit.

Zelfs als een paar rokers op bezoek heb en ik hem een standje hoger zet, werkt het prima. Met een huis vol verjaardagsvisite, na het douchen en tijdens luchtvervuilende kookbezigheden kan 'ie nog hoger op standje 3 en dan trekt hij behoorlijk snel de vuile lucht uit huis.
 

petroman

SHTF Expert
Klopt in zoverre is een WTW niet veel anders dan de centrale afzuiger die verschillende standen heeft. Grote verschil zit hem in de warmte terugwinning en filters.
Waar ik nog tegen op zie is het feit dat de inlaat, bij mij, op dakhoogte komt. Als er in de buurt nu iemand vals hout stookt of het is lnadekijke eerste BBQ dag, dan trekt ie meteen vieze rook lucht mee naar binnen. Volgens mij moet je een goed filter hebben die dat er dan uithaalt.
 

miss-elliot

Survivor
Laatst bewerkt:
Als ik jou was zou ik eerst jezelf eens goed informeren over die NOM woning. WTW zit er geheid in maar warmtepomp ook? Of werken ze met stadsverwarming? Hoeveel PV panelen op het dak? Wat is het verwachte gebruik om de boel op 20 graden te houden met een warmtepomp? Hoeveel kWh's is er voor eigen gebruik? Wat is het contract/garantie? Hoe hoog is de EPV?

Het gaat om 2 blokken rijtjeshuizen in de hele provincie.
Elk blok bestaat uit 6 huishoudens met totaal 84 panelen per blok.
Hoe ze dit per woning doen weet ik niet. (84 delen door 6 huishoudens ofzo?)
En trouwens, nou weet je toch nog niks? panelen hebben allemaal verschillende maten...
Wat mij wel opvalt is dat sommige panelen goed groen zijn van de bomen. Dat is aan de verhuurder om schoon te houden of aan de huurder zelf?

Ja er zit een warmtepomp in.
"Opvallende objecten zijn de grijze metalen kasten naast de voordeuren. Over het esthetische aspect zijn de meningen verdeeld, maar de uitwendige kast blijkt wel praktisch te zijn. Hierin bevindt zich de warmtepomp. ,"

De rest weet ik niet en zal ik navragen.
 

miss-elliot

Survivor
Als ik het goed begrijp heb je dus eigenlijk helemaal geen keuze meer welke kamer je wel en niet verwarmt wilt hebben?
Het is dus alles of niets?
Dat is toch zonde van de energie! Helemaal als je in je eentje in een gezinswoning woont.
Je hebt dan maar 1 woonkamer, slaap en keuken nodig, De rest niet.
Je kan dus ook niet het temperatuur per kamer dus regelen?
Wat is de laagste temp stand dat je deze kan zetten?
 

Ray

SHTF Expert
Net als nu kun je gewoon radiatoren dicht of open zetten in elke kamer.
En je hebt net als nu een thermostaat in je woonkamer. Hier kan hij naar beneden tot 10 graden.

Die WTW ventilatie en Warmte Pomp zijn twee aparte dingen. De eerste verzorgt verse lucht, waarbij de lucht van buiten wordt opgewarmd met de afgevoerde lucht. De twee verzorgt de verwarming en dat gaat net als bij een CV met radiatoren in dergelijke omgebouwde woningen. Bij nieuwe woningen wordt vaak voor vloerverwarming gekozen.

Je moet echt bij de woningbouw om meer info vragen: Wat is de verwachte opbrengst per woning per jaar. Wat is het verwachte gebruik om de boel op 20 graden te houden met een warmtepomp? Hoeveel kWh's is er voor eigen gebruik? Wat is het contract/garantie? Hoe hoog is de EPV? (EPV telt niet mee voor evt. huursubsidie).

En als ik jou was, zou ik eens gaan aanbellen bij een paar van die woningen, om te vragen hoe het bevalt qua comfort en kosten.
 

Ray

SHTF Expert
Klopt in zoverre is een WTW niet veel anders dan de centrale afzuiger die verschillende standen heeft. Grote verschil zit hem in de warmte terugwinning en filters.
Waar ik nog tegen op zie is het feit dat de inlaat, bij mij, op dakhoogte komt. Als er in de buurt nu iemand vals hout stookt of het is lnadekijke eerste BBQ dag, dan trekt ie meteen vieze rook lucht mee naar binnen. Volgens mij moet je een goed filter hebben die dat er dan uithaalt.
WTW's hebben voor mensen die ook een houtkachel stoken daar een standje voor, zodat je niet je eigen houtrook naar binnen zuigt. Zal ook wel werken als de buren stoken, heb dat stuk niet aandachtig gelezen omdat het hier niet speelt.

Zie handleidingen van WTW's voor details: https://www.zehnder.nl/ventilatie-u...luchthoeveelheden-tot-600-m³h/zehnder-whr-930
 

Ray

SHTF Expert
Leuk te lezen dat wat ik gisteren deed, even voor twaalf uur de ventilatie compleet uitzetten en daarvoor al op standje 1, de goede strategie is.

Ik hield via het internet een meetpunt hier in de wijk in de gaten. Even voor 12 uur was de PM10 al opgelopen net boven de 200, piekte tijdens de jaarwisseling op 600 en om 2 uur vannacht was het weer gedaald onder de 200. Nog steeds hoog, maar de piek heb ik ontlopen.

Als ik nu kijk naar de data van dat meetpunt, zie ik dat om 04:00 de PM10 piek echt voorbij was en hij is op dit moment nog zo'n 48, wat nog steeds twee keer hoger dan normaal is.
 

odessa1944

Senior Prepper
nou ben ik niet zo bang dat dit bij mij gebeurt maar wat ik wel vreemd vind is, dat als 70 % ja zegt dat de rest die dit niet wil, toch gewoon die onzin opgedrongen krijgt. Ik kan mij niet voorstellen dat de rechter hiermee instemt, dan ontneem je die mensen hun zelfbeschikkingsrecht.
 
Bovenaan